LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nota's rondom onterechte switch (Essent naar Eneco)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Account

Nota's rondom onterechte switch (Essent naar Eneco)

Ongelezen bericht door Account »

Eindelijk heb ik van mijn leverancier, Essent, de bevestiging dat het om onterechte switches ging. Echter krijg ik nu los nota's van Stedin/Eneco Services over die periode. Onterecht?

Bij Essent wordt netbeheer in de eindafrekening verwerkt en mijn voorschoten zijn met terugwerkende kracht geïnd (zonder verlaging), dus ik meen dat ik Stedin niks verschuldigd ben.

Bovendien schrijft Essent:
""Conform de marktafspraken mag Nuon u geen kosten en verbruik in rekening brengen voor de periode waarin u onterecht aangemeld bent geweest voor elektriciteit. Volgens dezelfde afspraken is Essent gemachtigd het verbruik van deze periode in rekening te brengen."
"
Maar Stedin blijft bij hun standpunt:
"De energieleverancier Nuon heeft u in de periode" "geen transportkosten bij u in rekening gebracht. Deze kosten zijn ook niet door de energieleverancier Essent in rekening gebracht. Zij zijn immers niet de energieleverancier geweest in deze periode.
Doordat in deze periode door geen enkele energieleverancier transportkosten bij u in rekening zijn gebracht, worden deze apart aan u berekend door Stedin Netbeheer B.V."

Ik ben het proberen achterhalen wat er gaande is meer dan moe.
Na veel moeite begreep ik van Stedin dat er een overstap in gang was gezet naar Eneco Business (ik heb niet eens een bedrijf) en Nuon, maar die partijen bleven ontkennen. Ligt het probleem bij Stedin zelf, Eneco Business, of stiekem toch Essent zelf?

Kortom wees gewaarschuwd. En ik verneem graag feedback of ik het inderdaad bij het juiste eind heb en alleen nota's aan mijn eigen energieleverancier dien te voldoen.

Bij voorbaat dank!

p.s. aanpassing naar Eneco aangezien op de factuur "gas" staat en volgens eerder verschafte informatie van Stedin gaat het dan om Eneco Business, en niet om Nuon zoals Stedin hier zegt.
Laatst gewijzigd door Account op 12 feb 2013 00:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Shine

Re: Nota's rondom onterechte switch (Essent naar Eneco)

Ongelezen bericht door Shine »

U verwart leverancier en netbeheerder.
Leverancier Eneco factureert netbeheerkosten tbv netbeheerder Stedin. Stedin heeft dit uitbesteed aan Eneco. Zoals netbeheerder Liander dit aan leverancier Nuon heeft uitbesteed.
In uw verhaal speelt Nuon verder geen rol in deze netbeheer (transport) kosten. Nuon kan alleen een rol spelen mbt leveringskosten.
Mijn advies zou zijn: neem opnieuw contact op met uw leverancier, Essent. Zijn geven immers aan de switch naar de andere leverancier met terugwerkende kracht ongedaan te maken. Ongedaan gemaakt te hebben.
Soms kan het zijn dat de leverancier wél netbeheerkosten incasseert. Dit wordt ook wel Leveranciers factuur genoemd. Vraag is dus of Essent dit nu ook doet mbt uw netbeheerder. Dus na de herstelactie door Essent.
Essent dient goed te onderzoeken of de onterechte switch welke zij ongedaan hebben gemaakt wel goed gegaan en gedaan is. Tevens dient Essent u duidelijk uit te leggen en te informeren hoe dit termijn kostenplaatje precies in elkaar zit. En zonodig dient Essent contact op te nemen met de netbeheerder Stedin om dit aspekt duidelijk te krijgen, te maken, op te lossen.

