LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoe vergelijken?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mnb

hoe vergelijken?

Ongelezen bericht door mnb »

Ik wil de vaste prijzen voor jaarcontract met gewone prijs vergelijken
Dit is een grote bende, bijGreenchoice

Opgeteld in mijn regio kom ik voor electra op € 0,031, vast contract zou
4,7 ct zijn
wat moet ik optellen en wat niet

gas idem dito
los 44,74 en 26 cent kan dus ook niet

dan zou een los direct opzegbaar contract half zo veel kosten

wat een chaos

:roll:

flappie

Re: hoe vergelijken?

Ongelezen bericht door flappie »

Bij gas qua prijs heb je te maken met de kalorische waarde van het gas plus dat je rekening moet houden met graaddagen.

Voor de electra moet je rekening dus houden met de contractuele prijzen die zijn afgesproken + de eventuele toegestane verhogingen wat erin je contract staan.

Over beide producten betaal je REB heffingen. MEP heffingen zijn vrijgesteld van BTW.

mnb

Ongelezen bericht door mnb »

dan begrijp ik niet dat gas 26 cent kost en bij vast contract 44
en electra 0,016 ct duurder is bij los afnemen, dat kan dan nog gezien de verwachting van prijsstijgingen

flappie

Ongelezen bericht door flappie »

omdat de prijzen variabel zijn. indien er geen contractuele prijzen zijn dan worden het na rato berekend en is dus vaak goedkoper dan de vaste contract prijzen.

Als bijv. inkoop de energie goedkoop kan inkopen op de APX markt (in geval van stroom) dan is het voor de klant natuurlijk ook voordeliger. Sluit de klant een contract af met een hoger prijsnivo. Dan is de winst voor de energieleverancier omdat jij met dat bedrijf voor die prijs energie wenst geleverd te krijgen. Is de prijs hoger dan jou contractprijs heeft het energiebedrijf gewoon pech en foutief gecalculeerd en moet dus haar verlies nemen.

Stroom en gas wordt dus ook ingekocht. Gas wordt meestal ingekocht bij de Gasunie tegen de geldende prijs welke de gasunie hanteerd.

Stroom is verhandelbaar op de APX-Markt.

Gesloten