LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onterechte afsluiting elektra

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
paul80

onterechte afsluiting elektra

Ongelezen bericht door paul80 »

Weet iemand raad?

Ik heb van Essent een laatste herinnering ontvangen voor het betalen van een energie nota van 2004/2005 van een adres waar ik nooit heb gewoond. De vorige eigenaren van mijn huidige woning zijn naar dit adres verhuisd. Het betreft dus een administratieve fout. Dit heb ik telefonisch en schriftelijk medegedeeld, maar nu wenst essent toch over te gaan tot afsluiting van mijn aansluiting. Mijn vraag is:
- kunnen ze ook mijn afsluiting afsluiten of alleen die van het adres wat niet betaald is?
- welke actie kan ik het beste ondernemen?
- wat te doen als ze toch over stappen tot afsluiting, komt er niet eerst een rechtzaak waar ik de vordering kan betwisten?

Ik hoor het graag. Ik begreep trouwens dat er sowieso voor 1 april wettelijk geen afsluiting mag plaats vinden conform de Regeling afsluiten elektriciteit en gas van kleinverbruikers?

Shine

Re: onterechte afsluiting elektra

Ongelezen bericht door Shine »

Neem contact op met de verhuurder van de woning waar u gedurende 2004-2005 woonachtig was. Probeer het huurcontract te bemachtigen alsmede einde huurovereenkomst.
Daarmee kunt u namelijk aantonen dat u niet gedurende die periode verantwoordelijk was voor de woning waar deze rekening betrekking op heeft.
Fax deze bewijs bescheiden naar de leverancier (na eerst telefoninsch contact te hebben gehad en dit voor te stellen)
Trouiwens...de herinnering die u ontvangen hebt, staat die ook op uw naam geadresseerd? Of is dat op de tenaamstelling van iemand anders?

paul80

Alvast bedankt voor uw reactie. Het betreft hier echter een koopwoning. dus eigendom is eenvoudig na te gaan bij het kadaster. De nota staat trouwens op mijn naam. Essent geeft aan dat de aansluiting is gekoppeld aan mijn klantnummer. heb al aangegeven dat het hier dus duidelijk een administratieve fout betreft.

Maarten1234

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Afsluiten mogen zij inderdaad, maar zij mogen niet zomaar je huis in. Daar hebben zij toch wel meer bij nodig dan enkelt niet betaalde rekeningen. Hier komt juridisch wel meer bij kijken.

Wanneer jij kunt aantonen dat jij eigenaar bent vanaf een bepaalde datum en dat de rekening van de vorige eigenaar is dan kunnen zij jou niets maken. Neem contact op met je netbeheerder. Ik weet niet waar je woont, maar Essent is geen netbeheerder. De netbeheerder kan eventueel tussenbeide komen en anders jou doorverwijzen. Immers zij maken daar ook notitie in hun administratie over wisseling van klantgegevens.

Laat hen bij Essent alles maar op orde brengen en stuur desnoods een kopie waarin staat vanaf wanneer jij eigenaar bent van die woning. Desnoods een brief van de notaris. Daarbij gevoegd een kopie van de rekening met de datum onderstreept.

Doe hierbij een begeleidende brief waarin staat dat jij op datum van rekening niet de eigenaar was van die woning en dat je verwijst naar de brief van de notaris. In die brief staat de passeerdatum. Ook kun je inderdaad de bewijsstukken van het kadaster bijvoegen. Essent kan hier niet onderuit en moeten erkennen.

Shine

Koopwoning:
In dat geval, zoals maarten al zegt maak kopieen van de koopacte en fax/tnt post deze stukken naar je leverancier Essent.
Daarmee toon je aan dat je destijds niet de eigenaar was van deze woning en dat Essent duidelijk een admin fout heeft in hun systeem.
Als ze die stukken hebben mogen ze je namelijk niet afslutien. Immers, u was geen eigenaar van de betreffende woning en daarmee ook niet verantwoordelijk voor de betreffende woning.

frenkievee

Ongelezen bericht door frenkievee »

Paul80 geeft in zijn eerste stukje aan dat hij nooit op dat adres heeft gewoond, maar dat het het nieuwe adres is van de vorige bewoners van het huis waar hij nu woont. Hij kan alleen maar via informatie van het kadaster aantonen dat hij nooit eigenaar van dit adres is geweest. Hij kan namelijk niet eens papieren hebben van de genoemde woning.

