LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoeveel jaar na dato?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
MFJ

Hoeveel jaar na dato?

Ongelezen bericht door MFJ »

Tot hoeveel jaar na dato mag Nuon factureren?
Die snurkers daar zijn nu eindelijk wakker geworden en hebben ons de eindafrekening gestuurd van ons oude huis over een periode van 2,5 jaar (zijn daar op 2 augustus 2002 komen wonen t/m 1 maart 2005). Hebben dus 2,5 jaar niks betaald na duizend keer "smeken" of we alsjeblieft mochten gaan betalen (echt meerdere malen gebeld).
Hebben wel groenstroom betaald vanaf april 2003. Alleen staat hierover niks op de eindafrekening. Nuon heeft dit waarschijnlijk nooit geweten. Gaat dit er dan nog af?
Weet iemand of er een betalingsregeling getroffen kan worden? Moeten nml. een bedrag gaan betalen van ruim 3500 euro. Hebben we natuurlijk niet in een keer. Willen daarom ook dat we dit in het totaal aantal termijnen dat Nuon ons niet gefactureerd heeft ook gaan terug betalen. Tja het is tenslotte niet alleen onze fout. Wij hebben er achteraan gebeld. En ook telkens netjes de standen doorgegevn, ook toen we gingen verhuizen. En in 2,5 jaar tijd ook 2 tot 3 maal een meterstanden mannetje langs geweest.

Gr. Kristel

medewerker

Re: Hoeveel jaar na dato?

Ongelezen bericht door medewerker »

Goedenavond,

Als u hier al wat rond heeft gelezen dan zal het u opgevallen zijn dat er in ieder geval tot drie jaar na de datum van levering gefactureerd mag worden, sommigen hebben het over vijf jaar. Overigens geldt dit weer niet als er termijnen en jaarafrekeningen in rekening zijn gebracht, want dan heb je het eventueel over corrigeren en niet factureren.

Als ik u goed begrijp is er geen gas gefactureerd wel elektra. U heeft groenstroom afgenomen, maar is dat niet als zodanig afgerekend?

Aangezien er bij Nuon tot nog toe een zogeheten prijsgarantie geldt betaalt u voor groen niets meer dan voor grijs en vise versa (sinds de subsidie van groen af is leggen energiebedrijven die een prijsgarantie afgeven zelf dus eigenlijk het verschil bij) heeft dit geen financiele gevolgen voor u...

zolang er binnen de wettelijk toegestane termijn alsnog gefactureerd wordt geldt er eigenlijk verbruikt = verbruikt en dat dient te worden betaald.

Natuurlijk is er begrip voor de ontstane financiele situatie. Immers, zoals blijkt wist u er vanaf dat u geen termijnen heeft betaald. Wellicht heeft u geld gereserveerd. Maar hoe verhoudt dat bedrag zich tot de uiteindelijke nota?

Een soepele betalingsregeling hoort natuurlijk tot de mogelijkheden (tenzij er sprake zou zijn van chronische wanbetaling, dat zou het een en ander wat gecompliceerder maken. Dan maakt het vaak moeilijk afspraken).

Als er zo'n lange periode overheen is gegaan voordat uw contract opgevoerd is, dan is het hoogst waarschijnlijk opgevoerd door een speciaal team. Zij laten al een indicatie achter bij uw contractgegevens voor de maximale betalingsregeling. Bij uitzondering om bep. situaties kan zo'n looptijd eventueel heroverwogen worden...

De regeling die u aangeeft is een van de regelingen die bij een heroverweging kan worden toegepast. Evenveel termijnen als maanden dat er niet gefactureerd is. Onder voorwaarde dat deze termijnen niet lager dan 50 euro per maand zijn.

De reden dat deze manier niet altijd direct wordt aangeboden heeft te maken met de looptijd. Hoe langer de looptijd, hoe groter het risico dat u gedurende die looptijd een jaarafrekening ontvangt die hoger is dan u verwacht had en u graag een regeling daarover wilt treffen. U zit dan naast maandelijkse termijnfacturen ook nog eens met twee lopende betalingsregelingen. Dat is een situatie die natuurlijk niet gewenst is...

Wat u het beste kunt overwegen, maar dat Nuon niet voor u kan beslissen is om bijvoorbeeld een deel van de factuur nu in een keer te betalen (als u geld hiervoor gereserveerd heeft is dat een goede optie). En de rest in 11 termijnen te betalen (daarmee bent u dus in 1 jaar met de afbetaling klaar). Zelfs als u nu geen klant meer bent bij Nuon, is dit het overwegen waard. Omdat u sowieso ergens energie afneemt en ook daar een hoge jaarnota kan ontstaan.

Uit uw bericht leidt ik af dat u waarschijnlijk nog geen contact heeft opgenomen na ontvangst van de factuur. Mijn verontschuldigigen als ik dat mis heb.

