Ik heb een PV installatie op mijn dak bestaande uit 30 panelen
De installatie werkt vanaf de oplevering (2000) niet goed en er zijn al diverse onderdelen vervangen in 3 reparatie sessies. Nu vindt NUON het schijnbaar genoeg want ik krijgt te horen dat ik nu zelf verantwoordelijk ben voor de reparaties. Dit is ook geen probleem voor mij als ik een PV instalatie heb die gewoon goed werkt en die zo af en toe kuren vertoont. Maar dit is een structureel probleem van technische aard waarvan het eind niet in zicht is. Het probleem zijn de inverters(gefabriceert door NKF) deze gaan aan de lopende band kapot NKF zegt dat er niets aan de hand is (dat wordt gezegd zonder dat ze zelf komen kijken en meten) NUON vindt het schijnbaar te kostbaar worden voor hun en laten mij dus maar gemakshalve in de kou staan. Ik weet zeker dat met het SOLARIS project van Greenpeace en wat uitgevoerd is door NUON in mijn regio veel aan de hand is. Ik kan zelf meten en zien dat de installatie kapot is Maar een hoop mensen hebben de zelfde panelen en daarmee ook de zelfde inverters en die hebben geen meetinstallatie, deze weten dus absoluut niet dat de installatie voor een gedeelte of helemaal niet werkt. Ik zou graag zien dat RADAR hier eens aandacht aan besteed. Ik kan precies vertellen wat er gebeurt is met mijn installatie en wat de problemen zijn en hoe NUON zich opsteld tegen de klant met problemen. Het lijkt mij sterk dat NUON de klanten benaderd en vraagt of er problemen zijn met hun PV installatie die zo rond 2000 geplaatst is. NUON ziet de bij al hangen want zij weten dan dat dit wel eens een hoop geld kan gaan kosten (dus slecht voor de winst die net zo lekker aan het stijgen is)
Met vriendelijke groeten
J.H. Kaauw
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] NUON en zijn PV installaties
Re: NUON en zijn PV installaties
Denk aan de door NUON veroorzaakte problemen met de voor de Nederlandse energiemarkt ongeschikt gebleken Duitse Sunny boy inverters van de door het inmiddels failliete Ecotec en HBG geleverde PV installaties aan de Zevenwouden en het Oldtambt te Lelystad, waaraan jullie twee/drie jaar geleden in een uitzending aandacht hebben besteed.
G.J. Keizer
Vriezenveen
G.J. Keizer
Vriezenveen
Met wie heb je een contract getekend?
Greenpeace of Nuon
In het eerste geval zou je bij Greenpeace aan de bel moeten trekken!
Greenpeace of Nuon
In het eerste geval zou je bij Greenpeace aan de bel moeten trekken!
Hallo, ik ben bezitter van 5 zonnepanelen Sunpower met OK4 omvormers. Binnen 26 maanden zijn bij mij 2 OK4 inverters defect geraakt ofwel 40%, waarbij de tweede door de leverancier Energierent niet meer onder garantie wordt vergoed. Inmiddels heb ik bij 2 andere families geconstateerd dat er bij hen 3 van de 6 panelen defect zijn ofwel 50%. I.o.m de gemeente ben ik bij de afnemers in 2001 ( 75 families) aan het monitoren. Inmiddels heb ik 21 families gemonitoord met tesamen 106 panelen. Hiervan blijkt nu al 13,2 % defect te zijn en met andere geconstateerde problemen erbij reeds 20,3%. Naast de defecten blijken de panelen in 2 jaar tijd een verminderde opbrengst van 20 tot 30% te hebben hetgeen ook niet bij de presentatie is verteld. De voorgespiegelde minimale levensduur op de website van Energierent (lid van de NUON groep) is 20 jaar. "Energierent een zorg minder" stellen zij zelf. Ik heb hier zeer grote twijfels bij en stel daartegenover " Energierent een grote zorg erbij"!!! Ik constateer dat er naast de individuele investering er zeer veel Rijks en gemeentelijke gemeenschapsgeld is weggegooid. Het lijkt mij een landelijk probleem!!! en een zaak voor een groot onderzoek omdat de energiebedrijven honderden milioenen van de overheid in hun zak hebben gestoken en een slecht product hebben geleverd.
