LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafreking NUON

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gast

Jaarafreking NUON

Ongelezen bericht door Gast »

Geachte heer, mevrouw,

Naar aanleiding van een jaarafrekening van de NUON stuur ik u deze email.

De beginstand van het gasverbruik was 20-05-03: 16.674 m3 en de eindstand was op 16-05-04: 27.861m3. Verbruik: 11.187 m3.

Het bij te betalen bedrag is € 4500,79 met als nieuw maandelijkse termijnbedrag: € 480,00.

Het gasverbruik is in 2001-2002 en 2002-2003 weliswaar geschat, maar ervan uitgaand dat een standaard gezin in een eengezinswoning per jaar een gasverbruik heeft tussen de 2500-3000 m3 is het gasverbruik in mijn situatie (eenpersoonshuishouden) wel erg hoog.

Sinds juni 2004 tot nu, heb ik een aantal malen telefonisch contact gezocht met de klantenservice van de NUON met de vraag wat te doen! Zij adviseerde mij een meterijking uit te laten voeren en zij zouden het ijkingsformulier naar mijn huisadres sturen, welke na herhaaldelijk bellen, in oktober 2004 op de deurmat viel. 13-10-04 is er iemand van de NUON langs geweest om het inmiddels verschuldigde bedrag van

€ 6603,11 contant op te halen danwel de energielevering direct stop te zetten. Ik heb hem de situatie uitgelegd en hem de gasmeter laten zien, welke naar zijn mening snel liep.

Afgesproken werd een installatiebedrijf te laten komen (afspraak op 26-10-04) en alles na te laten kijken. Zij konden niets vinden. Ik moet nu een meterijking laten uitvoeren voor een aanzienlijk bedrag. Ik ben hier huiverig voor aangezien wanneer het niet aan de meter ligt ik ook nog opdraai voor de ijkingskosten ( tussen €600-€700).

Ik betaal elke maand netjes mijn premie en heb vorig jaar al een bedrag van €1100 moeten bijbetalen.
Mijn maandpremie is verhoogd naar €480 per maand, dit kan ik eenvoudigweg niet betalen dus het bedrag loopt op en op! Het verschuldigde bedrag is inmiddels opgelopen tot € 7000. Ik heb de NUON schriftelijk gevraagd om het maandbedrag te verlagen, met terugwerkende kracht, naar een bedrag wat ik kan betalen en het bedrag van de jaarafrekening te bevriezen totdat duidelijk wordt waar het hoge gasverbruik aan ligt.

Ik weet niet meer wat te doen!! Dit kan toch niet kloppen!?! Het is mijn woord tegen die van de Nuon. Heeft u bericht gehad van iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt en misschien een mogelijke oplossing heeft? Ik weet dat er nog veel meer mensen met dit probleem te maken hebben. Wat ik mij ook afvraag kan de NUON, zonder waarschuwing vooraf, mensen met zulke aanzienlijke bedragen ineens opzadelen, ongeacht het verbruik wel of niet klopt?

Ik hoop dat u mijn email op uw klachtenforum kan zetten zodat wellicht andere op mijn bericht kunnen reageren en/of u tips heeft die mogelijk kunnen bijdragen aan een oplossing van mijn probleem.

Met vriendelijke groeten,

krom voltje

Re: Jaarafreking NUON

Ongelezen bericht door krom voltje »

Ik ben hier huiverig voor aangezien wanneer het niet aan de meter ligt ik ook nog opdraai voor de ijkingskosten ( tussen €600-€700).
Met een kleine slag om de arm durf ik wel te stellen dat je hier niet zo huiverig voor hoeft te wezen. Om die hoeveelheid gas te verstoken als particulier moet je bijna een af-fakkelinstallatie in de tuin hebben staan :!:
Of een gasturbine als hobbyproject ;-)
Maar in een 1 persoonshuishouden 11.000m3 verstoken :?: :?:

ikkes

Ongelezen bericht door ikkes »

even een paar vragen
1) heeft het instalatie bedrijf ook gekeken naar gaslekken in uw huis instalatie?

leidingen die aan de buitekant uitkomen en langzaam lekken kunnen over 3 jaar aardig wat gas laten weglopen

2) wat was uw jaarverbruik de afgelopen jaren?

als nuon u heel laag heeft geschat dan verklaart dat het grote verschil (dan is het nog erg veel)

3) heeft u de standen nog die op de meter stonden toen u er ging wonen?

misschien was de beginstand te laag en betaalt u voor de vorige bewoners

4) klopt de eindstand op uw jaar rekening?

