LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Liberalisering Energiemarkt

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
sjakie

Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door sjakie »

Ik hoor de laatste tijd steeds meer over de liberalisering van de energiemarkt. als consument mag je dan eindelijk zelf kiezen van welk bedrijf je stroom willen afnemen, net als nu bij groene stroom.

Maar goed, ik zie :shock: door de bomen het bos niet meer en zou niet weten waar ik op moet letten. Iemand tips?

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door Ron 2 »

De energiebedrijven maken er nu al een zooitje van, ik zou als de markt vrijgegeven wordt helemaal niets doen, maar het eerst aankijken welk bedrijf er een puinhoop van maakt en welke het beter doet.
Volg een half jaar of zo de berichten en ervaringen van anderen en bepaal dan wat je wilt doen.
Zelf stapte ik over op groene stroom van Essent omdat Nuon een puinhoop was en Essent het redelijk goed deed, nu is Essent een nog grotere puinbak dan Nuon, we hebben al maanden geen voorschot meer betaald. Essent komt niet met een jaarafrekening en incasseert ook niets meer.
Dus nogmaals het advies: kijk de kat even uit de boom.

sjakie

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door sjakie »

Ik denk dat dat wel een goede tip is Ron 2.
Maar goed, wat als je nu niet geheel tevreden bent?
Of wat als je vindt dat je nu te veel betaald?

leendert

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door leendert »

Ik zo ondanks dat vele vinden dat men bij zijn huidige leverancier te veel betaald, de mensen dringend aanraden bij hun huidige leverancier te blijven. Ik voorspel een grotere chaos in de rekeningen dan die er nu al bij diverse leveransiers zijn.( geduld is een schone zaak )

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Over teveel betalen kan ik niet oordelen, want toen ik overstapte naar groene stroom waren er geen prijsverschillen.
Over Nuon was ik niet tevreden, maar Essent blijkt achteraf een grotere puinbak te zijn.
Bij Kassa stond Nuon op de tweede plaats en Essent op de eerste plaats van de wekelijkse lijst van bedrijven met de meeste klachten, beiden stonden nog boven UPC en dat wil wat zeggen! :wink:
Ik blijf bij mijn advies, als je huidige leverancier op dit moment de zaakjes voor elkaar heeft, d.w.z. dat je facturen kloppen e.d. dan zou ik niet gelijk met de hele meute overstappen, juist bij dat overstappen kan van alles fout gaan als het bedrijf de drukte op dat moment niet aan kan. Gaat er eenmaal iets fout bij dit soort bedrijven dan kunnen ze dit over het algemeen nooit meer oplossen.

Bert_F

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door Bert_F »

Je hoeft niet eens over te stappen om in de problemen te komen. Als de boekhouding van een bedrijf vastloopt op de te verwerken nieuwkomers zal dat ook z'n weerslag hebben op de nota's van de bestaande klanten.

Bij essent kunnen ze zelfs een simpel CAI-abonnementje al niet aan. Ik vrees dus het ergste voor de mensen die stroom en gas van essent krijgen, gezien de boekhoudkundige "talenten" die daar rondhuppelen.

http://www.geocities.com/essent_files/index.html

Gast

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door Gast »

Sjakie schreef:
Maar goed, ik zie door de bomen het bos niet meer en zou niet weten waar ik op moet letten. Iemand tips?
Ik denk dat je inderdaad de kat uit de boom moet kijken Sjakie!! Maar ik geef je 1 tip. Overweeg alle energiebedrijven behalve Nuon!! Dat is toch wel zo slecht. Ik ben nog nooit zo slecht behandeld!!

Gast

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door Gast »

Sjakie,
Je vindt dat je teveel betaalt en denkt dat het bij een andere maatschappij goedkoper kan.

Maar let goed op> Een groot deel van de kosten die je betaald, betaal je aan vastrecht meterhuur etc.

Deze kosten blijf je volgens mij gewoon aan je eigen maatschappij betalen.

Reken je dus niet te snel rijk!

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Maar let goed op> Een groot deel van de kosten die je betaald, betaal je aan vastrecht meterhuur etc.

