LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Liberalisering Energiemarkt is goed!?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
SjoerdS

Liberalisering Energiemarkt is goed!?

Ongelezen bericht door SjoerdS »

Ik snap werkelijk niet waarom iedereen zich zo druk maakt. Wat is er mis mee dat je zelf mag kiezen bij wie je je stroom koopt. Willen jullie bij jullie huidige leverancier blijven? Ik woon in Zevenbergen (Essent streek voor stroom, gas en TV-kabel) en heb nog nooit problemen gehad met de facturering van één van deze 3 producten. Het was alleen irritant dat sinds de groene stroommarkt vrij was ik maandelijks via de post of telefonisch werd gevraag om over te stappen op groene stroom. Als je één keer nee zegt dan hoef je het niet telkens opnieuw te vragen of je toch groene stroom wilt. 10 maanden geleden ben ik toch overgestapt op groene stroom. Alleen van een andere leverancier --> Consumers United (Cogas). Dit heb ik alleen gedaan, omdat deze 1 erocent goedkoper is per kwh dan Essent stroom (50 euro per jaar). Van mij mag dus ook de grijze stroom, gas en TV-kabel geliberaliseerd worden. Meer concurrentie betekent lagere prijzen. Dus ook op de transportkosten van stroom, of gas.

Ik snap dan ook niet dat door de liberalisering stroom en gas duurder zal worden. Groene stroom was na liberalisering goedkoper geworden als je naar een andere leverancier was overgestapt. Dit zal dus ook bij grijze stroom en gas gebeuren. Zowel voor de levering als de transport.

Je kan dus gaan shoppen en op zoek gaan naar de goedkoopste leverancier voor elk product. Het kan straks dus zijn dat je vier verschillende leveranciers hebt. A voor de levering van stroom, B voor het transport van stroom, C voor de levering van gas en D voor het transport van gas. Als je het makkelijk wil houden kies je voor alles dezelfde leverancier. Als je geld wilt besparen ga je shoppen, dat ga ik in ieder geval doen.

Ik denk dat "de grote 3" Essent, Nuon en Eneco expres hun administratieve zaken niet op orde hebben. Zo hopen ze dat de liberalisering niet door gaat en ze geen klanten gaan verliezen aan de kleinere goedkope energieleveranciers die geen voetbalclubs en schaatsevenementen sponsoren en ook geen miljoenen spenderen aan reclame. En Radar trapt hier overduidelijk in!!

Dus iemand die van gemak houd blijft bij zijn leverancier en wie geld wil besparen gaat shoppen. Prijsstijgingen zullen niet ontstaan door concurrentie. Sterker nog, een aaltal jaar geleden was al de energiemarkt voor bedrijven geliberaliseerd. De grote 3 hebben sindsdien de bedrijven fikse kortingen gegeven en de consument het volle pond laten betalen.

Laat de liberalisering van de energie maar komen... vrijheid is blijheid (en geld besparen). Is de service slecht dan kan je ook naar een ander leverancier overstappen. Het hoeft dus niet per se een geldkwestie te zijn.

Laat maar horen wat jullie van mijn statement vinden.

mvg
Sjoerd

sprokkel

Re: Liberalisering Energiemarkt is goed!?

Ongelezen bericht door sprokkel »

Ben het niet met je eens de vrije energie markt heeft in amerika ook geleid tot een puinhoop, geen stroom en fraude.
Nu wordt al gesproken dat de energie leveranciers in nederland te klein zijn.
Dus wordt men overgenomen door grote bedrijven die gezamelijk de markt in europa gaat beheersen, vergelijkbaar met een monopolist.
Dus het gevolg is dan geen lagere prijzen.
Zelfs op het ministerie van economischezaken gat men uit van een verhoging als de markt vrij gegeven wordt.

marjan966

Ongelezen bericht door marjan966 »

Hallo, ik snap niet, dat er nog iemand tevreden is over Essent. Het regent klachten over deze maatscappij, ook bij Tros Radar. Ik heb zelf, zolang ik me kan heugen al gedonder met hen. Ik erger me er dan ok dood aan, dat ik straks met de liberalisering niet een over kan stappen naar een andere maatschappij voor gas en kabel, want die is er niet in Friesland!