Op basis van deze gegevens blijkt Essent een fout gemaakt te hebben in de adminstratieve afwikkeling van twee verhuizingen.

Paul80: heb je contact met de mensen die in jou huis gewoond hebben? Hebben zij ook problemen hiermee? Zo ja, samen sta je sterker denk ik.

Afsluiting van de aansluiting zou m.i. niet eens aan de orde mogen zijn omdat Essent niet de moeite neemt om te reageren op correspondentie en dat is toch het minste wat ze moeten doen.
Het beste is: een aangetekende brief met ontvangsbevestiging sturen met daarin de uitleg zoals hiervoor al aangegeven en een termijn waarin je een reactie met excuses van Essent verwacht.

succes!

paul80

vandaag 3 brieven gehad.

- 1 van de gemeente met een mededeling dat mijn aansluiting zou worden afgesloten n.a.v. een schrijven van essent van 13 febr.
- 2 excuusbrief van Essent dat ze fout zaten en dat ik natuurlijk niet zou moeten betalen voor een aansluiting waar ik nooit gewoond heb.
- 3 nog een excuusbrief met een paar bloemen erbij.

Leuk gebaar alsnog, maar als ze mij in eerste instantie serieus hadden genomen had dat iedereen een hoop moeite en overlast bespaard. Nu toch te laat omdat ik heb besloten om over te stappen naar een andere leverancier.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Gelukkig voor jou Paul80 is alles nog bijtijds op zijn pootjes terecht gekomen. Toch zou ik willen opmerken: Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. (Je kunt hier nog aan toevoegen: En ik ken er die geen fouten maken).
Er zal een fout gemaakt zijn bij de eerdere verhuizing van jou. Misschien heb jij bij de aanmelding op je huidige adres doorgegeven dat de mensen van jouw huidige adres verhuisd zijn naar het nieuwe adres waar ze nu wonen. Toen is er met muteren een fout gemaakt.
Alleen begrijp ik niet dat jij nu eerst (ten onrechte) een laatste herinnering ontvangt op je huidige adres van een energienota van 2004/2005. Normaliter zou Essent al lang op het adres waar het over gaat aan de deur hebben gestaan, om af te sluiten. Dat jij de nota ontvangt betekent dat de echte verbruikers over die periode geen nota hebben ontvangen, immers die waren op dat moment nog bekend bij Essent.
Om vervolgens nog antwoord te geven op een van je vragen is dat een Netbeheerder wel degelijk je kunt afsluiten op jouw tegenwoordige woonadres indien je een betalingsachterstand hebt of de nota niet betaald hebt. Dit kan buiten in de grond indien de toegang tot de woning waar de aansluiting is gemonteerd geweigerd wordt.

paul80 vandaag 3 brieven gehad.
- 1 van de gemeente met een mededeling dat mijn aansluiting zou worden afgesloten n.a.v. een schrijven van essent van 13 febr.

Dit is voor mij vreemd. Of je moet Essent als netbeheerder hebben en een (van de weinige) gemeentelijke energiebedrijf als Leveringsbedrijf. Maar je geeft al aan over te stappen van Essent naar een andere Leverancier. Dus daarom ????

Indien je daadwerkelijk wilt overstappen is het wel raadzaam om je goed te oriënteren. Raadpleeg hiervoor diverse topics waar over diverse Leveranciers is geschreven, of geef je Essent nog een kans na hun excuses (en bloemen).

Maarten1234 Essent is wel degelijk een Netwerkbedrijf met netten in diverse provincies (voorheen van diverse provinciale elektriciteitsbedrijven) en is tevens ook een Leveringsbedrijf. Dit bedrijf is o.a. ontstaan uit vroegere bedrijven PLEM, fusie PLEM en Limagas waaruit Mega-Limburg ontstond, vervolgens zijn nog verschillende gemeentelijke energiebedrijven erbij gekomen en uiteindelijk is de naam Essent gekomen.

Shine

Eind goed al goed.
Bloemen in de vaas en geniet er maar van.
Vergeet snel deze akelige ellende.
Men heeft de fout iig groots toegegeven en zich daarvoor verontschuldigd.

Gesloten