Wat u aangeeft is helemaal correct, het is niet alleen uw fout... Om wat voor reden dan ook heeft Nuon uw contract voor gas niet kunnen opvoeren. Feit blijft zoals eerder gezegd dat het verbruik heeft plaatsgevonden en dat er binnen de wettelijke termijn gefactureerd is. Echter, zolang er van beide zijde enigzins medewerking verleend wordt is er voor de financiele afwikkeling altijd wel een oplossing te vinden... Vooral als blijkt dat u er een aantal maal achteraan gezeten heeft.

Ik adviseer u contact op te nemen met de klantenservice. De medewerkers daar kunnen uw vragen over de ontstane situatie prima beantwoorden en een betalingsregeling met u treffen. (Mocht de gevraagde regeling eventueel buiten het advies vallen dat vermeld staat kunnen zij altijd even overleggen met mensen die hen eventueel kunnen helpen bij het accepteren van uw voorstel/ het maken van een ander voorstel.).

Sorry voor deze voorgeschotelde berg leeswerk,
ik hoop dat u er iets mee kunt...

met vriendelijke groet,

een medewerkster

MFJ

Bedankt voor de info! Werkt u zelf bij de Nuon?
We gaan het vanavond eerst eens rustig uitzoeken allemaal, en dan maar eens bellen met de Nuon. Snap ook niet dat ze zonder enige toelichting zo ineens even een rekening sturen van 3500 euro. Dat is dan toch ook al vreemd? Al 2,5 jaar niks van ze gehoord, en ineens 0,5 jaar nadat we verhuist zijn krijgen we plots een eindafrekening die we even binnen 2 weken moeten betalen...
O ja, die groenstroom namen wij af bij Shell, en is later overgenomen door Eneco. Zijn toen we daar pas woonden ingegaan op een aanbieding van Shell voor groenstroom. Hebben toen maandelijks een bepaald bedrag (niet veel hoor) daarvoor moeten betalen aan Shell/ Eneco. Maar volgens mij is dat dus helemaal buiten de Nuon omgegaan, en weten ze daar helemaal niks van. Gaan deze kosten dan nog van de eindafrekening van Nuon af? Zie daar nml. niks over op staan op die eindafrekening.
We zitten nu ook weer bij de Nuon, dus lijkt me toch dat ze wel coulant zullen zijn met die 35 termijnen. Betalen nu ook al een maandelijks termijnbedrag. Duurde trouwens ook alweer een half jaar voordat we wat hoorden van hun betreft het nieuwe adres. Terwijl wij netjes alle beginstanden hadden opgestuurd.

Gr.

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

U had in de tijd dat U energie afnam en er geen maandelijkse betalingen door Nuon werden afgeschreven, ook nadat U tig maal verzocht heeft dit wel te doen, zelf een bedrag per maand op een spaarrekening van U zelf kunnen zetten. U weet toch dat U energie afnam en dat ervoor betaald moest worden. Had U nu geen "TEGENVALLER"gehad.

MFJ

Tja natuurlijk wisten we dat wel. Maar ik vind dit niet onze fout. Dus mag Nuon wat dat betreft ook coulant zijn naar ons toe. Ze kunnen niet 3 jaar niks van zich laten horen, en dan in een keer met een rekening komen van 3500 euro. Wij hebben zat moeite gedaan...

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

Enige coulantie b.v. het niet berekenen van de wettelijke rente en een aanbod tot maandelijkse achterstallige betaling met een redelijk bedrag, ok, u bent zoals U schreef weer afnemer bij NUON, maar ik kan me wel voorstellen dat U de eerste paar jaar met een aflossing, van het achterstallige bedrag, een beetje de leuke dingen in dit leven voor U uit moet schuiven.

MFJ

Nou dit valt wel mee hoor, maar ik betaal liever 35 temijnen van 100 euro dan 3500 euro ineens. Die 100 euro per maand is te overzien...
En uh...achterstallige betaling?? Hebben nooit een rekening gehad van ze, dus konden ook niks betalen...

medewerker

werk inderdaad bij Nuon,
dat is hier inmiddels publiek geheim, dus dat wil ik hier dan best neerzetten.

Voor wat betreft de elektra,
even op de eindnota kijken... Het kan zijn dat daar alleen netbeheer elektra wordt afgerekend en geen levering... Staat er ook levering? Geef dat dan gelijk even door bij uw telefoontje... Het kan zijn dat bijv. shell uw naam maar het verkeerde adres heeft overgenomen...

Natuurlijk kan zo'n looptijd eventueel geregeld worden.. Alleen wat ik eerder meldde is, u loopt een bep. risico... vooral nu u meldt dat het een half jaar geduurd heeft voor uw nieuwe adres werd aangemeld. (dat betekend dat er 6 termijnen niet in rekening zijn gebracht) dat betekend dat u nu termijnen moet gaan betalen die bijna twee maal zo hoog zijn. Of dat uw jaarafrekening hoog wordt (bijvoorbeeld verbruik in 8 maanden echter dus maar 2 termijnen gehad.)... U mag dan dus een regeling in 6 termijnen treffen (6 maanden geen facturen). Dan heeft u twee regelingen tegelijkertijd...

