LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon eindafrekening BTW?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
d33f

Nuon eindafrekening BTW?

Ongelezen bericht door d33f »

Kort geleden heb ik van Nuon mijn eindafrekening gekregen, tot mijn verbazing bleek dat ik over mijn KWH tarieven opeens ook nog BTW kom te betalen terwijl de genoemde tarieven op mijn contract DUIDELIJK zijn vermeld dat deze INC BTW zijn? hoe komen ze er nu dan bij op mijn eindafrekening dat deze bedragen EXC BTW zijn?

Terwijl de bedragen van mijn contract en eindafrekening IDENTIEK zijn ?

Heb al eens gebeld met een medewerker maar deze kon mij dit ook niet duidelijk uitleggen, hij was het wel eens dat de tarieven van mijn contract INC zijn, maar tegelijk zij hij ook dat die van de eindafrekening EXC zijn en dat het zou komen door wisselen prijzen van dag tot dag ?, verder sprak deze meneer mij telkens erdoorheen en nogal geirriteerd en onvriendelijk zodra ik wilde zeggen dat het wel niet duidelijk staat aangegeven aangezien met zegt alle genoemde prijzen zijn INC BTW, en dat ik dit nogal misleidend vond.

Ik snap er iig niks meer van, bij essent waren alle genoemde prijzen ook daadwerkelijk INCL BTW dus ook geen verrassingen achteraf, en aangezien NUON ook schrijft op het contract + website dat de genoemde prijzen INC BTW zijn vraag ik mij dus echt af hoe dat dan wel op de eindafrekening kan verschijnen terwijl ze dezelfde prijzen noemen als op hun site wat INC BTW is.

1 jaar nu bij NUON maar ook echt het laatste jaar

Shine

Re: Nuon eindafrekening BTW?

Ongelezen bericht door Shine »

Ik kan van uw schrijven weinig heldere soep koken. Hoe graag ik het ook zou willen.

U hebt een eindafrekening gekregen daarop staan bedragen vermeld.
U hebt destijds bij Nuon een contract afgesloten (bepaalde tijd of onbepaalde tijd, vaste prijs of variabele prijs?)

Overigens betalen we allemaal BTW over BTW (ter informatie. Is al eerder en meermaals aan de orde gekomen op dit forum)
Je hebt btw over het levertarief en je betaalt btw over het geheel.
Is dit wat u bedoelt?

Zoals over bijna alle producten zijn consumenten ook over energie BTW (19% omzetbelasting) verschuldigd. Leveranciers en netbeheerders moeten deze BTW bij klanten in rekening brengen en vervolgens afdragen aan de belastingdienst. Er wordt ook BTW geheven over de Energiebelasting.

Dit komt doordat in de Wet op de omzetbelasting is bepaald dat bij levering van goederen en diensten door een ondernemer, omzetbelasting geheven moet worden over het totaal van de door de leverancier in rekening gebrachte vergoeding. Dit betekent dat u over de gehele rekening, inclusief Energiebelasting, BTW moet betalen. Dit is net zoals bij het tanken voor uw auto, waar u ook over de benzineaccijns BTW betaalt.

Bron: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... ebelasting

d33f

het gaat zich om de KWH tarieven, in het contract staat vermeld dat de genoemde tarieven inclusief btw zijn, maar opeens op de jaar afrekening blijkt dat de genoemde tarieven opeens exclusief btw zijn en dat is mijn punt, aangezien men niet mag adverteren met inclusief btw terwijl dit achteraf niet zo blijkt, wat betreft de energie belasting kan ik er nog inkomen aangezien men hier niet vermeld dat hier wel of niet BTW over geheven wordt, maar als men zegt dat de KWH bedragen Inclusief zijn dan mag ik hier toch ook vanuit gaan of niet ?

d33f

in ieder geval heb ik dit grapje nog nooit gehad bij essent daar waren de prijzen ook gewoon zoals ze vermeld stonden op de site en contract en deze betaalde ik ook gewoon op de eindafrekening, en niet achteraf nog eens BTW betalen op de eindafrekening, vuile oplichters zijn het daar bij NUON dat is wat ik kan vertellen, aangezien andere leveranciers wel gewoon de ECHTE tarieven vermelden zonder addertjes.

Ook was ik bij essent goedkoper uit, ik verbruik evenveel: Bij essent krijg ik geld terug bij nuon moet ik bij betalen PUUR door de BTW wat hun zogenaamd wel berekenen en essent niet.

In ieder geval als ooit nog eens zo'n deur verkoper van een NUON of wat dan ook aan de deur komt die zal ik toch wat minder vriendelijk verzoeken om mij niet meer te overtuigen van hun ''mooie'' verkoops praatjes, met zogenaamd goedkoper dan essent, my ars*

Shine

Maar over welk BTW tarief spreekt u dan nu?

De BTW geheven nogmaals over alles (dus ook over de KWH incl BTW). Zoals ik u aangeef of een ander BTW tarief?

Als in uw contract een bedrag staat vermeld (is dit een vaste prijs???) incl. BTW (dus 1ste keer BTW) per KWH, moet dit ook als zodanig berekend worden.
Voorbeeld. (even zonder netwerkkosten e.d)
Verbruik: 400KwH
Prijs per KwH (incl BTW): 0,12
Te betalen: 400 x 0,12 = 48,=
Vervolgens wordt er over die 48,= nogmaals BTW geheven. Deze BTW is de BTW waarover ik spreek. En deze BTW draagt het bedrijf af aan de belastingdienst. EN deze BTW rekent iedere leverancier.

En verder zegt u:
Terwijl de bedragen van mijn contract en eindafrekening IDENTIEK zijn

Nou, dan snap ik het probleem niet!

Vattenfall Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Beste d33f,

Uit uw opmerkingen op dit forum maak ik op dat u vragen heeft over de door Nuon gebruikte tarieven en de BTW-berekening.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om deze kwestie met u te bespreken. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit internetforum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

De Nuon medewerker

d33f

Bij deze zal ik mijn contract nummer posten:

3006295592

bij voorbaat dank voor uw hulp.

Shine

Ik ga er van uit dat u inmiddels uitleg hebt gekregen.En,.... deelt u deze met ons?
Zou iig erg prettig zijn!

d33f

Ik heb wel contact gehad met de NUON medewerker maar mijn contract gegevens lagen op een andere afdeling, zodra hij deze ontvangen had zou er worden gekeken wat er nu precies aan de hand is

Gesloten