| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] klein appartement bijna 1000kWh per maand
klein appartement bijna 1000kWh per maand
Sind februari jongs leden woon ik samen met mijn vriendin in een klein appartement (+/- 50m2).
het app. is helemaal nieuw opgeleverd en volgens de laatste normen geisoleerd. we hebben geen gas, alles is elektrisch waaronder een; boiler, fornuis, vaatwasser en verwarming. ik denk dat dit de grootste stroom verbruikers zijn. Nu het volgende, sinds februari verbruik ik volgens de meter al meer dan 8000kWh.
dit lijkt me heel erg veel.
wat vinden jullie hier van en waar zou dat aan kunnen liggen?? mischien een kapotte meter?
alvast bedankt voor eventuele reacties!
Mvg, Arie
het app. is helemaal nieuw opgeleverd en volgens de laatste normen geisoleerd. we hebben geen gas, alles is elektrisch waaronder een; boiler, fornuis, vaatwasser en verwarming. ik denk dat dit de grootste stroom verbruikers zijn. Nu het volgende, sinds februari verbruik ik volgens de meter al meer dan 8000kWh.
dit lijkt me heel erg veel.
wat vinden jullie hier van en waar zou dat aan kunnen liggen?? mischien een kapotte meter?
alvast bedankt voor eventuele reacties!
Mvg, Arie
Re: klein appartement bijna 1000kWh per maand
Met welke apparatuur verwarm je je huis, wat is het verbruik van die apparaten en hoe lang heb je deze aanstaan ?
OM 8000 kWh te halen most je den wietkwekerij hebben.crazyme schreef:Met welke apparatuur verwarm je je huis, wat is het verbruik van die apparaten en hoe lang heb je deze aanstaan ?
Is het niet 800.0 wat op de meter staat?
800 Kwh zou een beetje weinig zijn, met al de keukenapparatuur, en verwarming.GJvdZ schreef: OM 8000 kWh te halen most je den wietkwekerij hebben.
Is het niet 800.0 wat op de meter staat?
Zijn er nog andere appartementen?
Schakel eens alle verbruikers uit, en kijk, of de meter dan nog loopt!
Een boiler is een grote slurper. Zeker als je geen gebruik maakt van een tijdklok. Want dat betekent dat je boiler dag en nacht bezig is het water in die boiler op temperatuur te houden.
Advies: Indien mogelijk plaats een tijdschakelklok op je boiler. Het is namelijk onzin om je boiler dag en nacht 24/7 te laten 'ronken'. Laat hem -bijtijds- opwarmen tegen de momenten dat je veel warm water zult gaan gebruiken. Dus 's morgens (douchen e.d.) en 's avonds (koken, hand afwasjes, eventueel douchen e.d)
Ook ik vraag me af hoe je appartement verwarmd wordt. Indien dit met elektrische convector radiatoren gebeurd (iets wat je veel tegenkomt bij bejaarden appartementen), dan lusten deze ook wel een slok elektra.
Koken op elektrisch daarvan is bekend dat dit duurder is dan op gas koken. Zie millieucentraal.
Verder is het natuurlijk afhankelijk hoe uzelf met energie omgaat. Hoe vaak draait de wasmachine, droger, vaatwasser, staan computer wel/niet dag en nacht aan etc.
Advies: Indien mogelijk plaats een tijdschakelklok op je boiler. Het is namelijk onzin om je boiler dag en nacht 24/7 te laten 'ronken'. Laat hem -bijtijds- opwarmen tegen de momenten dat je veel warm water zult gaan gebruiken. Dus 's morgens (douchen e.d.) en 's avonds (koken, hand afwasjes, eventueel douchen e.d)
Ook ik vraag me af hoe je appartement verwarmd wordt. Indien dit met elektrische convector radiatoren gebeurd (iets wat je veel tegenkomt bij bejaarden appartementen), dan lusten deze ook wel een slok elektra.
Koken op elektrisch daarvan is bekend dat dit duurder is dan op gas koken. Zie millieucentraal.
Verder is het natuurlijk afhankelijk hoe uzelf met energie omgaat. Hoe vaak draait de wasmachine, droger, vaatwasser, staan computer wel/niet dag en nacht aan etc.
Zoals Shine al opmerkt kan een boiler er flink "inhakken". Afhankelijk van het aantal liters en de gebruiksduur, geldt overigens voor alle apparaten. Persoonlijk denk ik eerder aan de elektrische verwarming. Waar bestaat deze uit? Het is een feit dat je door een verwarmingselement (een weerstand) een stroom laat vloeien. Deze vindt weerstand om de warmte te ontwikkelen wat in deze ook de bedoeling is. Maar hierdoor verbuik je wel veel energie.
Je had eigenlijk al eerder naar het verbruik moeten kijken, oa in de zomer maanden dan kon je nu vergelijken.