EEn hoge jaarnota kan altijd voorkomen, hoe langer de looptijd van een regeling hoe meer kansen op een andere hoge jaarnota waarover u ook een regeling wilt hebben...

Zolang u daar rekening mee houdt kan het verder geen kwaad... Maar mijn advies is altijd probeer binnnen een jaar van een regeling af te zijn. Dan is er eventueel weer ruimte voor tegenvallers.. (hoge nota's kunnen ook spontaan bij de gemeente/belastingdienst/verzekeringen vandaan komen... Daar wilt u ook nog een regeling kunnen treffen, zonder droog brood te hoeven eten...)

MFJ

Hoi medewerker!

Nog even een vraagje. Jij zei dat factureren kan tot 3 jaar na dato.
Vanaf welk moment wordt dat bekeken?
Wij zijn daar op 2 augustus 2002 komen wonen. Hebben afgelopen dinsdag 27 september de (eind)afrekeing gekregen. Dit betekent dan toch dat bijna 2 maanden "kwijtgescholden" kan worden? Het lijkt mij dat ze dan terug mogen rekenen tot 27 september 2002, en niet 2 augustus 2002. Tja kan toch gauw weer zo'n 150 euro schelen.
Klopt dit?

medewerker

uch,

dat weet ik dus ook niet helemaal zeker of dit nu drie of vijf jaar is...
Het is in ieder geval drie maar niet meer dan vijf...

Mits u geen termijnen in rekening gebracht heeft gekregen (dit zijn namelijk voorschotten op de afrekening) en geen afrekeningen... Dus geen enkele factuur buiten die eindafrekening geldt inderdaad de regel dat er niet meer dan 3? / 5? jaar in een keer gefactureerd mag worden...

Ik ga er even vanuit dat er dan teruggerekend wordt vanaf de datum dat u de eerste factuur ontvangt tot 3? / 5? terug. met behulp van de beginstanden en de eindstanden kun je een gemiddeld verbruik bepalen en dus ook een tussenliggende fictieve beginstand creeeren...

Let wel ik ben zelf nog nooit een geval tegengekomen waarbij er echt buiten de termijn voor het eerst gefactureerd wordt. Mijn manier van benaderen kan dus prima afwijken van de officiele manier... Ik ben hier geen woordvoerder van Nuon. Noch probeer ik hier reclame/ anti reclame te maken voor welk energiebedrijf dan ook. U zult er ook zelf even achteraan moeten gaan welke termijn er nu precies voor factureren staat... Ik weet zelf echt niet zeker welke termijn het precies is.

MFJ

Bedankt voor je tips medewerker, maar uh...kun jij niet even dit probleem met ons oplossen? Je werkt toch ook bij de Nuon?
Jij weet het verhaal nu...

Gr.

Invisibleduck

Ongelezen bericht door Invisibleduck »

Hey medewerker, heb je het al gehoord?
ze schijnen je identiteit te weten bij Nuon :)
Veel plezier met het zoeken van een andere baan...

medewerker

MFJ

Ik wil voor je kijken wat er aan de hand is en of je vraag gegrond is...
Als je hieronder een betaling + datum meldt kan ik je gegevens erbij zoeken en eventueel contact met je opnemen...

I.duck, blijkbaar ben je een collega? Ik denk dat een melding zoals de jouwe minder op prijs wordt gesteld dan het geven van alg. info en het oppakken van een klacht. Dat bekend worden is natuurlijk niet te voorkomen als je met de gegevens de men hier geeft een klacht oppakt. Overigens is jou bericht mij al enige tijd bekend. Zoals gezegd, reageren hier geeft kans op ontdekking en dat gaat weer op eigen risico... Iedereen die "ontdekt" wordt op zijn gedrag aangesproken. Ik denk het niet aan jou is om te oordelen over eventuele maatregelen die wel of niet genomen zijn/worden/moeten worden...

Invisibleduck

Ongelezen bericht door Invisibleduck »

Lees jij maar eens "hete onderwerpen" wat er over jou liefdadigheid op dit forum wordt vermeld.

medewerker

Je melding hier is blijkbaar alleen aan mij gericht en heeft hier daarmee geen toegevoegde waarde en sluit niet aan bij het onderwerp van deze posting. Ik stel daarom voor deze conversatie niet op deze wijze voort te zetten. Nogmaals, ik denk niet dat het aan jou is om mijn gedragingen hier te beoordelen. Ik laat dat liever over aan de mensen die daarover gaan.

mvg

een medewerkster

Gesloten