harold1

Ongelezen bericht door harold1 »

durion is heel agresief bezig om klanten te werven. Je wordt telefonies benadert, dan op een gegeven moment vragen ze jou of ze informatie mogen opsturen, je vraagt of dat vrijblijvent is ze zeggen van wel. vervolgens kijg je een bevesteging dat je klant bent.
Gebelt binnen 7 dagen om op te zeggen, is goed zeggen ze, vervolgens kijg je bericht thuis dat ze een voorschotbedrag van je rekening halen.
Je belt er vervolgens weer achteraan om verhaalte halen, je stuurt ze Email. Het helpt niks. Wat moeten we un doen. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Ron 2

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Hoe kun je nu denken dat die liberalisering ooit goed kan gaan, ze kunnen nu hun adminsitratie al niet eens op orde krijgen, wat denk je dat het wordt als er straks miljoenen mutaties plaats gaan vinden als iedereen elk jaar echt zou gaan overstappen?

SjoerdS

Bedankt voor jullie reacties.

Sprokkel: Je noemt een paar goede punten opgenoemd. Van de fouten die ze in Amerika hebben gemaakt kan je leren. De overheid moet wel actief betrokken blijven bij de controle van de staat van het electriciteitsnetwerk. Indien er achterstallig onderhoud is moet de overheid de eigenaar kunnen dwingen op dit te doen. Dat doen ze nu en dat blijven ze doen. Er is immers een vergunning nodig en de overheid kan deze altijd intrekken als het drijgt fout te gaan.
Wat betreft de overnames: In Nederland hebben we eeen NMA die zorgt dat er geen monopolie positie in een bepaalde markt ontstaat of er illegale afspraken tussen bedrijven zijn. Er zijn bovendien nu 25 bedrijven in Nederland die Stroom leveren. Het lijkt mij sterk dat ze alle worden overgenomen.

Marjan966: Ik heb inderdaad geen klachten over de service en fouten in de facturering van Essent. Alleen het eindafschrift 2003 m.b.t. het gas was erg onduidelijk. Ik had samen met mijn vader een kwartier nodig om het uit te pluizen, maar het klopte wel. Het was alleen raar dat ze bij dit afschrift ook de voorschoten van 2004 meenamen. Het feit dat ik voor electra toch ben overgestapt is dat Consumers United (Cogas) goedkoper is. Ik weet niet welke andere leveranciers er in Friesland zijn, maar voor de levering van stroom en na 1 juli van gas en grijze stroom kan je uit dezelfde leveranciers kiezen als ik in Zevenbergen (Noord-Brabant) Hoe het met de transportkosten zit weet ik niet precies, maar ik denk dat je daar dan ook een keuze in hebt. De toekomst zal het leren.

Harold1:
Wat duron heeft gedaan kon niet door de beugel, ze zijn daarvoor op de vingers getikt. Als je zo'n contract toch hebt is deze nietig kan je gewoon terug naar je vorige leverancier. Hiervoor hoef je alleen het Drioncontract schriftelijk op te zeggen. Verwijs hierbij naar de manier waarop je het contract aangesmeert heb gekregen. Je hoef je dan ook niet aan het contract- en opzegtermijn te houden.

Ik vind het bovendien niet slim van mensen om al hun persoonsgegevens aan een wildvreemde via de telefoon door te geven. Je vraagt dan om moeilijkheden. Je pincode houd je toch ook geheim.

Ron 2:De administratieve chaos bij Essent. Als dit zo is en ik geloof dat wel dan doet Essent dit om juist te voorkomen dat de liberalisering door gaat. Nu hebben ze een monopoliepositie en die gaan ze na 1 juli verliezen. Ze gaan dus zeker klanten verliezen. Om dit tegen te gaan moeten ze proberen om de liberalisering uit te stellen. Dit doen ze dan door hun administratie niet netjes bij te houden, waardoor veel mensen gaan klagen en deze mensen worden bang en geven de liberalisering de schuld. Bij elke verandering worden mensen bang en willen ze het liever bij het oude houden, maar ik denk dat ze niet inzien dat ze dan juist weg kunnen bij hun huidige stroom en gas leverancier waar ze zo veel klachten over hebben.

Als je overstapt gewoon de meterstanden noteren op de datum dat je het contract van je nieuwe leverancier ingaat.