meteropnemers zijn mensen en maken fouten, een verkeerde stand kan dit gevolg hebben

5) als alles uit staat in uw huis, loopt de meter dan nog steeds door?

mogelijk loopt er een voor u onbekende leiding uw huis uit naar uw buren die er lustig op los stoken
ook kan de meter defect zijn en dit ziet u dan aan het doorlopen

Nog een paar tips
- als de meter stuk is laat hem dan alleen afvoeren als u dit feit op papier heeft, anders verliest u het enige bewijs waarmee u dit kunt aantonen
- laat de monteur voor de huidige stand tekenen voor hij aan het werk gaat, meterijking gaat met perslucht en dat verbruik word u dan berekend
- ga naar de rechts winkel, u maakt kans op gedeeltelijke kwijtschelding

Gast

beste gast
dit is een probleem waar ik graag bij wil helpen.
stuur mij je verhaal met naam en telefoonnummer en ik ga het proberen om dit mega probleem op te lossen.
[email protected]

Gast

Beste Krom Voltje, Ikkes en Gery,

Bedankt voor jullie reacties, ontzettend goed!

Ja, Krom Voltje, je zou het bijna denken he :wink: :D !! Ik denk toch dat dit nog de enige stap is die mij nog rest om van mijn kant alles zo goed mogelijk te hebben nagekeken!

Hoi Ikkes hier zijn de antwoorden op je vragen:

1. Het installatiebedrijf heeft alles nagelopen, CV was perfect in orde en verder konden zij geen bijzonderheden ontdekken.

2. Ik ben laag ingeschat de laatste 2 jaar dat klopt wel maar als ik het na reken en uit ga van het maximale verbruik van een gemiddeld gezin,
3000m3 (wat volgens mij erg veel is, ik ben bijna nooit thuis, af en toe staat de kachel aan op 21 graden en snachts op 17, het afgelopen jaar heb ik niet gekookt, eet bij mijn vriendin, ben in 5 min gedouched) en dat keer 3 jaar doe en mijn geschatte verbruik van de laatste 2 jaar eraf haal kom ik nog lang niet aan het verbruik van 11.000m3.

3. Nee, helaas heb ik deze meterstanden niet meer, ja het is stom :oops: maar heb er nooit bij stil gestaan dat zoiets kan gebeuren!

4. Ja, de eindstand klopt helaas! Het is ook nog gecontroleerd door een NUON-medewerker.

5. Dit heb ik nog niet gecontroleerd! Wat kan ik wat gas betreft allemaal uitzetten? Alleen CV toch?

Bedankt voor de tips!

Beste Gery,

Super :D !!

Ik ben ondertussen lid geworden van de consumentenbond en zij gaan het nader voor mij onderzoeken, zij nemen contact op met de NUON en gaan proberen mijn hoge gasverbruik in kaart te brengen.

Dit is wellicht ook een goede tip voor anderen met dit probleem, voor info zie site:

http://www.consumentenbond.nl/acties/67 ... id&tried=1

Tot 19 december 2004 kunnen klachten worden ingestuurd.

Nou maar even wachten wat hieruit voortkomt maar dan maak ik graag van je aanbod gebruik.

Met vriendelijke groeten,

Gast

Hoe kan je zo veel gas verbruiken in een jaar? :shock:
Ik heb in een jaar tijd 22 m³ verbruikt........

Mijn ouders 72 m³

Ik zou al niet weten hoe ik aan een verbruik van 3.000 m³ zou moeten komen.
Laat staan 11.187 m³

Gast

Mijn ouders 72 m³
Dan gebruik je het gas waarschijnlijk niet om het huis mee te verwarmen maar alleen maar voor warm water.. Ben je trouwens niet in de war met je waterrekening??

Gast

Ach, laat ze toch kletsen! Die weet niet beter!

Gast

Dan gebruik je het gas waarschijnlijk niet om het huis mee te verwarmen maar alleen maar voor warm water.. Ben je trouwens niet in de war met je waterrekening??
Verwarming is bij mij inderdaad apart, maar bij mijn ouders niet.
En nee, ik vergis me niet met de waterrekening.
Water zit namelijk op 26 m³.

En gast, ik weet wel degelijk waar ik het over heb.
Dat jij voor de hele buurt loopt te stoken moet jij lekker weten.
Ik heb geen zin om voor een ander te betalen.

Gast

Hoi Gast,

Dank voor je reactie!
Heb je echt zo weinig verbruikt?

Mijn ouders 72 m³
Dat kan toch bijna niet?

