LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgeloste jaarnota problemen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
helneco

Opgeloste jaarnota problemen

Ongelezen bericht door helneco »

Hallo,

Ik lees hier heel wat problemen over jaarnota's. Meestal moet er flink worden bijbetaald vanwege geschatte meterstanden, niet verwerken van aangegeven meterstanden etc etc.

Ik zit met hetzelfde probleem, als alleenstaande ben ik erg weinig thuis heb een fulltime job doe daarnaast een deeltijd studie in de avond uren. Toch staat er een rekening te wachten van € 3000,- die even betaald moet worden. Oorzaak, geschatte meterstanden in 2004 en 2005, terwijl ik ze online aangegeven heb.

Natuurlijk kan ik bezwaar aandienen etc.

Ik vraag me af zijn er mensen die een zaak gewonnen hebben als het gaat om de jaarnota.

Kun je aangegeven of je een zaak gewonnen hebt?
Wat heb je allemaal ondernomen om je gelijk te halen?
Of heeft het helemaal geen zin en ben je genoodzaakt om een betalingsregeling te treffen.

Ik denk dat een opsomming van oplossingen/resultaten heleboel gedupeerden zou kunnen helpen.

tjoektjoek

Re: Opgeloste jaarnota problemen

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Ik wil niet bot overkomen, maar ik denk dat je toch echt moet betalen en wel omdat:

- op elke jaarnota heeft gestaan dat de meterstanden waren geschat (dmv sterretje bij de standen bijvoorbeeld)
- geschatte meterstanden of niet, je hebt het verbruikt en waarom zou je niet voor je verbruik moeten betalen? In 2004 en 2005 heb je dus lekkere meevallers gehad en nu niet.

Natuurlijk weet ik ook wel dat 3000,- echt een enorm bedrag is, maar ik denk dat elke rechter zal zeggen: gebruiken is betalen.

In ieder geval succes ermee!

Ali Bensalah

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Op het moment dat je een ontvangstbevestiging van de door jouw opgestuurde meterstanden hebt en reeele, dus niet geschatte meterstanden vermeld op de jaarafrekening heb je een zaak.
http://www2.sgc.nl/Web/Site/default.asp ... 2&cvt=2413

Heb je dit alles niet, had je de jaarrekening beter na moeten kijken en vergelijken met je eigen gegevens. Waar sturen ze anders die jaarrekening nog voor!?

helneco

Ongelezen bericht door helneco »

@ tjoektjoek: Ik vat jou reaktie niet als bot op. Tevens, mijn probleem zoals jij dat schetst is incompleet, maar daar gaat het nu niet om anders had ik dat uitvoeriger beschreven.

Dit onderwerp gaat over voorbeelden van opgeloste problemen en niet zozeer mijn probleem.

Heb jij zelf een probleem gehad met je jaarnota? Is dat goed opgelost? Wat heb je allemaal gedaan?

Misschien dat iemand anders daar ook wat aan heeft.

Ali Bensalah

zou inderdaad wel boeiend zijn om te zien wat voor een service de energiebedrijven nog bieden ten aanzien van uiterst gemakzuchtige klanten.
Mensen die misschien elk bonnetje van de Aldi 2 keer controleren hebben geen idee wat er op de jaarrekening of uberhaupt op de meters in hun meterskast staat. :idea:
Hoeft toch ook niet, komt toch wel "automatisch" uit het stopcontact.
En dat terwijl nu al geruime tijd bekend is dat het administratief bij de energiebedrijven niet altijd goed loopt!?
Puur luiheid, gemakzucht en laksheid (en misschien een beetje angst voor die hoop cijfertjes of om de meterkast open te doen anders dan de stofzuiger te pakken) :twisted:

(sorry, moest het even kwijt, zal me in het vervolg weer inhouden) :oops:

jsp

Ongelezen bericht door jsp »

@ Al(d)i Bensalah,

ik begrijp je reactie niet zo goed. Ligt het aan mij? Wat hebben mensen die bij de Aldi boodschappen doen te maken met gemakzucht? Ik doe daar wel eens boodschappen omdat ik tamelijk prijsbewust ben. Daarom weet ik ook precies wat er wel en niet op mijn energierekening staat, en of dat klopt met mijn verbruik. Dat kijk ik overigens ook regelmatig na, in de meterkast inderdaad. Ik sta bij de Aldi trouwens wel vaak een kwartier in de rij voor de kassa, maar je moet er wat voor over hebben. Ik ben soms niet zo gemakzuchtig...

