LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn belevenissen met Essent!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Noordeling63
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 okt 2004 15:07

Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door Noordeling63 »

11 dagen geleden kwam ik thuis. Mijn kabel was afgesloten. Ik de hele avond zonder digitale tv, kabel. Ik bel de volgende morgen naar Essent. Ik bleek het voorschot van de maand juni 2004 niet betaald te hebben.

Nou zit ik zelf in het betalingsverkeer en maak iedere maand mijn voorschot over via girotel. Dus ik check mijn girotel programma. Ik heb keurig betaald. Ik bel weer naar Essent en wordt doorverwezen naar de incasso-afdeling. Zoals jullie weten wordt op een acceptgirokaart een ACG kenmerk vermeld die uniek voor het voorschot die wordt betaald. Ik bel naar de incasso-afdeling van Essent en krijg na 40! minuten eindelijk een medewerker aan de lijn. Ik vertel hun dat ik betaald heb met het ACG kenmerk van het voorschot van juni 2004 en krijg te horen dat de betaling is afgeboekt op het voorschot van de maand juli 2004. Ik vraag hun de betaling na te checken maar dan kan niet omdat zij geen toegang hebben tot de betalingen. Ik wordt weer doorverwezen nar de afdeling Betalingen van Essent.

De haren rijzen mij inmiddels ten berge. Ik bel weer naar het algemene nummer van Essent. Daar wordt mij verteld dat de betaling is binnen gekomen het het ACG kenmerk van de maand juli 2004 Niet dus! Zij vraagt mij een kopie te sturen van de betaling. Ik tussen de middag naar huis en maak een print van de betaling. Ik fax deze naar Essent. Krijg een uur later een telefoontje. Reaktie medewerkster: heel vreemd meneer..... op de print staat duidelijk een kenmerk van de ACG van de maand juni 2004 maar de Postbank heeft het doorgeboekt met het ACG kenmerk van de maand juli 2004. Dit is dus onmogelijk! Een uur later krijg ik een telefoontje van de medewerkster van Essent. Nogmaals excuses meneer......, wij hebben u weer aangesloten. Wij begrijpen nog niet wat het probleem is geweest.

Ik tevreden, welliswaar een avond zonder internet en digitale tv maar goed. Ik besluit mijn klacht bij de Klachtencommissie openbare nutsbedrijven achterwege te laten. Kom net thuis, ligt er een brief van de deurwaarder in de brievenbus met de sommatie om het voorschot van de maand juni 2004 over te maken, vermeerderd met de verhaalbare kosten en wettelijke rente.

Moraal van het verhaal: Essent heeft geen inzicht in hun eigen handelen en zijn blijkbaar ongeinteresseerd in het welzijn van hun klanten. Een dergelijke organisatie dient naar mijn mening onder curatele te worden gesteld.

Gast

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door Gast »

de fout ligt bij de postbank en niet bij essent.
natuurlijk het is vreselijk slordig wat die essent gedaan heeft, zij hadden meteen de deurwaarder moeten verwittigen, maar ja die gasten van essent zijn ook mensen, bij bedrijven word er wel vaker langs elkaar heen gewerkt.

Gast

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door Gast »

Bedankt voor je reaktie Gast. Het is echter technish onmogelijk dat een betaling met acceptgirokaartkenmerk van het voorschot van de maand juni 2004 door de Postbank wordt overgeboekt met het acceptgirokaartkenmerk van de maand juli 2004. Ik weet dit vanuit mijn eigen beroepsmatige ervaring met het betalingsverkeer. Met andere woorden, het verhaal van Essent was gewoon grote onzin

Noordeling63
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 okt 2004 15:07

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door Noordeling63 »

P.S. Ik was uitgelogd op een een of andere manier. Reaktie hierboven is van Noordeling63

Gast

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door Gast »

Dat een bedrag omgeboekt wordt van juni naar juli is inderdaad vreemd en kan naar mijn mening inderdaad ook niet. Het kan wel zijn dat de betalingsmatching bij Essent wat vreemd is verlopen, alhoewel normaal gesproken de oudste openstaande post vereffend wordt (indien bv alleen het klantnummer op is gegeven). Echt heel vreemd.
Ik zou dit heel graag willen uitzoeken/weten, als je mij dat toestaat. Wil je je klantnummer naar het e-mail adres [email protected] sturen?

Wat betreft de deurwaarder; Hoe veel dagen zaten er tussen het oplossen van je "betalingsachterstand" en het ontvangen van de brief van de deurwaarder?

Noordeling63
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 okt 2004 15:07

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door Noordeling63 »

Beste gast, bedankt voor je reaktie. Ik stuur liever mijn klantnummer niet door. Tussen de datum waarop het probleem werd opgelost en de datum waarop ik de brief van de deurwaarder kreeg zitten ongeveer tien dagen.

