| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] jaar afrekening eneco
-
edwinheerlien
jaar afrekening eneco
Hallo,
Ik heb vorige week van Eneco mijn jaar afrekening gekregen van electriciteit en gas.
Daar ben ik eeg van geschrokken aangezien ik €1500 bij moest betalen. Ik woon alleen en heb een huisje van 80m2 elke maand betaalde ik €96 dus een kleine €1200 op jaarbasis.
Dus ik met de klantenservice gebeld. Daar kwam het op neer dat er niks aan te doen was en ik gewoon moest betalen.
Het zat me niet lekker dus 'smiddags nogmaals gebeld en toen kwam het erop neer dat ze alles geschat hebben terwijl ik altijd mijn standen via internet door geef. Tja hoe makkelijk is het en toch een hele kleine moeite. Maar de standen schijnen niet te zijn door gekomen. Teminste, de ene keer gas niet. Dan het electriciteit niet. Heel vaag dus.
Dus ik opnieuw standen door gegeven en nu moet ik rond de €2100 terug betalen.
Dit omdat Eneco hun software pakket niet op orde heeft. Dit word het derde jaar dat ik op mezelf woon dus echt van de hoed en de rand wist ik ook niet. Het maand bedrag heb ik iets lager dan mn ouders want dat zal ongeveer wel goed zijn.
Wie heeft dit ook mee gemaakt? En wat zijn nu mijn rechten?
Oja mijn hr ketel van remeha is 2 jaar oud dus daar kan het ook niet inzitten lijkt mij
Ik hoop iets te horen waar ik wat mee kan.
Misschien ben ik iets te naief maar ik ben er vanuit gegaan dat als je het invult het ook goed geregeld word.
Met vriendelijke groet
Edwin
Ik heb vorige week van Eneco mijn jaar afrekening gekregen van electriciteit en gas.
Daar ben ik eeg van geschrokken aangezien ik €1500 bij moest betalen. Ik woon alleen en heb een huisje van 80m2 elke maand betaalde ik €96 dus een kleine €1200 op jaarbasis.
Dus ik met de klantenservice gebeld. Daar kwam het op neer dat er niks aan te doen was en ik gewoon moest betalen.
Het zat me niet lekker dus 'smiddags nogmaals gebeld en toen kwam het erop neer dat ze alles geschat hebben terwijl ik altijd mijn standen via internet door geef. Tja hoe makkelijk is het en toch een hele kleine moeite. Maar de standen schijnen niet te zijn door gekomen. Teminste, de ene keer gas niet. Dan het electriciteit niet. Heel vaag dus.
Dus ik opnieuw standen door gegeven en nu moet ik rond de €2100 terug betalen.
Dit omdat Eneco hun software pakket niet op orde heeft. Dit word het derde jaar dat ik op mezelf woon dus echt van de hoed en de rand wist ik ook niet. Het maand bedrag heb ik iets lager dan mn ouders want dat zal ongeveer wel goed zijn.
Wie heeft dit ook mee gemaakt? En wat zijn nu mijn rechten?
Oja mijn hr ketel van remeha is 2 jaar oud dus daar kan het ook niet inzitten lijkt mij
Ik hoop iets te horen waar ik wat mee kan.
Misschien ben ik iets te naief maar ik ben er vanuit gegaan dat als je het invult het ook goed geregeld word.
Met vriendelijke groet
Edwin
Re: jaar afrekening eneco
U moet beginnen met het controleren van de meterstanden op de jaarafrekening of deze kloppen.
Kijk ook of deze aansluiten bij uw vorige jaarafrekening. Ook deze standen kunnen mogelijk te laag zijn geschat.
Verder "een kleine woning van 80 m2" is niet alles zeggend. Is het een slecht geisoleerde vrijstaande woning, of is het een goed geisoleerd appartement.
Verder is het belangrijk te weten dat maart 2013 een extreem koude maand is geweest waardoor het gasverbruik extra is gestegen. Een voorschot van € 96,- pm is waarschijnlijk aan de lage kant, vandaar de bijbetaling.
Mocht u er niet uitkomen, neem opnieuw contact op met leverancier.
Kijk ook of deze aansluiten bij uw vorige jaarafrekening. Ook deze standen kunnen mogelijk te laag zijn geschat.
Verder "een kleine woning van 80 m2" is niet alles zeggend. Is het een slecht geisoleerde vrijstaande woning, of is het een goed geisoleerd appartement.
Verder is het belangrijk te weten dat maart 2013 een extreem koude maand is geweest waardoor het gasverbruik extra is gestegen. Een voorschot van € 96,- pm is waarschijnlijk aan de lage kant, vandaar de bijbetaling.
