LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafrekening Essent - €2.463.51

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mixer

Jaarafrekening Essent - €2.463.51

Ongelezen bericht door mixer »

Wij (mijn man en ik) wonen tijdelijk in een huurhuis omdat ons koopappartement nog niet klaar is.

Wij wonen hier sinds Maart 2005 en toen was de beginstand;
Electriciteit; 81.087 en de eindstand; 87.222
Gas: 22.741 " " " ; 26.443

De maandlasten waren destijds geschat op €102,-
De nieuwe maandlasten € 320

Wij woonden hiervoor in een groot vrijstaandhuis waar we €200 per maand betaalden en altijd op 0 uitkwamen.

Nu moeten wij € 2.463.51 betalen

Electriciteit 245.94
Gas 1.080.78
Netwerkkosten 460.73
Meetkosten 31.81 ???? De man is niet op ons verzoek gekomen
wij deden het altijd digitaal of per kaart
en dat kostte dus niets.
Energiebelasting 779.82
Service en admin 12.00
Kortingen 0.00
totaal excl.BTW 2611.08
totaal incl. BTW 3.097.51
Voorschotten - 954.00
Rest 2143.51
+ voorschot 320.00
Te betalen voor 24 April

Ik vind dit een onbegrijpelijk hoog bedrag en hoe kan ik voorkomen dat ik volgend jaar weer de meteropnemer zijn salaris moet betalen terwijl het op een andere wijze kan.

Wij hebben geen abnormale apparaten in huis of een ander leefgedrag dan in het vorige grote huis, heeft iemand een verklaring of een uitleg.

Of welke actie ik moet ondernemen en moet ik een klantnummer doorgeven?

jimmie

Re: Jaarafrekening Essent - €2.463.51

Ongelezen bericht door jimmie »

Allereerst: geen klantnummer of andere persoonlijke gegevens via dit forum doorgeven.

Verder: complimenten voor de hoeveelheid informatie. Daar kunnen anderen een voorbeeld aan nemen.

Wat betreft de meetkosten: dit betreft ook de huur en het onderhoud van je meter. Verder komt de meteropnemen eens per drie jaar zelf langs, en in de andere jaren moet degene die de kaart invoert ook betaald worden, en ook een internet site is niet gratis.

Deze meetkosten zaten altijd verstopt in het reguliere 'vastrecht', maar de overheid vindt tegenwoordig dat alles netjes uitgesplitst moet worden.

Maar eerlijk gezegd zit het probleem niet in je meetkosten: je verbruik is ontzettend hoog. Ik weet niet wat de maanlasten in je vorige huis waren, maar als ik de meterstanden zo zie gok ik dat daar iets niet klopt.

Kijk eerst of de eindstanden een beetje kloppen met wat nu op de meter staan. Zo ja, dan zou ik de beginstanden gaan verdenken. Heb je nog ergens opgeschreven wat de beginstanden zijn? Het kan zo maar voorkomen dat de meterstanden bij verhuizing op een of andere manier niet goed doorgekomen zijn en toen geschat zijn. Als de vorige bewoner er niet lang gewoond heeft of niet zo goed was in het doorgeven van meterstanden dan kan dat zo hele verschillen opleveren.

Je kunt eens bellen met essent, en vragen of ze het formulier nog hebben dat je bij de verhuizing hebt ingevuld. Misschien dat deze wel in hun systeem terecht is gekomen.

Verder een tip: terwijl je dit met de meterstanden aan het uitzoeken bent, vraag zo snel mogelijk een betalingsregeling aan, doe dit voor 24 april. Dit voorkomt vervelende incasso maatregelen e.d.

mixer

Heel erg bedankt voor de goeie informatie.
De meterstand moeten we ergens hebben genoteerd toen we erin kwamen wonen, mede omdat de vorige huurders er steeds een paar maanden in hebben gewoond. En de vorige huurders vertrokken zijn met enorme schulden dus wij waren enigszins op onze hoede.

Zoals ik al schreef kwamen wij uit een veel groter huis dan dit en betaalden €205 per maand en kregen elk jaar iets terug, niet veel, maar we hebben nooit bijbetaald.
In dat huis hadden we veel meer apparatuur want we hebben nu slechts het hoognodige in gebruik.

We zullen uw advies opvolgen en het formulier laten checken waar onze beginstand opstaat. Ik neem aan dat dat via internet kan.

mixer

We hebben de beginstanden vergeleken en verrekend met de eindstanden en komen op een verschil in ons nadeel van
1500 KWH
en 1213 m3
waardoor alle geldbedragen dus anders zouden uitpakken.

