LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongewenst overstappen te makkelijk

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
carmar

Ongewenst overstappen te makkelijk

Ongelezen bericht door carmar »

Mijn moeder (75) is een aantal weken geleden telefonisch benaderd door de Nederlandse Energie Maatschappij. Zij heeft aangegeven hier niet geinteresseerd in te zijn, maar men zou haar alleen een informatie pakket opsturen.

Je begrijpt het al....... Welkom bij de Nederlandse Energie Maatschappij.
Het is langer dan 7 dagen blijven liggen voor er op gereageerd is dus te laat om zomaar op te zeggen. Maar we geven niet op.

Wat ik niet begrijp is dat je zomaar, zonder een handtekening te zetten, overgezet kunt worden naar een andere energieleverancier. Volgens mij moet er in de regelgeving wat verandert worden dat je een bevestiging met handtekening terug moet sturen voor je overgezet wordt.

Nu heb je alleen een boel ellende, aangetekende brieven, ongewenste telefoontjes e.d.

Kan hier niet iets aan verandert worden?

Groeten Rianne

Maarten1234

Re: Ongewenst overstappen te makkelijk

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Regering vind 100 dagen niets doen en door het land gaan belangrijker dan dit soort zaken. Je kunt het zien aan het algemeen rookverbod voor de horeca. Het wetsvoorstel is reeds in zeer snel tempo door de 2e kamer gejast. Nu nog de 1e kamer en dan kan het naar de koningin die wat dat aangaat toch wel haar klauw zet, Vervolgens naar de drukker van de Staatscourant en het is wet.

Er zijn teveel haken en ogen aan de door Brinkhorst opgestelde wetgeving. Deze komen nu bovendrijven.

Het is erkent en dit mag nooit. Dit druist tegen de wetgeving in. Een dergelijke koop, moet je daarentegen ook binnen 7 dagen na toezegging ongedaan kunnen maken. Wanneer jij een brief aangetekend verzend met ontvangstbevestiging dan kunnen zij nimmer zeggen dat zij de brief nooit ontvangen hebben. Hun handtekening is namelijk bij ontvangst van de brief gezet. Dus mensen verstuur enkelt AANGETEKEND MET ONTVANGSTBEVESTIGING. Dit kost wel meer, maar je hebt een juridisch bewijsstuk.

Zowiezo is handtekening vereist voor het ondergaan van een contract. Echter wanneer jij over de telefoon een mondelinge overeenkomst aangaat dan is deze ook bindend wanneer daar bewijs van is. Een handtekening is dan niet meer nodig. Deze telefoongesprekken worden opgenomen om de overeenkomst bindend te maken. Vervolgens kunnen zij dan volstaan met het opsturen van een mondeling overeengekomen contract waar je 7 dagen de tijd voor hebt tot opzegging. Dit valt onder de colportagewet. (verkoop aan de deur of via telefoon of ander mediamiddel)

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Zowiezo is handtekening vereist voor het ondergaan van een contract.
Nee, dit is dus niet het geval. Als ik een leverancier bel en geef aan te willen overstappen of bij hen aangesloten te willen worden kan dat domweg telefonisch plaatsvinden en is het rechtsgeldig.
Inderdaad heeft de overheid deze mangel erkend en men wil dit -gelukkig- gaan veranderen. Zeker wat betreft switches van leveranciers. Het toekomstig streven is dat hiervoor een bevstigings handtekening van de contractant nodig zal zijn. Zonder deze handtekening, geen switch.
Laten we hopen dat deze maatregel héél snel haar intrede gaat doen.
Want als ik de pest heb aan mijn buurman/vrouw kan ik hem/haar zomaar gaan aanmelden bij een willekeurige leverancier voor levering. (ik bedoel maar) :wink:

Maarten1234

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Shine lees eens verder dan je neus lang is :wink:.

Ik schreef ook: Echter mondeling is ook bindend. Zij hebben dan voor bewijs op de achtergrond een band meedraaien.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

ik had verder gelezen dan mijn neus lang was en vond je eerste regel te stellig en daarmee dus ook fout. Vandaar mijn aanvullende reactie! :)
Is er nu wel of geen overeenkomst gesloten?
Het energiebedrijf zegt dat er wel degelijk sprake is van een overeenkomst. Hun bewijs: een bandopname die van het telefoongesprek gemaakt is.

Vraag een kopie op van de opname. Daar heeft u recht op. U kunt dan nagaan of de leverancier alle wettelijke verplichtingen is nagekomen:
De energieleverancier moet aan het begin van het telefoongesprek uw toestemming vragen om het gesprek op te nemen.
Tijdens het gesprek moeten alle voorwaarden worden voorgelezen.
U moet op alle voorwaarden “ja” antwoorden.
De leverancier moet de overeenkomst schriftelijk bevestigen.
De leverancier moet u attenderen op de afkoelingsperiode van 7 werkdagen.
Wanneer alle voorwaarden aan u zijn voorgelezen en u heeft op alle voorwaarden "ja" gezegd, dan is er waarschijnlijk een overeenkomst tot stand gekomen.

Kunt u nog van de overeenkomst af?
De afkoelingsperiode van 7 dagen gaat in direct na het telefonisch sluiten van de overeenkomst. Binnen deze periode kunt u de overeenkomst weer opzeggen. Dat doet u met een aangetekende brief. Zie ook het artikel over kopen op afstand.
Op de website van ConsuWijzer vindt u een voorbeeldbrief Klacht ongewenste switch energiebedrijf.

Wanneer aan een van de bovenstaande voorwaarden niet is voldaan en de leverancier niet alle inlichtingen heeft gegegeven die hij moet geven, dan heeft u een bedenktijd van 3 maanden om de overeenkomst op te zeggen.

Is de bedenktijd verstreken?
Dan staat u niet zo sterk. U kunt nog twee dingen doen:
Een klacht indienen bij het energiebedrijf. Energieleveranciers hebben een regeling voor het afhandelen van klachten. Maak daar gebruik van.
Leidt een klachtenprocedure niet tot het gewenste resultaat? Dien dan een klacht in bij de Geschillencommissie, www.sgc.nl.
Bron: http://www.juridisch-loket.nl/hetjl/tem ... nguageId=1

Tussen haakjes..... hoeveel energie- én andere bedrijven vertellen/vragen je vooraf toestemming dat het gesprek wordt opgenomen?
Ik heb dit nog nooit, maar dan ook nooit meegemaakt!!! Mag hieruit vastgesteld worden dat dan eigenlijk geen enkele telefonische verkoop rechtsgeldig is?!

bartnl

Ongelezen bericht door bartnl »

De leverancier moet de overeenkomst schriftelijk bevestigen.
lijkt mij een moeilijke stap om aan te tonen voor de leverancier aangezien ze dit niet aangetekend doen?

Gesloten