Ter vergelijking zou je bij de elektrische verwarming 10 kWh kunnen gelijk stellen met 1 m3 gas qua verbruik. Vanaf het winteren begin november heb ik weken met rond de 150 m3 (en meer
) gasverbruik in mijn vrijstaande woning. Omgerekend zou dit in jouw situatie (x 10) 1500 kWh per week alleen aan de verwarming zijn. Dus het zou kunnen vanaf februari tot nu 8000 kWh.
Je had eigenlijk al eerder naar het verbruik moeten kijken, oa in de zomer maanden dan kon je nu vergelijken.
Ter vergelijking zou je bij de elektrische verwarming 10 kWh kunnen gelijk stellen met 1 m3 gas qua verbruik. Vanaf het winteren begin november heb ik weken met rond de 150 m3 (en meer
-
Bob Schurkjens
Je kan vrij makkelijk uitrekenen wat die boiler en al je andere apparaten etc aan stroom verbruiken.
Bijvoorbeeld wattage boiler = 900 watt
=0,9 kwh per uur oplaadtijd
x aantal uren per dag
= ... kwh
Als je dat met alle energieslurpers in huis doet, moet je een aardige indicatie krijgen.
Bij o.a. de Hema verkopen ze ook digitale energiemeters die je in kan pluggen tussen stekker en stopcontact zodat je je verbruik kan meten.
Bijvoorbeeld wattage boiler = 900 watt
=0,9 kwh per uur oplaadtijd
x aantal uren per dag
= ... kwh
Als je dat met alle energieslurpers in huis doet, moet je een aardige indicatie krijgen.
Bij o.a. de Hema verkopen ze ook digitale energiemeters die je in kan pluggen tussen stekker en stopcontact zodat je je verbruik kan meten.
Op deze manier natuurlijk makkelijk Bob. Maar nu "exact"Je kan vrij makkelijk uitrekenen wat die boiler en al je andere apparaten etc aan stroom verbruiken. Bijvoorbeeld wattage boiler = 900 watt = 0,9 kwh per uur oplaadtijd, x aantal uren per dag = ... kwh.
Om het voorbeeld duidelijk te maken moet ik een aantal stellingen aannemen.
Stel boiler is 1.500 W = 1.5kW met rendement van 0,95 en een inhoud heeft van 120 liter. Vervolgens dat er in de loop van de dag meerdere liters warm water zijn gebruikt en zodoende de temperatuur van het water gedaald is naar bijvoorbeeld 45 gr C. Om ketelsteen te voorkomen of tot het minimum te beperken staat de thermostaat van de boiler ingeschakeld op 80 gr C.
Nu kan er gerekend worden: 120 l water moeten (80-45) 35 gr C worden verwarmd. Hiervoor is 120 x 35 x 1 = 4.200 kCal nodig. (Om 1 liter water 1 gr te verhogen is namelijk 1 kCal nodig). Ook is het een gegeven dat 1 kWh overeen komt met 860 kCal. Hieruit volgt vervolgens dat er 4.200/860 = 4,88 kWh gebruikt wordt door de boiler om het water te verwarmen. Omdat het nuttig vermogen van de boiler 0,95 x 1,5 = 1,425 kW is, doet de boiler er 4,88/1,425 = 3,42 uur over (staat hij ingeschakeld) om dit te bereiken. Zo kun je door rekenen en stellen dat hij per maand 30 x 4,88 = 146,8 kWh verbruikt en per jaar (x 12) 1756,8 kWh verbruikt.
Dus het verbruik van de 8000 kWh zoals in deze topic komt niet van de boiler, al hoe wel hij een gedeelte voor zijn rekening neemt. Een goede opmerking van jouw kant Bob is een registrerend "stopcontact" (energiemeters die je in kan pluggen tussen stekker en stopcontact) er tussen zetten om de exacte hoeveelheid energie te bepalen
Zoals TS in zijn OP al meldde : hij verwarmt het hele huis elektrisch.h@rm@n schreef: Dus het verbruik van de 8000 kWh zoals in deze topic komt niet van de boiler, al hoe wel hij een gedeelte voor zijn rekening neemt. Een goede opmerking van jouw kant Bob is een registrerend "stopcontact" (energiemeters die je in kan pluggen tussen stekker en stopcontact) er tussen zetten om de exacte hoeveelheid energie te bepalen.
Goh, wat zou de grootste energieverbruiker toch zijn ?we hebben geen gas, alles is elektrisch waaronder een; boiler, fornuis, vaatwasser en verwarming
http://www.olino.org/articles/2007/12/3 ... verwarming
Grappig dat de schrijver van dat stuk ook arie heet....
Wat bedoel je crazyme? moet ik me aangesproken voelenGoh, wat zou de grootste energieverbruiker toch zijn ?
iedereen super bedankt voor de vele reacties maar heb even een verbruiksmeter gekocht en het is toch de verwarming die veel stroom verbuikt. Dus kijken of ik hier wat zuiniger mee om kan gaan want 180 euro aan stroom in de maand is toch veel geld.
nogmaals hartelijk dank!
nogmaals hartelijk dank!