LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mainenergie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Mirjam10

Mainenergie

Ongelezen bericht door Mirjam10 »

Omdat ik zeer ontevreden ben over de klantenservice en het dwingen tot automatische incasso van Eneco, ben ik me via internet aan het orienteren op andere energieleveranciers.
Mainenergie komt voor mij voordelig uit maar hoe zijn de ervaringen hiermee?
Ik kan op het forum niets terug vinden.
Zijn er mensen met positieve of negatieve ervaringen bij mainenergie?
Ik hoor het graag!!

Maarten1234

Re: Mainenergie

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Hoe bedoel je dwingen??????????????? Zij proberen je gewoon om te praten zodat zij iedere keer hun geld kunnen hebben en geen acceptgiro's hoeven te versturen. Dit is in het kader van bezuiniging. Als jij er niet mee akkoord gaat dan ga jij er niet mee akkoord en laat je het lekker op de oude manier doorsudderen. Wij doen ook alles handmatig voor wat betreft een energierekeningen. Lekker makkelijk en zo hebben wij zelf de macht over ons geld. Wanneer ik geen vertrouwen heb in een bedrijf met automatische incasso dan weiger ik pertinent hen te machtigen. Ik ben niet in verzuim zolang ik mijn geld maar tijdig stort.

Hoe dwingen zij jou dan??

Trapito

Ongelezen bericht door Trapito »

@ Mirjam,

Dit haal ik bij Mainenergie van hun site:
Bij MAIN Energie betaalt u door middel van automatische incasso. Dit betekend dat wij maandelijks automatisch bedragen afschrijven van uw bank- of girorekening.
Als je wil overstappen, onder andere, vanwege de automatische incasso ben je snel klaar met Mainenergie.

Groet,

Mirjam10

Eneco wil dat ik mijn maandelijkse termijn voor de 20e van de maand betaal, doe ik dit niet, dan sturen zij mij een herinnering met 10 Euro extra administratiekosten. Ik heb bij Eneco aangegeven pas na de 25e te willen betalen omdat dan mijn salaris gestort is en dit doe ik al zoalng als ik klant ben bij Eneco, nooit iets over gehoord. Sinds begin 2007 voert Eneco een ander beleid. Eneco zegt dat ik via automatisce incasso moet betalen want dan kan ik zelf de betaaldatum doorgeven aan Eneco, wil ik dit niet dan zal ik elke maand 10 Euro extra moeten betalen.

Maarten1234

Ja klopt dat heb ik eerder gehoord. Het is in feite zo dat je gedwongen wordt.

Het punt is dat hun willen bezuinigen over de rug van personeel. Hoe minder personeel hoe goedkoper zij hun service kunnen aanbieden. Maar dit beleid geldt volgens mij pas op het moment dat je pas na de 20e betaald. Je krijgt dan namelijk automatisch een herinnering met daarop meteen een verhoging van 10 euro. Wanneer je voor die datum betaald is er niets aan de hand. Bij automatische incasso kun je uit een aantal datum's kiezen. Ik meen dat je de keuze: elke 1e week van de maand hebt en elke 3e week van de maand. In jouw geval zal jij dan elke eerste week moeten kiezen. Je krijgt dan in een korte termijn 2 betalingen, maar daarna loopt alles weer om de maand. Je bent er niets extraas aan kwijt.

In feite is het zo dat je Eneco kunt vertrouwen met de incasso. Vroeger toen ik nog in Rotterdam woonde, heb ik nergens problemen mee gehad. Ja 1 keer, maar dat was door een fout van mijn zijde. Deze fout is hersteld en daarna nooit meer last gehad. Wanneer je alsnog wilt over gaan van incasso naar handmatig dan is dat gewoon mogelijk. Je kunt moeiteloos switchen. Wat dat aangaat staat Eneco qua service goed in de boeken.

Mirjam10

Mijn ervaring met automatische incasso bij Eneco is helaas minder goed (ook al is het enkele jaren geleden).
Toen ik op mezelf ging wonen, was Eneco al mijn energieleverancier en werden de kosten maandelijks via automatische incasso afgeschreven. Helaas schreef Eneco meerdere keren 2x per maand een bedrag af (terwijl er geen betalingsachterstanden ed. waren!). Na telefonisch contact destijds werd gezegd dat ze dit bedrag zouden verrekenen met een volgende termijn maar als je net op jezelf woont, heb je die ruimte niet. Om het geld dus direct terug te krijgen moest ik zelf een terugstorting regelen met de bank. Na 6 maanden was ik dit zo zat, iedere maand bellen met de bank en Eneco vragen om verbetering, dat ik de automatische incasso heb stopgezet. Dit alles in 2001.
Sinds die tijd, betaal ik via een overboeking en dit is altijd goed gegaan.
Ik heb nu echter het idee dat Eneco iedereen over wil hebben op automatische incasso en ik wens hier niet toe gedwongen te worden.
Ik heb noooit een betalingsachterstand gehad bij Eneco, dus ik begrijp niet waar zij moeilijk overdoen en 120 Euro extra per jaar vind ik een hoop geld om 5 dagen later te betalen dan Eneco wil!

