LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Neem het heft in eigen hand!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfred1957

Neem het heft in eigen hand!

Ongelezen bericht door alfred1957 »

In alle oprechtheid vraag ik mij af waarom zoveel mensen hier zich zo druk maken om de fratsen van energiemaatschappijen? Want je kunt er zonder!
Ik ben ingegaan op het aanbod van vrijEnergie en produceer inmiddels 60% van mijn elektriciteitsbehoefte door gebruik te maken van zonnepanelen en bespaar mij daardoor zo’n €600 in 2013. En ik heb daar geen cent voor hoeven te investeren!
Ik heb nu 12 panelen op m’n dak liggen, goed voor zo’n 2700 kWh per jaar. De kosten van €6200 euro heb ik ondergebracht in een duurzaamheidslening van de gemeente (2,5% rente!), ik heb dus geen cent uitgegeven, betaal de lening af in nog geen 8 jaar met de besparing die de zonnepanelen me geven en ga daarna pas echt geld verdienen.
Maar daar blijft het niet bij. Doordat ik zonnepanelen gebruik heb ik € 650 subsidie ontvangen. Deze heb ik gebruikt om de aflossing te versnellen en ben daardoor een jaar eerder winstgevend. Omdat ik minder elektriciteit verbruik, betaal ik ook minder energiebelasting; scheelt mij €315 per jaar!
Natuurlijk heb ik voor de rest van mijn energie een jaarcontract met Essent, maar heb de vrije keuze om dat volgend jaar om te zetten naar die aanbieder die dan het goedkoopst is.
Ik zou iedereen daarom adviseren, neem het heft in eigen hand. Je verdient er alleen maar aan als je zonnepanelen laat plaatsen, helemaal als je weet dat we in 2003 nog maar 8 cent per kWh betaalden, dat vandaag op 23 cent zit en waarschijnlijk over 10 jaar meer dan verdubbeld zal zijn, dus 50 cent per kWh.
Ik ben heel tevreden over de manier waarop vrijEnergie alles voor ons heeft geregeld. Ze leveren alleen maar A-merk panelen, regelen alles goed in en binnen 4 weken lagen de panelen op het dak. Wij hadden daar geen omkijken naar, geen cent extra uitgegeven en via de iPad app zie ik dagelijks mijn productie.
Pure winst dus en nog milieu vriendelijk ook!

Auti-Mama

Re: Neem het heft in eigen hand!

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

alfred1957 schreef:En ik heb daar geen cent voor hoeven te investeren!
......
De kosten van €6200 euro heb ik ondergebracht in een duurzaamheidslening van de gemeente (2,5% rente!), ik heb dus geen cent uitgegeven, betaal de lening af in nog geen 8 jaar.
......
Ik zou iedereen daarom adviseren, neem het heft in eigen hand.
....
Pure winst dus en nog milieu vriendelijk ook!
Je spreekt jezelf tegen, geen cent investeren en €6200 kosten?? Daarbij is € gebruiken en nog euro erachter zetten erg dubbelop, maar goed...... En daar gaan we weer, gooi er maar weer een lening tegenaan!! Niet genoeg gespaard?? Ja, maar ik wil het NU!! Dus een lening..... Zucht......

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Je schrijft dat je niet hoeft te investeren, ik vind een lening
van 6200 euro nogal wat. :shock:

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Het leuke is dat na een jaar of 8-10 allerlei randapparatuur zoals omvormers aan vervanging toe zijn. TS denkt dan te gaan verdienen maar of dit ook werkelijk zo is?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom je nu specifiek jouw leverancier noemt is mij een raadsel. Je kunt ze nl bij heel veel bedrijven kopen.

Bij de terugverdientijd ga je weluit van een fikse stijging in de energieprijzen. Terwijl ook de energiebedrijven daarop dit oment twijfels over hebben. Reden waarom ze sommige grote investeringen in nieuwe centrales in de ijskast zetten. Als je de stijging maar groot genoeg maakt, dan wordt elk systeem rendabel. Andere bedrijven rekenen dan ook met conservatievere bedragen. Iets wat op mij betrouwbaarder en eerlijker overkomt. Maar ook dan is het al wel rendabel om zonnepanelen te nemen.

Of je daarvoor zo'n lening moet nemen is de vraag. Als je voldoende spaargeld hebt, dan kan dat net zo goed, of beter. Ook zitmde door joungenoemde besparing van de energiebelasting al verwerkt in de besparing op de energierekening. Die moet je dus niet dubbel gaan tellen...

Een ander punt is de vraag of het voordelig is om nú te kopen of te wachten. De laatste jarenis de prijs per wp van de systemen meer gedaald dan de besparing die je in die jaren hebt kunnen krijgen. Uit puur economisch oogpunt kan het dus best zijn dat het goedkoper zou kunnen zijn om een (paar) jaar te wachten en een paar honderd euro aan de energiebedrijven te betalen, als de prijs van systemen in die jaren meer daalt. En de efficientie toeneemt. Maar uit groen oogpunt natuurlijk minder aan te bevelen...

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt er ook voor kiezen minder elektra af te nemen door bewuster om te gaan met je energieverbruik.

Investering: 0
Lening: 0
Opbrengst: meer dan je denkt...

Energiefreak

Ongelezen bericht door Energiefreak »

Laten we vooropstellen dat het goed is om zelf je energie op te wekken. Met alles wat we groener opwekken belasten we het milieu minder
alfred1957 schreef:. Omdat ik minder elektriciteit verbruik, betaal ik ook minder energiebelasting; scheelt mij €315 per jaar!
Je verhaal klopt echter niet helemaal. Door zonnepanelen te plaatsen ga je niet minder stroom verbruiken. Dat doe je alleen als je zelf je verbruik terugdringt door bijvoorbeeld over te gaan op spaarlampen, alles uit en standby en meer van dat soort dingen.

Zonnepanelen zijn aan te bevelen bij een hoog verbruik. Met een verbruik onder de 5000 kwh heb je vooral te maken met de hoge investeringskosten. De stroomprijs is steeds verder dalende. Jij geeft aan dat het in 2003 maar 8 cent betaalden en het alleen maar duurder wordt. in 2003 (is voor vrije markt) was de elektra prijs incl bij de meeste leveranciers zo'n 15 cent. Dat is al 7 cent meer dan jij zegt. 2 / 3 jaar geleden zat de prijs rond de 25 cent *ik ga gemakshalve even uit van het enkel tarief*. Nu schommelt de prijs rond de 0,2250 cent. Dus nee het wordt niet steeds duurder.

Gesloten