Mocht u er niet uitkomen, neem opnieuw contact op met leverancier.
Heb je de meterstanden op tijd via internet gemeld? Ze zijn behoorlijk strict v.w.b. de uiterste datum waarop je nog meterstanden kunt doorgeven.
Heb je geen email bevestiging gekregen dan toen je de standen had doorgegeven. Normaal gesproken krijg je dat, die moet je controleren en goed bewaren.
het eerste wat ik doe als ik een eind-afrekening binnenkrijg, is controleren welke standen erop staan, en of ze dus met de standen hebben gewerkt die ik opgegeven heb.
en wat is je daadwerkelijke jaarverbruik in m3 ?
dus eindstand die je nu hebt, min de beginstand van een jaar eerder.
komt wel erg naief op mij over: 'zal wel ongeveer goed zijn'
hoezo ongeveer goed? wat voor huis heb je? type ketel? goed geisoleerd of niet?maand bedrag heb ik iets lager dan mn ouders want dat zal ongeveer wel goed zijn.
en wat is je daadwerkelijke jaarverbruik in m3 ?
dus eindstand die je nu hebt, min de beginstand van een jaar eerder.
komt wel erg naief op mij over: 'zal wel ongeveer goed zijn'
-
edwinheerlien
Het is een oud huis maar goed geisoleerd. En inderdaad is het koud geweest, iets bij betalen is ook niet erg maar hier schrok ik van.
Het email adres stond op dat van mijn ex, maar vind het vreemd dat het ene wel door kwam en het andere niet terwijl het 1 formulier is.
Ook heb ik het op tijd gedaan. Teminste, gelijk toen ik het formulier kreeg.
Het email adres stond op dat van mijn ex, maar vind het vreemd dat het ene wel door kwam en het andere niet terwijl het 1 formulier is.
-
Slobberbone
edwinheerlien schreef:Het is een oud huis maar goed geisoleerd. En inderdaad is het koud geweest, iets bij betalen is ook niet erg maar hier schrok ik van.
Als je iedere maand of om de 2 maanden een blik werp in de meterkast kun je verbruik zien en bijhouden. Papier met maandstanden en je kunt in een oogopslag je verbruik vergelijken.
Maar als je jaren verkeerde standen doorgeeft en ze komen bij je thuis opmeten tja, dan komt moment van betalen.
Wat is je normale verbruik en nu ?
Slobberbone schreef: Wat is je normale verbruik en nu ?
inderdaad, dat blijft de hamvraag, wat is nu je daadwerkelijke jaarverbruik in m3?
-
edwinheerlien
Ik zit gemiddeld rond de 1200-1300m3 gas en nu 1650
-
Slobberbone
edwinheerlien schreef:Ik zit gemiddeld rond de 1200-1300m3 gas en nu 1650
300/400 M3 meer verbruik gas en dat kost 2100 euro
Staat die nieuwe ketel wel goed afgesteld
-
edwinheerlien
De ketel is geinstalleerd door een erkend cv installateur. Dus mag er vanuit gaan dat dat goed geregeld is.
Maar het gaat er niet om hoeveel ik precies gebruikt hebt maar dat ik standen heb door gegeven en dat niet alles goed is door gekomen. De ene keer het gas wel maar electriciteit niet en vice versa.en daarom hebben ze zelf hele rare schattingen gemaakt en aangezien ik er toch wel vanuit ga dat zo'n hele grote organisatie als Eneco alles op orde heeft als ze het aanbieden om via internet standen door te geven ga ik er vanuit dat ze het goed gedaan hadden.
Snap best dat je moet betalen maar vind het niet fair dat het nu zoveel is omdat het bij hun niet op orde is. En waarom schatten ze zo verschrikkelijk laag? Als ze gewoon te hoog schatten weten ze zeker dat het betaald zou worden.
Maar het gaat er niet om hoeveel ik precies gebruikt hebt maar dat ik standen heb door gegeven en dat niet alles goed is door gekomen. De ene keer het gas wel maar electriciteit niet en vice versa.en daarom hebben ze zelf hele rare schattingen gemaakt en aangezien ik er toch wel vanuit ga dat zo'n hele grote organisatie als Eneco alles op orde heeft als ze het aanbieden om via internet standen door te geven ga ik er vanuit dat ze het goed gedaan hadden.
Snap best dat je moet betalen maar vind het niet fair dat het nu zoveel is omdat het bij hun niet op orde is. En waarom schatten ze zo verschrikkelijk laag? Als ze gewoon te hoog schatten weten ze zeker dat het betaald zou worden.
