LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe staat het met de slimme meter?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Harm.calc

Hoe staat het met de slimme meter?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

April vorig jaar kreeg ik een brief om mijn energiemeter te laten vervangen voor een slimme meter. Ik heb daar destijds vanaf gezien, ondanks het "dreigement" dat het toen nog gratis was maar in de toekomst dat je er voor zou moeten gaan betalen.
Reden dat ik er van heb afgezien was dat ik al een digitale meter heb, dat de slimme meter door kwaadwillenden uitgelezen kunnen worden (bv om bewegingen in een woning te kunnen bepalen), dat ik het voordeel van zo'n meter niet zie tov van de digitale meter die ik nu heb, en dat ik het jammer vind dat mijn goed werkende meter de prullenbak in mag.

Nu krijg ik wederom een melding dat men mijn meter gaat vervangen. Ik dacht dat we dat we dat gehad hadden? Of probeert men het gewoon opnieuw?
En wat zijn de ervaringen van een ieder met de slimme meter?

Ook nu staat op de folder "Bewust met energie omgaan". Tja, volgens mij heb ik die daar niet voor nodig, Enexis :oops:

bprosman

Re: Hoe staat het met de slimme meter?

Ongelezen bericht door bprosman »

dat de slimme meter door kwaadwillenden uitgelezen kunnen worden (bv om bewegingen in een woning te kunnen bepalen),
Hoe vaak is dat nu in die jaren voorgekomen ? :wink:

Wat betreft "bewust omgaan" heb je m inderdaad niet nodig maar is we ontzettend handig. Ik zie hier 24/7/365 het verbruik per fase en kan dan indien mogelijk maatregelen nemen.
Ik ga niet iedere avond met een bloknootje in de meterkast liggen , bovendien kan ik daar het verbruik per fase niet zien.
(bv om bewegingen in een woning te kunnen bepalen)
Denk je echt dat ze het ouderwetse "rondrijden in woonwijken tijdens vakantietijd" opgegeven hebben ?.
Bij anderen in de straat wordt nog wel eens "aan deuren gemorreld" , gelukkig bij mij nog niet "toevallig" omdat er een alarminstallatie hangt ?
Die zie je via je elektriciteitmeter niet.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

in de toekomst moeten betalen voor een nieuwe meter? het moet niet gekker worden.
de netbeheerder is verantwoordelijk voor de meter, en als hun de meter willen wisselen, moeten ze zelf de kosten dragen.

je mag de slimme meter altijd weigeren. ik weiger hem ook, omdat ik in de toekomst zonnepanelen wil.
en dan is een oude draaischijfmeter nog altijd het beste (ivm salderen).

absent

Ongelezen bericht door absent »

Bij de Nest is bekend dat te veel data wordt opgeslagen op een server, die op zijn beurt ergens in een vrij wetteloos stukje van de wereld staat. Reken maar dat dat nog privacy-issues gaat brengen.
Natuurlijk kun je ook voor "gemak" kiezen, maar dat is juist het scenario van "1984". Klinkt misschien vreemd, maar maak gebruik van het recht je privacy te houden waar het hoort: bij jezelf.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Tsja de redenen om zo'n meter te weigeren zie ik niet echt. Beetje slakken op zoutwater zoeken.

bprosman

Bij de Nest is bekend dat te veel data wordt opgeslagen op een server, die op zijn beurt ergens in een vrij wetteloos stukje van de wereld staat. Reken maar dat dat nog privacy-issues gaat brengen.
Als jij de EU een "wetteloos stukje wereld" vindt dan mag dat van mij maar deze staan netjes in datacenters in ons eigen kikkerlandje of Ierland.

absent

Ongelezen bericht door absent »

In Ierland staat veel, in Nederland ook, maar Nest heeft de grote data snoevers toch echt in de VS staan.
Zoals ik al zei, gemak heeft een prijs. Geen van de forumleden zal het meemaken, maar als het zo doorgaat dan lijken OrsonWelles en KarlMarx gelijk te krijgen over een paar generaties..

bprosman

maar Nest heeft de grote data snoevers toch echt in de VS staan.
Nest zit op Microsoft Azure in Amsterdam (Aalsmeer) en Dublin juist vanwege de Patriot Act. En ja, er staat veel Azure spul ook in de US. Latency technisch ook iets handiger. Voor de Nederlandse slimme meters dan.

Harm.calc

@bprosman
Zoals ik ook nu nog steeds geïnformeerd ben leest (in mijn geval) Enexis 6 keer op afstand de meter uit. Aan de hand daarvan krijg ik dan een 2 maandelijks overzicht van mijn energieleverancier. En voor mijn computer zijn toepassingen beschikbaar om standen uit te lezen en/of zijn er displays te koop om standen uit te lezen. Beide gevallen klinkt alsof het mij geld gaat kosten om mijn standen te kunnen uitlezen op het moment dat ik dat wil :oops:
Dat kost me op dit moment namelijk helemaal niks, hé :lol:

Ik wil graag elke laatste dag van de maand de standen registreren. Dus alsnog "met een bloknootje in de meterkast liggen"? Of kan ik die zonder extra kosten te maken dagelijks uitlezen?
En als een verhuisdag niet op een datum van de 2 maandelijkse overzicht valt, moet ik alsnog standen doorgeven?

Misschien dat jij mij een zinnig antwoord kan geven want die krijg ik van Enexis niet.

bprosman

Er zijn een paar manieren van uitlezen. :

1. Op afstand uitlezen - Enexis leest hem dan 6 keer per jaar op afstand uit en rekent hier op af, je kunt dit vaak op de website al zien wat je gebruik is en hoe zich dat verhoudt tot andere gezinnen en of je qua voorschot nog een beetje goed zit, dus geen verassingen achteraf. Dit is eigenlijk zo'n beetje de standaard instelling. En je hoeft je meterstanden niet meer door te geven.

2. Zelf uitlezen (manueel) - Je kunt nog steeds je hoofd in de meterkast steken en op het display je stand aflezen en dit op een bloknootje noteren, hier hoef je behalve voor een bloknootje en pen/potlood kopen geen extra kosten voor te maken. Zover is dat het zelfde als je oude meter.

3. Zelf uitlezen (automatisch) - Er zit een zogenaamde P1 poort op je meter, (zelfde stekkertje als een moderne telefoon). Hierop kun je een computer(tje) aansluiten , of een ander slim ding als een "Toon" die iedere 10 seconden de juist meterstand en het actuele gebruik bijhoudt. Dan kun je bijvoorbeeld zien wanneer de wasmachine aan gaat, maar ook bijvoorbeeld het sluitverbruik ('s-nachts). Dat laatste kan interessant zijn als je bewuster om wil gaan met je energie en voor dat laatste zul je inderdaad (wat) extra kosten moeten maken. Bij mij hangt er een "Rasperry Pi" aan die zo rond de 50...60 Euro kost maar wel wat technische kennis en affinitieit met de materie vereisen.

De vraag van een "verhuisdag" snap ik even niet.

Harm.calc

@pbrosman
Bedankt voor je reactie.
Enexis leest de meter 6x per jaar uit. Als ik ga verhuizen hoef ik geen standen door te geven omdat zij die dag ook uitlezen . . . Dus Enexis leest die meter continue uit zodat op welke dag ik ook ga verhuizen de meterstanden bekend zijn.

bprosman

Of.. de minder "Alu hoedjes versie" ;-) . Ze lezen 6 keer per jaar uit EN de dag dat je verhuist. Dus niet continue.

Gesloten