MAXIEM

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag gast 21.11.

Wie is gast 21.11. Iemand van Essent? Een particulier? Zomaar iemand? En waarom wil hij zo graag weten hoe de vork hier aan de steel zit? Waarom een anoniem mail-adres opgeven wat voor gast 21.11 nooit te traceren valt (ook al is hij of zij een medewerk(st)er van Essent) met het verzoek om gegevens te verstrekken die ook al drie keer telefonisch gegeven zijn. En wat te denken van de terechte afwijzing van Noordeling63 die niet nog verder in het kafka-achtige Essent moeras wil terechtkomen. Dit is blijkbaar de moderne wijze van communicatie tussen Essent en haar klanten. Je zal maar klant bij Essent zijn!!!

Gast

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo AMG,
Ik werk inderdaad bij Essent, en ik had gehoopt in het systeem te kunnen achterhalen wat er fout is gegaan om daar lering van te trekken en evt het probleem systeemtechnisch op te kunnen lossen. Helaas is dit probleem vanuit de organisatie niet bij de systeembeheerders terecht gekomen (wat wel slim was geweest). Ik wilde ook alleen maar proberen om de problemen en de frustratie van de mensen op te lossen/ weg te nemen maar dat wordt dus blijkbaar niet gewaardeerd. Prima geen probleem, dan stop ik daar wel mee.

Beste Noordeling63,
Ik begrijp prima dat je je klantnummer niet door wilt geven, op zich wel jammer, ik had het graag uitgezocht en indien nodig/mogelijk systeemtechnisch opgelost.

Noordeling63
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 okt 2004 15:07

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door Noordeling63 »

Maakt niet uit hoor Gast, ik ga uit van je goede bedoelingen. Ik bleek al eens eerder iets teveel betaald te hebben voor een ander voorschot. Daardoor stond er bij het voorschot van de maand juni 2004 een lager bedrag open. Essent werkt als volgt: als het bedrag wat je overmaakt (bijvoorbeeld voor het voorschot voor de maand juni 2004) niet exact overeenstemt met de het openstaande voorschot (maand juni), dan wordt het bedrag wat je overmaakt gewoon afgeboekt op een voorschot dat wel overeenstemt met het bedrag dat je overmaakt (bijvoorbeeld het voorschot van de maand juli 2004)., ook al heb je duidelijk aangegeven dat je betaling bedoeld is voor het voorschot van de maand juni. Op zich erg merkwaardig omdat een acceptgirokaart een uniek kenmerk heeft dat duidelijk aangeeft op welk voorschot de betaling moet worden afgeboekt. Administratieve chaos dus.

Gast

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo Noordeling63,

Bedankt voor je uitleg, ik ga er naar kijken. Ik vind jouw geval echter niet onder "administratieve chaos" passen, er wordt nl automatisch gematcht voor zo ver mogelijk en dat is dus anders ingericht dan men zou denken cq willen. Wat betreft je brief van de deurwaarder heb je gelijk (ook hier zal ik eens navraag over doen).

Groetjes.

Noordeling63
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 okt 2004 15:07

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door Noordeling63 »

Gast: Ik ben van mening dat een betaling altijd eerst moet worden afgeboekt op het voorschot die hij/zij zelf aangeeft bij de betaling, zeker als het gaat om een uniek acceptgirokaartkenmerk. Voor wat betreft het incassobureau: ik heb vanochtend gebeld en ze hebben de vordering meteen ingetrokken. Gelukkig maar. Essent is in ieder geval wel bereid fouten te corrigeren.

Ik heb echter wel twee maal moeten bellen (gelukkig geen wachttijden dit maal). Bij de afdeling Incasso werd tegen mij gezegd dat ze me niet konden helpen. Toen ik haar wees op de wettelijke bepalingen voor het innen van termijnen, werd mij gezegd dat zij ook alleen maar doet wat haar opgedragen wordt. Bij de afdeling Betalingen konden ze me gelukkig wel helpen.

Gast

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door Gast »

Hoi Noordeling63,

Ik heb wat betreft het incasseren even navraag gedaan.
In de huidige inrichting is het zo dat de automatische matching kijkt naar de complete bedragen. Hier wordt momenteel aan gewerkt, zodat het systeem dus wel het bijbehorende openstaande bedrag afboekt. Essent is er dus met een optimalistatieslag bezig wat betreft automatische matching. Je hebt dus volkomen gelijk.