SjoerdS

Sprokkel: Door de inflatie en kostenstijgingen zullen uiteindelijk alle prijzen stijgen. Ook die van stroom en gas. Maar de prijzen gaan nooit stijgen door concurentie!!!

tonio

Ongelezen bericht door tonio »

We stinken er allemaal in. we denken dat de prijzen zullen zakken door de concurentie...FORGET IT. De bedrijven mogen geen afspraken maken rondom de prijzen, maar niemand durft met prijzen naar buiten te komen. Hoe meer je zakt met de prijs, hoe minder de winst.

Zit Essent 1 cent lager (= ca 2%!!) scheelt dat Essent inderdaad zo'n € 50 per klant per jaar. Vermenigvuldigd met het aantal aansluitingen....

Door de logge organisatie kan men ook niet flexibel inspringen (men maakt ook vaak contracten met een bepaalde tijd) op de concurrent. Vandaar deze idioot terughoudende houding. Het heeft alles te maken met het spel wat gespeeld wordt.Waarschijnlijk hebben de energiebedrijven een winsituatie want blijven ze met de prijs gelijk, maken ze mooie winsten. De hoge heren kunnen dan weer rustig in de stoel gaan zitten.

Overname door buitenlandse concerns lijkt mij een waarheid als een koe. Kijk maar eens naar al onze nederlandse telecombedrijfjes van een paar jaar terug. Nu zie je toch ook alleen nog maar libertel en vodafone... Daarmee wil ik niet zeggen dat er 1 bedrijf komt met de monopolie. maar erg nederlands zal het er over een paar jaar niet meer uit zien.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Wil niet zeggen dat het met RWE of Electrabel veel beter zal zijn maar is het nu dan zo indrukwekkend wat onze oerhollandse energiebedrijven Eneco, Nuon en Essent laten zien.

Verder is het natuurlijk wel lekker hollands om alleen naar de laagste prijs te kijken als het om concurrentie gaat maar wat dacht je van het verlenen van service als punt waarom een energiebedrijf zou kunnen concurreren?
lijkt me toch het meest voor de hand liggend :P

Ron 2

Dit doen ze dan door hun administratie niet netjes bij te houden, waardoor veel mensen gaan klagen en deze mensen worden bang en geven de liberalisering de schuld.
Als dat zo is dan zijn ze nog schofteriger dan ik al dacht, veel mensen zitten zwaar in de stress hierdoor, zeker als je door deze problemen ten onrechte afgesloten dreigt te worden!

Zelf heb ik al 7 maanden de jaarafrekening tegoed, al die tijd zijn er ook geen voorschotten meer geincasseerd, deze reserveer ik natuurlijk wel voor als ik ze ineens moet betalen, tot zover niets aan de hand.
Maar wat nu als we straks op vakantie zijn en er komt een idioot hoge (veel hoger dan verwacht) afrekening en die incasseren ze direct even, sta je mooi te kijken als je in het buitenland wil pinnen en je saldo is door Essent opgeslokt (onterechte facturen van vele duizenden euro's schijnen regelmatig voor te komen) of ze sturen ineens een aanmaning (terwijl ze zelf niet incasseren) en zetten daar gelijk een incassoburo achter (gebeurt ook).
Als het voor die tijd niet opgelost is ga ik wat dat betreft niet lekker op vakantie.

Gast

Laat je je automatische incasso intrekken, kunnen ze ook niets afschrijven.

Ron 2

Laat je je automatische incasso intrekken, kunnen ze ook niets afschrijven
Heb ik ook aan gedacht, maar dat moet ik dan bij de bank doen, want een intrekking die ik aan Essent stuur is dan "nooit aangekomen".
Het risico dan is dat ze niet kunnen incasseren, een factuur sturen en als je daar niet op reageert gelijk het incassoburo op je af sturen.
Daar schijnen ze heel vlot mee te zijn, binnen drie weken vakantie kan er een hoop gebeuren wat je niet in de gaten hebt.
Maar goed, laten we hopen dat het voor die tijd opgelost is, ze hebben net voor de zoveelste (!) keer beloofd dat de afrekeneing er nu echt "binnen een paar weken" aankomt. :)

SjoerdS

Tonio:

De telecombedrijven (Orange, T-mobile en Vodaone) in Nederland waren altijd al in buitenlandse handen. Ze heetten eerst Dutchtone, Ben en Libertel. De namen hebben ze om marketingredenen gewijzigd. Maar in de mobiele telecomsector kan je heel goed zien dat door concurentie de prijs gedaalt is. Een paar jaar geleden toen er 1 of twee spelers betaalde je veel meer. Je moest toen deels je mobiele telefoon betalen en een abonnement waar geen belbundel in zat en apart per minuut betaald moet worden. Nu er 5 spelers zijn is het aanzienlijk goedkoper geworden. Bij een abonnement krijg je bijna altijd een gratis toestel en het abonnement is in de vorm van een belbundel. De prijs per minuut is in het algemeen ook iets goedkoper geworden.

gast: Daar heb je gelijk in, maar ipv prijs kan je ook op service je energieleverancier kiezen.

ron 2: Dat is erg rot voor je, maar je doet het goed door maandelijks geld te reserveren. Om te voorkomen dat de jaarafschrift te hoog is zou ik nogmaals de meterstand doorgeven. Ik zou de automatische incasso niet opzeggen, (kan je bij de Essent of bij je eigen bank doen), want dan kan je wel problemen krijgen met de Essent. Het kan ze natuurlijk ook wakker schudden, maar zo ver kan ik niet kijken.

Ze kunnen je in ieder geval niet zomaar afsluiten zonder een aantal keer aan te manen. Maar ze zullen bij automatische incasso het na het sturen van de rekening meteen incasseren.

Je kan zelf een schatting maken door de volgende reken som te gebruiken: Huidige meterstand - Eindstand meter bij vorige jaarafschrift x 0,14 eurocent +50 Euro - betaalde voorschoten = te betalen bedrag

Als de huidige meterstand lager is dan eindstand meter bij vorige jaarafschrift moet je er een 1 voorzetten ivm dat de meterklok rond is gedraaid.

succes

resp001391112

Ongelezen bericht door resp001391112 »

Nuon is zeker niet klaar voor liberalisering; de administratie bij NUON is een grote puinhoop. Vorig jaar diverse brieven gekregen van een incassobureau inzake niet betaalde rekeningen. Diverse keren terug geschreven. Na 3 brieven nooit meer iets van vernomen. Nu krijg ik ineens geld terug en zegt het NUON dat ik ook één teveel betaalde termijn terug zal ontvangen!?
Zo maak ik ieder jaar wel wat mee met het NUON; hoezo klaar voor liberalisering.

Tony.

Gast

Ga je toch weg bij de Nuon :!:
Da's nou het voordeel van de liberalisering :P

(denk eerlijk gezegd dat het afsluiten van een goede rechtsbijstandsverzekering zinvoller is maar da's een ander verhaal :wink: )

sprokkel

Ongelezen bericht door sprokkel »

Geplaatst op 24 Apr 2004 13:09 door SjoerdS

--------------------------------------------------------------------------------

Sprokkel: Door de inflatie en kostenstijgingen zullen uiteindelijk alle prijzen stijgen. Ook die van stroom en gas. Maar de prijzen gaan nooit stijgen door concurentie!!!
--------------------------------------------------------------------------------
Sjoerd;
Dat ligt er maar net aan, als zelfs het ministerie twijfeld of de prijzen gelijk blijven of stijgen, dan begin ik al achter mijn oren te krabben om te ontdekken hoe ik belazerd wordt.
Zie de benzine maatschappijen enkele grooten maken de dienst uit en zeg maar geen verschil in prijzen.
Dus ik verwacht ook in de energiewereld dat de groten de prijzen zullen bepalen.

Gast

Als de boel straks vrij is in juli neem ik Atoom stroom uit frankrijk voor een prikkie.

Gast

En dan om je schuldgevoel af te kopen 1 zonnecelletje op het dak :P

yellowit

Ongelezen bericht door yellowit »

Dag beste mensen,

Pas op met cogas !!! Ze zijn heel erg duur , niet groen en klant is er alles behalve koning. Echt, het is niet normaal hoe je aan de telefoon behandeld wordt. En dan heb ik het nog niet gehad over de misleidingen van prijzen en contractduur. Een veel beter alternatief dat 100 % groene energie leverd en zo'n 300 euro op jaarbasis goedkoper is (per 2 a 3 mensen per huishouden) is greenchoice. Ze helpen je goed en zijn duidelijk, geven goede informatie en zijn veeel goedkoper. succes

yellowit

Ongelezen bericht door yellowit »

Pas heel erg op met Cogas !!!

Gesloten