-
Slobberbone
edwinheerlien schreef:De ketel is geinstalleerd door een erkend cv installateur. Dus mag er vanuit gaan dat dat goed geregeld is.
Nou een ketel neerhangen kunnen ze wel maar zuinig afstellen is heel ander verhaal en daar doet de gemiddelde installateur niet aan.Maar al jij meterstanden correct doorgeeft krijg jij toch een bevestiging van Eneco en als schattingen veel te hoog zijn boven de 1000 Kw,s dan kan netbeheerder de standen corrigeren.
Die enorme bijbetaling van 2100 euro
Meterstanden in de gaten houden is heel belangrijk zeker bij het overstappen in mijn geval waren er uit de lucht gegrepen standen van netbeheerder door gegeven aan mijn oude energiemaatschappij terwijl ik die standen pas over paar maanden bereik,dus is het van belang dat nieuwe energiemaatschappij die ook zo overneemt anders (ik had de exacte standen ook doorgegeven) loop ik de kans dat ik een aantal honderd Kw,s dubbel betaal. Altijd scherp blijven
Dus let goed op meterstanden en verbruik en zo kun jij je maand bedrag bepalen.
Ga naar: https://mijn.eneco.nl/ en kijk en vergelijk wat je meer verbruikt ten opzichte van vorige jaren.
Beste edwinheerlien,
Begrijpelijk dat u geschrokken bent van zo'n naheffing. Ik lees dat u al contact met ons heeft gehad maar dat u toch nog met vragen zit.
Ik kom graag met u in contact om het ontstaan van de naheffing onder de loep te nemen en u hierover volledig te informeren. Ik verzoek u dan uw gegevens onder verwijzing naar dit topic toe te sturen via [email protected].
Ik zie uw gegevens graag tegemoet,
Met vriendelijke groet,
Kelly, medewerkster Eneco
Begrijpelijk dat u geschrokken bent van zo'n naheffing. Ik lees dat u al contact met ons heeft gehad maar dat u toch nog met vragen zit.
Ik kom graag met u in contact om het ontstaan van de naheffing onder de loep te nemen en u hierover volledig te informeren. Ik verzoek u dan uw gegevens onder verwijzing naar dit topic toe te sturen via [email protected].
Ik zie uw gegevens graag tegemoet,
Met vriendelijke groet,
Kelly, medewerkster Eneco
Wij, mijn gezin zijn volgens eneco verhuist zonder dat ik het wist,
Er waren mensen einde van de straat die hun huisnr. niet goed opgeschreven hadden
In plaats van 213 is er 13 opgeschreven dus je raad het wel uitgeschreven
En een afrekening van 3000,euro in 2012
Door dit met een nieuwe meter ( de slimme meter ) mag ik dit jaar 2013 een afrekening betalen van
Een bedrag van 750. Euro en zeggen daar kunnen we niets aan doen
Er waren mensen einde van de straat die hun huisnr. niet goed opgeschreven hadden
In plaats van 213 is er 13 opgeschreven dus je raad het wel uitgeschreven
En een afrekening van 3000,euro in 2012
Door dit met een nieuwe meter ( de slimme meter ) mag ik dit jaar 2013 een afrekening betalen van
Een bedrag van 750. Euro en zeggen daar kunnen we niets aan doen
Indien de voorgaande jaren met geschatte stand(en) de jaarafrekening is gemaakt dan zou het nu wel eens kunnen kloppen.
Immers bij € 2100,00 praat je, als we alleen over het gasverbruik hebben, over ± 3000 m3 gas.
Als je elk jaar 1000 m3 te weinig hebt betaald komt het precies uit.
De maand maart 2013 t.o.v. 2012 is inderdaad kouder geweest. Bij mij was het verbruik in maart 2013, 200 m3 meer t.o.v. 2012.
Maar ook de maand mei was dit jaar kouder dan in 2012. Daar in tegen was de maand februari 2013 weer warmer dan in 2012.
Waardoor het een zich tegen het ander opheft, dus hier kan de hoge bijbetaling niet aan liggen.
Immers bij € 2100,00 praat je, als we alleen over het gasverbruik hebben, over ± 3000 m3 gas.
Als je elk jaar 1000 m3 te weinig hebt betaald komt het precies uit.
De maand maart 2013 t.o.v. 2012 is inderdaad kouder geweest. Bij mij was het verbruik in maart 2013, 200 m3 meer t.o.v. 2012.
Maar ook de maand mei was dit jaar kouder dan in 2012. Daar in tegen was de maand februari 2013 weer warmer dan in 2012.
Waardoor het een zich tegen het ander opheft, dus hier kan de hoge bijbetaling niet aan liggen.