LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] jaarafrekening en nieuwe meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
van rijswijck

jaarafrekening en nieuwe meter

Ongelezen bericht door van rijswijck »

Gisteren ontvingen wij de afrekening van Nuon. Na jaren van beperkte bijbetaling of teruggave moeten we nu 336 euro bijbetalen en gaat het maandbedrag met maar liefst 50 euro omhoog.
Wij hebben vorig jaar juni een nieuwe elektriciteitsmeter geplaatst gekregen. We zitten met gas nog ongeveer op hetzelfde bedrag, iets gestegen maar dat is logisch door de gestegen prijzen maar ons elektricitetsverbruik is verdubbeld!
Van 2000 naar 3500! Terwijl wij dit jaar niets anders hebben gedaan dan vorig jaar. Dit is toch niet te verklaren! Alleen de nieuwe meter moet 2x zo hard staan. Dat kunnen ze toch zomaar niet doen! Ik heb gebeld en gevraagd of ze even langs konden komen om de meter na te kijken maar dat moet ik dan zelf betalen. Nou vraag ik je!
De onbeschoftheid.
Heeft nog iemand last van te hard lopende meters en wat kunnen we hieraan doen?

marnix

Re: jaarafrekening en nieuwe meter

Ongelezen bericht door marnix »

ik heb ooit ook zoiets bij de hand gehad, toen bleek dat de "nieuwe" meter al eerder was gebruikt en dus al een stand had, stond de nieuwe echt op 0? en is de stand van de oude meter correct verwerkt naar uw weten?

van rijswijck

Ik weet niet of de nieuwe meter al een stand had toen hij hier geplaatst werd. Ik ging er gewoon van uit dat dat zo was. Ik denk maar weet ook niet zeker dat de oude meter wel goed verwerkt is. Maar dat bedrag is niet zo hoog dus dat zal wel zo zijn.
Maar dan kan ik natuurlijk toch niets meer bewijzen.

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Heeft de oude meter altijd wel goed gewerkt dan? Er zal toch een reden zijn dat hij vervangen wordt?

hafever

Ongelezen bericht door hafever »

Van Rijswijck, ik moest over 9 maanden (mede wegens verhuizing)
een bedrag van 456 euro bijbetalen, zonder nieuwe meter en met
mijns inziens hetzelfde verbruik als in de negen maanden van de vorige
afrekening.
NUON vergelijkt appelen met peren.
Mijn termijnbedrag verlaagde men wel, incl. gas van 105 naar 90 euro.
Ach ja, leve de liberalisering. Da's gewoon onzin uit Brussel.

Adne

Ongelezen bericht door Adne »

Ach ja, leve de liberalisering. Da's gewoon onzin uit Brussel.

Feit is wel dat al die overheidsdiensten daarna in het honderd lopen :shock:

De medewerker

Ongelezen bericht door De medewerker »

Beste Van Rijswijck,

Uit uw bericht maak ik op dat u enkele vragen heeft over de jaarafrekening, het hierop afgerekende verbruik en de hoogte van het door Nuon berekende voorschotbedrag.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om samen met u deze onderwerpen te bespreken. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

De medewerker

van rijswijck

Ja dat is goed mijn contractrekeningnummer is 3001145461

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heeft NUON je de stand op de oude meter laten zien (na verwijdering) ter controle en je vervolgens voor de oude stand laten TEKENEN? Zo niet, dan zijn ze nalatig geweest. Mijn watermeter werd afgelopen jaar vervangen. De oude meter werd onder mijn neus gedrukt ter controle van de meterstand. Vervolgens moest ik voor die stand tekenen. Uiteraard begon de nieuwe meter op NUL, dat heb ik tevens gecheckt.

Heeft NUON deze procedure niet gevolgd dan wordt klanten een poot uitdraaien wel érg makkelijk.

van rijswijck

Eerlijk gezegd weet ik het niet meer of ik getekend heb of niet. Misschien ben ik te goed van vertrouwen geweest maar je verwacht toch niet dat zo'n miljoenenbedrijf ook nog eens een poot uit gaat draaien?
Ze krijgen al genoeg geld binnen lijkt me zo.
Het zou goed zijn als radar hier maar weer eens aandacht aan besteedde in hun tv programma. alleen zo kun je die bedrijven blijkbaar een beetje onder de duim houden.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

@van rijswijck

Mocht U er niet uitkomen dan kan er altijd nog een technisch onderzoek worden uitgevoerd.
Binnenkort wordt hiertoe een mogelijkheid geschapen.

Komt U er niet uit laat dan hier wederom van U horen.

Chanmaster

flappie

Ongelezen bericht door flappie »

Het gebeurt nog al eens met een telleroverloop in een administratieve proces dat op de standen van de vorige factuur wordt doorgegaan met facturatie. Let dus hierbij op.

jimmie

Ongelezen bericht door jimmie »

Wat iemand anders hier ooit eens verteld heeft is dat de vorige meter wel eens niet goed zou kunnen zijn geweest. Eigenlijk heeft u daar lange tijd voordeel van gehad, als dat het geval is.

3500 kwh per jaar is overigens een vrij gemiddeld verbruik.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Wanneer is Uw verbruik afwijkend?
Een moeilijke vraag! Wat is veel verbruik.
Het hangt samen met Uw leefpatroon, de aanwezige voorzieningen en apparatuur.
Wanneer iemand een diepvrieskist aanschaft met een opneembaar vermogen van 400 Watt dan staat hier voor 80 Watt p/uur.
Wanneer iemand gloeilampen aanschaft of spaarlampen, de verlichting is nooit het meest zwaarwegende aspect van de rekening geweest, scheeld dat in verhouding niet veel omdat het hoe dan ook om een relatief gering opgenomen vermogen gaat.
Kookplaten, wasmachines, magnetrons, wasdrogers, diepvrieskasten etc. zijn zwaarwegende verbruiksapparaten.
Wie een vrieskast opent merkt dat de koude uit de kast vloeid en de kast weer aanslaat bij elke opening.
Een diepvrieskist wordt bovenzijdig geopend waarbij dit niet aan de orde is.
Kortom, het is moeilijk aan te geven wanneer U teveel verbruikt.
Dit hangt samen met veel factoren.
Wat ik hier op dit forum lees zijn metname klachten over niet juist ingestelde voorschotten. Deze beristne tevaak en ten onrechte op schattingen waardoor er een jaarafrekening wordt gepresenteerd waar men doorgaan de hik van krijgt.
Hebt U eenmaal een jaarafrekening ontvangen dan kloppen de instellingen nadien meestal redelijk.

Wanneer men te laat betaald, de meeste energieleveranciers stellen een uiterste betaaldatum, dan kan men op forse boetes rekenen.
Deze betrachten wij als asociaal omdat er in veel gevallen een te korte termijn in acht wordt genomen. Een redelijke betalingstermijn voorziet in een betalingsperiode welke gelijk is aan de inkomenciclus.
We hebben nog geen energieleverancier aangetroffen welke hieraan voldoet.

Chanmaster

Gesloten