Ik zal Mainenergie een mail sturen met de vraag of zij ook alleen via automatische incasso werken.

Trapito

Ongelezen bericht door Trapito »

Ik zal Mainenergie een mail sturen met de vraag of zij ook alleen via automatische incasso werken.
We horen het hopelijk nog van je maar ik durf er wel een flesje goede wijn op te zetten dat ze enkel automatische incasso accepteren.

Ik ben inmiddels wel zo'n beetje door alle prijsvechters op de energiemarkt gebeld met de prachtigste aanbiedingen maar als ik zei alleen met acceptgiro te willen betalen was het gesprek snel tot een einde.

Zie ook Mainenergie.
http://www.mainenergie.nl/index.php?mod ... ntentID=90

Ze melden daar nog wat aardigs.
Voor de transport van energie moet apart betaald worden aan de netbeheerder.
Als Eneco je netbeheerder is ben je nog niet van Eneco af.

Succes, ik ben zeer benieuwd.
Laat nog wat van je horen!
Laatst gewijzigd door Trapito op 21 mei 2007 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Maarten1234

Heel de splitsing staat nog in de kinderschoenen.

Zelf werk ik in het OV en wat denk je hoe het daar gaat. Europa heeft voor zover ik gelezen heb al de verplichte aanbestedingen voor het OV verworpen. Dat houd in dat gemeentes en provincies dalijk weer zelf mogen kiezen of ze met een ander in zee willen gaan. Dit moet weer meer stabiliteit en zekerheid geven. De 2e kamer wilt hier vooralsnog niet aan.

Dit gebeuren krijg je dalijk ook in de energiewereld en er komt nog veel meer rottigheid op je af. Rottigheid waar nu nog de monden over dichtgehouden worden.

Netbeheerders leggen bij wet vast. Deze kunnen niet losgekoppeld worden. Wanneer dat gebeurd dan krijg je een energiedrama in dit land. Dit alles houdt de wet onder vaste daken ivm storingen. Een energieleverancier blijft wel de mogelijkheid behouden om energie bij de netbeheerder in te kopen en weer aan zijn klanten te verkopen. Op deze manier is alles gesplitst. Nederland kan en mag niet bepalen dat de netbeheerders vrij worden. Dit legt nogmaals bij de wet vast. Tevens is dit ook een Europese afspraak. Nederland kan hier dus niet zomaar aan tegenwerken. De slimme meters waren 6 jaar geleden al in opspraak en sinds een paar jaar is dat openbaar. Deze meters zijn op afstand uit te lezen door enkelt de netbeheerder. De energieleverancier zal dit in overleg met de netbeheerder kunnen opvragen. Meters en hoofdzekeringkasten blijven van de netbeheerder. De leverancier zal hier nimmer toegang toe krijgen.

Mirjam10

Sorry voor de latere reactie.
Mainenergie wil inderdaad een automatische incasso, of een acceptgiro verhoogd met 2,38 Euro aan administratiekosten. Dit is dan wel minder dan de 10 Euro extra kosten per maand bij Eneco maar alsnog een dwang tot automatische incasso.

Voorlopig zoek ik dus nog maar even verder.

bakker82

Ongelezen bericht door bakker82 »

Ik zit nu ruim een jaar bij Main Energie en ben erg tevreden over de automatische incasso. Ze berekenden mijn geschatte verbruik op meterstanden die ik zelf door mocht geven, en ik mocht ook zelf inschatten wat mijn jaarlijks verbruik was, op basis van historie. Ik moest wel een kopie van een ouder jaarafrekening meesturen. Ik heb daarna express gevraagd of de automatische incasso bedrag wat hoger mocht, zodat de kans kleiner is dat ik eind van het jaar bij moet betalen als de afrekening komt. Dat mocht.
Zelf hebben ze daarna nog eenmaal het bedrag verhoogd vanwege aangekondigde prijsstijgingen met €10,-. Aangezien de kans nu alleen maar groter is dat ik bij de jaarafrekening geld terug krijg (verkapt sparen, zeg maar), zie ik het probleem van automatische incasso niet in.
Ik betaalde mijn zorgverzekering ook altijd via acceptgiro, dat vond ik echt omslachtig en ik vergat het wel eens te betalen. Ik controleer mijn afschriften toch elke maand, dus ik vind automatische incasso geen enkel bezwaar. :D

Gizmo©

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Ik ben ook bij Eneco en heb ook automatische incasso. De afspraak is dat rond de 5de van maand het termijnbedrag afgeschreven mag worden en Eneco houdt zich daar sinds wij dat een kleine 2 jaar hebben zich netjes aan de afspraak.