Ik denk dat juist de mensen die (zelfs) de kassabon van de Aldi 2x controleren dat eerder doen omdat ze prijsbewust zijn, financieel niet al te ruim zitten (door welke oorzaak dan ook,) en het geeft geen pas ze af te schilderen als lui, laks en gemakzuchtig. Dat is pas goedkoop.
Laatst gewijzigd door jsp op 14 dec 2006 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Ali Bensalah

elke willekeurige retailer - waar boter bij de vis verlangd wordt - wordt wel gecontroleerd middels bonnetje/factuur.
Energiebedrijf, waar je zonder er naar te hoeven omkijken toch wel de producten van in huis krijgt, neemt men vaak niet eens de moeite om een jaarfactuur te bekijken en wordt men pas wakker als men na een jaar of 3 een vette rekening krijgt.
Niks negatiefs ten opzichte van aldi klanten/alleen als voorbeeld voor een bekende retailer(detailhandelaar) genomen.

jsp

Ongelezen bericht door jsp »

Ali, ik vind dat je generaliseert.
... neemt men vaak niet eens de moeite om een jaarfactuur te bekijken.
Wie zegt dat men de facatuur niet bekijkt? Misschien zijn de facturen te ingewikkeld? Misschien klopt er geen r**t van de factuur?

Uit jouw bijdrage zou ik het idee kunnen krijgen dat mensen die met energienota's in de problemen komen dat doorgaans aan zichzelf te wijten hebben, omdat ze de afrekening niet controleren (zoals ze dat met de kassabon van Aldi of AH mogelijk wel doen.) Dat is dus niet zo; torenhoge energieprijzen en wanorde in de administratie tussen energieleveranciers- en producenten onderling zijn de voornaamste oorzaak van betalingsproblemen (naast natuurlijk inkomensproblematiek). Je kan niet zomaar zeggen dat deze mensen de rekeningen ongelezen weggooien. Natuurlijk staat dat los van waar je je boodschappen doet, maar de schuld moet niet bij voorbaat bij de luie en gemakzuchtige consument worden gelegd.

Ali Bensalah

Dit gaat niet om facturen waar geen barst van klopt. Dit gaat om facturen (en OP is niet de enige die in deze trant gepost heeft) die pas bekeken worden als er een hoog bedrag onder de streep staat.
Dat vindt ik gemakzuchtig.
In het geval van OP had hij al 2 jaar geleden in kunnen grijpen als hij de jaarrekening goed bekeken had en gezien had dat de online ingegeven waarden niet terug kwamen op de jaarafrekening
Men kan er een hoop excuses bijhalen maar dat vind ik laksheid
De moeizame administratieve processen bij de energiebedrijven- die zo onderhand toch wel tot iedereen doorgedrongen moeten zijn - rechtvaardigen juist dat je ze dicht op de huid blijft zitten.

Luiheid was misschien een te sterke uitdrukking; ik zie de motie van afkeuring wel tegemoet 8)

nlnl

Ongelezen bericht door nlnl »

Bij meerverbruik ouder dan 3 jaar kunnen ze na schatting niks meer in rekening brengen (tenminste voor particulieren). Nogal wat bedrijven hebben jaren standen geschat.

Schakel de Geschillencommissie in als ze verder dan 3 terug willen afrekenen. Het doet daarbij niet terzake of je al dan niet iets hebt doorgegeven.

Gesloten