Hoi,
Onprettige verrassing gisteren nadat ik een half jaar geleden van E.On naar Green Choice overstapte. Ik was erg tevreden over Green Choice, tot ik gisteren een brief van E.On ontving dat ik ze een 'opzegvergoeding' schuldig ben?
De website van Green Choice is vernieuwd sinds september 2009, destijds werd er met geen woord gerept over mijn oude contract en dat ik daar rekening mee diende te houden. Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben?
Ik stuurde zojuist onderstaande email naar Green Choice:
Geachte heer/mevrouw,
In oktober 2009 stapte ik over van mijn lokale energieleverancier E.on naar Green Choice.
Ik heb me via uw website aangemeld. Deze was destijds nog niet zo uitgebreid als nu. Ik heb alles goed doorgelezen en toestemming verleend aan Green Choice om mijn opzegging te regelen. Ik ging er hierbij vanuit dat dit geheel kosteloos zou zijn.
Aangezien Green Choice adverteerde dat zij alles zouden regelen rondom het overstappen, ben ik ervan uitgegaan dat er hierbij rekening gehouden zou worden met opzegtermijnen etc.
Gisteren ontving ik echter een brief van E.on dat ik hen wegens contractbreuk een opzegvergoeding verschuldigd ben die kan oplopen tot €350,=
Zojuist heb ik gebeld met uw klantenservice en die van E.on.
Bij E.on wisten ze me te vertellen dat mijn contract in november 2009 zou aflopen en dat dit inzichtelijk was voor Green Choice via het CCP. Het zou van klantvriendelijkheid getuigen als jullie me hiervan op de hoogte hadden gesteld. Ik zou dan 1 maand later zijn overgestapt naar Green Choice, zonder allerlei extra kosten.
Op uw website was destijds nergens te vinden dat ik rekening moest houden met mijn oude contract, Green Choice zou alles voor me regelen. Nu ik geconfronteerd wordt met extra kosten, blijkt dat jullie dit niet vergoeden. Ik betreur dit zeer en overweeg terug te gaan naar E.on om die kosten te besparen. De korting die ik namelijk bij jullie krijg op de energie ben ik meer dan kwijt aan deze boete. Erg jammer, want ik was heel erg tevreden over Green Choice en dacht dat alles netjes geregeld was.
Ik hoop dat jullie toch met een passende oplossing willen komen en ik kijk erg uit naar jullie reactie.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Opzegvergoeding Green Choice vs. E.On
Re: Opzegvergoeding Green Choice vs. E.On
Je hebt zelf ook het contract met e.on afgesloten, dus had je zelf ook kunnen weten tot wanneer je contract loopt. Als jij aangeeft te willen overstappen, en dat je dat per direct zou willen doen (je hebt blijkbaar niet aangegeven dat je pas per november 2009 zou willen overstappen), dan kun je toch moeilijk Greenchoice verwijten dat ze jou opdracht uitvoeren?
Overigens is de maximale opzegvergoeding bij een resterende looptijd korter dan een jaar 50 euro per product, dus bij gas + electriciteit samen zou het maximaal 100 euro zijn.
Overigens is de maximale opzegvergoeding bij een resterende looptijd korter dan een jaar 50 euro per product, dus bij gas + electriciteit samen zou het maximaal 100 euro zijn.
Het probleem is dat ik geen opdracht heb gegeven om direct over te stappen, sterker nog: er werd niet eens gevraagd naar per wanneer of hoe het met mijn huidige contract zat!
Wanneer een bedrijf aanbiedt je overstap volledig en kosteloos te regelen en vervolgens niet informeert naar de huidige situatie, mag je er toch wel vanuit gaan dat zij zelf deze informatie opvragen bij je huidige leverancier?
Je hebt volkomen gelijk dat ik het contract met e.on zelf afsloot en achteraf gezien had ik mijn overstap liever zelf geregeld. Ik ben er van overtuigd geweest dat er rekening mee gehouden zou worden, dat zou ik zelf ook gedaan hebben indien ik zelf had opgezegd en me elders zou aanmelden!
Het kan toch niet de bedoeling zijn van Green Choice om mensen met deze kosten op te zadelen?
