LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende colportage oxxio

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Dreamon358

Misleidende colportage oxxio

Ongelezen bericht door Dreamon358 »

Voor een paar maanden gelden kreeg ik bezoek van een verkoper van Oxxio.
Deze jongeman kwam bij mij aan de deur met allerlei mooie verhaaltjes over dat Oxxio veel goedkoper is dan mijn huidige aanbieder en dat ik 3 maanden gratis stroom kreeg daarnaast ook nog een hele mooie Ipad cadeau zou krijgen.
Klink natuurlijk heel mooi maar ik wou het eerst uitzoeken of het allemaal wel zo was en dat was volgens hem geen probleem ik zou daarvoor informatie pakket thuis gestuurd krijgen natuurlijk had hij hiervoor wat informatie nodig.
Deze verkoper was erg opdringerig en je zou het hyper actief noemen.
Maarja ik wou natuurlijk die informatie willen ontvangen want geld besparen wie wil dat nou niet maar wat blijkt ik zit meteen aan een contract vast hier ging ik natuurlijk niet mee akkoord en wilde opzeggen dus bel ik met oxxio om het op te zeggen binnen het opzegtermijn.
Dit is natuurlijk niet gebeurt en zat ik aan het contract vast en zoals je verwacht was ik veel duurder uit en gelde bij dit aanbod de ipad actie niet ofzo en ik heb ook nooit het informatie pakket ontvangen ook niet wanneer ik weer belde met oxxio en ik opnieuw het hele verhaal heb uitgelegd aan de medewerker die tevens erg onbeschoft was. Na het hele verhaal uitgelegd te hebben zei hij heel simpel "meneer u heeft gewoon pech had u maar eerder moeten bellen" (wat ik al had gedaan) toen ik dat vertelde antwoordde hij "ja hier kan ik niks mee u zit aan het contract vast en als u het niet erg vind ga ik liever verder met andere klanten" hier werd ik natuurlijk erg boos door heb nog het informatie pakket aangevraagd welke toegestuurd zou worden deze heb ik tot op heden nog niet ontvangen.
Ik heb gebeld, gemailt hier heb ik na 4 maanden nog steeds geen antwoord op gehad.
Het interesseert oxxio allemaal niks zoeken niks uit ze hebben weer een klant binnen hoe of wat boeit ze niet.
Ik ben hier dus niet over te spreken en ben natuurlijk overgestapt naar een andere leverancier en deze bevalt wel en scheelt me 50€ in de maand.
Colportage het moet verboden worden natuurlijk er zitten goeie tussen maar ze worden zo erg gepusht om te verkopen dat ze je misleiden en bedriegen sinds kort heb ik dus ook een mooie stikker op de deur.

Bob Schurkjens

Re: Misleidende colportage oxxio

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb je toen die colporteur langs kwam ergens voor getekend en heb je daarvan een kopie gekregen?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Dreamon358 schreef:... heb nog het informatie pakket aangevraagd welke toegestuurd zou worden deze heb ik tot op heden nog niet ontvangen.
Ik vraag me af of zo'n informatiepakket wel bestaat. Of het nu colporteurs zijn of telemarketeers als je zo'n informatiepakket vraagt bij zo'n energieboer, sturen ze doorgaans direct een contract waar de consument zelf dan weer actief vanaf moet zien te komen binnen de bedenktijd.

Tip voor de volgende keer niet alleen bellen maar ook per e-mail de opzegging binnen de bedenktijd versturen. Zo heeft u iets in handen in dit soort discussies.

Maarja erg handig vind ik het niet van Oxxio de meeste klanten zullen na dit soort dingen helemaal niet terugkomen. Als ze dit soort dingen nu eens fatsoenlijk zouden afhandelen dan zouden klanten misschien in de toekomst nog eens genegen zijn terug te komen.
Dreamon358 schreef: Colportage het moet verboden worden natuurlijk er zitten goeie tussen maar ze worden zo erg gepusht om te verkopen dat ze je misleiden en bedriegen sinds kort heb ik dus ook een mooie stikker op de deur.
Colportage verbieden gaat me eigenlijk wel wat ver. Gewoon niet ingaan op geleur aan de deur of aan de telefoon.

