| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] HULP NODIG! Verbruik van 6000m3 bij Greenchoice
HULP NODIG! Verbruik van 6000m3 bij Greenchoice
Beste allemaal,
3 weken geleden is Enexis bij mij geweest voor de meteropname. Nu kwam er een verbruik uit van 6200m3 gas!!!
Na enig onderzoek blijk dus dat mijn meterstand van 2011 nooit is overnomen,terwijl ik deze netjes heb doorgegeven. Greenchoice (of Stedin blijkbaar) heeft toen het verbruik geschat op 200m3 (onvoorstelbaar laag dus)
Binnen nu en 2 weken zal ik dus een jaarnota krijgen over 2 jaar van ruim 4000 euro. Ik ben natuurlijk meteen naar de Greenchoice site gegaan en een mail naar ze gestuurd. Zij geven kort door de bocht gezegt gewoon als eerst het antwoord tja wel u probleem.
Ik ben dus nu al 3 weken mijn meterstand aan het bijhouden en kom op 1m3 per dag verbruik, echter ik werk 40 uur per week en sta echt geen 10 minuten of langer onder de douche. Op advies heb ik de stekker uit de cv (combi)getrokken, gasfornuis toevoer dicht gedraaid & geiser (wat alleen voor de keuken gebruikt wordt) gastoevoer dicht. Na een dag werken kwam ik dus achter dat de meter gewoon lekker bleef doorlopen, want volgens mij niet mag. Daarna nog een poging gedaan om ook het gastoevoer van de CV dicht te draaien en toen liep deze niet.
Vandaag na vele mailtjes maar eens de netwerkbeheerder Stedin gemaild met allerlei vragen over een onderzoek hierna. Mensen in mijn omgeving hebben ondertussen ook de meterstand opgenomen en die komen na 3 x douchen een keer op de 1m3 verbruik. ik heb dit dus al zonder dat ik thuis ben!
Van Stedin kreeg ik vandaag de reactie dat ik een vraag had over het ijken (heb ten eerste dat hele woordt niet gebruikt) maar ja dat geeft ook verder niet, Als blijkt dat de meter wel gewoon "goed" is en niet binnen een bepaald serienummer valt zal er nog een rekening op mn mat vallen van 450 euro.
Heeft iemand hier ook ooit een probleem mee gehad of weet iemand nu nog wat te doen?
Alvast bedankt.
3 weken geleden is Enexis bij mij geweest voor de meteropname. Nu kwam er een verbruik uit van 6200m3 gas!!!
Na enig onderzoek blijk dus dat mijn meterstand van 2011 nooit is overnomen,terwijl ik deze netjes heb doorgegeven. Greenchoice (of Stedin blijkbaar) heeft toen het verbruik geschat op 200m3 (onvoorstelbaar laag dus)
Binnen nu en 2 weken zal ik dus een jaarnota krijgen over 2 jaar van ruim 4000 euro. Ik ben natuurlijk meteen naar de Greenchoice site gegaan en een mail naar ze gestuurd. Zij geven kort door de bocht gezegt gewoon als eerst het antwoord tja wel u probleem.
Ik ben dus nu al 3 weken mijn meterstand aan het bijhouden en kom op 1m3 per dag verbruik, echter ik werk 40 uur per week en sta echt geen 10 minuten of langer onder de douche. Op advies heb ik de stekker uit de cv (combi)getrokken, gasfornuis toevoer dicht gedraaid & geiser (wat alleen voor de keuken gebruikt wordt) gastoevoer dicht. Na een dag werken kwam ik dus achter dat de meter gewoon lekker bleef doorlopen, want volgens mij niet mag. Daarna nog een poging gedaan om ook het gastoevoer van de CV dicht te draaien en toen liep deze niet.
Vandaag na vele mailtjes maar eens de netwerkbeheerder Stedin gemaild met allerlei vragen over een onderzoek hierna. Mensen in mijn omgeving hebben ondertussen ook de meterstand opgenomen en die komen na 3 x douchen een keer op de 1m3 verbruik. ik heb dit dus al zonder dat ik thuis ben!