Daarom is het zo jammer dat er toen op de website geen enkele informatie is verstrekt over deze kosten en de voorwaarden van het overstappen. Het is ook tekenend dat het er nu wel opstaat, waarschijnlijk ben ik niet de eerste nieuwe klant die deze 'verrassing' op de deurmat vond.
Ik vind 100 euro een behoorlijk bedrag overigens.
Wanneer een bedrijf aanbiedt je overstap volledig en kosteloos te regelen en vervolgens niet informeert naar de huidige situatie, mag je er toch wel vanuit gaan dat zij zelf deze informatie opvragen bij je huidige leverancier?
Je hebt volkomen gelijk dat ik het contract met e.on zelf afsloot en achteraf gezien had ik mijn overstap liever zelf geregeld. Ik ben er van overtuigd geweest dat er rekening mee gehouden zou worden, dat zou ik zelf ook gedaan hebben indien ik zelf had opgezegd en me elders zou aanmelden!
Het kan toch niet de bedoeling zijn van Green Choice om mensen met deze kosten op te zadelen?
Daarom is het zo jammer dat er toen op de website geen enkele informatie is verstrekt over deze kosten en de voorwaarden van het overstappen. Het is ook tekenend dat het er nu wel opstaat, waarschijnlijk ben ik niet de eerste nieuwe klant die deze 'verrassing' op de deurmat vond.
-
VioletPrue
Green Choice hoeft niet te waarschuwen voor overstapboetes, die staan in de voorwaarden van E.on.azrael969 schreef:Het probleem is dat ik geen opdracht heb gegeven om direct over te stappen, sterker nog: er werd niet eens gevraagd naar per wanneer of hoe het met mijn huidige contract zat!
Je had dus beter zelf kunnen nagaan wanneer je contract afliep en pas met ingang van die datum over te stappen.
Dit moet je ergens aangeven, ik heb voor mijn werk de overstap van Oxxio naar Nuon geregeld en moest zelf aangeven per wanneer ik wilde overstappen.
In je eerste post meld je dat je er vanuit ging dat je overstap kosteloos zou zijn en nu zeg je dat Green Choice je dat heeft aangeboden, kosteloos overstappen.
Wat is het nu?
In het eerste geval is het niet de schuld van Green Choice, in het tweede wel.
Dus heel belangrijk om duidelijk te hebben.
Green Choice hoeft niet te waarschuwen, maar je bent het hopelijk met me eens dat het wel zo netjes is om dat wel te doen?VioletPrue schreef:Green Choice hoeft niet te waarschuwen voor overstapboetes, die staan in de voorwaarden van E.on.
Je had dus beter zelf kunnen nagaan wanneer je contract afliep en pas met ingang van die datum over te stappen.
Dit moet je ergens aangeven, ik heb voor mijn werk de overstap van Oxxio naar Nuon geregeld en moest zelf aangeven per wanneer ik wilde overstappen.
In je eerste post meld je dat je er vanuit ging dat je overstap kosteloos zou zijn en nu zeg je dat Green Choice je dat heeft aangeboden, kosteloos overstappen.
Wat is het nu?
In het eerste geval is het niet de schuld van Green Choice, in het tweede wel.
Dus heel belangrijk om duidelijk te hebben.
De reden dat ik zo verontwaardigd ben hierover, is dat ik het gevoel krijg dat ik belazerd wordt. Het lijkt me een kleine moeite voor een bedrijf om klanten goed te informeren, zoals ook op de huidige website van Green Choice het geval is.
Het gaat mij erom dat het niet doorzichtig is wat zij wel regelen en wat niet. Als ze fatsoenlijk hadden aangegeven dat ik zelf de einddatum van mijn huidige contract moest aangeven, had ik dat uiteraard gedaan.
Green Choice biedt overigens nog steeds aan om een kosteloze overstap te regelen, vandaag nog op de voorpagina van Trouw.
Het zou fijn zijn als ze hierbij zouden vermelden dat je dan wel zelf moet uitzoeken wat voor contract je hebt, tot wanneer dat loopt en of je er kosteloos onderuit komt.