LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe wet op tel. verkooppraatjes per 1 oktober a.s

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Twijg

Nieuwe wet op tel. verkooppraatjes per 1 oktober a.s

Ongelezen bericht door Twijg »

Uit de Kassa nieuwsbrief voor mensen die vandaag het nieuws hebben gemist:

Bel-me-niet register geldt echt vanaf 1 oktober 29-04-2009

- Bedrijven die ook na 1 oktober 2009 mensen blijven bellen met verkooppraatjes kunnen worden aangepakt als ze vooraf niet het speciale bel-me-niet-register hebben geraadpleegd.

Dat is een van de afspraken waaronder staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) woensdag zijn handtekening heeft gezet. Heemskerk heeft stichting Infofilter aangewezen als beheerder van het nu wettelijke bel-me-niet-register. Volgens de staatssecretaris voorkomt dit dubbel werk. Mensen die zich al eerder inschreven, hoeven dat nu niet opnieuw te doen en Infofilter heeft al ervaring opgedaan op dit terrein.

Iedereen die zich op deze lijst laat zetten, mag niet meer ongevraagd worden gebeld met verkooppraatjes. Consumenten die zich aanmelden op www.bel-me-niet.nl en na 1 oktober toch nog telemarketeers aan de lijn krijgen, kunnen hun klacht neerleggen bij www.consuwijzer.nl.

Telemarketeers die consumenten bellen, moeten in elk gesprek wijzen op het register. De registratie geldt straks levenslang.

Blokkades voor direct mail, marktonderzoek en het overledenenregister worden niet meegenomen. Dat blijft het bedrijfsleven zelf regelen via een aparte stichting. Bron: ANP

Voor meer info, met dank aan MamMaria:

http://www.nu.nl/internet/1956466/bel-m ... tober.html

bodejosm43

Re: Nieuwe wet op tel. verkooppraatjes per 1 oktober a.s

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Goede ontwikkeling hoor. Alleen is er een gemiste kans voor wat betreft die direct mail, straatverkoop en huis aan huis leuren met van allerlei ongein.

Ik was zaterdag in Groningen, liep op de Herenstraat, en werd alleen al namens het dagblad Trouw op nog geen 200 meter 5 keer aangesproken, met de vraag of ik een gratis krantje wilde hebben, dat niet zo gratis was als ze me in eerste instantie wilden doen geloven. Er waren ook mensen van Veronica, die zeiden direct dat ze me een proefabonnement wilden verkopen, waarbij ik tijdig gewaarschuwd zou worden om het al of niet om te zetten in een vast abonnement. Kijk, dat klinkt al heel wat duidelijker: direct zeggen dat je iets wil verkopen komt al een stuk sympathieker over.

Ik ben er dan ook voor om een paar extra drempels op te werpen, waardoor dit soort verkooptechnieken behoorlijk wordt ontmoedigd. Ik denk daarbij aan het volgende; degene die een dienst of abonnement wil verkopen, dient eerst een schriftelijke bevestiging van de overeenkomst te zenden aan de benaderde persoon. Pas wanneer deze volmondig ja zegt, en pas wanneer die overeenkomst daadwerkelijk geregistreerd wordt bij de Kamer van Koophandel, dan pas zou het een rechtsgeldige overeenkomst mogen zijn. Eerder niet.

Ingewikkeld? Dat is ook de bedoeling ervan. Zo ontmoedig je louche bedrijven als pretium, oxxio en vakantiekaart.nl Dergelijke spelregels zouden ook moeten gaan gelden voor het deur aan deur leuren. Wie hier een juridisch bruikbare constructie voor heeft, eentje waar de ''verkopende'' partij dus de mogelijke klant twee of drie keer moet benaderen voor er daadwerkelijk een overeenkomst tot stand komt, die mag het zeggen.

Doel is dus: werp extra drempels op, zodat oplichters helemaal ontmoedigd worden.

Twijg

@bodejosm43:

Deze nieuwe wet is in elk geval een stap in de goede richting, zodat we verlost zullen worden van die telefoonterreur en telefonische misleidende verkooppraatjes, zoals o.a. van de Nederlandse Energie Maatschappij, die wat dat betreft de kroon spant en waarvan heel veel mensen de dupe zijn geworden. Het geeft ook wat rust aan kinderen van ouderen en familie van mensen met een verstandelijke beperking
die heel vaak slachtoffer van deze praktijken zijn. Het is wel te hopen dat er echt wordt opgetreden tegen bedrijven die toch blijven bellen!
Daarnaast verwacht ik dat na 1 oktober een invasie van colporteurs, m.n. van energiebedrijven op ons af zullen komen, waaronder natuurlijk ook weer mensen zijn die het niet zo nauw nemen met de waarheid.
Dus moeten we bijtijds stickers op de voordeur plakken, met Geen Colportage of i.d. Die zijn te bestellen bij Kassa of Radar, moet ik nog even opzoeken.

