LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstappen Ned Energie Maatschappij (NLE) naar Oxxio

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hebra98

Overstappen Ned Energie Maatschappij (NLE) naar Oxxio

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ongelofelijk maar waar. Wat een drama. Je zou er een boek van kunnen schrijven.

Ongeveer 1,5 jaar geleden werd ik benadert door Oxxio of ik weer terug wilde komen als klant. Door mijn 3 jarige overeenkomst met NLE, hing er mij een boete boven het hoofd vanwege contractbreuk. Ik zou immers 1,5 jaar eerder van mijn contract af willen. Dit was ook mijn wens door meerdere geschonden afspraken door de NLE.
Oxxio garandeerde mij, door de telefoon, dat zij de kosten van deze boete zouden vergoeden, maar ik moest ze eerst zelf aan de NLE betalen. Na een controle in de algemene voorwaarden van Oxxio, kwam ik er achter dat Oxxio deze boete NIET zou vergoeden als je binnen 3 jaar, na klant te zijn geweest bij Oxxio, weer terug wilde komen. Ik heb dus meerdere keren aangegeven dat ik EERST de zekerheid wilde hebben van de vergoeding van deze boete, alvorens over te stappen. Uiteraard wilde ik dit, zwart op wit van Oxxio en ik zou worden gebeld door het hoofdkantoor van Oxxio. Niets meer vernomen.
Aan het einde van mijn contract bij de NLE.. (ik heb dus 1,5 jaar gewacht op een telefoontje van Oxxio.) was er een actie bij Oxxio met het slim in de gaten houden van je verbruik met een app voor je telefoon, mijn Oxxio en als lokkertje de “Zogenaamde gratis Ipad”.
Aangezien ik een “slimme meter” van Oxxio in de kast heb dacht ik, dan is het nu een goed moment over te stappen.
O, hoe kon ik zo goed gelovig zijn en hoe dom kan een meter werkelijk zijn?

Na mijn overstap (02-09-2012) ben ik ingelogd in mijn Oxxio en mijn meterstanden waren niet zichtbaar. Contact met Oxxio vertelde mij dat het account in “ mijn Oxxio “ nog één van 3+ jaar geleden was. Deze moest vervallen en dan zou ik de volgende dag een nieuw account kunnen gebruiken. Zo gezegd… Ik log in en krijg de vraag of ik toestemming geef om mijn meter uit te lezen. Uiteraard, daarom heb ik zo’n ding, toch? Perfect, 10 min later zie ik keurig al mijn standen, zelfs van voorgaande jaren (2009-2012). Mooi dat werkt maar… , daar is het verhaal natuurlijk niet klaar.

Een week later log ik weer in. Moet weer toestemming geven mijn meter uit te lezen en geef uiteraard weer akkoord.…. WTF… Standen WEG…Ik zie geen enkel verbruik meer. Ik wacht even een uurtje, een dag… NIETS MEER..
Ik neem weer contact op met Oxxio…ze begrijpen niet wat er fout gaat… probeer nog eens in te loggen.. nog steeds niets..Hmm vreemd… Oja.. zegt de helpdeskmedewerker… U kunt uw meterstanden niet meer uitlezen…
WTF… Ik heb een “slimme meter van Oxxio” ik heb een App op mijn “zogenaamde gratis Ipad” waarmee ik het allemaal snel en overzichtelijk kan volgen en dan vertel je mij……
“Je moet elke dag even je standen opschrijven en invullen vanaf je slimme meter in “Mijn Oxxio”
(ik dacht even dat ik in de telefoonversie van Bananasplit zat..)
Dat was werkelijk wat mij werd verteld.

Inmiddels zijn we al een tijdje verder en meerdere telefoongesprekken zonder enige vooruitgang.
Het blijkt dat dit al begin 2012 bekend was dat de Slimme meter van Oxxio niet meer uit te lezen was, maar dat bij mijn overstap naar Oxxio dit even verzwegen is. Ze wisten immers dat ik een "slimme" meter van Oxxio had.

Maar,
toen kreeg ik de eindafrekening van NLE… Die vertelde mij, 503 euro bijbetalen.
Na een snelle controle bleek al snel dat ze in totaal 2100+Kwh teveel in rekening hadden gebracht.

