LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoeveel betaal je nou???

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
appeltjuhh

hoeveel betaal je nou???

Ongelezen bericht door appeltjuhh »

Ik vraag me af wat anderen voor hun energie betalen.

Ik betaalde vorig jaar 80 euro per maand, had ietsje meer gebruikt en betaal nu 85 euro p maand.

Ik woon op de 2e etage, alleen in een portiekwoning met 3 slaapkamers en heb een nieuwe HR ketel. Ik werk en stook in het seizoen vanaf ca. 3 uur ´s middags tot 11 a 12 uur ´s avonds.

jsp

Re: hoeveel betaal je nou???

Ongelezen bericht door jsp »

Ik betaal voor een 2-kamer appartement (met grote zolder) nu een voorschot van € 101,00 per maand. Was in 2005 nog € 92,00. Zowel gas als stroom als netwerkkosten, en alles bij 1 leverancier (Eneco). Meestal hoef ik niets bij te betalen en krijg ook niets terug, de inschatting klopt dus wel.

Harderwijk

Ongelezen bericht door Harderwijk »

wij zitten als tweepersoonshuishouden zo op de € 61,- per maand voor gas en licht. Wij hebben een tussenwoning met drie slaapkamers en een ruime zolder.

Als ik jullie bedragen zie dan zijn wij voordelig uit :lol:

Martin1976

Ongelezen bericht door Martin1976 »

wij zitten met z'n tweetjes in een redelijk grote eensgezinswoning op € 178 in de maand. Daarbij moet ik aantekenen dat deze bedragen nog gebaseerd zijn op de vorige bewoners, die hadden een kind en allerlei electrische apparaten (zoals een wasdroger) dus ik verwacht wel wat lager uit te komen. Vind het niet erg om nu wat meer te betalen, dan is de kans groter dat ik geld terug krijg ipv bij hoeft te betalen...

jsp

Ongelezen bericht door jsp »

Interessanter dan te weten hoeveel je betaalt aan voorschotkosten is natuurlijk wat je daadwerkelijk verbruikt aan energie en hoeveel dat kost bij de verschillende leveranciers. En zijn daarbij ook de leverings(transport)kosten inbegrepen, of krijg je daar nog aparte rekeningen voor? Oftewel: moet je aan het einde van de rit bijbetalen bij de jaar- of eindafrekening, of krijg je juist geld terug? Een laag maandelijks voorschot kan betekenen dat je later veel moet bijbetalen en omgekeerd kan natuurlijk ook.

Ter vergelijking: mijn jaarverbruik is gemiddeld 1800 KwH electriciteit en 1200 m3 gas. Met verbruikscijfers kan je pas echt een goede vergelijking maken en een overstap naar een andere leverancier overwegen. Met deze cijfers kan je ook bepalen of je in vergelijking met andere mensen (in ongeveer hetzelfde huis en met ongeveer hetzelfde gezin) meer of minder energie verbruikt. Dat kan meer besparing opleveren dan een andere leverancier! De meeste leveranciers hebben hun tarieven wel ergens op hun website staan.

Daarbij moet je afwegen of een duidelijke communicatie, goede klantenservice, tijdige jaarafrekeningen en vooral geen energieverslindend gedonder over incasso's en betalingen, niet veel belangrijker zijn dan een voordeeltje van 1 of 2 euro per maand.

mylo1

Ongelezen bericht door mylo1 »

ik zit op een 3 kamer flat..2 personen..en betaalde 117€..net de afrekening binnen ..en ga naar 93€

Heb verbruikt..2053kwh...1093 gas

ik stook de hele dag..daar ik altijd thuis ben

Ik ben aangesloten bij nuon

Shareena

Ongelezen bericht door Shareena »

Wij betalen 129 euro per maand voor een 4-kamer flatje! Wel moet ik erbij zeggen dat we stookkosten via de VVE betalen...! Dus we krijgen aardig wat terug deze maand met de afrekening! :lol:

Harderwijk

uhmz.. ja best logisch om het verbruik te weten.

Heb vorig jaar over de periode van november 2004 tot t/m oktober 2005 645 m3 gas verbruikt en 2.011 kWh elektriciteit.

Tweepersoons huishouden met een middenwoning, 3 slaapkamers en zolder.

Aangesloten via Nuon.

En sorry, mijn termijnbedrag is € 66,65 per maand. Is dus een paar euro hoger dan in mijn vorige post.

We beschikken over, zonnebank,vaatwasser, droogtrommel, ligbad, plasma televisie en koken keramisch.

Harderwijk

en uhmz.. heb nooit bij hoeven betalen maar kreeg ook nooit terug. Het is trouwens een koopwoningwoning uit 1996. Met dubbel glas en prima geisoleerd

An

Ongelezen bericht door An »

Tussenwoning. Bouwjr 1979, maar grotendeels goed geisoleerd.
2 Personen.

Betaal thans €139.95 per maand incl. alle kosten van transport en belastingen en dergelijke.

Verbruik vorig seizoen, maart 05 t/m maart 06: gas 1893 kub. m.
elektr 2407 kWh

Zeg erbij, dat ik een hekel aan kou, heb dus in de winter alles open heb staan. s, Nachts gaat alles lager.

Ik begrijp niet hoe sommigen zo laag kunnen zitten met een droger, heb ik niet, zonnebank, heb ik niet.

Dit was het!

Harderwijk

Nou An, dat heeft denk ik te maken met het feit dat ik heel lang de zon binnen huis heb. Dat zorgt toch voor veel warmte.

