LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstappen van Dong naar Essent.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Meneer Radio

Overstappen van Dong naar Essent.

Ongelezen bericht door Meneer Radio »

Werd vandaag gebeld door Essent om over te stappen .
Ze vertelde me dat Dong met 20% omhoog gaat.
Ik kan hier zelf niks over terug vinden op het internet.

Daarnaast vertelde ze me iets over de leidingen die hier liggen oorspronkelijk van Essent zijn
en dat je dus als het ware ook een deel betaalt aan Essent ( die zitten dus als het ware inbegrepen bij Dong)
Vandaar dat de koste dan uiteindelijk lager zijn bij Essent?

Is er nou spraken van een mooi verkopers praatje of wordt er deels de waarheid vertelt?

Shine

Re: Overstappen van Dong naar Essent.

Ongelezen bericht door Shine »

Meneer Radio schreef:Werd vandaag gebeld door Essent om over te stappen .
Ze vertelde me dat Dong met 20% omhoog gaat.
Ik kan hier zelf niks over terug vinden op het internet.

Daarnaast vertelde ze me iets over de leidingen die hier liggen oorspronkelijk van Essent zijn
en dat je dus als het ware ook een deel betaalt aan Essent ( die zitten dus als het ware inbegrepen bij Dong)
Vandaar dat de koste dan uiteindelijk lager zijn bij Essent?

Is er nou spraken van een mooi verkopers praatje of wordt er deels de waarheid vertelt?
- De prijzen van energie zullen bij alle leveranciers m.i.v. juli (en zoals het nu lijkt januari 2012) omhoog gaan. Dit heeft te maken met de prijs van olie. Die is de afgelopen maanden behoorlijk gestegen. Dat zul je dus terug gaan zien bij ook de energiemarkt en haar prijzen. Alleen reageert de energiemarkt met een half jaar vertraging. Dit komt door de peildata.
+van oktober-mei (voor prijsvaststelling voor juli)
+van mei-oktober (voor prijsvaststelling voor januari -2012-)
Enzo loopt dat steeds jaarlijks....
Hoe hoog deze verhoging zal zijn is echter nog niet bekend. Dus waar Essent die 20% vandaan haalt is mij een raadsel.

- M.b.t. die leidingen: Dit zijn de leidingen van de netbeheerder. In uw geval is uw netbeheerder dus Enexis (voorheen Essent). Iedereen betaalt zogeheten netbeheerders- oftewel transportkosten. Deze kosten worden NIET door de leverancier vastgesteld. Dus hebben geen invloed op uw kale leveringsprijs! Dit is ook een vaste prijs. (zie netbeheerder)
Sommige leveranciers (waaronder ook DONG) hanteren het zogeheten Leveranciers factuur model. Dit betekent dat zij de netbeheerderskosten tbv de netbeheerder mogen factureren. U krijgt 1 factuur waarop levering én netbeheer verwerkt en betaald wordt.
Andere leveranciers hanteren het Netbeheerders factuur model. Dit betekent dat u 2 facturen krijgt. Eén voor levering, de andere voor netbeheer.
Dit factuur model heeft echter géén invloed op uw leveringskostprijs!!!

Waar u op dient te letten zijn:
- kosten die de leverancier voor vastrecht LEVERING per product in rekening brengt. (sommigen noemen het ook wel administratiekosten, abonnementskosten of vaste kosten per product). Dit zijn vaste kosten die u maandelijks zonder dat u ook nog maar iets verbruikt hebt aan de leverancier kwijt bent. De prijzen voor dit onderdeel lopen behoorlijk uiteen.
VB: NLenergie rekent per product per maand 7,-. Tesamen (afgerond) 15,-.
Bij Dong is dat (voor zover ik kan opmaken) 1,99 per product.
M.a.w. mag de leveringsprijs bij sommige leveranciers aanzienlijk lager zijn, wordt dat weer volledig teniet gedaan door deze kosten. U kunt beter een ietwat hogere leveringsprijs betalen met lagere vastrecht leveringskosten, als dat u voor het omgekeerde betaald. Waarom: omdat u in het eerste geval dan iig daadwerkelijk en beter betaald voor uw verbruik.
Neem dat dus mee in uw kijk en vergelijk.
- Gasregiotoeslag:
De leverancier is vrij om zelf te bepalen wat hij als gasregiotoeslag berekent. De indeling van de gasregiotoeslag (sommigen duiden dit aan met de cijfers 1,2 etc, anderen weer met A,B,C etc) ligt weliswaar vast, maar de gasregiotoeslag tarieven niet. Er wordt weliswaar vaak verwezen naar GasTerra, maar hun tarieven zijn hun tarieven die ze berekenen naar de leverancier. Sommige leveranciers nemen dit netto over, anderen weer niet. Het is de leverancier die zelf mag bepalen wat hij aan regiotoeslag bij de consument in rekening brengt.
Zie: http://www.gasterra.nl/service/vraagena ... eslag.aspx

- Essent heeft u iig niet de waarheid verteld.

Gesloten