LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] jaarafrekening essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
p.zantboer

jaarafrekening essent

Ongelezen bericht door p.zantboer »

Ook ik heb net als yvette een jaarafrekening van essent gekregen van 13 maanden in een jaar.Dit zonder begeleidend schrijven.Dat zij dit zomaar mogen en doen verbaasd iedere keer weer.Het opsplitsen van de netwerken moet op deze manier weer door de consument betaald worden.Schande!

I.J.Bijsterbosch

Re: jaarafrekening essent

Ongelezen bericht door I.J.Bijsterbosch »

Als je van essent naar een andere maatschappij overstapt moet je rekening houden met geschatten eindstanden.Ik had een 3 jaarscontract voor de levering van energie welke afliep op 31-12-2008 om 24.00 uur. Mij eindstanden van de gas-en elektrameters kon ik nergens kwijt,niet bij essent en ook niet bij enexis(de netbeheerder voorheen essent netbeheer) De geschatte eindstanden evenwel komen bij mijn nieuwe leverancier terecht. Met de geschatte eindstand wordt door essent een jaar afrekening opgemaakt met een teveel aan gas leverantie van meer dan 100 kuub . Mijn vraag is mag dit zomaar en is dit geen vorm van oplichting? Want ik moet betalen voor iets wat ik niet gekregen heb volgens het 3 jaarscontract.[/b]

forumessent

Ongelezen bericht door forumessent »

Geachte heer, mevrouw Bijsterbosch,

In uw bericht van 7 januari op dit forum geeft u aan dat u vragen heeft over een eindafrekening van Essent. Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Noud
Essent medewerker

forumessent

Ongelezen bericht door forumessent »

Geachte heer, mevrouw Zantboer,

In uw bericht van 6 januari op dit forum geeft u aan dat u vragen heeft over de jaarafrekening van Essent. Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Noud
Essent medewerker

I.J.Bijsterbosch

Heb zo-even een mail van Essent gekregen dat mijn jaarafrekening in de week van 7 maart ontvang.
En dit heb ik niet te danken aan "noud essent medewerker".
Ik heb mijn klacht bij essent gedeponeerd op 22-02-09 dus geheel op eigen initiatief.
:idea: Sjaak.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Ik begrijp dat het met de standen van elektriciteit goed is gegaan. Wat gas betreft: Heb je de m3 gasprijs al eens vergeleken van 2008 en 2009? Kans dat je nu wel 100 m3 teveel betaalt maar tegen een lagere prijs, zodat je straks 100 m3 minder tegen een hogere prijs betaalt Dus heb je voordeel? :D

jet73

Ongelezen bericht door jet73 »

Ook wij hebben de nodige problemen met Essent.

In oktober 2005 overgestapt van greenchoice naar essent.
In februari 2006 kregen we de afrekening van essent ( we waren toen net 3mnd klant ) we moesten een bedrag van € 3365.40 bijbetalen.
Ik schrok me natuurlijk rot en heb meteen gebeld met essent.
De aardige mvr kon mij vertellen dat wij in de 3 mnd 6000 kub gas hadden verbruikt en dit was 3x zoveel als een normaal gezin in een heel jaar verbruikte.
Ik gaf aan dat dit onmogelijk was en wat ik nu moest doen.
Ja ik kon iemand langs laten komen ( iemand van essent ) en die zou er naar kunnen kijken, maar mocht de fout toch bij ons liggen dan moest ik dat bezoek wel betalen.
Ik vroeg of het niet mogelijk was een onafhankelijk iemand langs te laten komen, nee dat kon niet.
Na verschillende telefoontjes kwam het er op neer dat ons nieuwe voorschot € 366.- zou worden en daarnaast moesten we een betalingsregeling treffen welke elke maand een bedrag van € 258.- zou zijn.
Dit is gewoon niet te betalen !

Via mijn werkgeven kon ik de helft € 1700.- lenen en dit in kleinere bedragen terug betalen.
Ik dacht als ik dat doe en de helft vast betaal, kan ik voor de andere helft wel een lagere betalingsregeling treffen.
Dus ik € 1700.- overgemaakt naar essent, gebeld, maar nee dat ik € 1700.- ineens betaalde was fijn, maar de betalingsregeling bleef van kracht.
Ook mijn voorstel om die € 1700.- dan maar te zien als de betalingsregeling voor de aankomende maanden die ik dan vast vooruit betaal kon ook niet.

In december 2007 kregen we op het werk te horen dat t niet goed ging met het bedrijf en we waarschijnlijk falliet zouden gaan.

En idd in februari 2008 werd ons door de curator medegedeeld dat het bedrijf falliet was.

Dan moet je wachten op een fallietsements uitkering, dit gemeld bij essent ivm de betalingsregeling.

Maar ook daar had essent geen boodschap aan, ik moest gewoon betalen anders werden we afgesloten of me aanmelden bij schuld hulp verlening!

