LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet leverancier melden dat overstappen in winter duurder is

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ndg1985

Moet leverancier melden dat overstappen in winter duurder is

Ongelezen bericht door ndg1985 »

Vorig jaar zomer heb ik een verkoper aan de deur gehad voor het afsluiten van een nieuw contract bij andere leverancier.

Hier hadden we afgesproken dat de nieuwe leverancier per 1 januari 2017 energie en gas ging leveren.

De overstap verliep prima.
Alleen nu heb ik een hele hoge afrekening gekregen. Mijn "jaarafrekening" liep van augustus 2016 tot 1 januari 2017

Nu moet ik fors bij betalen omdat ik heb afgenomen in de duurdere maanden.
Ik kreeg te horen dat de overstap beter na de zomer had kunnen plaatsvinden aangezien de zomer de gemaakte kosten weer omlaag trekt.

Dit wist ik dus niet. Ik heb eerder altijd huur inclusief betaald dus nooit met energie leveranciers te maken gehad.

Dus door over te stappen naar de nieuwe leverancier heb ik ineens hele hoge kosten.

Hadden de nieuwe leveranciers dit moeten vermelden? Ik heb mijn contract voorgelegd van mijn oude leverancier en zij konden dus ook lezen wanneer ik mijn laatste afrekening had gehad. Dus hadden ze, dacht ik, best kunnen vermelden dat het voor mij niet gunstig zou zijn om op dat moment over te stappen.
Kan ik hier werk van maken? Of heb ik botte pech?

Jantje7

Re: Moet leverancier melden dat overstappen in winter duurder is

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Dit hoeft een leverancier natuurlijk niet te melden. Het is ook niet duurder om per 1 januari over te stappen. U moet nu alleen even iets meer bijbetalen, maar hierdoor kunt u de rest van het jaar het maandelijkse voorschot bedrag iets lager houden. U betaald alleen de energie die u verbruikt heeft.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad, dat je nu relatief veel hebt verbruikt, wordt straks in de zomertijd weer gecompenseerd met lager verbruik. Beetje onzinnig om te stellen dat je dus beter niet in deze tijd kunt overstappen omdat je dan duurder uit zou zijn.

Bovendien ben je zelf degene die het beste weet hoeveel je verbruikt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

ndg1985 schreef:
Hadden de nieuwe leveranciers dit moeten vermelden?
Kan ik hier werk van maken?
Of heb ik botte pech?
Nee, dat hoefde de nieuwe leverancier niet te melden. Wat tussen jou en je oude leverancier is, is tussen jou en de oude leverancier. Daar heeft de nieuwe niks mee te maken.

Nee, je kunt hier geen werk van maken omdat je niet benadeeld bent. Je betaalt naar dat je verbruikt hebt. Daar valt niet over te procederen of wat dan ook

Nee, je hebt geen botte pech, omdat je dus niet benadeeld bent.

Hoe vervelend en onredelijk het ook klinkt, je kunt alleen naar jezelf wijzen. Jij bent degene die een beslissing neemt, dus je zult er zelf voor moeten zorgen dat je alle relevante informatie op tafel krijgt alvorens een beslissing te nemen. Soms lukt dat inderdaad niet, omdat je geen idee hebt dát je ergens naar zou moeten zoeken. Maar daarmee ligt de verantwoording nog steeds niet bij de nieuwe leverancier.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

op termijn maakt het natuurlijk niet uit, duurt alleen een jaar voordat het helemaal vereffend is. het is dus , op termijn gezien niet duurder.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De oorzaak is de maanden die je afrekende....
Augustus is nog voordelig, September valt mee en dan 3x koude maanden!

Ja, een heel jaar is gemiddelde per maand maar als jou periode september/maart zou zijn is dit nog erger.....
Als je laatste half jaar echter April/september zou zijn krijg je weer veel terug.

Gewoon dure en goedkope maanden maar omdat ze altijd het gemiddelde van hele jaar berekenen........
Als je in Maart was overgestapt dus nog enkele dure winter maanden extra was dit nog veel erger geweest.

Gesloten