Nu hoor ik jullie al denken, dat is echt de NLE. Hmm, lees verder want dat zit toch iets anders.

De NLE heeft deze standen doorgekregen van Oxxio. Ja, je leest het goed. Oxxio heeft de meterstanden doorgegeven aan NLE.
Oxxio verklaard dat ze de meterstanden (welke ik had doorgegeven aan NLE en Oxxio) hebben doorgegeven aan Liander (de netbeheerder) die hier vervolgens niets mee hebben gedaan en als reactie een schatting hebben gedaan van de meterstanden. 2100 Kwh te veel, en Oxxio accepteert het gewoon.
Liander gebeld..Deze vertellen mij dat Oxxio deze standen niet heeft doorgegeven en ze moesten daarom een schatting doen. (het dubbele schatten, hmm… wat voor genieën werken er bij Liander?)
Dus weer contact opgenomen met Oxxio, maar deze blijven bij het standpunt dat Liander de fout heeft gemaakt en dat lijkt mij wel een mogelijkheid. En wel hierom.
Mijn Gasmeterstand was wel exact correct. Terwijl dit niet geschat kon zijn, aangezien mijn gasverbruik wel hoger was dan voorgaande jaren.
Om het hele verhaal op te sommen en mijn conclusie:
Als je een na berekening krijgt voor Energie, controleer dan je meterstanden of deze overeenkomen met de werkelijk standen. Liander is namelijk NIET te vertrouwen en schatten kunnen ze al helemaal niet.

Als Oxxio aangeeft, handig en snel je energie inzichtelijk en een “gratis Ipad”
De Ipad is NIET GRATIS, je betaald namelijk meer als Kwh prijs. Volgens mij is daarmee de Ipad aktie een volkomen misleidende reclame.
Als je niet een volledig nieuwe slimme meter hebt van je netbeheerder (Liander) moet je meterstanden regelmatig zelf aflezen en invullen in “mijn Oxxio” (als dat werkt, want bij mijn werkt dat in mijn Oxxio OOK niet eens). De Slimme meter van Oxxio is net zo slim als mijn deurknop.

Voor wat betreft de te hoge meterstanden op de eindnota van NLE:
Ik moest, van Oxxio, een foto maken (met datumbewijs) om te bewijzen dat mijn meterstanden niet correct waren. Inmiddels zijn de meterstanden gecorrigeerd en i.p.v. 503 euro betalen krijg ik nu 20 euro terug van NLE. En nog krijgen ze het voor elkaar om de eindstand bij Oxxio niet exact gelijk te krijgen aan de stand bij NLE.
En dat lijkt mij VOLLEDIG te wijten aan Oxxio, en dit keer eens niet aan NLE.
Wel vreemd blijft dat NLE mij al 3 jaar kosten berekend voor meterhuur, terwijl ik dit voor mijn “debiele slimme meter” ook al aan Oxxio betaalde.
Oxxio of Nederlandse Energie Maatschappij….

Ze beloven dingen die ze niet nakomen en liegen en bedriegen alsof dat hun core business is.

e-chec

Re: Overstappen Ned Energie Maatschappij (NLE) naar Oxxio

Ongelezen bericht door e-chec »

Hoe groter de organisatie des temeer schijven er moeten worden gepasseerd voor er iets goed is geregeld. Heel vaak loopt het fout en zelfs meerdere keren. Uit het bericht dat ik zelf zojuist op dit forum heb geplaatst blijkt dat Oxxio zijn eigen meters niet kent en wat formulieren betreft nog niet is ingespeeld op moderne ontwikkelingen.

Ik heb sterk de indruk dat de samenwerking van Oxxio met netbeheerder Liander slecht verloopt. Daar zal de overdracht van de meters begin dit jaar wel mee te maken hebben.

Jammer dat er bij grote organisaties geen mensen werken van wie de beloning afhankelijk is van het goed regelen van zaken voor de individuele klant.

deoxxiomedewerker

Re: Overstappen Ned Energie Maatschappij (NLE) naar Oxxio

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste Hebra98,

Wij hebben uw bericht ook via www.energieleveranciers.nl ontvangen. Hier hebben wij op gereageerd en u verzocht om uw gegevens te sturen naar [email protected].

We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Michaël
Oxxio Nederland bv

Gesloten