Hallo,
Wie herkent deze situatie?
Ik zit voor gas en stroom bij Nuon maar netleverancier van gas is Eneco (Stedin BV). Nuon heeft als moment voor zijn jaarafrekening juni 2009, Eneco februari 2009. De meter voor electriciteit wordt in mei opgemeten door Nuon, die voor gas in januari door Eneco.
Nu krijgt Nuon van Eneco mijn gasstand door voor het berekenen van mijn energiekosten. Omdat er 5 maanden zitten tussen de meting van Eneco en de jaarafrekening van Nuon, schat Nuon mijn verbruik van gas.
Net even gebeld met de helpdesk: bij een verkeerde schatting doen ze een correctie maar pas vanaf 500m3 gas (?!). Ik verbruik weinig energie en blijf dus altijd onder deze drempel (mijn jaarverbruik is nog minder).
Hoe wordt die schatting vervolgens verrekend met daadwerkelijk verbruik? De mevrouw aan de telefoon gaf aan dat dit niet gebeurt. Zie ik nu iets over het hooft? Lijkt me toch een rare situatie dat je altijd op basis van schatting betaald.
Groeten,
Bas.
Ps. Ik stel het niet op prijs als ik hierover door een Nuon medewerker benaderd wordt. Anders had ik wel een e-mail gestuurd naar de Nuon helpdesk.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Jaarafrekening Nuon Gas geschat
Re: Jaarafrekening Nuon Gas geschat
Dit verbaasd me toch behoorlijk. U vraagt om hulp, maar wenst niet door een medewerker van Nuon geholpen te worden! Wilt u het oplossen of niet? De nuon medewerker heeft inzage in en beschikt namelijk over uw contractgegevens.Ps. Ik stel het niet op prijs als ik hierover door een Nuon medewerker benaderd wordt. Anders had ik wel een e-mail gestuurd naar de Nuon helpdesk.
De forumbezoekers niet en moeten het doen met het eenzijdige verhaal dat u presenteert.
Goed, dit gezegd hebbende.....
Het moment va de jaarafrekening wordt bepaald door de netbeheerder. Dit is het moment dat voor u van toepassing voor uw woning.
Gas (omdat Eneco netbeheerder is) vindt dus plaats in februari.
Tegen de tijd dat u uw gasstand dient door te geven krijgt u:
of een bezoek van de meteropnemer, of een meterstandenkaart. DE meterstand gaat inderdaad naar de netbeheerder, die op zijn beurt uw doorgegeven meterstand communiceert naar de leverancier. In dit geval Nuon.
Aan de hand van die doorgekregen meterstand maakt leverancier Nuon de factuur op.
Hetgeen Nuon doet, schatten van uw gasmeterstand tbv uw jaarafrekenng, mag niet. Mits dus u uw gaststand bijtijds hebt doorgegeven!! Ook voor nuon geldt dat zij in dit soort situaties de maand moeten aanhouden (dus februari) waarin de meterstand tbv die jaarafrekening van betreffend product van toepassing is. Op uw jaarafrekening zou bij gas dus een datum van februari, hooguit maart moeten staan. Hbet u daar naar gekeken op uw jaarafrekening?
Er is inderdaad een regel (bij iedere leverancier) tav een grens mbt meterstanden en een correctie. Maar als u kunt antonen dat u uw meterstand(en) bijtijds hebt doorgegeven gaat deze vlieger niet meer op.
Neem contact op met uw netbeheerder Eneco en vraag welke stand zij hebben van februari en....of dit een geschatte stand is. Zoniet, bel/mail dan wer naar de Nuon, geef te kennen dat u een klacht hebt en eist dat de meterstand van gas op uw jaarafrekening gecorrigeerd wordt. Nuon moet hier gehoor aan geven. (mits aan de bovenvermeldde voorwaarden voldaan)
Indien het een geschatte stand is (bij Eneco) dan weet u meteen dat de dor u doorgegeven meterstand niet goed bij Eneco is aangekomen annex verwerkt en de fout niet bij Nuon ligt.
Overigens kunt u dit ook zien op de jaarfactujr ontvangen van Eneco welke meterstand is gebruikt. Deze stand moet overeenkomen met de stand vermeld op de factuur van Nuon. (indien sprake is van een Netbeheerdersmodel)