LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederland in de top met zijn energie prijzen.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
sprokkel

Nederland in de top met zijn energie prijzen.

Ongelezen bericht door sprokkel »

Energieprijs Nederland in top EU
door Henk Snijders

Zaterdag 18 februari 2006 - Vergeleken met de andere landen in Europa is de prijs die Nederlanders moeten betalen voor energie (gas en elektriciteit) hoog. Zeker bij elektra behoort Nederland tot de top van Europa. Maar ook bij gas is de Nederlandse prijs voor de consument bovengemiddeld. De hoge energieprijzen in Nederland komen vooral tot stand door de verschillende belastingen die het rijk heft. Op Denemarken na zijn de overheidsheffingen de hoogste in Europa.
PvdA-Kamerlid F. Crone schrikt van de cijfers. „Dat onze belasting op energie hoog is, is een afspraak. Maar dat ook de kale prijs bovengemiddeld is, klopt niet.“ Volgens hem een teken dat de liberalisering onvoldoende werkt.
Groot-Brittannië is wat Crone betreft daarin een lichtend voorbeeld. „Ongeveer het enige goede dat voormalig premier Thatcher heeft gedaan, is het echt vrijmaken van de energiemarkt. Ze heeft de monopolies van de grote maatschappijen gebroken. In Engeland mag een energiemaatschappij slechts tien procent van de markt bedienen.“
Ook Eurocommissaris Kroes heeft deze week geconcludeerd dat de geliberaliseerde energiemarkt niet goed werkt. Enkele grote bedrijven maken de dienst uit en nieuwkomers hebben nauwelijks kans. Kroes kondigde aan naleving van regels te zullen afdwingen.
Minister Brinkhorst weet dat de prijzen in Nederland tot de top van Europa behoren, stelt zijn woorvoerder. „Er zijn al eens eerder vragen over gesteld. Volgens de minister zou het een verkeerde impuls zijn de prijzen door belastingmaatregelen te verlagen, omdat de regering besparing wil bevorderen.“

Vrijmaken

Onderzoeken van de Belgische consumentenbond, van Energiened en Eurostat laten zien dat de Nederlandse energietarieven tot de top behoren. Groot-Brittannië heeft de laagste prijzen. Volgens de Belgen is dit een gevolg van het volledig vrijmaken van de energiemarkt daar.
In 2005 kostte bijvoorbeeld een kiloWattuur (kWh) in Nederland gemiddeld zo’n 48 procent meer dan in Engeland. Ook voor gas behoort Nederland tot de landen met een bovengemiddeld tarief. Wederom is Groot-Brittannië de goedkoopste in West-Europa. Het Nederlandse tarief is zelfs 87 procent hoger. Het verschil komt mede door de belastingen op elektriciteit en gas. Zo heft Groot-Brittannië slechts 1 cent op het gas en 4 cent op elektriciteit en dan zijn de tarieven al lager dan in Nederland.

Chanmaster

Re: Nederland in de top met zijn energie prijzen.

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Leuk en interessant stuk! Bedankt :)

Chanmaster

CCC-agent

Ongelezen bericht door CCC-agent »

sinds 2000 is de prijs van electra met 60% gestegen en de prijs van gas met 80%

misschien is het een goed idee voor de regering om niet de energiebedrijven te spiltsen maar de gas/electra prijzen los te koppelen van de olie prijs

Chanmaster

Nee CCC-agent dat is geen optie omdat er anders moeilijk een economische waarde aan de producten verbonden kan worden.
Wanneer men deze koppeling niet zou handhaven dan zouden mensen uiteraard voor het goedkoopste product kiezen waardoor er weer overschot gaat ontstaan in de overige sectoren. De koppeling handhaven is hierop het meest geschikte antwoord. Ook de koppeling aan de olieprijs is een goed alternatief wanneer die olieprijs op basis van de economische waarde vastgesteld zou zijn maar dat is ze niet.
Het zou in deze goed zijn om alternatieven te kunnen bieden en de economische waarden van onze eigen energieproducten te kunnen bepalen. Dit kan vanuit het maatschappelijkbelang gemeten worden.
De koppeling van inheemse producten moet gehandhaaft blijven en de koppeling aan de aardolieprijs ontbonden worden. Op deze wijze ontstaat er dan een beter evenwicht tussen draagkracht en prijsverhouding.

Chanmaster

CCC-agent

door deze beslissing is zowel gas als electra 40% te duur
alleen is het per wet geregeld

prima systeem :/

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik heb zoiezo nooit gesnapt waarom de elektra prijs aan de olieprijs gekoppeld moet zijn. Kan iemand me dat eens uitleggen?

Banzai

Ongelezen bericht door Banzai »

@karr-2:

Dat is ook van de zotte.
Zeker t.o.v. wind- en kernenergie.
Maar goed, als ze zich toch ergens aan 'vast willen houden', verklaar dan tenminste electriciteit en gas officieel ook tot een 1e levensbehoefte.
Kan de 19% naar 6% B.T.W. (ook over energiebelasting!!)
Lucht ook een beetje op. 8)

Banzai.

CCC-agent

ook onzin!!

energie en gas zijn GEEN eerste levensbehoefte

u kunt namelijk best leven zonder gas en electra
er is geen wettelijke bepaling die gas/electra en zelfs water als eerste levenbehoefte aanmerkt

u kunt namelijk alle producten ook gewoon in de winkel kopen
accu's
gasflessen
waterflessen

vandaar dat u dus nu ook makkelijker afgelsloten raakt

Banzai

Ongelezen bericht door Banzai »

@CCC-agent:

Ook onzin.
In veel artikelen op het web (zelfs door Ministerie's) worden gas en electriciteit al een bestempelt als 1e levensbehoefte.
Alleen officieel nog niet.