Groetjes.

janbezema

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door janbezema »

geacht forum,
Is er iemand,die mij vertellen kan,hoe ik aan moet met dit probleem?
Essent stuurd rekeningen voor geleverde diensten,deze diensten gaan
over een pand,die half maart door ondergetekende en vrouw niet
meer gehuurd werd.
op 15-03-2004 is alles doorgeven aan Essent,tevens op dezelfde datum
is het nieuwe adres en standen doorgegeven.
Dit is bekend bij Essent,factuurdatum= 07-06-2004 voor bessentuin 16
9919 kc te Loppersum,factuurdatum = 15-06-2004 voor n.kruizingastraat 36 9977 rr te kloosterburen.
Ik heb alle betalingsbewijzen gefaxt naar essent,nu krijg ik een brief van ngc deurwaarders of ik genegen ben te betalen.
ik ben gehandicapt en moet mij verplaatsen met de rolstoelbus of
scootmobiel.
Wij wonen in Kloosterburen en het deurwaarderskantoor is gevestigd in zuidbroek.
Ik heb contact met het deurwaarderskantoor gehad heden om 11.30
maar de mensen hadden wel 1100 zaken te behandelen en hadden
geen tijd voor mij.
Hoe los ik dit op????

Noordeling63
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 okt 2004 15:07

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door Noordeling63 »

janbezema: Ik begrijp uit jouw verhaal dat je 1 of meerdere rekening hebt gekregen voor geleverde diensten van Essent na 15 maart 2003?

Als je niet kunt bewijzen dat je de meterstanden van 15 maart aan Essent hebt doorgegeven, kun je denk ik het volgende het beste doen. Stuur een aangetekende brief naar Essent tezamen met een bevestiging van de woningbouwvereniging van de datum waarop je bent vertrokken uit de oude woning. Eventueel kun je ook het een uittreksel van Gemeentelijke Basis Administratie (verkrijgbaar bij de gemeente) meesturen waaruit de datum waarop je verhuist bent blijkt. Op die manier kan Essent een schatting maken van het verbruik van de datum voorafgaande aan de datum waarop jij verhuist bent naar de nieuwe woning. Vraag ook in de brief of zij de invordering via het incassobureau tijdelijk willen stopzetten.

Weet wel dat een incassobureau geen gerechtsdeurwaarder is. Volgens mij is het door jou genoemde bedrijf zowel een incassobureau als een gerechtsdeurwaarder. Als je van het incassobureau een brief hebt gekregen, dan hebben zij geen wettelijke grondslag om de schuld te innen. Ze kunnen dan alleen maar dreigen. Ze hebben overigens wel een wettelijke grondslag om de schuld te innen als ze het gerechtelijke traject gaan volgen. Je ontvangt dan een dwangbevel in naam der koningin.

j.bezema

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door j.bezema »

op 19-05-2004 heb ik nota`s vanaf oktober 2003 tot en met april 2004
gekopieerd en aangetekend verstuurd naar essent,gedateerd 19-05-2004,een vraag aan noordeling, bent u werknemer bij essent?

Gast

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door Gast »

op 19-05-2004 heb ik nota`s vanaf oktober 2003 tot en met april 2004 gekopieerd en aangetekend verstuurd naar essent,gedateerd 19-05-2004,een vraag aan noordeling, bent u werknemer bij essent?
Ik ben geen medewerker van Essent, maar heb veel ervaring met het betalingsverkeer en het innen van schulden. Overigens had u uit het bovenstaande verhaal over mijn problemen met Essent ook wel af kunnen leiden dat ik geen medewerker van Essent kan zijn. Ik hoop echter dat ik u met mijn antwoord op uw vraag een beetje op weg heb geholpen bij de oplossing van het probleem. Laat u nog even weten via dit forum of de door mij aangebrachte oplossing geholpen heeft?

Noordeling63
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 okt 2004 15:07

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door Noordeling63 »

P.S. Ik was vergeten in te loggen. Bovenstaand bericht van 16:16 is van mij (Noordeling63)

j.bezema

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door j.bezema »

noordeling,ik bied mijn excuus aan U,als ik U verkeerd beoordeeld
heb.
ik heb geen schulden,maar wel verkeerde energienota`s.
daarom mijn vraag aan mensen,die ook problemen met Essent hebben.

Noordeling63
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 okt 2004 15:07

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door Noordeling63 »

Geeft niks hoor j.bezema, ik zag het niet als een belediging. Misschien moet ik mij wel vereerd voelen. :lol:

Gast

Re: Mijn belevenissen met Essent!

Ongelezen bericht door Gast »

Beste Jan,

Je hebt nog een voorschot van juni openstaan van de Bessentuin van 121 euro. Zoals je op je jaarafrekening van 7-6 kunt zien is dat voorschot in rekening gebracht, echter heb je dit voorschot nooit betaald. In het systeem is nl pas 28 mei doorgevoerd je bent verhuisd uit de Bessentuin. Op 27 mei is je voorschot van juni aangemaakt. En op 28 mei je slotnota. Er is niets aan te doen, je moet echt die 121 Euro betalen aangezien (zoals ik al zei) die ook al in je slotnota is meegenomen als betaald.

Ik hoop dat dit wat duidelijk maakt.

Succes.

Gesloten