Ik heb met de NUON gebeld om eens te horen wat een gemiddeld verbruik is voor een standaard gezin, zij vertelde mij dat dat verbruik lag tussen de 2500-3000 m3 per jaar! Hoe langer ik hier mee bezig ben hoe minder ik ervan ga snappen!?!

Mijn verbruik: 11.187 m3 versus jouw verbruik 22 m3, verschil is 11.165 m3! Ongelovelijk!! Zullen we ruilen :wink: ?
Is je verbruik niet geschat? Kijk het goed na hoor voor je het weet zit je met hetzelfde probleem!

Met vriendelijke groet,

Gast

Mijn verbruik is niet geschat.
Wanneer ze het hadden geschat was ik waarschijnlijk veel meer kwijt geweest.
Hoe het komt weet ik niet, maar ik verbruik echt niet meer.
Vraag me ook vaak af hoe andere zoveel hoger uit kunnen komen.
Ik gebruik gas gewoon op een normale manier.
Zit al een paar jaar rond dit verbruik.

En nee, wil niet met je ruilen, sorry :wink:
Moet overigens ook bijbetalen hoor, alleen vind het ook erg veel wat ik bij moet betalen en verhouding tot voorgaande jaren.
Bij mij gaat het echter over electriciteitsverbruik.
Moet nog even uitzoeken of ze wel de juiste beginstand hebben gepakt.

Gast

Ja het weet nog al wat, zonde van je energie (letterlijk en figuurlijk in dit geval :wink: ) die je er aan moet besteden!

Succes ermee!!

Gast

Beste ikkes,

Ik heb de CV uitgezet en gekeken of de meter liep maar dat deed hij niet!

Ik heb nog steeds geen reactie ontvangen van de NUON! Ga maar weer bellen met de klantenservice!

Meter is nog niet geijkt, zie er tegenop € 700 en maar 0,5% van de geijkte meters op jaarbasis kloppen niet en de rest wel!
Is er niet nog een manier om te kijken of het aan de meter ligt zonder deze hoge kosten?

Met vriendelijke groet,

celsta

Ongelezen bericht door celsta »

Het is niet geheel ongebruikelijk bij NUON met enorme eindafrekeningen komt.Het lijkt erop dat ze zo nu en dan de boekhouding sluitend moeten maken .
Ikzelf ben al 4 jaar aan het stoeien met NUON over ( eind)afrekeningen .
Toen ik in mijn nieuwe huis ging wonen zat er al een aanzienlijk verschil in de eindstanden van de vorige bewoners en mijn beginstanden , werd niets aan gedaan.In de loop der jaren kreeg ik de meest vreemde rekeningen mbt het vebruik , het eerste jaar verbruikte ik volgens NUON ruim 600% meer gas , ondanks de installatie van een hoogrendementsketel , het volgende jaar was dat plotseling weerd 63% lager ondanks dat toch een hoger maandbedrag.De electriciteitsmeter ( 42 jaar oud)
had de snelheid van een formule 1 wagen , niks mis mee zij NUON , maar wel de volgende dag voor de deur om de meter te vervangen , geen gebruikelijke na-controle bij de KEMA , maar direct vernietigd , weg bewijs.Inmiddels heb ik 15 brieven naar NUON gestuurd met verzoeken op opheldering , geen antwoord , ook een consumentenprogramma van de regionale omroep heeft zich ermee bemoeid , ook geen reactie , slechts 1 keer een telefoontje van een mevrouw die haar naam niet wilde zeggen maar volgens haar namens \NUON belde , met de mededeling dat NUON niet met zijn klanten in discussie ging over rekeningen hoezo arrogant ?

Sap81

Ongelezen bericht door Sap81 »

Weet je wat altijd zo jammer is van dit forum, is dat we geen hoor wederhoor hebben, Jij kan je verhaal vertellen zoals jij dat wilt. En dat Nuon negeerd dat jou beginstanden niet kloppen ?
Vreemd, is dit niet gecorrigeerd op je eerste jaarafrekening op dat adres?

Gast

De electriciteitsmeter ( 42 jaar oud)
had de snelheid van een formule 1 wagen , niks mis mee zij NUON , maar wel de volgende dag voor de deur om de meter te vervangen , geen gebruikelijke na-controle bij de KEMA , maar direct vernietigd
42 jaar is antiek; daar valt niks meer aan na te controleren :!:
Meters worden trouwens normaal gesproken om de 10 jaar vervangen; vreemd dat dat ding van jouw daar zolang heeft gezeten :?:

Gesloten