Account

Shine schreef:U verwart leverancier en netbeheerder.
Mijn advies zou zijn: neem opnieuw contact op met uw leverancier, Essent.
Essent dient goed te onderzoeken of de onterechte switch welke zij ongedaan hebben gemaakt wel goed gegaan en gedaan is. Tevens dient Essent u duidelijk uit te leggen en te informeren hoe dit termijn kostenplaatje precies in elkaar zit. En zonodig dient Essent contact op te nemen met de netbeheerder Stedin om dit aspekt duidelijk te krijgen, te maken, op te lossen.
Bedankt voor uw advies.
Ik wacht inderdaad nog op een extra reactie van Essent (sinds 06-02). Echter is mijn ervaring inmiddels dat het bij alle partijen zo ontzettend afhankelijk is, wie je spreekt, wat je te horen krijgt, dat ik hier op een algemener antwoord hoop. Immers heeft Essent het over "algemene marktafspraken" en lijkt me dat wanneer vaststaat dat het om een onterechte switch gaat, ik alleen met mijn eigen partij te maken heb.
Daarnaast suggereert Stedin ook dat ik Essent contacteer, maar krijg dat maar eens voor elkaar en op tijd helder. Ik heb nergens een toezegging gedaan, dus dit moet mijn probleem toch niet zijn en blijven?

Voorbeeldjes:
Medewerker 1 van Eneco Business beweert dat ik deze dien te betalen.
Medewerker 2 beaamt vervolgens weer wel dat ik alleen aan mijn eigen leverancier dien te betalen en de andere partijen het onderling moeten oplossen (inclusief netbeheer).
Medewerker 1 van Stedin beweert dat ik overstap naar Nuon, medewerker 2 en 3 van de leveranciersdesk weer niet.
Medewerker 4 van Stedin zegt dat ik facturen dien te betalen ivm kosten die Nuon niet in rekening gebracht zou hebben, terwijl de facturen geen eens verband houden met Nuon, maar met Eneco B/gas

p.s. aanpassing naar Eneco aangezien op de factuur "gas" staat en volgens eerder verschafte informatie van Stedin gaat het dan om Eneco Business, en niet om Nuon zoals Stedin hier zegt.

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Merkwaardig dat Eneco webcare hier een steek laat vallen. Ik had hen al lang verwacht om de topic starter Account te leren kennen. Waarom benaderen zij de TS niet ? Het zou maar zo de carnaval kunnen zijn.

Account

Eneco Business laat het weer aardig afweten ja. Vorige week had ik al wel een dame gesproken die me nog per mail zou bevestigen dat de nota's onterecht zijn, maar we zijn een week verder en ik heb tot op heden nog niks vernomen.

Vandaag wel Essent gesproken (webcare via een 2e forum). Inmiddels per mail ook de bevestiging van ons gesprek. Ze sprak wel haar collega weer tegen, dus wat het waard is geen idee. Maar ik heb het tenminste wel "op papier".

Hopelijk is het hiermee dan eindelijk afgedaan. Alhoewel het blijkbaar ieder moment weer kan gebeuren. Schande.

Energiefreak

Ongelezen bericht door Energiefreak »

Als je ten onrechte bent overgenomen dan maakt de partij die je heeft overgenomen een 0-factuur. Je hoeft hun dan niets te betalen.

Alle kosten dien je dan via je oude leverancier te betalen, hier ga je namelijk gewoon verder op de oude voet.

Het kan zijn dat je in de tussentijd een netbeheersfactuur krijgt. Het is raadzaam om deze wel te betalen. Mocht je deze teveel betalen, dan krijg je die automatisch verrekend.

Let op: alleen bij een bewezen onterechte overname krijg je een nul factuur.
Als de nieuwe leverancier de switch aanmerkt als terecht dan betaal je conform je contract.
Neemt je oude leverancier je weer over, dan begin je daar met nieuwe contracten en krijg je 4-6 weken na de start van de levering aldaar een eindnota van de vorige. Je moet alle kosten in deze situatie gewoon aan de oude leverancier betalen.

Heb je wel brieven ontvangen van de overstap. Zou ja, stonden die op jouw naam of die van een ander.

Heb je misschien nieuwe buren die per ongeluk op een verkeerd huisnummer of meter hebben aangemeld. Dat kan voor veel ellende zorgen (en is altijd een onterechte overstap)

Zorg er wel voor dat je de reden krijgt waarom een bedrijf je overneemt. Ben benieuwd hoe het afloopt. Laat je het hier even weten.

Account

Er werd mij gevraagd mijn verhaal wat te verduidelijken:

Van Essent kreeg ik een mail dat ze het jammer vonden dat ik bij ze wegging. Dat was mijn enige aanwijzing dat er wat mis ging.