Dreamon358

Ongelezen bericht door Dreamon358 »

Bob Schurkjens schreef:Heb je toen die colporteur langs kwam ergens voor getekend en heb je daarvan een kopie gekregen?
Had met me stomme kop wel getekend maar nergens een kopie van gekregen ofzo

Nicky_The

Ongelezen bericht door Nicky_The »

In dit geval is het niet zo'n probleem. Als u overstapt naar een goedkopere energie leverancier die de wettelijke opzegvergoeding aan jou wil betalen, bent u er zo weer vanaf. Het is namelijk wettelijk bepaald welke opzeg kosten ze in rekening mogen brengen wanneer u vroegtijdig het contract beeindigd. Tegenwoordig willen de meeste leveranciers deze kosten vergoeden.

klaas1978

Ongelezen bericht door klaas1978 »

Emmy75 schreef:
Dreamon358 schreef: Colportage het moet verboden worden natuurlijk er zitten goeie tussen maar ze worden zo erg gepusht om te verkopen dat ze je misleiden en bedriegen sinds kort heb ik dus ook een mooie stikker op de deur.
Colportage verbieden gaat me eigenlijk wel wat ver. Gewoon niet ingaan op geleur aan de deur of aan de telefoon.
Nee, het lijkt me een prima idee om colportage aan de deur te verbieden. Het is een nog grotere inbreuk op je privacy dan de ongevraagde telefoontjes en behalve de betreffende energieboer wordt helemaal niemand er beter van.

Mocht ik de behoefte voelen om te switchen van energiebedrijf dan ben ik uitstekend in staat om zelf een rondje langs de sites van de diverse aanbieders te surfen, daar heb ik geen colporteur voor nodig.

Bestaat er eigenlijk zoiets als een "bel niet aan" register?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

klaas1978 schreef:
Dreamon358 schreef: Colportage het moet verboden worden natuurlijk er zitten goeie tussen maar ze worden zo erg gepusht om te verkopen dat ze je misleiden en bedriegen sinds kort heb ik dus ook een mooie stikker op de deur.Colportage verbieden gaat me eigenlijk wel wat ver. Gewoon niet ingaan op geleur aan de deur of aan de telefoon.
Nee, het lijkt me een prima idee om colportage aan de deur te verbieden. Het is een nog grotere inbreuk op je privacy dan de ongevraagde telefoontjes en behalve de betreffende energieboer wordt helemaal niemand er beter van.

Mocht ik de behoefte voelen om te switchen van energiebedrijf dan ben ik uitstekend in staat om zelf een rondje langs de sites van de diverse aanbieders te surfen, daar heb ik geen colporteur voor nodig.

Bestaat er eigenlijk zoiets als een "bel niet aan" register?
Nee, (nog) niet tenminste. Er is wel een sticker in omloop trouwens. Wat voor mij persoonlijk goed werkt, is nadat ze hun eerste riedeltje hebben uitgebraakt, even zeggen dat er hier en nu nergens een handtekening gezet zal gaan worden. Dat is meestal afdoende om de hele flauwekul in de kiem te smoren.

Laatst had mijn vriendin er eentje die zo de hal in liep, niet te filmen. :x

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

het probleem zit hem eigenlijk in het krijgen van een vast contract zonder dat je voor een vast contract hebt getekend
ik heb ooit nagevraagd hoe dat nu in elkaar zitbi de SP
de toenmalige minister, ik dacht van het CDA, was bekend met het probleem maar weigerde dit op te lossen, omdat dit telefonisch aan een contract vastzitten de concurentie zou bevorderen

maar er zijn verkiezingen geweest, dus misschien wil iemand het nog eens op de kalender zetten in de tweede kamer

klaas1978

Ongelezen bericht door klaas1978 »

