LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nagaan of verbruik normaal is.
Nagaan of verbruik normaal is.
Beste mensen,
ik ben nieuw op het gebied van energieverbruik en dergelijke dus vergeef me als ik misschien 'domme'vragen stel.
Momenteel ben ik bezig met het bekijken van de energieafrekening van mijn vriendins moeder. Ze vroeg zich af of het termijnbedrag wat ze betaalde niet aan de hoge kant is.
huidige situatie (is ongewijzigd gebleven):
De moeder woont alleen in een rijtjeshuis (3 verdiepingen). Ze werkt volgens mij 6 dagen per week. Waarbij de tijden waarop ze thuis is tussen 10-15 en 's avonds tussen 22-3. Als ze de verwarming aan zet is het 22 graden (is mij verteld). En als ze uit zet 10-12 graden.
Met deze levensstijl verbruikt ze volgens de jaarafrekening van Nuon '05-'06 2.379m3, haar stroomverbruik is: 1.810kWh.
Welke informatie zou ik nog meer nodig hebben om na te gaan of het verbruik normaal is?
ik ben nieuw op het gebied van energieverbruik en dergelijke dus vergeef me als ik misschien 'domme'vragen stel.
Momenteel ben ik bezig met het bekijken van de energieafrekening van mijn vriendins moeder. Ze vroeg zich af of het termijnbedrag wat ze betaalde niet aan de hoge kant is.
huidige situatie (is ongewijzigd gebleven):
De moeder woont alleen in een rijtjeshuis (3 verdiepingen). Ze werkt volgens mij 6 dagen per week. Waarbij de tijden waarop ze thuis is tussen 10-15 en 's avonds tussen 22-3. Als ze de verwarming aan zet is het 22 graden (is mij verteld). En als ze uit zet 10-12 graden.
Met deze levensstijl verbruikt ze volgens de jaarafrekening van Nuon '05-'06 2.379m3, haar stroomverbruik is: 1.810kWh.
Welke informatie zou ik nog meer nodig hebben om na te gaan of het verbruik normaal is?
-
Re: Nagaan of verbruik normaal is.
Dit verbruik lijkt mij redelijk normaal. Zeker als ze voor die korte tijden dat ze thuis is de temperatuur opschroeft naar 22 graden. Ik verbruik zelf wat minder, maar ik zet de kachel altijd op 19 graden. Bij hoge uitzondering op 20 graden.
Verder is er weinig te zeggen vanwege de informatie. Handig zou zijn om even na te gaan of er ook slurpers zijn (waterbed, droger of iets dergelijks).
De schatting lijkt mij niet meer dan normaal.
De verwarming één graden lager (dus op 21) dat kan al snel 5% schelen op je gasverbruik.
Verder is er weinig te zeggen vanwege de informatie. Handig zou zijn om even na te gaan of er ook slurpers zijn (waterbed, droger of iets dergelijks).
De schatting lijkt mij niet meer dan normaal.
De verwarming één graden lager (dus op 21) dat kan al snel 5% schelen op je gasverbruik.
Wat ook altijd gezegd wordt is dat je de verwarming niet op 10 graden moet zetten, het weer opwarmen naar (in dit geval) 22 graden kost meer dan dat je hem op 15 zet als je weg bent of nar bed gaat,
Volgens mij werd het aangeraden niet meer dan 5 a 6 graden te verlagen.
Het stroomverbruik is zonder meer laag, het gas is aardig hoog, twee keer zo veel als in ons gezin.
Volgens mij werd het aangeraden niet meer dan 5 a 6 graden te verlagen.
Het stroomverbruik is zonder meer laag, het gas is aardig hoog, twee keer zo veel als in ons gezin.
Naast dat het opwarmen van zo'n koud huis meer energie kost is het ook gezonder voor het binnenklimaat als de temperatuur niet teveel schommelt (schimmelvorming e.d.)
Goede ventilatie zodat het binnenklimaat niet te vochtig is helpt ook, droge lucht warmt makkelijker op. Ook al woont ze alleen, het blijft natuurlijk een groot huis om te verwarmen en hoe oud het huis is, hoe goed geisoleerd e.d. vermeld je niet.