Vervolgens heb ik herhaaldelijk contact gehad met Essent, Stedin, Eneco Business en Nuon. Zij bleven allemaal naar elkaar verwijzen (zich verschuilend achter oneerlijke concurrentie en privacy) en ook binnen de organisaties elkaar tegenspreken. (Ik heb dus gebeld en gemaild tot ik een ons woog om uberhaupt uit te proberen te vinden waar het misging en wie me dan over zou willen nemen (dat moest Essent weten om een onterechte switch in te kunnen dienen). Stedin kwam na aandringen met de namen Eneco Business en Nuon, maar deze partijen zelf bleven ontkennen. Een van Nuon heeft notbane 2 keer de leveranciersdesk van Stedin gebeld, die het dan ook weer ontkenden en zeiden dat ik gewoon bij Essent zou blijven...)

Uiteindelijk heb ik vertrouwd op de onterechte switch procedure, aangezien ze geen bewijs konden hebben, omdat ik voor die tijd überhaupt nooit een andere leverancier had gesproken.
Ik had verder ook nooit een voorschotnota of brief van een andere partij gezien.

Mijn contract bij Essent was hersteld, er was geen onderbreking te zien en de voorschoten werden volledig en met terugwerkende kracht geïnd. En dat was het moment waarop ik dus inderdaad wel brieven van Eneco Services/Stedin begon te ontvangen met 2 eindafrekeningen en een voorschotnota (een voorschot gedateerd na de bewuste periode...). Daarmee was voor mij de maat vol en heb ik alsnog het forum opgezocht. Van Essent had ik begrepen dat ik geen kosten en verbruik aan een andere partij hoefde te betalen en dat zou betekenen dat ik dubbel zou betalen. Bovendien leek het me idioot om een rekening te betalen aan een partij waar ik geen contract mee heb, zeker niet wanneer ze het ook zelf ontkenden.

Energiefreak schreef:Zorg er wel voor dat je de reden krijgt waarom een bedrijf je overneemt. Ben benieuwd hoe het afloopt. Laat je het hier even weten.
Bedankt voor de uitleg:)
De reden zal ik helaas niet boven water krijgen, zelfs het bedrijf/de bedrijven blijven onduidelijk. Ik heb zo mijn vermoeden, maar echt hard maken kan ik het niet. In ieder geval ben ik er niet gerust op dat het niet meer zal gebeuren, want blijkbaar controleren ze bij een overstap niet eens op naam...
Voor mij is nu hopelijk de kous af. Ik heb de netbeheer rekeningen inmiddels betaald en Essent zegt het terug te storten (die bevestigden eerst dat het al in rekening gebracht was, daarna weer niet, de eindafrekening in september zal het uitwijzen...).

Energiefreak

Ongelezen bericht door Energiefreak »

Fijn te lezen dat Essent het teveel bedrag voor netbheer worden vergoedt.
Als ik het een beetje goed lees, ligt het probleem bij Eneco. Het lijkt erop dat ze je ten onrechte hebben overgenomen. Je hoort van hun geen kosten in rekening te krijgen bij een onterechte overname.

Er is hier wel ergens een eneco medewerker actief op het forum. Dat zijn vaak de mensen met wat meer kennis van de processen. Probeer de klacht daar eens neer te leggen, zij lossen het meestal wel goed op.

Account

Energiefreak schreef: Als ik het een beetje goed lees, ligt het probleem bij Eneco.
Nu je het zegt: ik kreeg opeens een hele vage mail van Eneco Business of ik een of andere (geschatte!) stand door wilde geven aan Essent, opdat hun klant (waarover ze verder niks wilden zeggen uiteraard) het verbruik niet in rekening kreeg gebracht.

In het telefoontje wat ik daarop pleegde, bevestigde zij wel dat ik inderdaad geen kosten aan Eneco B hoefde te voldoen, ook geen netbeheer. Ze zou dit ook voor me per mail bevestigen, maar dat was op 7 februari en we zijn dus al 1,5 week verder...

Even afkloppen, maar ik heb dan gelukkig buiten netbeheer, geen kosten van Eneco B gezien.

Het vreemde en het verontrustende aan het verhaal is alleen dat qua gas ik het dus bij Eneco Business moest zoeken. Maar dat kort daarna eenzelfde scenario zich voordeed, maar dan voor elektriciteit bij Nuon (die ontkenden ook, maar leken wel behulpzamer).

Gesloten