Uiteindelijk zijn we afgesloten en ligt de betalingsregeling bij de deurwaarder.

zjwaemke

Ongelezen bericht door zjwaemke »

klopten de meterstanden van Gas op je eindafrekening van Greenchoice? Je kunt altijd een correctie op je eindafrekening met de correcte standen aanvragen bij Essent. Meters liegen in 99,9% van de gevallen niet.

Foute (jaar/eind) rekeningen komen meestal door berekende/geschatte meterstanden. Soms een foute opname en heel soms door een kapotte meter.

Vertrouw je de meter niet kun je een meterijking bij je netbeheerder aanvragen. Indien de meter NIET kapot is kost het jou geld. Is de meter WEL kapot betaald de netbeheerder. Vragen voor een hercontrole van een meteropnemer kan natuurlijk altijd, dit is wel gratis. Mja als jezelf de juiste stand kunt aflezen heeft dit natuurlijk geen zin.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Klopt helemaal, als de meter stuk is maar in hoeveel gevallen is de meter stuk? De meter kan nooit sneller draaien, wel trager!
Het zou zinvol zijn eens eerst na te gaan welke verbruikers u in huis heeft en eens optellen wat het totale verbruik ervan is voor dat u naar de meter wijst.

jet73

Ik zal is kijken naar die standen.

Het vreemde is wel dat we na die jaarafrekening € 30.- omhoog zijn gegaan met de voorschotsnota, het verbruik van stroom en gas niet hebben veranderd en t jaar daarop ruim € 500.- terug kregen.

Zou toch denken dat als je in 3 mnd als zoveel moet bij betalen en je verbruik niet veranderd je het jaar daarop 4x zoveel zou moeten bij betalen.

Chanmaster

Dat zou je kunnen denken maar even terzijde, hoelang woont u op uw adres en hoelang heeft u de levernacier al?
Wanneer er voordien een afrekening heeft plaatsgevonden wegens overstappen dan kan dit soort effecten optreden.
U betaald namelijk over een geheel jaar een voorschotbedrag wat, als het goed is, voorziet in betaling van uw verbruik over het gehele jaar.
In de wintermaanden gebruikt u veel meer energie dan gedurende de zomermaanden. Een goede voorschotnota voorziet in het gemiddelde verbruik.

jet73

woon hier sinds september 2004, toen hadden we greenchoice.
Oktober 2005 overgestapt naar Essent en kreeg februari 2006 jaarafrekening.

Door de mvr was essent lag het nit aan het stroomverbruik, maar aan het gasverbruik.

Volgens haar hadden wij in die 3-4 mnd tijd net zoveel verbruikt als een normaal gezin in een jaar doet.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Volgens haar hadden wij in die 3-4 mnd tijd net zoveel verbruikt als een normaal gezin in een jaar doet.
Bij wijze van spreken!
Maar als je in oktober overgestapt Jet73, heb je mogelijk eerst in november, misschien december de eerste voorschotnota gekregen. Vervolgens in februari de jaarafrekening. Dus samengevat vanaf oktober gas aan het verbruiken, in de duurste periode van het jaar, dan maar enkele (2 à 3 lage) voorschotten hebt betaald, logisch dat je dan een grote naheffing krijgt, incl. eerste nieuw voorschot van nieuw verbruikersjaar.
Vervolgens wordt op basis van het 30 jaarsgemiddelde het voorschot gebaseerd. Als er dan een uitzonderlijke zachte winter (2006-2007) komt lijkt het mij ook nu weer logisch dat je dan een teruggave krijgt.
De meter kan nooit sneller draaien, wel trager!
Toch wel Chanmaster. Uit ervaring meegemaakt dat de meter heel snel draaide terwijl met een ampèretang een normale stroomsterkte werd gemeten. Hier was sprake van een kWh meter van een bepaald merk dat waarschijnlijk uit een serie kwam wat niet voldeed aan de gewenste eisen.
M.a.w. de snelheid van de schijf (het aantal omwentelingen per minuut) was niet evenredig met het aangesloten vermogen.
Bij een goed functionerende meter wordt een goed resultaat bereikt, wanneer op de schijf van de meter een drijfkracht wordt uitgeoefend, welke evenredig is met het te meten vermogen, en een remmende kracht, welke evenredig is met de snelheid van de schijf.

I.J.Bijsterbosch

hallo jet73, als je een vaste prijs hebt voor energie bij een 3- of 5 jarig contract en je verbruik de laatste 3 jaar gelijk is gebleven, dan moet je bezwaar maken tegen de hoogte van het nieuwe voorschot bedrag.
Het is mooi als je wat terug krijgt, maar sparen kun je beter op de bank doen , daar krijg je tenminste nog rente!!!
Groet Sjaak. :P

Chanmaster

Het gaat hierbij om een jongsleden ondernomen overstap waarbij dit soort grappen aan de orde kan zijn, niet om reeds langer bestaande contracten. Het voorschotbedrag moet bij benadering overeen komen met het jaarverbruik over 12 maanden. De leverancier mag daarvan niet afwijken. Ik zou u willen voorstellen om Essen eenvoudig te vragen hoe het zit.

Gesloten