Van Oxxio een brief ontvangen met het verzoek een bedrag van € 928 te betalen. Na controle was n.l. gebleken dat er door een fout vanaf 2005 geen eindafrekeningen voor stroom aan mij zijn verzonden, waardoor ik van 2005 t/m januari 2008 te weinig betaald zou hebben. Of ik dit alsnog wil voldoen! Kan dit wettelijk zo maar? Naast de brief een mooi overzicht van verbruikte stroom, de betalingen die gedaan zijn en het bedrag dat zij nog tegoed zouden hebben.
Wie kan mij vertellen of en hoe lang men met terugwerkende kracht verplicht kan worden alsnog tot betaling over te gaan?
Ook heb ik het gevoel dat men mij onder valse voorwendselen het contract met hen heeft doen verlengen doordat men mij deed geloven dat ze goedkoper waren.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Naheffing energierekening
Re: Naheffing energierekening
Volgens mij is er een verjaringstermijn van 3 jaar max?
Heb alleen geen idee bij wie je dit voor de volle 100% kunt navragen.
wel lekker dan, dat ze daar nu nog eens mee komen en dan mag jij dit zeker in 1 keer ophoesten... absurd.
laat ze zelf hun administratie beter op orde stellen, klant is er dus weer de dupe van, hoe kun jij nu nog controleren wat een KW stroom of m3 gas gemiddeld waard was over die periode en of die kosten wel kloppen...
Heb alleen geen idee bij wie je dit voor de volle 100% kunt navragen.
wel lekker dan, dat ze daar nu nog eens mee komen en dan mag jij dit zeker in 1 keer ophoesten... absurd.
laat ze zelf hun administratie beter op orde stellen, klant is er dus weer de dupe van, hoe kun jij nu nog controleren wat een KW stroom of m3 gas gemiddeld waard was over die periode en of die kosten wel kloppen...
Ik ga er vanuit dat Oxxio net als andere energieleveranciers voorwaarden heeft voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers (Even Googlen
). Volgens mijn wetenschap is het in de regel zo dat herberekening zal plaatsvinden over de periode gerekend vanaf het moment dat de ene partij zijn twijfel over de juistheid heeft, doch ten hoogste over een tijdvak van vierentwintig maanden gerekend vanaf het moment dat de ene partij zijn twijfel over de juistheid aantoonbaar bij de andere partij heeft geuit.
Alleen bij aantoonbare fraude wordt over de gehele periode gefactureerd.
Dus 24 maanden terug rekenen, succes!
Alleen bij aantoonbare fraude wordt over de gehele periode gefactureerd.
Dus 24 maanden terug rekenen, succes!
Lees consuwijzer:
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... ing_sturen
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... ing_sturen
Kortom, hioerboven vindt u het antwoord op uw vraag!Tot wanneer mag een energiebedrijf een naheffing sturen?
Uw energiebedrijf moet u op tijd uw jaarafrekening of uw eindafrekening sturen. Uw energiebedrijf moet dat liefst binnen twee maanden doen.
Wat is een naheffing?
Soms is de rekening die uw energiebedrijf u eerst heeft gestuurd niet goed. Omdat achteraf blijkt dat uw meterstand hoger was. U moet betalen voor de energie die u echt hebt gebruikt. Uw energiebedrijf stuurt u daarom dan nog een rekening. Dit noemen we een naheffing.
De goede meterstanden
Energiebedrijven moeten minstens één keer in de drie jaar bij u de meterstanden komen aflezen. De energiebedrijven moeten uitzoeken of mensen niet een te lage meterstand doorgeven en dus te weinig betalen.
Zijn de meterstanden lang niet afgelezen? Dan betaalt u misschien meer of minder dan u met uw verbruik moet betalen. Bedenkt u daarom wanneer bij u voor het laatst de meterstanden zijn afgelezen. Is dit langer dan drie jaar geleden? Dan kunt u daar in een brief bij uw energiebedrijf bezwaar tegen maken.
Moet ik mijn oude energierekeningen nog betalen?
Sinds 2004 staat in de wet hoe lang uw energiebedrijf nog van u kan vragen dat u een rekening betaalt.
Bent u voor 14 juli 2004 klant geworden bij uw energiebedrijf?
Dan kan uw energiebedrijf u na vijf jaar niet meer via de rechter dwingen om uw rekening nog te betalen. Dit heet een verjaringstermijn van vijf jaar. Bent u na 14 juli 2004 klant geworden bij uw energiebedrijf?
Dan kan uw energiebedrijf u na twee jaar niet meer via de rechter dwingen uw rekening nog te betalen. Dit heet een verjaringstermijn van twee jaar. Uw energiebedrijf kan u nog wel op andere manieren dwingen te betalen
Uw energiebedrijf kan u dan nog wel op andere manieren dwingen uw oude rekening te betalen. Het mag u bijvoorbeeld afsluiten van gas en elektriciteit totdat u de rekening hebt betaald. En het mag u een aanmaningsbrief sturen. Dat betekent dat uw energiebedrijf u formeel nog eens vraagt om de rekening te betalen. En dat betekent dat het bedrijf opnieuw de tijd heeft om u via de rechter te dwingen om uw oude rekening te betalen. De verjaringstermijn is weer opnieuw ingegaan.
Wat kan ik hier aan doen?
Bent u het niet eens met de naheffing die u volgens uw energiebedrijf nog moet betalen?
Dan kunt u ons stappenplan volgen:
Ik ben het niet eens met mijn jaarafrekening, wat kan ik doen?
Wubo H@rm@n en Shine,
Dank jullie allen voor de genomen moeite en goede adviezen!
Heb intussen het stappenplan van consuwijzer bekeken en de voor mij relevante informatie verwerkt in een aangetekend schrijven naar Oxxio.
Ook ben ik van goede tips en adviezen voorzien door zowel de consumentenbond als www.consuwijzer.nl.
Geweldig!
Dank jullie allen voor de genomen moeite en goede adviezen!
Heb intussen het stappenplan van consuwijzer bekeken en de voor mij relevante informatie verwerkt in een aangetekend schrijven naar Oxxio.
Ook ben ik van goede tips en adviezen voorzien door zowel de consumentenbond als www.consuwijzer.nl.
Geweldig!