LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoog gas- en electriciteit verbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
wbxx

hoog gas- en electriciteit verbruik

Ongelezen bericht door wbxx »

we zijn 3 maanden geleden verhuisd naar een kleine woning van circa 55 m3. verbruikskosten zitten nu op 540 kwh per maand en 300 m3 per maand voor resp. stroom en gas.

volgens mij is dit in onze situatie qua wonen (oppervlakte 55m3) en tevens regelmatig gebruik houtkachel behoorlijk hoog.

kan iemand mij hier meer inzicht ingeven en stappenplan om het een of ander te ondernemen?

bedankt

Ron 2

Re: hoog gas- en electriciteit verbruik

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Je bedoelt denk ik 55 vierkante meter (m2) in plaats van kubieke meter ??
55m3 is een woning van 4 bij 5 meter. :lol:

Uit je vraag kan ik niet opmaken of dit het verbruik is waar de leverancier je op inschat of dat dit het verbruik is wat je van de meter opneemt.
kan iemand mij hier meer inzicht ingeven en stappenplan om het een of ander te ondernemen?
Het is maar de vraag of dat noodzakelijk is, je jaarnota is een gemiddelde over het hele jaar, je kunt niet het verbruik van drie wintermaanden doorrekenen naar het hele jaar, 7 of 8 maanden van het jaar gebruik je alleen gas om te koken en heb je veel minder licht aan.

Verder speelt ook mee of het een energiezuinige woning is en hoe jullie stookgedrag is etc. etc.
Hebben jullie zware stroomverbruikers? b.v. waterbed, plasma scherm, close-in boiler etc.??

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Kan het niet zijn dat het vebruik geschat is op een gemiddelde, uw verbruik gegevens zijn nog niet daadwerkelijk bekend. Tip neem elke week de standen op en u weet het eigen gebruik aan de hand daarvan kunt u actie onder nemen want het opgegeven gebruik is zeer hoog.

Ronald.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Het verbruik wordt bij verhuizing van een kleinere woning naar een grotere woning maar ook andersom hoog ingeschat.
Voor het bij benadering vaststellen van het verbruik zijn meerdere aspecten nodig dan alleen de inhoud der woning.

wbxx

Ongelezen bericht door wbxx »

aan ron,

klopt 55m2 - haha.

maar hoe dan ook, de afrekening van die paar maand is wel wat er door de meter is gekomen.
verder geen waterbed etc.. ik schat ons als gemiddelde gezinsverbruik, lcd tv en pc met tft monitor, wasmachine, droger etc. voor warm water en de cv een geiser.

ik heb wel vandaag alle energie verbruikers uitgedaan de meter staat dan wel stil. en wat vergelijkingen gedaan met vrienden en kenissen, het blijft een TE groot verbruik in verhouding. volgende stap kan zijn om de meters te controlleren en te ijken, maar dan moet je wel zeker zijn van de zaak, anders zijn de kosten weer voor mij - terwijl over iets meer dan 3 maanden al een extra heffing van 625 euro hier ligt.
voorschot was door vorige eigenaar wel lager (147 euro p/mnd) dus iets bij betalen was ook redelijk.
qua issolatie is alleen thermopeen glas te noemen rest is zeker niet up to date wat issolatie betreft te noemen.
zowiezo alles goed in de gaten houden - ook evt. gaslek.
essent kan eerst niks voor mij doen, ze sturen folder over tips om een en ander te controleren of de meters OK zijn of niet.

gr ward

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Verhuizing naar bestaande woning:
Dan wordt er gekeken naar het gemiddelde verbruik van de vorige bewoner op dit adres en daarop wordt uw termijnbedrag voor deze woning dan vastegsteld. Natuurlijk hoeft dit absoluut niet overenkomstig te zijn met uw daadwerkelijk verbruik. Raadzaam is het dan ook om zelf de eerste 4 maanden de standen eens bij te houden en die dan naast het voorgestelde termijnbedrag te leggen.

Verhuizing naar nieuwbouwwoning:
Ongeacht de woonsituatie (wel/niet vrijstand of appartement) wordt het termijnbedrag vastgesteld aan de hand van een algemeen jaarverbruiks gemiddelde.
E: +/- 2500-3000 KwH
G: +/- 2500M3.
Ook hiervoor geldt dat dit natuurlijk niet overeenkomstig uw daadwerkelijke verbruik hoeft te liggen.
Dus,.......houdt wederom eens 4 maanden uw standen bij en vergelijk deze met het voorgestelde termijnbedrag.

Voetnoot: Het mag duidelijk zijn dat het verbruik in de zomermaanden aanzienlijk lager ligt dan wanneer u in de winter/najaar/voorjaar uw standen bijhoudt. Neem dit dus mee in uw berekeningen.
Ook dient u er rekening mee te houden dat we dit jaar een bijzonder zachte winter hebben, wat volgend jaar wel weer eens anders kan zijn!

Als laatste geldt dat 'n éénpersoonshuishouden best meer kan verbruiken dan een tweepersoonshuishouden. Van invloed zijn ook de apparaten, eventueel waterbed, gebruik van open haard, isolatie, werktijden, uw persoonlijk stookgedrag, spaarlampen enz.

[aanvulling]
Er wordt te snel naar de meter verweten, alsof daar de veroorzaker ligt.
U kunht wel alles uitdoen en zien dat de meter niet draait, maar beter is het om alles eens stuk voor stuk aan te doen en dan te kijken wanneer die meter draait als een dolle. Dat geeft u een idee welk apparaat de slurper is.
Oja, vergeet dan voorla niet om de tv, computer en dergelijke apparatuur aan te zetten, anders heeft het nog geen enkele zin.

Anastasia

Ongelezen bericht door Anastasia »

Heeft U zowel de begin als eindstanden gecontroleerd, als ik als vorige bewoner verkeerde eindstanden door zou geven en U niets, krijgt U deze rekening, want dat zou ook kunnen...

Ook een afleesfout is mogelijk, soms staan ze halverwege, dus als je geen digitale nieuwe hebt kan het fout gaan, dus goed kijken bij verhuizen, dus zowel bij weggaan als nieuw in huis binnenkomen!

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Waar haal jij die getallen vandaan?
Van de leverancier! Idd gebasseerd op vorig jaar.

Gesloten