Van Stedin kreeg ik vandaag de reactie dat ik een vraag had over het ijken (heb ten eerste dat hele woordt niet gebruikt) maar ja dat geeft ook verder niet, Als blijkt dat de meter wel gewoon "goed" is en niet binnen een bepaald serienummer valt zal er nog een rekening op mn mat vallen van 450 euro.
Heeft iemand hier ook ooit een probleem mee gehad of weet iemand nu nog wat te doen?
Alvast bedankt.
Re: HULP NODIG! Verbruik van 6000m3 bij Greenchoice
Toen je zo weinig hebt betaald, ging er geen lichtje branden?heeft toen het verbruik geschat op 200m3 (onvoorstelbaar laag dus)
Als je alle verbruikers hebt uitgeschakeld en de meter blijft doorlopen, dan zou ik de 450 euro investeren, om de oorzaak vast te stellen.
Enexis en Stedin zijn beide energie netwerkbedrijven. Ik kan me niet voorstellen dat het ene netwerkbedrijf bij de ander de meters gaat opnemen?
als je meter bleef draaien als de combiketel niet brandde en niet meer draaide nadat de gastoevoer daarvan was afgesloten lijkt het mij zinnig die ketel te laten controleren voor hij met een fraaie knal de geest geeftj.snijder schreef:Beste allemaal,
3 weken geleden is Enexis bij mij geweest voor de meteropname. Nu kwam er een verbruik uit van 6200m3 gas!!!![]()
![]()
![]()
Binnen nu en 2 weken zal ik dus een jaarnota krijgen over 2 jaar van ruim 4000 euro. Ik ben natuurlijk meteen naar de Greenchoice site gegaan en een mail naar ze gestuurd. Zij geven kort door de bocht gezegt gewoon als eerst het antwoord tja wel u probleem.![]()
![]()
Alvast bedankt.
die knal zullen de buren niet op prijs stellen zeker niet als het 's nachts gebeurt
combiketels hebben overigens vaak inwendig een boiler die water warm houdt zodat er snel warm water komt als u de kraan opendraait
dus dan wordt er gas verbruikt ook al bent u zelf niet thuis
midden in de zomer is overigens niet zo'n beste tijd om gasverbruik te meten
dan stook je immers niet
of 6400m3 [200m3 + 6200m3 in twee jaar] in twee jaar veel gas is durf ik niet te zeggen
dat hangt af van hoe groot het huis is, het douchegedrag, stookgedrag, hoe goed het huis is geisoleerd en hoe zuinig de ketel is
Ik begrijp niet goed waarom je kennelijk in 2011 niet meteen aan de bel getrokken hebt. Toen heb je toch ook een jaarafrekening gekregen? Misschien heb je zelfs wel onverwacht geld teruggekregen? Tja, die fout wordt nu weer rechtgetrokken, dat had je kunnen zien aankomen.j.snijder schreef:Na enig onderzoek blijk dus dat mijn meterstand van 2011 nooit is overnomen,terwijl ik deze netjes heb doorgegeven. Greenchoice (of Stedin blijkbaar) heeft toen het verbruik geschat op 200m3 (onvoorstelbaar laag dus)
Binnen nu en 2 weken zal ik dus een jaarnota krijgen over 2 jaar van ruim 4000 euro. Ik ben natuurlijk meteen naar de Greenchoice site gegaan en een mail naar ze gestuurd. Zij geven kort door de bocht gezegt gewoon als eerst het antwoord tja wel u probleem.![]()
![]()
Je hebt blijkbaar een combi-ketel? Die houden vaak de hele dag een voorraadje water warm. Bovendien kan het best zijn dat hij, met relatief koele nachten, ook dit seizoen 'snachts nog het huis een beetje verwarmd. Heb je je kamerthermostaat laag staan (bv 10 graden) of staat hij op een automatisch programma? En hoe oud is de ketel?
Het verbruik over 2 jaar is niet extreem hoog. Maar omdat er vorig jaar zo'n lage meterstand is gebruikt, lijkt het alsof er ditmjaar heel veel verbruik is.
Het verbruik over 2 jaar is niet extreem hoog. Maar omdat er vorig jaar zo'n lage meterstand is gebruikt, lijkt het alsof er ditmjaar heel veel verbruik is.