In afwachting van lotgenoten met soortgelijke problemen en liefst met goede adviezen hoe verder te opereren verblijf ik M.v.g. Jos
In afwachting van lotgenoten met soortgelijke problemen en liefst met goede adviezen hoe verder te opereren verblijf ik M.v.g. Jos
Voor alle mensen met problemen: er is sinds eind vorig jaar een vereniging van zonnepaneel bezitters. Op www.zonnestroomproducenten.nl leest u meer over deze vereniging.
Onder het kopje 'omvormers' aan de linkerkant staat meer over problemen met diverse inverters.
Onder het kopje 'omvormers' aan de linkerkant staat meer over problemen met diverse inverters.
Een ervaring met een energie bedrijf is dit niet, wel heb ik ervaring met de inverters ook van het merk NKF.
Ik heb slechts drie zonnenpanelen, daar ging binnen twee jaar er twee van kapot, nu na drie is er weer een stuk, de andere werkt met een geknetter, zo gingen de voorgaande ook stuk.
Deze panelen zijn gekocht bij 'BELDEZON" (via en met subsidie, van het energiebedrijf.).dit bedrijf zou afgelopen week een voorstel doen, ze hebben niet, zoals beloofd, gebeld
Dit bedrijf maakt mij wijs dat het kapotgaan alleen maar in DELFT gebeurd, mooi verhaal maar ik geloof er niets van.
OP dit moment zit ik te wachten op reactie van BELDEZON hoe ze dit gaan oplossen, zeker is dat ik de NKF inverters als waardeloze slechte apparaten beschouw, deze wil ik absoluut niet meer terg.
Overigens is NKF gestopt met de productie van deze panelen.
Ik volg het met belangstelling, zo kunnen zonnenpanelen niet bedoeld zijn!!!
Groeten Joop
Ik heb slechts drie zonnenpanelen, daar ging binnen twee jaar er twee van kapot, nu na drie is er weer een stuk, de andere werkt met een geknetter, zo gingen de voorgaande ook stuk.
Deze panelen zijn gekocht bij 'BELDEZON" (via en met subsidie, van het energiebedrijf.).dit bedrijf zou afgelopen week een voorstel doen, ze hebben niet, zoals beloofd, gebeld
Dit bedrijf maakt mij wijs dat het kapotgaan alleen maar in DELFT gebeurd, mooi verhaal maar ik geloof er niets van.
OP dit moment zit ik te wachten op reactie van BELDEZON hoe ze dit gaan oplossen, zeker is dat ik de NKF inverters als waardeloze slechte apparaten beschouw, deze wil ik absoluut niet meer terg.
Overigens is NKF gestopt met de productie van deze panelen.
Ik volg het met belangstelling, zo kunnen zonnenpanelen niet bedoeld zijn!!!
Groeten Joop
Ik lees dat SMA inverters niet geschikt zouden zijn voor de Nederlandse markt.
Waarom niet? Wat is er anders aan het Nederlandse 220V/50Hz net, dan aan andere 220V/50Hz netten?
Ik heb zelf sinds vorig jaar een (voor prive-begrippen) vrij grote PV installatie van 15,5 kWp met 6 SMA2100 TL inverters.
Ik heb in het begin inderdaad wat problemen met de inverters gehad.
Maar de service van SMA (direkt uit Duitsland) was subliem. Telkens binnen enkele dagen opgelost. Zeer behulpzame mensen aan de helpdesk (zonder wachttijden). Zal wel komen van de Duitse Gründlichkeit. Nu draait alles naar tevredenheid met de "ongeschikte" inverters.
Waarom niet? Wat is er anders aan het Nederlandse 220V/50Hz net, dan aan andere 220V/50Hz netten?
Ik heb zelf sinds vorig jaar een (voor prive-begrippen) vrij grote PV installatie van 15,5 kWp met 6 SMA2100 TL inverters.
Ik heb in het begin inderdaad wat problemen met de inverters gehad.
Maar de service van SMA (direkt uit Duitsland) was subliem. Telkens binnen enkele dagen opgelost. Zeer behulpzame mensen aan de helpdesk (zonder wachttijden). Zal wel komen van de Duitse Gründlichkeit. Nu draait alles naar tevredenheid met de "ongeschikte" inverters.