En voor wat betreft de verwarming. Ik moet toegeven dat mijn partner en ik beide fulltime werken. Onze kachel staat dus niet de hele dag te loeien. Hooguit in de winter zetten we die aan om 6 uur en gaat weer uit om 9 uur ongeveer. ( in het weekend wat langer :lol: )

De zonnebank wordt ongeveer 1 keer per week gebruikt en in bad ga ik ook 1 keer per week ongeveer. Verder Wassen we ongeveer twee a drie keer in de week en de wasdroger gebruiken we alleen in de winter en dan ongeveer 1 keer per week. In de zomer drogen we alles gewoon lekker in het zonnetje buiten.

Ik hoop dat dit veel duidelijk maakt

tjoektjoek

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

@ An,

een paar graden lager in de winter kan al een hele hoop schelen. Trek bijvoorbeeld een trui aan (misschien doe je dat al, de een is wat kouwelijker dan de ander). Doe ook de verwarming in bijvoorbeeld badkamer, keuken, gang en kamers waar je niet vaak komt wat lager. Ik heb een kamer waar de klerenkasten in staan en daar staat de verwarming eigenlijk nooit aan. Dat kan echt bijzonder veel schelen. Zoek maar eens op google naar energiebesparende tips.

Energiebedrijven geven ook al veel tips, maar de beste tips krijg je niet bij je energiebedrijf, want het blijft natuurlijk hun brood hè? :wink:

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Wij betalen met zijn beiden in een 4 kamer appartement 67 euro per maand voor stroom en gas. Tot nu toe hebben we altijd nog iets terug gekregen aan het einde van het jaar dus het klopt aardig.

kritisch consument

Ongelezen bericht door kritisch consument »

Wij betalen 175 euro per maand. Dat was 222 euro per maand, maar uit de eindafrekening bleek idd dat het maandelijkse voorschot veel te hoog was. Nu hebben we een nieuwe HR combi-ketel gehad, dus het zal volgend jaar nog wel wat minder kosten. 8)

chat

Ongelezen bericht door chat »

Karr2
Wij betalen met zijn beiden in een 4 kamer appartement 67 euro per maand voor stroom en gas. Tot nu toe hebben we altijd nog iets terug gekregen aan het einde van het jaar dus het klopt aardig.
zeker nooit thuis?
1x per dag een kwartier douchen twee personen zit je er al over dat bedrag.
Leg eens uit hoe het werkelijk zit kwa verdeling in kubs en kwh`s.
ongeveer 300 euro is onafhankelijk van het verbruik hou je+/- 500 euro wat afhankelijk is van van je verbruik.

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik denk dat ik het wel met Karr eens kan zijn. Ook wij wonen met zijn tweeen in 1 huis en betalen iets van 70 euro per maand.

Ten eerste zijn we overgestapt van Eneco naar Greenchoice. Mijn vriendin werkt de hele dag, ik ben bijna de hele dag buiten de deur in verband met mijn studie.

We douchen vaak samen, zodat we maar 1 keer 10 minuten kwijt zijn in plaats van 2 keer 10 minuten. Wassen alleen in het weekend op het goedkope tarief, geen overbodige apparaten aan als het niet nodig is etc.

Kortom, ik denk dat de berekening van Karr wel aardig kan kloppen in deze.

Martin1976

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Dat zijn inderdaad heel eenvoudige maar doeltreffende maatregelen waarmee je flink kunt besparen. Wij zitten nog op een redelijk hoog bedrag in de maand maar dit is nog gebaseerd op de vorige bewoners van het huis (we wonen er net een half jaar), die hadden allerlei electrische apparaten aanstaan hetgeen de kosten al gauw hoog maakt.

door maatregelen als spaarlampen, niet (elke dag) vaatwasser gebruiken, wij hebben ook geen wasdroger en niet de hele dag de cv aan als het niet nodig is hopen we flink te besparen

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Klopt helemaal Martin, met simpele dingen kun je zoveel besparen. We hebben geen vaatwasser, maar doen het gewoon met de hand. Geen wasdroger, buiten aan de lijn gaat net zo goed. De kachel staat hier zelden of nooit aan en als ie aangaat is het maar heel even.

Spaarlampen is ook een goeie inderdaad, daar bespaar je ook een hoop mee.

Als je net verhuist bent is je bedrag inderdaad nog gebaseerd op de vorige bewoners, maar dat past zich vanzelf aan bij de eerstkomende afrekening als het goed is.

chat

Als je nu de kwh`s en m3 uitsplitst geeft het een beter beeld dan dat er alleen een bedrag staat.

Toen ik nog op een flat woonde betaalde ik 9 euro gas (geen dubbel glas ongeisoleerd), tja de verwarming was centraal geregeld. Met alleen een bedrag weet je nog niet veel, hoe groot is het huis wat is de bouwperiode, het is van veel afhankelijk naar wat je betaald.

Voor een appartement stoken je buren ook voor jou dit geldt niet voor een vrijstaand huis en als die eens van 1800 is stook je ook voor de mussen in je dakgoot.

Als ik het een beetje uitsplits heb je 500 euro, 1 kwh is ongeveer 30ct 1 m3 gas ongeveer 60ct.
50/50 kom je op 833 kwh en 416 m3 gas. Als je echt bijna nooit thuis bent kan ik daar inkomen, maar als je iedere dag kookt en douched kom je er zeker te kort aan. Kook je elektrisch en je draait 2 a 3 wassen kom je ook te kort.
Je huis is dan nog niet verwarmd en overig elektrisch is ook niet opgenomen.

chat

Ik zie nog steeds geen nadere verklaring.
Zo moeilijk hoeft het toch niet te wezen, of heb je wat over het hoofd gezien?

Gesloten