Ik ben per 7 oktober 2012 overgestapt met mijn gas en electra. Hoe lang mag de oude leverancier ervoor uittrekken om de eindfactuur op te maken en mij terug te betalen?
Ik heb op 19 september 2012 mijn meterstanden door gegeven en mijn oude leverancier verwacht pas volgende maand (november) mijn eindfactuur opgemaakt te hebben..
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe lang mogen ze de eindfactuur uitstellen?
Re: Hoe lang mogen ze de eindfactuur uitstellen?
Op 19 sept de standen doorgegeven en pas op 7 okt naar een nieuwe leverancier? Dat lijkt me niet goed, want hoe zit het zit dan met het verbruik tussen beide data? Het lijkt me zinvol om op de dag van de overstap nogmaals de standen door te geven aan zowel de oude als de nieuwe leverancier.
Volgens beide leveranciers was dit wel goed en wordt het doorgegeven aan Liander, waardoor beide partijen van dezelfde stand uit gaan alsof die op 7 oktober zo was.grun schreef:Op 19 sept de standen doorgegeven en pas op 7 okt naar een nieuwe leverancier? Dat lijkt me niet goed, want hoe zit het zit dan met het verbruik tussen beide data? Het lijkt me zinvol om op de dag van de overstap nogmaals de standen door te geven aan zowel de oude als de nieuwe leverancier.
Maar dit heeft geen betrekking op mijn vraag.
Volgens de consuwijzer mag de oude leverancier er maximaal twee maanden over doen:Nicky_The schreef:Maar dit heeft geen betrekking op mijn vraag.
"De Energiekamer van de NMa verplicht energieleveranciers binnen 2 maanden een eindafrekening te sturen voor elektriciteit en gas aan de consument die verhuisd of overgestapt is naar een andere energieleverancier. Dit geldt sinds 1 maart 2005. Om consumenten inzicht te geven of energieleveranciers hun rekeningen op tijd versturen, heeft de Energiekamer een zogeheten 'scorekaart' ontwikkeld, die elk kwartaal op internet gepubliceerd wordt. Sinds november 2008 staan de prestaties van de facturering op Consuwijzer. Op onze vergelijkingssite is de prestatiebeoordeling van de toezichthouder te vinden in de detailinformatie bij de aanbieder."
Toch nog even over de meterstanden: volgens gaslicht.com is de nieuwe leverancier verplicht om je op de datum van overstappen om de meterstanden te vragen en die moet de leverancier daarna binnen 15 werkdagen doorgeven aan de netbeheerder. Als hij daarmee te laat is worden de standen geschat.
Bedankt. Dan zou eind november dus wel kunnen kloppen.grun schreef:Volgens de consuwijzer mag de oude leverancier er maximaal twee maanden over doen:Nicky_The schreef:Maar dit heeft geen betrekking op mijn vraag.
"De Energiekamer van de NMa verplicht energieleveranciers binnen 2 maanden een eindafrekening te sturen voor elektriciteit en gas aan de consument die verhuisd of overgestapt is naar een andere energieleverancier. Dit geldt sinds 1 maart 2005. Om consumenten inzicht te geven of energieleveranciers hun rekeningen op tijd versturen, heeft de Energiekamer een zogeheten 'scorekaart' ontwikkeld, die elk kwartaal op internet gepubliceerd wordt. Sinds november 2008 staan de prestaties van de facturering op Consuwijzer. Op onze vergelijkingssite is de prestatiebeoordeling van de toezichthouder te vinden in de detailinformatie bij de aanbieder."
Toch nog even over de meterstanden: volgens gaslicht.com is de nieuwe leverancier verplicht om je op de datum van overstappen om de meterstanden te vragen en die moet de leverancier daarna binnen 15 werkdagen doorgeven aan de netbeheerder. Als hij daarmee te laat is worden de standen geschat.
Ze zijn juist eerder, dus ik heb geen gedoe met schattingen.