Deze kosten blijf je volgens mij gewoon aan je eigen maatschappij betalen.
Dat klopt, je komt nooit van je huidige leverancier af, Essent levert ons nu groene stroom over het netwerk van Nuon (logisch want ze kunnen moeilijk even een nieuw kabeltje naar je trekken), je betaald deze twee zaken echter wel op 1 factuur aan je leverancier, deze betaalt weer een gedeelte hiervan aan de netwerkbeheerder.
Dit betekent dat Nuon bij ons nog steeds het technische gedeelte beheert, de meterstanden opneemt (deze geef ik per internet op aan Nuon) en doorgeeft naar Essent. In dat laaste schijnt nu het probleem te zitten, de communicatie tussen de verschillende bedrijven.
Als de netwerkbeheerders wederzijds b.v. exhorbitante bedragen aan elkaar gaan berekenen voor deze handelingen of de boel gaan traineren door standen niet door te geven dan wordt de ellende niet meer te overzien.

Ondanks het feit dat Nuon (naast UPC) waarschijnlijk de grootste kl....club is van heel Nederland heb ik toch spijt dat ik overgestapt ben.

vjjk

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door vjjk »

De privatisering/liberalisering/de-regulatie van de voormalige overheidsdiensten is op zich een goede zaak voor de consument.
Je kunt dan zelf kiezen wie je als provider wil hebben.
Door de dan ontstane concurentie zullen er zeker prijsverschillen komen!
Zie bij de telefonie.
Het is zaak natuurlijk eerst even "kat uit de boom" te kijken voor wie je
uiteindelijk gaat kiezen. Het lijkt mij wel dom om bij je provider te blijven die je toch al had omdat het zo makkelijk is... Deze provider zal het je zeker wat lastig gaan maken als je toch besluit bij hun weg te gaan. Zie de KPN en Tele2 die vaak (via belhuizen) je proberen over te halen weer bij hun terug te komen!
Er is maar 1 bedrijf die al ervaring heeft met de distributie van zowel telefonie, gas, elektra, mobiel en internet en dat is ACN.
Momenteel het snelst groeiende bedrijf op dat gebied!
Succes met de a.s. keuze!

Sjors

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door Sjors »

Dit betekent dat Nuon bij ons nog steeds het technische gedeelte beheert, de meterstanden opneemt (deze geef ik per internet op aan Nuon) en doorgeeft naar Essent. In dat laaste schijnt nu het probleem te zitten, de communicatie tussen de verschillende bedrijven.
Ik moet je helaas even corrigeren. De meterstanden zijn eigendom van de netbeheerder en niet van de energiebedrijven. Dus Nuon en Essent, of welk energiebedrijf dan ook, wisselen hier geen gegevens over uit.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Ik moet je helaas even corrigeren. De meterstanden zijn eigendom van de netbeheerder en niet van de energiebedrijven. Dus Nuon en Essent, of welk energiebedrijf dan ook, wisselen hier geen gegevens over uit.
Hoe kan Essent mij dan een correcte jaarafrekening sturen van electra die ze aan mij leveren over het netwerk van Nuon als ze geen meterstanden doorkrijgen van Nuon?
Essent heeft bij mij nog nooit een stand opgenomen, Nuon wel.

Sjors

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door Sjors »

Ron 2,

Nuon betaald Tennet (netbeheerder van Nederland) voor het gebruik van het net in haar gebied. Deze kosten worden doorberekend aan de klant die in dit gebied stroom afneemt. Nuon moet wel de meterstanden bijhouden, omdat de aansluiting in ´haar´gebied valt. De gegevens gaan dan weer naar Tennet. Deze zorgt vervolgens dat Essent op de hoogte komt, zodat Essent het exacte verbruik kan berekenen...

Het werkt dus helaas zo omslachtig. Maar ik kan je wel vertellen dat er geen geld aan de strijkstok blijft hangen tussen de eneregiebedrijven onderling.

Vriendelijke groet,

Sjors

Sjak ie

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door Sjak ie »

Er is maar 1 bedrijf die al ervaring heeft met de distributie van zowel telefonie, gas, elektra, mobiel en internet en dat is ACN.
Momenteel het snelst groeiende bedrijf op dat gebied!
ACN? Nog nooit van gehoord! Heeft iemand hier meer informatie over? Ik vraag me namelijk af wat die ervaring die ACN heeft dan precies voorsteld!