ruud_a schreef:omdat dit telefonisch aan een contract vastzitten de concurentie zou bevorderen
Dat is een kulargument. Het belemmert eerder concurrentie omdat het leidt tot cowboypraktijken die er voor zorgen dat consumenten op hun hoede zijn en blijven zitten waar ze zitten.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Dreamon358 schreef:
Bob Schurkjens schreef:Heb je toen die colporteur langs kwam ergens voor getekend en heb je daarvan een kopie gekregen?
Had met me stomme kop wel getekend maar nergens een kopie van gekregen ofzo
Tip voor de volgende keer: voor een informatiepakket hoeft u niet te tekenen en zeker niet uw rekeningnummer te geven.
Die sticker wordt nog wel eens genegeerd, vandaar.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

klaas1978 schreef:
ruud_a schreef:omdat dit telefonisch aan een contract vastzitten de concurentie zou bevorderen
Dat is een kulargument. Het belemmert eerder concurrentie omdat het leidt tot cowboypraktijken die er voor zorgen dat consumenten op hun hoede zijn en blijven zitten waar ze zitten.
het was niet mijn argument
alleen maar het antwoord dat ik heb gekregen

het idee zal wel zijn geweest, dat mensen makkelijker overstappen als het via de telefoon kan
en dat zou de concurentie dan moeten bevorderen
maar net als met al die maatregelen van de overheid: ze zijn niet fraudebestendig

Gunung

Ongelezen bericht door Gunung »

Door middel van colportage worden die klanten bereikt die labiel zijn en zich makkelijk laten overhalen.
Van de 100 mensen in de straat zijn dit er misschien 4 of 5.
Stel dat Nederland 6 miljoen huishoudens telt dan levert colportage 300.000 mogelijke nieuwe klanten op.
Ik werd door het UWV gedwongen om voor een colportage-bedrijf (GM..) te gaan werken.
Vanwege principiele bezwaren heb ik dit geweigerd met als gevolg dat mijn WW werd beeindigd.

Vanmorgen zag ik op een vacaturesite 4 vacatures onder elkaar staan van het bewuste bedrijf GM.. .
Ik zie met grote regelmaat vacatures van dit bedrijf op vacaturesites staan met geweldige verhalen over bonussen etc.
Labiele mensen worden over gehaald voor dit soort bedrijven te gaan werken en houden dit hooguit een paar maanden vol.
Dit soort bedrijven krijgen werknemers opgedrongen door het UWV en als ze dan weigeren hoeft het UWV geen uitkering meer te betalen. UWV blij en GM.. blij.

VioletPrue

Gunung schreef:Ik werd door het UWV gedwongen om voor een colportage-bedrijf (GM..) te gaan werken.
Vanwege principiele bezwaren heb ik dit geweigerd met als gevolg dat mijn WW werd beeindigd.
Dit soort bedrijven krijgen werknemers opgedrongen door het UWV en als ze dan weigeren hoeft het UWV geen uitkering meer te betalen. UWV blij en GM.. blij.
Logisch dat u geen uitkering meer krijgt.
Werk weigeren dat u kunt doen, maar niet wil doen is in mijn ogen niet correct.
Ik kan wel gewetensbezwaar hebben tegen deelname aan het verkeer en dus kan ik alleen thuis werken....
Ze zien me komen.

Gunung

Op een forum kan iedereen reageren. Dus ook domme mensen zonder principes, waarden en normen. Mensen die er geen enkele moeite mee hebben om voor geld andere mensen te misleiden met 1 enkel doel: Het halen van targets om voor de bonus in aanmerking te komen.
VioletPrue is duidelijk zo iemand.
Maar ik ben blij met onze vrijheid van meningsuiting.
Ook naar domme mensen moeten we luisteren. Dit zijn de mensen die over lijken gaan om geld te verdienen. VioletPrue denkt (denkt hij/zij? ik denk het niet) alleen aan geld verdienen, ook al gaat dit ten koste van mensen die wat labieler zijn en de mooie praatjes geloven die goed getrainde colporteurs verkopen. Ga zo door VioletPrue. Jouw soort maakt deze wereld kapot!

