LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafrekening Oxxio

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
karin1974

Jaarafrekening Oxxio

Ongelezen bericht door karin1974 »

In januari 2009 zijn wij overgestapt van Eneco naar Oxxio voor onze energie (wij hebben geen gas). Ik werd telefonisch benaderd en zou goedkoper uit zijn. Voor ons huishouden (5 personen) werden wij geschat op een maandbedrag van 50,-.

Sinds 2007 hebben wij een slimme meter.

Op 2 november 2010 kregen wij een jaarafrekening over de periode 30-01-2009 t/m 23-08-2010, dit is dus een periode van bijna 19 maanden! We moesten ruim 1000 euro terugbetalen. Ik heb gelijk gebeld hoe het kon dat mijn jaarafrekening zo'n lange periode betrof. De dame aan de telefoon was erg verbaasd dat ik een afrekening had ontvangen, omdat 23-08-2010 geen meetdatum zou zijn. Ik had wel al veel eerder een afrekening moeten krijgen. Ik kon de afrekening weggooien en ik zou dan een nieuwe ontvangen. Ik ging ervan uit dat ik dan (wel verlaat) de afrekening van 2009 zou krijgen. Na een aantal weken kreeg ik inderdaad een nieuwe afrekening, over dezelfde 19 maanden, en nu kregen we ineens 142 euro retour!

Ik heb het toen, misschien heel stom, maar zo gelaten.

Vandaag ontving ik wederom een jaarafrekening over de periode 24-08-2010 t/m 10-12-2010. Nu moeten we ineens 436 euro bijbetalen en gaat ons maandbedrag van 50 euro naar 167 euro.
Ik heb gelijk gebeld, kreeg een man aan de telefoon en die wist mij te vertellen dat bij mijn overstap van Eneco naar Oxxio mijn meterstanden schijnbaar waren geschat. Ik vertelde hem dat ik dat erg vreemd vind aangezien we een zgn slimme meter hebben, die kunnen ze toch uitlezen? Zijn antwoord was: tja daar hebben ze inderdaad een steekje laten vallen (!?!?!). Dus de afrekening over deze laatste 3,5 maand was ons werkelijke verbruik! Het hoge verbruik zou veroorzaakt kunnen zijn door de strenge winter, aldus hem. Ik vertelde hem dat de afrekening tot 10-12-2010 liep en dat de sneeuw en kou pas tegen de kerst is geweest. Ja, dan gebruikt u een hoop electrische apparaten zei hij.
Op basis van deze 3,5 maand wordt ons jaarverbruik geschat op 5137 normaal en 4671 laag, we zijn met 2 volwassenen en 3 kinderen. Ik heb geen idee of dit een normaal verbruik is, volgens mij doen we geen gekke dingen, doen overal de lichten uit als we er niet hoeven te zijn, en vaak gaat de verwarming pas aan het einde van de dag aan.
Ik vertelde hem over de afrekening die ik in november had ontvangen waarbij we van 1000 euro bijbetalen naar 142 euro terugkrijgen gingen. Zijn antwoord daarop was dan ook, dat die rekening niet herzien had mogen worden. Ook daar hadden ze een steekje laten vallen, vertelde hij.....
Die steekjes kosten mij dus nu 436 euro! Ik zei dat ik dat geld op dit moment niet in zijn geheel kon betalen. Hij vertelde dat ik dit in 4 termijnen mocht betalen. Ik vertelde hem dat ik het in 6x wilde betalen, zij zijn tenslotte debet aan dit hele gebeuren. Dat was dus niet mogelijk!

Dit hele verhaal klopt dus van geen kant!
Wat kan ik hier nu tegen doen?

AGGB

Re: Jaarafrekening Oxxio

Ongelezen bericht door AGGB »

Nu weet u ook hoe het oxxiogevoel voelt.
Morgen zal ongetwijfeld deoxxiomedewerker zich hier melden om het allemaal uittzoeken. Er werken zeer creatieve mensen bij de oxxio administratie wat het toezenden van steeds weer andere nota's betreft.
Over de zg slimme meter, die in werkelijkheid heel erg dom is, is voldoende te vinden op dit forum. Zoek er maar eens naar. Daar wordt u niet vrolijk van.

Overigens is 50 euro per maand nonsens, dat is een binnenlokkertje geweest om u als klant over de streep te trekken. Dat bedrag kan van geen kant kloppen, dat had u toch wel kunnen snappen. Ga er maar van uit dat u ongeveer hetzelfde bedrag als bij Eneco moet betalen.

karin1974

Ongelezen bericht door karin1974 »

Ik neem alleen electriciteit af bij Oxxio, voor de rest loopt alles via Eneco, daar betaal ik 97 euro per maand.

Die man aan de telefoon vertelde me dat je moet rekenen op 18 euro per bewoner, wat 90 euro per maand zou zijn. Ik moet nu bijna het dubbele betalen.

Op de afrekening van november werden we geschat op een jaarverbruik van 1704 normaal en 1317 laag. Nu is dat ineens 5137 normaal en 4671 laag, dat is 4 a 5x zo hoog!

superklaver

Ongelezen bericht door superklaver »

die schatting van 1704 hoog en 1317 laag verbruik vind ik voor en 5 persoons huishouden wel laag. Ik verbruik in mijn eentje al 2990. dus u zal idd te laag geschat zijn. ik weet niet wat het gemiddelde verbruik is voor een 5 persoons huishouden. ligt er ook aan wat voor apparaten u gebruikt en hoe vaak.

deoxxiomedewerker
Contacteer:

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste Karin1974,

Uit uw forumbericht blijkt dat er veel onduidelijkheden zijn over uw verbruik. Ik wil u vriendelijk verzoeken uw klantnummer door te geven via [email protected]. Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker

Gesloten