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Sjors, bedankt, het is me nu duidelijk!

C.Hoek

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door C.Hoek »

Maak je eigen toch niks wijs met dat over stappen ach je veranderd alleen maar van naam want de rest blijft het toch het zelfde een GROTE DIEVENBENDE dat is het en laat je toch aub niks wijs maken want als je groene stroom neemt dan vul je alleen de zakken van de aandeelhouders en anders niets want het milieu kan ze niks verdommen.!!

vjjk

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door vjjk »

"Sjakie":
ACN? Nog nooit van gehoord! Heeft iemand hier meer informatie over? Ik vraag me namelijk af wat die ervaring die ACN heeft dan precies voorsteld!
==>>
zie www.acneuro.com
Na 1 Juli dus OOK energie voor Nederland!
succes

Jan 3

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door Jan 3 »

Even een reactie op de liberalisatie van de energiesector. Het loopt daar moeilijk. Dat klopt. Bedrijven als NUON Essent e.d. bestonden 5 jaar geleden soms nog uit 40 bedrijven allemaal met hun eigen klant systeem e.d. Fuseren is al lastig maar het wordt zeker een moeilijk als de wetgeving om de haverklap wijzigt. VAnzelfsprekend hadden de energiebedrijven zaken beter op kunnen pakken maar de rijksoverheid heeft ook een behoorlijk pak boter op het hoofd. Om een voorbeeld te geven op 15 december stuurt minister brinkhorts een wetwijziging naar de kamer op de gas en E Wet. Slechts 134 pagina's... Op 5 januari stuurt hij wederom een wijziging op deze wijziging. Ik heb in de branche gewerkt en men werkt hard door om zaken voor elkaar te krijgen maar de veranderingen zijn gigantisch. Tevens is de beeldvorming in de media ook vaak onzuiver. De gasexplosie in den haag deze zomer werd eneco zwaar aangewreven. Iedereen sprak er schande van en het lag aan het energiebedrijf.. Toen 3 maanden later duidelijk werd dat het om een illegale goudsmit ging waar een fles met butagas (flessen net als op de camping) is geploft hoorden we niks. Toch wordt hierweer hype wetgeving op gebaseerd....

Samengevat het is met name bij de grote een rommeltje maar ook denhaag heeft daar zijn deel in gehad door weer het braafste jongetje in Europa te willen zijn en wetgeving te baseren op krantenartikelen.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Zelf ben ik van mening dat een vrije markt voor energie NIET werkt! In het buitenland zijn er div. voorbeelden geweest dat het toch beter is om alles bij één enkele beheerder te houden. Ook het openbaar vervoer moet naar mijn mening een semi overheids (gemeentelijk) bedrijf blijven. Als commerciële bedrijven zich op een bepaalde markt gaan storten dan is er maar één ding belangrijk: winst! Wordt er op een bepaald moment weinig energie af genomen en de betreffende leverancier heeft wel energie aangekocht, dan moet er toch ergens geld vandaan komen dus een prijsverhoging! Bovendien moet er altijd ook voor het onderhoud en transport via de kabels worden betaald. Ook het vastrecht met meterhuur blijft bestaan en wie neemt de standen op? Ik voorzie hier een grote chaos, omdat bedrijven moeten concureren en op zeker moment weet de linker hand niet meer wat de rechterhand aan het doen is. Ik blijf voorstander van één groot energiebedrijf dat is beter voor ons allemaal.

Vr. Gr. Hans.

ps. Wie heeft de energieprijzen de laatste tijd opgeschroeft met extra heffingen tot 56%? Juist de overheid en die vind nu dat er concurentie moet komen om de prijs te drukken!

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Liberalisering Energiemarkt

Ongelezen bericht door Ron 2 »

ps. Wie heeft de energieprijzen de laatste tijd opgeschroeft met extra heffingen tot 56%? Juist de overheid en die vind nu dat er concurentie moet komen om de prijs te drukken!
Hetzelfde hebben ze gedaan met de benzineprijzen.

Gesloten