W.b. drempels om de overlast van verkopers op straat, m.n. in winkelstraten en op zaterdag tegen te gaan, heeft iemand anders welllicht een lumineus idee. Wat jij voorstelt is op zich een goed plan
maar geeft heel veel administratieve rompslomp zowel voor de koper, als het bedrijf. Bovendien is het wettelijk geregeld dat je binnen 7 werkdagen die koop ongedaan kan maken.
degene die een dienst of abonnement wil verkopen, dient eerst een schriftelijke bevestiging van de overeenkomst te zenden aan de benaderde persoon. Pas wanneer deze volmondig ja zegt, en pas wanneer die overeenkomst daadwerkelijk geregistreerd wordt bij de Kamer van Koophandel, dan pas zou het een rechtsgeldige overeenkomst mogen zijn. Eerder niet
Ik erger me soms ook aan al die mensen die je iets aan willen smeren
maar ik zeg 'geen interesse' en loop gewoon door. Het is wel geen drempel, maar het werkt wel! :wink:

bodejosm43

W.b. drempels om de overlast van verkopers op straat, m.n. in winkelstraten en op zaterdag tegen te gaan, heeft iemand anders welllicht een lumineus idee. Wat jij voorstelt is op zich een goed plan
maar geeft heel veel administratieve rompslomp zowel voor de koper, als het bedrijf. Bovendien is het wettelijk geregeld dat je binnen 7 werkdagen die koop ongedaan kan maken.
Dat het voor het aanbiedende bedrijf veel administratieve rompslomp met zich meebrengt, is juist de opzet van mijn voorstel. Ze moeten dan relatief veel energie stoppen in iemand die naar alle waarschijnlijkheid toch geen klant zal worden. Perfect toch?

Ik had gisteravond, na het huisbezoek van de paarse jehova''s, zoals de nuon-colporteurs ook wel worden genoemd, iemand van Essent, mijn leverancier aan de lijn. Die zei dat het me sowieso moeite zou kosten, wanneer mijn aansluiting ongewild wordt overgenomen door een concurrent. Ik vind dat van de gekke. Ik had al het voorbeeld van de colporteur, die net 1 dag voordat je op vakantie gaat, aan je deur komt leuteren. Het figuur accepteert jouw ''NEE" niet, en vult jouw gegevens met een valse handtekening in.
Wanneer ik nou een tijdje op vakantie ben, en bij terugkomst blijkt dat ik ongewild van energiemaatschappij ben geswitched, hoe moet ik dat dan rechttrekken als de bedenktijd waar jij het over hebt, intussen verstreken is? Vooropgesteld uiteraard dat de leurders slim genoeg waren om het contract bij de KvK te registreren? DAT is de drempel waar ik het over heb. Met andere woorden: er verandert niets, wanneer de benaderde persoon niet doelbewust en actief toestemming verleent.

Klootjesclubs als NEM, Pretium, Vakantiekaart, Oxxio, RWE, en ik weet niet hoe de louche bedrijven allemaal heten, die haken dan snel af.

Over de sticker kan ik kort zijn: ik heb van de afbeelding die je op internet kunt oppikken een screenshot gemaakt, en die afgedrukt. Vervolgens heb ik deze (aan de binnenkant van mijn raam) op de keukenruit geplakt. Van buitenaf kan niemand die dus verwijdern, en de sticker hangt duidelijk zichtbaar naast mijn voordeur.

Twijg

bodejosm43:

Ik ben het op alle punten met je eens! Ook met je voorstel, maar noemde de bezwaren die dat voorstel met zich meebrengt. Voor mij kunnen de drempels niet hoog genoeg zijn. Niet alleen voor mezelf maar m.n. voor oude mensen, mensen met een verstandelijke beperking etc. Ik heb het dan over die misleidende telefoonterreur en colporteurs die de boel belazeren.
Deze problemen zijn v.n.l. onstaan na invoering van de vrije marktwerking wat concurrentiebevorderend zou moeten werken, dus goed voor de consument.
Onze fijne overheid is alleen vergeten om diezelfde consument te beschermen tegen tuig dat de boel belazert! Oh ja, je kunt een klacht indienen bij www.consuwijzer.nl Die geeft dit door aan de door de overheid aangestelde toezichthouders, die allemaal lijden aan een ernstige vorm van inertie, net zoals onze regering.
De enige die tot nu toe 'aangepakt' is, is Pretium. Over b.v. De Nederlandse Energie Maatschappij zijn er vanaf 2005 al klachten. De NMA en DTe (energiekamer) doen NIETS!!!!!!
Die de Jager heeft nu eindelijk, na jarenlange klachten over telefoonterreur iets ondernomen. Nu maar afwachten of bedrijven die zich niet aan de wet houden, daadwerkelijk gestraft worden of dat dit ook weer een wassen neus is.
Om de consument beter te beschermen moet de wet worden veranderd.
Ik meen dat de SP hierover weleens vragen heeft gesteld. Maar om dit voorelkaar te krijgen moeten Mevr. Verhoeven (totaal onzichtbaar) en de Jager (ietsjepietsje zichtbaarder) door de consument met klachten worden bestookt. Wellicht dat er dan, gezien de 'daadkracht' van de boven ons gestelden, over een paar jaar maatregelen worden genomen.
W.b. de straatverkopers: ik heb daar niet zo'n last van maar meen me te herinneren dat een paar jaar geleden, in Amsterdam? heel veel mensen daarover hebben geklaagd en het gemeentebestuur maatregelen heeft genomen.

Mocht je een actie naar de politiek toe willen beginnen, meldt dit dan even op dit forum, eventueel in een nieuw topic. Mijn steun heb je!

bodejosm43

Met mevrouw Verhoeven bedoel je waarschijnlijk Maria Van der Hoeven, Minister van Economische Zaken.

Ik kan je vertellen dat ik haar inderdaad heb benaderd, ook met dergelijke voorstellen. En ik heb er meteen bij gezet wie ik ben (zij is voormalig directrice van een opleiding die ik ooit volgde, en ze kent me persoonlijk).

Met de SP wil ik ook best contact opnemen, Jan de Wit lijkt me de aangewezen persoon daarvoor. Het is je misschien bekend dat hij erin slaagde om die belspelletjes van televisie te krijgen? Het is geen grootspraak, je mag het hem zelf vragen, maar enkele van de argumenten die daar uiteindelijk voor hebben gezorgd, kwamen van mij af.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Jammer, U vermelde niet dat deze site door stuurde naar ;
www.infofilter.nl die al langer bestaat.

Alleen vermelden ze voor 3 jaar en dat zou levenslang worden!
Dus tot nu toe elke 3 jaar opnieuw melden.

Twijg

@stofzuigertje, ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt.
Heemskerk heeft stichting Infofilter aangewezen als beheerder van het nu wettelijke bel-me-niet-register
Dit staat in bovenstaande nieuwsbrief van Kassa en in het artikel waarnaar de link verwijst.

Natuurlijk weet ik dat infofilter al langer bestaat, maar er zijn nog steeds mensen die dit niet weten.

@bodejosm43: Mijn nederige excuus voor de foute naamgeving van Maria van der Hoeven, die vast een goede directrice zal zijn geweest maar er op haar voormalige ministerpost Onderwijs en nu op Economische Zaken niets van heeft gebakken!

W.b. de SP: Ik vind Jan de Wit een goede en integere politicus en weet dat hij ervoor gezorgd heeft dat die belspelletjes van de t.v. zijn gehaald. Goed van je dat je daaraan een bijdrage hebt geleverd!
Hij lijkt me heel geschikt om dit aan te pakken, maar hij is ook voorzitter geworden van de commissie die een parlementair onderzoek gaat doen naar de aanpak van de credietcrisis. Agnes Kant heeft het ook erg druk. Dan heb je ook Sharon Gesthuizen, die economische zaken in haar portefuille heeft, maar zij is vrij onbekend. Jan Marijnissen wellicht?

bodejosm43

Jan Marijnissen zou nog weleens een goed alternatief kunnen zijn voor de anderen. (Overigens staat mijn bijdrage, overigens wel anoniem, in het door Jan de Wit opgestelde rapport ''Ben je belazerd''?

Excuses warenm helemaal niet nodig, ik vermoedde al dat je Maria van der Hoeven bedoelde. Ze is dossiervast, dus heeft wat dat betreft wel veel kennis, maar ik vrees dat een brief aan haar verzandt in het circuit tussen mij als briefschrijver en haarzelf, zeg maar: de ambtelijke molen (en dat de brief niet op haar eigen bureau belandt).

Ik ga me er overigens wel in vastbijten, wie weet waar dit toe leidt.

Update: Jan Marijnissen heeft net een mail van mij gekregen, waarin ik het een en ander uit de doeken heb gedaan.

Gesloten