1m³/dag nu, is >10m³/dag als het winter is, en je CV veel moet stoken natuurlijk. Het gemiddelde van een zomerdag x365 doen, is niet reëel. Je zou volgens hen op 6400/2 = 3200m³/jaar uitkomen, en dat is afhankelijk van de situatie (gezinsopbouw, type huis, mate van isolatie, ligging van het huis, persoonlijke voorkeur) gemiddeld of iets te veel, maar niet extreem wat betreft de netbeheerder.
Mijn zus + zwager en 3 kleine kinderen doen bijvoorbeeld in een groot half-vrijstaande jaren 30 woning ~3500m³/jaar, terwijl wij als fulltime werkend stel in een vrijstaande jaren 30 woning met zozo isolatie, ~1850m³/jaar gebruiken.
Als je 3200m³ alleen verstookt in een klein flatje, dan zou ik toch eens de CV laten nakijken. Toevallig was bij ons v/d week de driewegklep stuk, waardoor er tijdens het douchen ook warm water het CV-circuit in liep, terwijl het ~25 graden was, en thermostaat beneden dus de CV niet aan zette. Dat soort kleine mankementen kunnen als ze onopgemerkt blijven, over 2 jaar aardig wat gas opsnoepen, voordat ze echt catastrofale defecten worden, en ze opvallen omdat de ketel het niet meer doet.
Mijn zus + zwager en 3 kleine kinderen doen bijvoorbeeld in een groot half-vrijstaande jaren 30 woning ~3500m³/jaar, terwijl wij als fulltime werkend stel in een vrijstaande jaren 30 woning met zozo isolatie, ~1850m³/jaar gebruiken.
Als je 3200m³ alleen verstookt in een klein flatje, dan zou ik toch eens de CV laten nakijken. Toevallig was bij ons v/d week de driewegklep stuk, waardoor er tijdens het douchen ook warm water het CV-circuit in liep, terwijl het ~25 graden was, en thermostaat beneden dus de CV niet aan zette. Dat soort kleine mankementen kunnen als ze onopgemerkt blijven, over 2 jaar aardig wat gas opsnoepen, voordat ze echt catastrofale defecten worden, en ze opvallen omdat de ketel het niet meer doet.
Vorig jaar is mij dit inderdaad niet opgevallen en kreeg ook 60 euro terug. (dit in eerdere huizen ook gehad, dus was eigenlijk voor mij niets nieuws)
Ik woon alleen in een vrijstaand huis, (probeer mijn huisbaas al te bereiken, die blijkt op vakantie te zijn. Het installatiebedrijf zit ook dicht wegens vakantie..afwachten dus.)
Kachel staat op dit moment op 0, dus helemaal dichtgedraaid. Als ik de cv aan zou zetten zou deze voor ongeveer 5 minuten op 20 staan want dan is het warm genoeg dat de ramen / deuren wel weer open kunnen.
Douchen is nou ook niet echt extreem, ’s morgens hooguit 3 minuten.
Collega’s van mij hebben ook nagekeken wat ze verbruiken en die komen nog niet eens aan de 1m3 per dag (die zijn niet alleenwonend)
Op dit moment nog even met Enexis en Stedin in contact hierover,
Ik woon alleen in een vrijstaand huis, (probeer mijn huisbaas al te bereiken, die blijkt op vakantie te zijn. Het installatiebedrijf zit ook dicht wegens vakantie..afwachten dus.)
Kachel staat op dit moment op 0, dus helemaal dichtgedraaid. Als ik de cv aan zou zetten zou deze voor ongeveer 5 minuten op 20 staan want dan is het warm genoeg dat de ramen / deuren wel weer open kunnen.
Douchen is nou ook niet echt extreem, ’s morgens hooguit 3 minuten.
Collega’s van mij hebben ook nagekeken wat ze verbruiken en die komen nog niet eens aan de 1m3 per dag (die zijn niet alleenwonend)
Op dit moment nog even met Enexis en Stedin in contact hierover,
Is het zo'n ouderwetse draaithermostaat of is het een klokthermostaat? Bij veel moderne klokthermostaten zet je namelijk juist het automatische programma aan als je de knop helemaal naar links draait. En dan heb je dus kans dat hij juist 's nachts of 's ochtends even aan gaat omdat het dan nog koud is.
En hoe oud is de ketel?
En hoe oud is de ketel?