LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe hoog zijn de boetes bij te laat betalen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Chanmaster

Hoe hoog zijn de boetes bij te laat betalen?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De "ham"vraag! Hoe hoog zijn eigenlijk de boetes bij te laat betalen?
Welke termijnverschillen hebben de energiebedrijven onderling?

Voorbeeld:
Essent maakt op elke 15e der maand de nota aan.
Wanneer deze niet op uiterlijk de 10e van de daarop volgende maand betaald is wordt je geacht: € 15,00 administratiekosten zoals hun dat noemen te betalen. Betaald U pas nadat er een aanmaning is aangemaakt komt er nog een: € 20,00 bij. Hoe zit dat bij andere leveranciers? Ik kom hier tot nogtoe hoofdzakelijk Essent tegen vandaar.

CCC-agent

Re: Hoe hoog zijn de boetes bij te laat betalen?

Ongelezen bericht door CCC-agent »

ik ben zelf incasso medewerker bij nuon

1e herindering = gratis
aanmaning = 15 euro
bij geen betaling na aanmaning word de post doorgestuurd naar intrum justitia.
dit kost 50 euro

Chanmaster

Beste CCC-agent.

U mag best weten dat ik financieel technische sociaal-maatschappelijkwerk verricht en veel problemen tracht op te lossen hetgeen me ook lukt al moet ik daarvoor soms nachten reken en schrijfwerk verrichten.
Ik verricht nu reeds sedert 1990 primaire schuldhulpverlening en heb de pest aan die waanzinnig hoge incassokosten.
Energiebedrijven zijn zowel maatschappelijk alsmede sociaal aan het volk verbonden, ze hebben dus een maatschappelijke functie en verantwoordelijkheid maar als je daarom komt geven ze niet thuis.
Wanneer ik aan de hand van bankafschriften aan toon dat alle rekeningen keurig betaald zijn dan nog geven ze niet thuis.
Ik vindt het een gekkenhuis, sorry dat ik dit zeg maar wanneer een klant van welke energieleverancier dan ook op een gegeven ogenblik niet in staat is om de energienota op tijd te voldoen en dit uiteindelijk tot gevolg heeft dat er dan binnen 30 dagen een incassobureau is ingeschakeld en de zogenaamde administratiekosten, welke in feite slechts enkele € kosten hebben gegenereed, € 65,00 bedragen volstrekt asociaal.

CCC-agent

de vraag was, wat berekenen de energiebedrijven, dus die vraag heb ik beantwoord

gas/electra is een basisbehoefte en deze zal dus net als de huur betaald moeten worden. dat er na wanbetaling kosten in rekening word gebracht vind ik dan ook normaal.
dit omdat de regering bedacht heeft dat de energiebedrijven in een vrije markt behoren te werken.
daarbij word een hogere eis gesteld aan de service en kwaliteit tegen een scherpere prijs.

dit is prima en een goede marktwerking maar waarom mag dan de keerzijde van de medalie niet.
een commercieel opgezet incasso proces, waarbij de kosten van niet alleen de brief maar ook de gehele incasso infrastructuur worder doorberekend.
die paar euro die u noemt zijn niet voldoende om alle kosten te dekken.

toch heeft het geen zin om met mij te discuseren over de hoogte van de vastgestelde bedragen, ik bepaal namelijk geen beleid bij nuon, ik voer het slechts uit.

toch moet u zich realiseren dat uit die 65 euro 3 brieven, de incasso afdeling van het CCC , intrum justitia en de buiten incasso afdeling worden betaald, misschien is het wel terecht!

Chanmaster

Het gaat hierbij om de termijn. Iemand die tegen wil en dank het "even niet heet" krijgt nog geen kans om wat te regelen.
Ik geef toe dat je wanbetalers hebt. Mensen die willens en wetens gewoon zeggen zie maar dat je 't krijgt.
Maar we hebben het doorgaans over simpele alleenstaande mensen met een zeer gering inkomen welke als gevolg van een voor hun budget uitbundige jaarafrekening gepresenteerd krijgen.
Ik vraag U, waar ligt die fout dan? Bij niemand anders dan de energieleverancier welke de voorschotten niet naar behoren heeft bepaald. U noemt dat rechtvaardigheid, ik noem dat verwijtbaar falen.
Het is juist de bedoeling dat de voorschotten op basis van werkelijk verbruik worden ingesteld. Wanneer een gezin gaat verhuizen dan kan daarbij een stukje service wonderen doen. Laat die mensen gedurende de eerste drie achtereenvolgende maanden de meterstanden opgeven om zo het reguliere gebruikspatroon vast te stellen en vraag vooraf een lijst met daarop de verbruiksapparaten en het opneembare vermogen daarvan alsmede de gebruiksduur en frequentie daarvan vermelden.
Dan heeft de leverancier een indicatie.

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

Chanmaster gaat wel erg kort door de bocht als hij stelt dat de verantwoordelijkheid voor het niet direct kunnen betalen van een jaarafrekening ligt bij de energieleverancier die dan immers de voorschotten niet goed heeft vastgesteld.

Lekker makkelijk en totaal voorbijgaand aan het feit:

- dat de consument zelf een hoger voorschot kan laten vaststellen om de kans op bijbetaling achteraf te verkleinen
- zelf bij kan houden (de meter!) wat hij daadwerkelijk aan het verbruiken is, en welke gevolgen dat zou kunnen hebben bij een afrekening
- zelf rekening kan/moet houden met de mogelijkheid van bijbetaling, door evt. periodiek een extra bedrag(je) te reserveren/apart te houden
- zelf, als enige, verantwoordelijk is voor het daadwerkelijke verbruik in de periode waarop de afrekening betrekking heeft

Ook bij vaststelling van het 'perfecte voorschot', kan een verandering in verbruik gedurende het jaar, voor (forse) bijbetaling zorgen: een leverancier is daarvoor natuurlijk niet verantwoordelijk!

En, chanmaster, een wanbetaler is natuurlijk gewoon iemand die de afgesproken betalingsverplichtingen niet nakomt (overeenkomst!).
Wat daarbij de achterliggende reden is, is in deze definitie totaal niet van belang, en ook niet zichtbaar en controleerbaar voor een leverancier.
Ik twijfel niet aan uw goede bedoelingen, maar het komt mij voor, gezien andere postings van uw hand, dat u iets te veel uw politieke opvattingen een rol laat spelen, bij het vaststellen of iemand wanbetaler genoemd kan worden of niet.....

CCC-agent

@ chanmaster

als iemand het even niet heeft kan hij bij nuon verzoeken tot een maand uitstel
we kunnen dan de termijn nota maximaal 1 maand uitstellen
alleen gaan we hier terughoudend mee om omdat er de volgende maand dan we 2 keer betaald moet worden
daarmee word dus alleen maar het probleem uitgesteld.

de hoogte van het termijnbedrag is ook bespreekbaar, maar Nuon verlaagt niet omdat de klant het niet kan betalen
bij het vaststellen van de maandbetaling is alleen het geschat verbruik van toepassing, als er dus een verandering in uw verbruik zit dan is aanpassen verstandig
als u wilt verlagen omdat u het per maand niet kan missen dan maakt u het zich onnodig moeilijk

sociale verantwoording leg ik neer bij de regering die ons allemaal vertegenwoordigt
die is er om de zwakkeren in de maatschappij te beschermen

Gesloten