Ik heb een vraag en weet niet of ik hier aan het goede adres ben maar anders hoor ik graag waar ik eventueel wel met mijn vraag terecht kan.
Afgelopen week is mijn boiler vervangen door een installatiebedrijf in opdracht van Essent. Hiervoor is een warmwatertapunit o.i.d. terug gekomen in mijn meterkast. Dit had als gevolg dat er een nieuwe warmwaterleiding vanaf de meterkast naar de keuken achter gelegd moest worden. Nou is dit gedaan door een flexibele leiding vanaf de meterkast de kruipruimte in de duwen, en deze er in de keuken weer uit te laten komen. Deze leiding is voorzien van een plastic buitenlaag maar ligt gewoon op de grond. Tevens is de leiding niet geïsoleerd. Wat gebeurd er als het grondwater te hoog komt te staan en er een laag water in mijn kruipruimte komt, met als gevolg dat mijn warmwaterleiding in het water ligt. Nou is de vraag of dit mag of dat deze onder tegen de vloer bevestigd had moeten worden. Tevens de vraag of deze leiding niet geïsoleerd had moeten worden. Ik hoop dat u antwoord heeft op mijn vragen, zodat ik eventueel wanneer nodig een brief richting Essent kan doen om dit alsnog goed aan te brengen (en de rest van de wijk) want ik vind persoonlijk dat dit wel een hele makkelijke oplossing is met energieverlies tot gevolg.
Is hier iemand die hier antwoord op weet?
Heb inmiddels al wel de eerste lekkage
Misschien een wat simpele reactie, maar een warmwateraftappunt in je meterkast? Dat lijkt mij vragen om moeilijkheden. Water en elektriciteit verdragen elkaar niet zo best
Wat er kan gebeuren met een wateraanvoerleiding die in een (natte) kruipruimte ligt? Vraag dat maar eens in de Amstelstraat in Utrecht. Daar zaten ze vorig jaar een maand zonder water wegens legionella.
Moet je er wel bij vermelden dat daar óók de leidingen van de Stadsverwarming door dezelfde kruipruimten liepen, én dat het grondwater niet weg kon.
De Amstelstraat heeft overigens ca. een half jaar open gelegen, een aantal kranen in huis moest continu open blijven (druppelen), en de bewoners hebben een compensatie gekregen (van woningbouw, waterleidingbedrijf en energiebedrijf) wegens allerlei vormen van overlast.
Het lijkt me dus dat een "erkend bedrijf" niet zómaar "even" een leidinkje in de kruipruimte kan leggen zonder dit behoorlijk af te werken. Essent zal moeten zorgen dat de leiding aan alle daarvoor gestelde vereisten voldoet.
(kan ik je helaas niet aan helpen maar misschien een second opinion vragen bij een andere installateur)
vraag me wel af of isoleren van leidingwerk in de kruipruimte zonder bodemisolatie van de kruipruimte/vloerisolatie veel effect heeft?
Lijkt me dat de warmte die je in het leidingwerk houd dan weer afgegeven wordt door het huis richting de kruipruimte
Volgens Milieucentraal levert leidingisolatie ongeveer 3 kuub per meter leidingwerk aan gasbesparing op (voor stadswarmte moet je dat zelf maar even omrekenen naar GJ). http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Isoleren
het wordt nog leuker: gister tevens 2e en nog grotere lekkage ontdekt. Deze zijn vandaag beide gerepareerd . Dat is dus weer afwachten. Maar kwam er vandaag ook achter dan mij radiator in de berging achter huis (enkelsteens met wasmachineaansluiting) ook is afgesloten. Had al een vermoeden....maar nadat ik het ontluchtingskraantje opendraaide kwam er nog wat lucht uit en daarna niks meer. Hier ben ik uiteraard niet blij mee omdat het nu in de winter erg koud (kan) worden in het hok. Dus dat mogen ze in ieder geval weer komen aansluiten lijkt mij. Hier heb ik namelijk niet om gevraagd om af te sluiten.
Misschien een wat simpele reactie, maar een warmwateraftappunt in je meterkast
Er wordt gesproken over een warmwatertapunit, geen aftappunt.
Het zal dus gewoon om een soort warmtewisselaar gaan denk ik.
De flexibele leiding met kunststof mantel heb ik vaker gezien, b.v. voor een buitenkraan, en ligt vaker gewoon op de grond.
Of isoleren zin heeft hangt denk ik een beetje af van de afstand, bij ons zit de meterkast op een halve meter van de keuken, daar valt weinig winst te behalen.
de buis ligt over een afstand van ca. 8 meter op de grond, en het is een warmwaterleiding. Vind in zonde van de energie. tevens als ik in de kruipruimte moet loop ik het risico achter de leiding te blijven haken waardoor deze bij de koppeling misschien zal gaan lekken.
reken maar uit: 3 kuub op 8 meter is 24 kuub.
met meer dan 40 eurocent per kuub kom je op een 10 euro per jaar wat het scheelt (als ze het niet voor je oplossen kan je van dat geld ook ruim 20 meter buisisolatie kopen )
Kom jij zo regelmatig in de kruipruimte dan?
ik heb hier eerder lekkage gehad in de stadsverwarming. Toen werd er geen gehoor gegeven door essent. Schade: 700 euro! zelf de leiding maar vervangen, krijg ik maanden later van ze te horen dat dat helemaal niet de bedoeling was. Tja dan hadden ze maar eerder moeten reageren. En ik kom niet vaak in de kruipruimte maar ik vind dat leidingen gewoon degelijk bevestigd moeten worden. En het feit dat ik na de aanpassing al 2 lekkages had geeft voor mij aan dat de installateurs ook niet echte vaklui zijn. Er staat volgens mij niet voor niks helemaal geen reclame op de busjes. Inmiddels in werkbladen van de Vewin gevonden dat de leidingen bevestigd moeten worden en geisoleerd. Tevens mogen ze de leiding van de radiator in mijn berging weer aansluiten. Ik ga morgen met ze bellen en ben zeer benieuwd wat ze gaan doen.