Maarja, lezen doe je niet graag 'CCC-agent'.
Jij vraagt alles liever aan 'de monteur'.

Banzai.

CCC-agent

je speelt het weer op de persoon

maar je hebt gelijk
officieel is het dus GEEN eerste levensbehoefte

karr-2

Misschien is het officieel geen eerste levensbehoefte, het leven kan toch knap lastig worden zonder gas of stroom. Het lijkt me dus dat men over het algemeen dit soort zaken wel als een eerste levensbehoefte beschouwd, zelfs als dit officieel niet zo is.

CCC-agent

klopt, het is een van de belangrijkste dingen in het dagelijks leven
daarom snap ik het niet als mensen dit niet als eerst betalen als ze hun salaris krijgen

als ik betaald word dan betaal ik eerst huur en gas,water en licht
als je dat doet kan je ook geen problemen krijgen

karr-2

Tsja dat geld voor mij net zo hoor. De huur, gas, water en licht gaan als eerste de deur uit, daarna de ziektekosten en alles wat er dan nog over blijft verdelen we over de rest van de maand. Alles wat je daarvoor koopt is extra en dus per definitie overbodig.

CCC-agent

klopt, zo doe ik het dus ook

daarom snap ik mensen dus niet die bellen vanuit het buitenland met het volgende verzoek "ik hoor net van mijn moeder dat ik morgen word afgesloten, mijn moeder was in mijn woning om de planten water te geven. ik ben op vakantie. kunnen we niet wat regelen??"

nee dus :-)

als je op vakantie kan, kan je ook betalen :-)

(gewoon even een funny quote)

sprokkel

Ongelezen bericht door sprokkel »

karr-2,
Tsja dat geld voor mij net zo hoor. De huur, gas, water en licht gaan als eerste de deur uit, daarna de ziektekosten en alles wat er dan nog over blijft verdelen we over de rest van de maand. Alles wat je daarvoor koopt is extra en dus per definitie overbodig.
Als het inkomen genoeg is, heb je op deze manier inderdaad geen problemen.
Maar probeer je eens in te leven, (maar daar schijn je nogal moeite mee te hebben) in huishoudens die elke € cent om moeten draaien, en elke maand weer met hun handen in het haar zitten, hoe ze alle vaste lasten moeten betalen en ook nog hun kinderen moeten kleden en te eten moeten geven. Dan gebeurd het wel eens dat ze 1 van die vaste lasten proberen op te schuiven, misschien niet zo wijs maar, maar ik kan me zoiets wel indenken.

CCC-agent

ik kan me dat ook indenken, het is ook heel vervelend om in zo'n situatie te zitten.

maar

is daar geen sociale dienst voor
in nederland is het niet nodig om afgesloten te worden alleen leven veel mensen op te grote voet

als u een uitkering heeft en van het minimum moet rondkomen dan kan het gebeuren dat u niet uitkomt
meld dat dan bij uw gemeente die kunnen u verder helpen
vaak hebben mensen recht op diverse belastingvoordelen en subsidies!

bij mij begint alles met huur, eetgeld en gas water licht
daarna komt de rest

jsp

Ongelezen bericht door jsp »

En daarna komt Chanmaster :lol: .

Chanmaster

Buitengewoon slim CCC-agent maar energievoorziening valt weldegelijk onder de eerste levensbehoeften en is gelijk gesteld aan de categorie huisvesting. Ik heb het vanadaag nog even op categorie gecontroleerd.
Juist omdat het de primaire levensbehoeften betreffen mag men deze in de nabije toekomst helemaal niet meer afsluiten maar is zelfs verplicht te leveren ongeacht de omstandigheden, behoudens het op een onbewoonbare woning gaat, als het aan de EU ligt. Nederland zal binnenkort worden gedwongen om de energieprijzen te beperken tot EU niveau. Dat wil zeggen dat huishoudens een bepaald percentagen van het gezinsinkomen aan energie mogen besteden. Men wil het energiebeleid alsook de prijzen binnen de EU eensluidend afstemmen.

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

Het zou jammer zijn als de EU zie hier ook weer mee bemoeit.
Lijkt me ook sterk.

Hoe stel je je dat voor? Vaste prijzen door Brussel bepaald?

Nee, de enige EU-bemoeienis die aan de orde kan zijn, is bemoeienis gericht op het beter laten werken van de geliberaliseerde markt

CCC-agent

als dat zo is, prima

heb je ook een link of 2 om dat te onderbouwen
ik heb namelijk intern het omgekeerde gehoord

er komen slimme meters die wel meer ruimte geven voor een andere oplossing
dan worden wanbetalers bijvoorbeeld gelimiteerd in hun afnamen
waardoor ze wel hun eerste levensbehoefte hebben naar niet genoeg voor de TV.

ik ben van mening dat iemand die echt in de problemen zit en geen andere uitweg heeft nooit moet worden afgesloten.
maar cijfers geven aan dat dit maar een klein deel is.
meer dan 90% van de mensen die zijn afgesloten kunnen opeens volledige betalen om weer te worden aangesloten
dit geeft mij aan dat 90% dus wel de middelen heeft om te betalen maar er voor kiest dit niet te doen!

om terug te komen op de eerste levensbehoefte
graag vraag ik u om een reactie op mijn voorbeeld dat deze producten ook gewoon in de winkel te koop zijn

u kunt gasflessen kopen en ook accu's zijn voorradig
water is per pak te koop.

dus waneer wij u afsluiten heeft u nogsteeds de beschikking over deze producten, alleen worden ze niet via een leiding bij u thuis afgeleverd!

Gesloten