Stroom is wat tjoektjoek zegt, wat voor aparatuur heeft ze staan, waterbed, boiler, droger, oude koelkast, en het sluipverbruik dat alles bij elkaar zit je zo op 1800 kwh wat overigens helemaal niet zoveel is.
een gemiddeld huishouden verbruikt zo'n 3500 kwh lees je overal terug.
Goede ventilatie zodat het binnenklimaat niet te vochtig is helpt ook, droge lucht warmt makkelijker op. Ook al woont ze alleen, het blijft natuurlijk een groot huis om te verwarmen en hoe oud het huis is, hoe goed geisoleerd e.d. vermeld je niet.
Stroom is wat tjoektjoek zegt, wat voor aparatuur heeft ze staan, waterbed, boiler, droger, oude koelkast, en het sluipverbruik dat alles bij elkaar zit je zo op 1800 kwh wat overigens helemaal niet zoveel is.
een gemiddeld huishouden verbruikt zo'n 3500 kwh lees je overal terug.
Laatst gewijzigd door Lomax op 15 feb 2007 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stroom verbruik heb ik erbij gezet om het plaatje iets completer te maken. Voor de rest qua informatie over het huis weet ik niet erg veel. Het is denk ik gebouwd jaren 80, ze hebben dubbele beglazing.
Wel bedankt voor de tips. Ik zal het doorgeven aan haar.
Wel bedankt voor de tips. Ik zal het doorgeven aan haar.
Dit is een erg mooi en netjes verbruik. Zowel voor Gas alsook Elektra. Totaal niets raars aan.
Het gas verbruik is niet absurd hoog zoals Ron2 beweerd. Iedere huissituatie is weer anders.
3 verdiepingen, her en der zal vast de verwarming openstaan. Nee hoor, er netjes en overeenkomstig met het beeld.
Inderdaad is het verstandiger om de CV bij afwezigheid iets hoger te zetten. Graadje of 14-15. Dan hoeft hij niet zo hard en lang te trekken om het huis warm te krijgen.
Het gas verbruik is niet absurd hoog zoals Ron2 beweerd. Iedere huissituatie is weer anders.
3 verdiepingen, her en der zal vast de verwarming openstaan. Nee hoor, er netjes en overeenkomstig met het beeld.
Inderdaad is het verstandiger om de CV bij afwezigheid iets hoger te zetten. Graadje of 14-15. Dan hoeft hij niet zo hard en lang te trekken om het huis warm te krijgen.
Volgens mij zei ik "aardig hoog" en niet absurdHet gas verbruik is niet absurd hoog zoals Ron2 beweerd
Wij hebben al zo'n 20 jaar in verschillende eensgezinswoningen nog nooit boven de 15 á 1600 gezeten, de laatste jaren met de zachte winters zelfs rond de 1000 á 1200. Nu hebben we (helaas) stadsverwarming, maar dit terzijde.
Op gas moet toch wel wat te besparen zijn door niet gebruikte ruimtes wat lager te houden (als dat al niet gebeurt) en niet zo'n grote verlaging bij afwezigheid, het huis voelt dan niet zo door en door koud waardoor 's avonds 20 of 21 al genoeg is om je behaaglijk te voelen.
De tussendeur naar de gang dichtdoen zodat niet alle warmte via de trap naar boven gaat waar toch niemand is (is nu eenmaal een vervelende eigenschap van warmte)
Droge lucht (ventileren) warmt makkelijker op.
Yeah gisteren even alles doorgegeven, overigens doet ze dingen zoals verwarming uit in niet gebruikte kamers, tussendeur sluiten en dergelijke al.
Nog een laatste vraag, wat is het alternatief van stadsverwarming? Want ik was laatst aan het kijken voor zo'n woningcorporatie-aanbieding maar die zei dat ze gas niet konden leveren omdat ze op stadsverwarming aangesloten zat.
Nog een laatste vraag, wat is het alternatief van stadsverwarming? Want ik was laatst aan het kijken voor zo'n woningcorporatie-aanbieding maar die zei dat ze gas niet konden leveren omdat ze op stadsverwarming aangesloten zat.
Volgens mij geen, in een gebied met stadsverwarming is gewoon geen aardgasnet. Ik heb wel eens gehoord dat er plaatsen zijn met een combinatie is van stadsverwarming met gas, maar dan alleen voor koken.wat is het alternatief van stadsverwarming?
-
Ja, had Polderboy niet zoiets?