LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meetdienst op jaarafrekening

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
wolly_a

Meetdienst op jaarafrekening

Ongelezen bericht door wolly_a »

Is iemand ooit al eens opgevallen hoe enorm de kosten voor het deel meetdienst zijn toegenomen op je jaarafrekening?

Ik ben zelf klant bij Nuon voor gas en elektriciteit en deze kosten zijn bij mij in 5 jaar tijd enorm gestegen. Gas van 5 naar 19 euro en elektriciteit van 0 naar 25 euro. Volgens Liander zijn deze kosten onder andere voor de meteropnemer, terwijl de meteropnemer al geruime tijd niet meer aan de deur komt, ik moet dit altijd via internet invullen.

Worden we beduveld? Bij elkaar praten we wel over ruim 40 euro per huishouden. Er zijn meer dan 7 miljoen huishoudens in Nederland, dus dat komt in totaal op zo'n 300.000.000 euro neer voor de heren stroomboer...

Shine

Re: Meetdienst op jaarafrekening

Ongelezen bericht door Shine »

Meetdienst moet 1x pr drie jaar met meterstanden opnemen.

En ja, de kosten voor netbeheer+meterhuur+meetdienst zijn hoog. Echter de kosten (heffingen, btw) die we betalen wat naar de overheid gaat zijn zeker niet mis. Die al eens bekeken?

En wat wilt u nu eigenlijk met uw topic bewerkstelligen? Welk doel streeft u na?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Veel kosten zaten vroegen in één groot bedrag. Tegenwoordig wil men dat de kosten voor de deel-diensten steeds meer apart in rekening worden gebracht, o.a. om die kosten inzichtelijk te maken. Dat zie je ook met andere belastingen en heffingen, dat wordt allemaal steeds meer opgesplitst.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je na 2 jaren zelf opgeven het 3e jaar niet thuis bent kan het zijn dat ze meerdere bezoeken moeten plegen.
Naast de meterstanden controleren ze ook verbroken zegels en vinden vaak afgetapte stroom van wiet plantages.
Dus soms komen ze meerdere keren als je vaak niet thuis bent dus de kosten worden hoger.

wolly_a

Ongelezen bericht door wolly_a »

@Shine... Dingen als heffingen en btw heb ik me al bij neergelegd. Waar het me omgaat, is dat Liander dit bedrag stiekem telkens wat opschroeft. Veel gebruikers zullen er niets van zeggen, want wat is nu 40 euro per jaar. Dat is maar een paar euro per maand. Echter verdienen ze zo miljoenen.

Vervolgens bedenken ze zich zomaar dat ze nu maar 1x per 3 jaar een meteropnemer sturen en toveren ze ergens een mailadres vandaan om je te vertellen dat je nu zelf maar even de meterstanden op een website moet invullen.

Ook dat zelf invullen is geen probleem, maar voor minder service mag je toch ook verwachten dat je minder moet betalen? Je gaat immers naar de goedkope zelftankpomp omdat je daar goedkoper kan tanken, maar je moet dan wel effe zelf de slang erin hangen.

Ik heb nu het idee dat Liander gewoon ieder jaar probeert om de grens iets te verleggen. Elke euro per klant is 7,5 miljoen euro extra winst. Zolang niemand klaagt of zeurt is er niets aan de hand en kunnen ze gewoon doorgaan met grenzen verleggen.

Nog zo'n mooie is het bedrag dat je betaalt voor opslag van duurzame energie elektriciteit en opslag van duurzame energie gas. Gas zou je nog ergens in kunnen stoppen, maar hoe willen ze in hemelsnaam elektriciteit bewaren? Ligt er bij Liander een grote stapel AA-oplaadbare batterijen die ze opladen voor slechtere tijden???

@kweenie... Ik heb meer het idee dat dat zogenaamde opsplitsen bedoeld is om alles ondoorzichtelijker te maken. Als je een post hebt en dat een tientje duurder maakt, dan merkt iedereen dat direct. Als je dat een beetje verdeeld, dan lijkt het minder erg.