VioletPrue

Gunung schreef:Op een forum kan iedereen reageren. Dus ook domme mensen zonder principes, waarden en normen. Mensen die er geen enkele moeite mee hebben om voor geld andere mensen te misleiden met 1 enkel doel: Het halen van targets om voor de bonus in aanmerking te komen.
VioletPrue is duidelijk zo iemand.
Maar ik ben blij met onze vrijheid van meningsuiting.
Ook naar domme mensen moeten we luisteren. Dit zijn de mensen die over lijken gaan om geld te verdienen. VioletPrue denkt (denkt hij/zij? ik denk het niet) alleen aan geld verdienen, ook al gaat dit ten koste van mensen die wat labieler zijn en de mooie praatjes geloven die goed getrainde colporteurs verkopen. Ga zo door VioletPrue. Jouw soort maakt deze wereld kapot!
Beste Gunung,
Wat ben jij zielig.
Je weigert werk (wat niet mag) en verliest (terecht) je uitkering.
Als iemand daar begrip voor heeft, is die dom, denkt niet, heeft geen principes en geen waarden en normen èn maakt en passant nog even de wereld kapot.
Als je zo blij bent met de vrijheid van meningsuiting, laat je dat op een héle rare manier blijken.
Sneu.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Je kunt gewoon onder dwang van het uwv colporteur worden. Niemand kan je echter verplichten iets te verkopen. Ik zie het probleem niet zo.

Die colporteurs zijn ongelofelijk irritant. Vooral die studenten die met bussen worden losgelaten in je wijk. Hangen zielige verhalen op over kindjes en half dooie beesten met het verzoek even te tekenen voor een automatische afschrijving van een x bedrag per maand.

Het is een industrie geworden. Een zieligheidsindustrie. walgelijk.

Gunung

In mijn grote netwerk van vrienden, familie en collegae was iedereen het eens met mijn werkweigering met 2 uitzonderingen.
Natuurlijk was de coach van het UWV een uitzondering en verder was er die collega die zei dat ik het had moeten doen en dan de bewoners eerlijk vertellen wat de reden is waarom ik aanbel.
Dat was misschien een goede optie maar zo zit ik niet in elkaar. Ik ben zeer tegen deze misleidende en agressieve manier van klanten benaderen.

Er zijn steeds meer eenzame mensen in deze wereld en een aantal van hen zijn heel blij dat er iemand aanbelt die geïnteresseerd doet......ook al is het een colporteur (die totaal niet geïnteresseerd is in de bewoner maar wel in een "potentiële klant ").

Veel colporteurs beginnen met dit werk (is dit werk?) met euro-tekens in de ogen.
De mensen met een eerlijk geweten houden het echter niet lang vol.
Vandaar dat colportage-bedrijven continu te maken hebben met medewerkers die uitvallen. Samenwerking met het UWV zorgt voor een voortdurende aanvoer van nieuwe medewerkers.
Weigeren ze dan betekend dat "einde uitkering".....walgelijk!!!

We leven zogenaamd in een democratie maar principes en maatschappelijke betrokkenheid mag je hier niet hebben.
Het gaat de overheid maar om 1 ding en dat is "economische groei" wat alleen te bereiken is als mensen weer meer gaan lenen zodat ze meer kunnen consumeren en uitgeven.
Ondertussen ketent de burger zich vast aan (soms decennia lange) betaalverplichtingen en raakt daardoor zijn "vrijheid" kwijt.

Mensen moeten een leven lang leren, hun kinderen naar de opvang brengen en de ouders in een bejaardentehuis stoppen.
Individuele ontwikkeling (carrière maken) tot meerdere eer en glorie van een groeiende economie (en van vriendschappen die alleen draaien om uiterlijk en materieel bezit) en ten koste van familie- en sociale contacten.

Een dictatuur gebruikt religie om het volk te temmen.
Een democratie geeft zijn burgers "de vrijheid" (en stimuleert ze) om te lenen. Op die manier hebben ze het volk in de tang.
Een kapitalistische democratie geeft de burger ook de mogelijkheid zich exorbitant te verrijken.
Zo lopen er op deze wereld vele multi multimiljardairs rond waarvan een paar alle touwtjes in handen hebben als het gaat om politieke besluiten en nog veel meer.
Of zou ik het allemaal toch verkeerd zien......?

Gesloten