Dus je kan zelf aangeven in overleg met Eneco waarneer er afgeschreven mag worden.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Dus je kan zelf aangeven in overleg met Eneco waarneer er afgeschreven mag worden.
Ik wil graag 1x per 4 weken (itt 1x per maand), kan dat ook?

Gizmo©

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Lijkt me niet. Het voorschot is per maand.
Als je het net zoals mij rond de 5de laat afschrijven, dan weet je zeker dat er geld op je rekening staat.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Als je het net zoals mij rond de 5de laat afschrijven, dan weet je zeker dat er geld op je rekening staat.
Sja, spijtig nou... deze maand komt m'n salaris pas op de 6e (en volgende maand op de 3e). Ik weet dus heel zeker dat er de 5e niet voldoende op staat. M'n salaris komt namelijk per 4 weken, dus ik wil ook wel per 4 weken automatisch betalen.

MAINEnergie

Ongelezen bericht door MAINEnergie »

Geachte heer, mevrouw,

Op onze website vindt u de volgende informatie over betalingsmogelijkheden.

In principe factureert MAINEnergie altijd op basis van automatische incasso. Zo wordt er iedere maand een vastgesteld bedrag afgeschreven dat is gebaseerd op het voorschotbedrag welke aan het begin van het jaar wordt vastgesteld. Hier zijn geen extra kosten verbonden.

U kunt er ook voor kiezen om uw maandelijks voorschot vooraf te betalen. Uw betaling dient voor het begin van de nieuwe maand te geschieden. Wanneer u voor deze manier van betalen kiest, vergeet dan niet een debiteurennummer en termijnaanduiding te vermelden. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden.

Wanneer u in gebreke blijft met uw maandelijkse betaling ontvangt u van MAINEnergie een betalingsherinnering. Indien er een tweede herinnering verstuurd dient te worden, brengt MAINEnergie € 15,- aan administratieve kosten in rekening.

Uiteraard bestaat er ook de mogelijkheid om iedere maand een acceptgiro thuisgestuurd te krijgen. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Een acceptgiro kost u € 2,38 (incl. btw) per factuur.

Voor meer informatie over onze producten en dienstverlening kunt u terecht op onze website http://www.mainenergie.nl. Mocht u nog vragen hebben, neemt u dan contact op met ons Accountteam via 0900 - BELMAIN (0900 - 235 6246, lokaal tarief) of per e-mail via [email protected].

Met vriendelijke groet,

MAINEnergie
Laatst gewijzigd door MAINEnergie op 27 jan 2011 14:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Athoz

Ongelezen bericht door Athoz »

Mag ik erop wijzen, dat diverse rechtzaken uitgewezen hebben dat bedrijven hun klanten niet mogen verplichten tot automatische betaling of acceptgirokostenzonder de mogelijkheid te bieden tot betaling zonder extra kosten?

Ik accepteer geen acceptgirokosten van welk bedrijf dan ook, aangezien ze de klanten de mogelijkheid moeten bieden te kunnen betalen zonder die extra kosten, of automatische incasso.

Deze zaken zijn simpel via internet op te zoeken, de meest recente geloof ik in Haarlem en Zaandam..

DennisvanD

Ongelezen bericht door DennisvanD »

toch zou ik willen aanraden de reactie nog een keer door te lezen.
er wordt namelijk wel een 3e optie gemeld in de reactie van mainenergie
1 Automatische incasso
2 zelf overmaken
3 betaalde accpetgiro

gezien de 2e optie mag er dus geld voor de ongewenste 3e optie worden gevraagd

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Gezien de leeftijd van het topic (2009!!) , is het héél goed mogelijk dat de 2e optie destijds nog niet mogelijk was.
Als u goed kijkt is het antwoord van Main energie recentelijk aangepast. Jammer genoeg is niet te zien wàt er precies aangepast is! Maar ik kan me voorstellen dat dit de toevoeging van optie 2 is. Echter, dit blijft koffiedik kijken.

Gesloten