LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moderne meters - privacy

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Cascas

Moderne meters - privacy

Ongelezen bericht door Cascas »

Is het zo dat de nieuwe meters zelf automatisch hun stand doorgeven? :?:
Gas / elektra.
Zoiets heb ik gehoord. Ik heb nog oude meters.
Hoe doen ze dat dan, en hoe vaak?
:?

Chanmaster

Re: Moderne meters - privacy

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Nee, de nieuwe meter zijn op afstand opvraagbaar, dus kunnen door Uw leverancier opgevraagd worden.

Chanmaster

Cascas

Hoe vaak dan wel?

Medewerker meetbedrijf

Ongelezen bericht door Medewerker meetbedrijf »

@ Cascas

Ga eens kijken bij Oxxio. Deze heeft "slimme" meters.

Ik weet dat NEM ook een dergelijk contract heeft. Als je energie bij hun afneemt dan krijg je ook een "slimme" meter. Echter dit gaat via een derde partij die vrije beschikking heeft over uw meterstanden. Gelukkig heb ik nog geen ervaringen met dit meetbedrijf, maar uit het contract maak ik op dat u niet raar moet opkijken als een witgoedhandelaar ineens voor de door staat om u een nieuwe koelkast, vrieskist/kast of iets dergelijks te verkopen.

MV

Cascas

Ik wil GEEN slimme meter. :evil:
Dan kan iedere loopjongen van het energiebedrijf bijvoorbeeld zien of ik met vakantie ben. Of dat er elke donderdag de hele dag duidelijk niemand thuis is.
Beveiligd? Wachtwoord? Laat me niet lachen!
Als "iemand" in het café voor zulke tips betaalt....?
:evil: :evil: :evil: :evil:

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste Cascas.

De Medewerker meetbedrijf heeft in deze gelijk maar overdrijft natuurlijk door te zeggen dat je niet raar moet opkijken wanneer je ineens een witgoedhandelaar voor de deur hebt staan. In theorie is dat natuurlijk altijd mogelijk maar niet direct iets om U zorgen over te maken. Het registratiebedrijf zou zich onmiddellijk schuldig maken aan misbruik van derdengegeven en dat is strafbaar. Slimme meters kunnen op afroep uitgelezen worden. Voor de leverancier een plupunt, deze is daardoor in staat U een gepaste maandrekening te overleggen maar gezien de administratieve wanorde bij OXXIO ben ik mij niet zeker van enig resultaat. Nu nog de vraag of slimmer meters ook op afstand uitgeschakeld kunnen worden en het antwoord daarop is; In principe is deze optie niet uitgesloten. Of de meter ook daadwerkelijk met de daartoe benodige technische voorzieningen is uitgevoerd is niet bekend.

Chanmaster

Cascas

"...schuldig maken aan misbruik van derdengegeven en dat is strafbaar..."
:lol: La'me niet lachen :lol:
Daar laat een bedrijf zich nogal door beïnvloeden? Niemand controleert.
ALS er wordt gecontroleerd, wordt er niet vervolgd.
ALS er wordt vervolgd is de boete een schijntje vergeleken bij de winst door data-mining.
En medewerkers die voor wat zakgeld gegevens van het bedrijf doorspelen ...? Detective-bureautjes kennen honderden mensen waar ze "zwart" gegevens kunnen kopen.
Ik wil:
Ofwel een slimme meter kunnen weigeren,
ofwel een slimme meter zelf aan en uit kunnen zetten qua verbinding.

:?: :?: :?: Kan / mag dat :?: :?: :?:

Toevallig lees ik in plaatselijk blaadje: Alle meters worden vervangen.
Dus staat er ineens straks iemand voor de deur, zonder aankondiging of wat, met een nieuwe meter. En dan is het slikken of stikken?
:?:

Gesloten