@stofzuigertje... Dat de meteropnemers meerdere keren langs zouden moeten komen, is niet mijn probleem. Ik heb er geen weet van dat ze komen en wanneer ze komen. Bovendien zijn ze al een eeuw niet meer bij mij geweest.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als ze alle kosten in de kWh en m3 prijs zouden stoppen krijgen we weer klachten dat het allemaal niet transparant genoeg is (en dat het dan weer niet eerlijk is omdat je als gezin dan meer voor de vaste kosten moet betalen dan als alleenstaande). Prima oplossing wat ze nu doen. En dat bedrag stijgt is logisch: loon- en transportkosten stijgen ook.

sonja1977

Ongelezen bericht door sonja1977 »

stofzuigertje schreef:Als je na 2 jaren zelf opgeven het 3e jaar niet thuis bent kan het zijn dat ze meerdere bezoeken moeten plegen.
Naast de meterstanden controleren ze ook verbroken zegels en vinden vaak afgetapte stroom van wiet plantages.
Dus soms komen ze meerdere keren als je vaak niet thuis bent dus de kosten worden hoger.

Ik kreeg ook een brief dat ze de stand persoonlijk wilden opnemen. Maar meer informatie dan "we komen eind deze maand langs, als u niet thuis bent nog een 2e keer en bij 3e keer niet thuis krijgt u de kaart om het zelf door te geven" stond niet in de brief. Ik weet niet uit welk tijdperk dat bedrijf komt en ik wil best kijken wat er met mijn werk mogelijk is, maar geen dag/tijdzone aangeven of de mogelijkheid om dat af te stemmen is wel erg klantonvriendelijk. Uiteindelijk dus ook nog nooit (2005) een meteropnemer gezien.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Opslag Duurzame Energie is een heffing, dus kijk hiervoor de overheid aan. Zij hebben deze belachelijke heffing in het leven geroepen. Motivatie hiervoor: om duurzame energie aan te moedigen.( wat natuurlijk een klinkklare nonsens onderbouwing is)

Mbt de meetdienst en kosten hiervan: de autoriteit heeft het goedgekeurd.
Sowieso is dat hele kostenplaatje van de meter belachelijk. Want mijn middeleeuwen meter is natuurlijk al lang in tigvoud betaald. Verder is sinds het capaciteitstarief het verschil tussen hoog en laag telwerkactief en enkel telwerk ook verdwenen. Mensen met een actief dubbel telwerk betalen evenveel als iemand met 1 telwerk. Vraag je het mij, klopt dit ook niet.
Om het even in uw vergelijking te behouden: iemand met 2 auto's betaald evenveel als iemand met 1 auto.

Er is L gebleken dat transporteurs, dus niet alleen Liander, in het verleden te veel aan kosten bij de consument in rekening hebben gebracht ( google maar eens). Echter, dit te veel geincasseerde werd en wordt niet aan de consument terug betaald.

@sonja: de meteropnemer komt op verschillende tijden, mocht hij u niet thuis treffen. Is hier ook zo gegaan. Alle netbeheerders werken op dezelfde manier mbt meteropname en de brief zoals u die hebt gehad. Precies eenzelfde kreeg ik anderhalve maand geleden van Enexis.
Verder wa betreft dat u sinds 2005 geen meteropnemer meer hebt gezien, mocht er 'stront' aan de knikker komen mbt uw meterstanden, dan snijdt Liander zichzelf diep in de vingers, omdat zij nalatig zijn geweest ten aanzien van de verplichting van eens per drie jaar opnemen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

wolly_a schreef:Nog zo'n mooie is het bedrag dat je betaalt voor opslag van duurzame energie elektriciteit en opslag van duurzame energie gas. Gas zou je nog ergens in kunnen stoppen, maar hoe willen ze in hemelsnaam elektriciteit bewaren? Ligt er bij Liander een grote stapel AA-oplaadbare batterijen die ze opladen voor slechtere tijden???
Het bedrag is niet voor de opslag van energie, het bedrag is een opslag. Het gaat dus om een soort toeslag of extra heffing, ander woord voor zo'n verhoging is een opslag.

Gesloten