LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe komt Besparenkan aan mijn gegevens?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
henkbe

Hoe komt Besparenkan aan mijn gegevens?

Ongelezen bericht door henkbe »

Vandaag telefonisch contact met besparen kan, de man aan de telefoon beweerde dat ik veel goedkoper aan energie kan komen. Hij wist dit door in een bestand te kijken naar mijn huidig verbruik.

HOE is dit mogelijk, zijn deze gegevens zomaar in te zien door willekeurige figuren?
Vallen deze gegevens niet onder de privacy wetgeving?

Vervolgens sloeg hij op een volkomen onduidelijke manier aan het rekenen en kwam erop dat ik bij een overstap naar Engie slechts € 54,00 per maand zou gaan betalen i.p.b. de € 75,00 bij mijn huidige leverancier.

HOE komt hij aan mijn gegevens?
Ik heb inmiddels en sommetje bij mijn huidige leverancier gemaakt en kom op een termijnbedrag van € 43,00, hetgeen bevestigd is door mijn huidige leverancier.

De man aan de telefoon bleef doorratelen en had inmiddels 2 e-mails gestuurd welke ik van hem moest openen, toen ik de tekst van deze e-mails had gelezen wilde ik het gesprek beëindigen en verzocht de man alles te cancellen, hiermee was hij het niet eens en wilde mij verplichten de gestuurde contracten te lezen.
Hierop heb ik hem gesommeerd alles tterug te trekken en heb ik het gesprek beëindigd.

Is er niets te doen tegen deze praktijken?
En wat voor zin heeft het dat ik een vermelding bij het belmijniet registrr sta?

Henk Brands
Laatst gewijzigd door Radar op 03 dec 2016 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel specifieker gemaakt

BL2

Re: Hoe komt Besparenkan aan mijn gegevens?

Ongelezen bericht door BL2 »

Hoe komt deze man aan je mailadres, dat zul je toch zelf gegeven hebben.

Niemand kan jou verplichten een mail te openen, en zou dit zeker onder druk nooit doen

Ophangen is zo mooi bij sommige tefoongesprekken, handige functie !

Hij weet waarschijnlijk je gegevens niet, maar gokt maar wat :D

berndv

Re: Hoe komt Besparenkan aan mijn gegevens?

Ongelezen bericht door berndv »

henkbe schreef:Vandaag telefonisch contact met besparen kan, de man aan de telefoon beweerde dat ik veel goedkoper aan energie kan komen. Hij wist dit door in een bestand te kijken naar mijn huidig verbruik.

HOE is dit mogelijk, zijn deze gegevens zomaar in te zien door willekeurige figuren?
Vallen deze gegevens niet onder de privacy wetgeving?
kort gezegd, nee. Deze man heeft al meer gegevens dan alleen uw telefoonnummer, namelijk ook uw postcode en huisnummer.

uit een eerder topic:
Hier is een reactie van mijn energieleverancier:

Ik citeer: “Gegevens over alle aansluitingen en contracten in Nederland worden ondergebracht in het CAR, het Centraal Aansluitingen Register en het CER, het Centraal Einddatum Register. Dit wordt beheerd door de netbeheerders. Deze gegevens zijn noodzakelijk om een aanbod op maat te kunnen maken, zoals de wet voorschrijft. Dus inderdaad is daar informatie te vinden over uw aansluiting, uw verbruik en de einddatum van uw contract. Het college bescherming persoonsgegevens hoeft niet altijd expliciet toestemming te geven. Als registratie noodzakelijk is voor de uitvoer van de overeenkomst, is het niet nodig om hierover toestemming te verlenen. Er is geen mogelijkheid voor een opt-out.”

De verbuiksgegevens zijn op te vragen met alleen een postcode en huisnummer. Dat een colporteur om toestemming vraag voordat hij de informatie opvraagt is betekenisloze handeling. De informatie is openbaar, ook zonder toestemming.
viewtopic.php?f=51&t=163117
gewoon openbare informatie dus, maar dan had die verkoper op dat punt dus toch echt uw postcode en huisnummer al.
henkbe schreef:En wat voor zin heeft het dat ik een vermelding bij het belmijniet registrr sta?
U heeft nog nooit ergens op internet een enquête ingevuld? Of ergens anders een account op een website aangemaakt en aangegeven dat men u mag contacteren voor gunstige aanbiedingen? Ook niet toen u een "proefpakket" afnam? Vaak bij de "gratis" proefpakketten zit de verplichting om uw gegevens vrij te geven voor colportage namelijk, gratis gaat dan ten koste van uw privacy.
henkbe schreef:Is er niets te doen tegen deze praktijken?
ze gewoon de kans niet geven om hun verhaal af te maken door op die mooie toets op je telefoon te drukken, verbinding verbreken.

Gesloten