Wij hebben destijds het forumulier van Essent met de ingevulde meterstanden aan de huiseigenaar gegeven en die heeft het ondertekend en verzonden.
Wij hebben geen kopie.
Kunnen wij dit forumulier opvragen?

mixer

De vorige tijdelijke bewoners hebben nooit gas en licht betaald maar een huur betaald die 'inclusief' was.

Kan het zo zijn dat de eigenaar van het huis een formulier met beginstanden heeft ingevuld, wij kunnen ons niet meer herinneren of wij zo'n formulier hebben ingevuld.
Of kan het zijn dat het formulier uit twee delen bestaat en de eigenaar en de huurder een deel invullen?.

Een huiseigenaar kan toch niet zomaar een stand invullen en dan de huur innen inclusief en dan bij ons dus ruim een jaar later de stand opgeeft van de periode dat de vorige bewoners (6 personen) erin gewoond hebben.
Snapt u het nog?

Als blijkt dat de beginstand op het formulier niet overeenkomt met de door ons genoteerde stand in onze administratie, hoe bewijs je dan wat de ware stand is?

jimmie

Ongelezen bericht door jimmie »

Bel ze om te beginnen eens op, misschien staat het formulier wel in hun systeem (zie een van de andere topics waar iemand nuon heeft opgebeld met een soortgelijk probleem, daar konden ze ook de juiste standen terugvinden).

Mocht daar niks te vinden zijn, neem dan eens contact op met de verhuurder. Misschien dat die nog wat in de administratie hebben staan.

Als zowel essent niks heeft, als ook de verhuurder niet wil meewerken, dan kan het wel eens lastig worden...

Overigens zul je met deze verschillen nog steeds moeten bijbetalen, maar het is in ieder geval een stuk minder (helemaal wanneer je bedenkt dat je steeds 100 euro per maand 'minder' betaald hebt het afgelopen jaar).

mixer

Contact gehad met Essent en de verhuurder heeft dus geen beginstanden doorgestuurd, dus ze hebben zelf meterstanden geschat, er staat ook een c achter de standen.

Omdat we de standen van ons vorig huis zo keurig hadden doorgegeven en nooit wanbetalers zijn geweest werd zoals ik het nu inschat de door ons genoteerde beginstanden geaccepteerd en wordt er een nieuwe nota samengesteld, en hebben we uitstel van betaling over een termijn van 6 weken.

Zelf ga ik even de standen bijhouden om een overzicht te krijgen van ons gebruik.

De waterstanden waren door ons zelf doorgegeven en frappant :lol: we krijgen nog een euro terug.

De telefonische afhandeling door een mevrouw van essent ging erg netjes. Ik laat zeker weten hoe het verder verloopt.
Tot zover vriendelijk dank voor de moeite om mij te beantwoorden.

P.S. Duidelijk moge zijn dat wij de door ons betaalde borg van € 500 zullen verrekenen met de laatste maand huur anders kan ik daar ook naar fluiten. Jammer dat je zo wantrouwend moet zijn.
De huiseigenaar heeft net een rechtszaak verloren betr. fraude, en wij wisten dat wel, maar je bent zo blij met een huurwoning dat je dan niet op alle details acht geeft.
Weer wat geleerd en ik val toch al onder de categorie; 'senioren'. :wink:

Laurent

Ongelezen bericht door Laurent »

Weer wat geleerd en ik val toch al onder de categorie; 'senioren'. ????????????

Waar slaat die zinsnede nu op, lijkt op: sorry ik ben blond enz.
:shock:

mixer

Herstel, je bent nooit te oud om te leren. :wink:

tjoektjoek

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Ik begreep wel wat je bedoelde en inderdaad: je bent nooit te oud om te leren.

Hou je ons op de hoogte? En als je huurbaas al verwikkeld is in een fraudezaak, pas je dan op met het verrekenen van je borg met de laatste huur?
We zien natuurlijk niet graag op het forum dat je bedreigt wordt door je huisbaas oid :roll:

Suc6

mixer

@ Allen geinteresseerden, maar vooral Jimmie.
Wij hebben nu al een nieuwe herstelde nota met een reeële naheffing van €980.
Fantastisch snel afgehandeld en tot volle tevredenheid, want eigenlijk lag de fout aan deze kant.
Hartelijk dank voor alle info.
Met vr. gr. .
Mevrouw Mixer :wink:

Laurent

Ongelezen bericht door Laurent »

in het vervolg eerst even de facturen mixen Mevr :D

Gesloten