LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prijs verlaging energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
pol97

Prijs verlaging energie

Ongelezen bericht door pol97 »

Beste,
Kort geleden heb ik een garantieprijs kontrakt voor 3 jaar met Eneco afgesloten maar nu de prijs daalt voel ik me opgelicht ( denk dat Eneco dit vast wel wist).
Opzeggen kost ons 125 euro, kan dit toch interessant zijn ??

grun

Re: Prijs verlaging energie

Ongelezen bericht door grun »

Stel dat de prijs gestegen was, dan voelde je je toch ook niet opgelicht? Dat is het voordeel (en soms het nadeel) van een vaste prijs, waar je zelf voor gekozen hebt.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

[quote][/Beste,
Kort geleden heb ik een garantieprijs kontrakt voor 3 jaar met Eneco afgesloten maar nu de prijs daalt voel ik me opgelicht ( denk dat Eneco dit vast wel wist).
Opzeggen kost ons 125 euro, kan dit toch interessant zijn ??quote]

Waarom opgelicht ik neem aan dat je met je volle verstand een 3 jarig contract hebt afgesloten,wat op zich al niet zo verstandig was,tenzij ze je een glazenbol hebt die je toekomst voor 3 jaar kan voorspellen.
Opzeggen interessant? Wie zal het zeggen als de prijs stijgt gedurende 3 jaar niet als hij daalt misschien.

gr Henk

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

pol97 schreef:Beste,
Vraag me in gemoede af waarom u de term opgelicht gebruikt. Ik heb ook een 3 jaar contract afgesloten en ja, dan zit je daaraan vast. We hadden ook 1 jaar kunnen kiezen, u ook. Eneco heet Eneco, niet Derek Ogilvie, Jomanda of welke "ziener" dan ook. Dit hebben we zelf gedaan. U in de boot (misschien) ik in de boot. Ik zie dit als jammer, misgegokt. Had u ook geklaagd als het heel veel duurder was geworden? Nee, dat denk ik niet.

pol97

Ongelezen bericht door pol97 »

Kom op mensen,
Jullie hebben wel heel veel vertrouwen in Eneco.
Ik heb wat ge-googlet over dit kontrakt en Eneco komt daar niet zo goed uit maar mijn vraag was : is opzeggen met een boete van 125 euro een optie ?

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

pol97 schreef:Kom op mensen,
Ik heb wat ge-googlet over dit kontrakt en Eneco komt daar niet zo goed uit maar mijn vraag was : is opzeggen met een boete van 125 euro een optie ?
hoe lang loopt het contract nog ? in jan dalen de prijzen maar de energiebelasting gaat omhoog .dit geldt natuurlijk voor iedereen maar ik denk dat je het zult moeten uitrekenen of het loont.ze verwachten een daling van 80 euro pj voor een gemiddeld gezin !

Nicky_The

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Ik zou even een testje doen op energieprijzen.nl. Veel leveranciers betalen die boete voor je als je naar hun overstapt.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het probleem is dat niemand de toekomst kan voorspellen.

Wel weet ik al jaren dat vast zetten meestal geld kost.
1 jaar is voordelig, 3 jaren duurder en 5 het duurste.
Zelf kreeg ik de 5 jaren vast voor de 3 jaren prijs en dat was na een daling op de markt.
Na een daling begonnen de eerste weer te stijgen en dan snel instappen is dan slim.

Als de prijs daalde dus variabel nemen en bij stijging gokken hoeveel en dan vast zetten.
Het is een soort loterij, maar ik hoef nu niet meer.
Stoom komt nu van 't dak met PV panelen en straks ook nog Vacuümbuizen voor Warme douche en de C V ketel dus ook die 500 liters met 2x 27 pijpen want de grote platen vind ik te zwaar en te groot om die alleen op het dak te zetten.

Dus zo kun je ook op Stroom en Gas besparen.
Kijk eens op www.zonnepaneelforum.nl en je vind meer info over PV panelen die nu 15% subsidie hebben maar ik ben bezig ook voor Zonnewarmte iets te doen.

tenormin

manondoris schreef:
pol97 schreef:Kom op mensen,
hoe lang loopt het contract nog ? in jan dalen de prijzen maar de energiebelasting gaat omhoog .dit geldt natuurlijk voor iedereen maar ik denk dat je het zult moeten uitrekenen of het loont.ze verwachten een daling van 80 euro pj voor een gemiddeld gezin !
Je vergeet erbij te schrijven dat de belastingen ca. €45,00 zullen stijgen in de energie en transport (vergeet de hogere b.t.w. niet) dus €80,00 - €45,00 = €35,00 winst. Zeg niet dat het geen geld is, maar wel realistisch blijven. Zo omschreven stond het in de krant. Het contract loopt, zoals de TS aangeeft, 3 jaar. Maar een energie maatschappij legt zich nooit vast (uiteraard) dus voor hetzelfde geld gaat het medio volgend jaar weer omhoog. Vraag en aanbod, dus wat is wijsheid. €250,- boete (als allebei wordt afgenomen van eneco) is ook een boel geld.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

pol97 schreef:Beste,
Dat is je eigen keuze geweest om een vaste prijs contract te nemen voor 3 jaar.
Daar kan Eneco niets aan doen.

tenormin

Hoi chocomelk, dat is ook een eigen schuld, dikke bult verhaal. Dat heb je soms met dat soort zaken; ook ik ben de klos, maar zelf verantwoordelijk, niet Eneco. Zoals ik al de TS heb geschreven. Begrijp soms niet dat men altijd maar een ander (in dit geval Eneco) de schuld wil geven. Ben je zelf bij.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tenormin schreef:Hoi chocomelk, dat is ook een eigen schuld, dikke bult verhaal. Dat heb je soms met dat soort zaken; ook ik ben de klos, maar zelf verantwoordelijk, niet Eneco. Zoals ik al de TS heb geschreven. Begrijp soms niet dat men altijd maar een ander (in dit geval Eneco) de schuld wil geven. Ben je zelf bij.
Inderdaad is TS daar zelf bij geweest maar wil liever niet naar zichzelf kijken maar een
ander de 'schuld' in de schoenen schuiven.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Ja, en als ik in mijn glazen bol zit te kijken zie ik olie embargo's voor Syrië en Iran, dus stijging van de olieprijzen en dus een stijging van de energieprijzen. Dus stel, even helemaal hypothetisch, dat TS al kosteloos zijn contract mag openbreken naar variabele tarieven, dan zien we TS hier over pak em beet een half jaar weer, omdat hij opeens meer gaat betalen, omdat hij zijn vaste tarieven niet meer heeft.

Nu dalen de energieprijzen, je neemt een gok om de prijs vast te leggen, daarmee reken je niet op 1 daling, maar de prijsverschillen in 3 jaar tijd.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Kiezen voor vaste prijs contracten voor een langere periode kan soms goed uitpakken en soms minder goed. Om nu al te zeggen dat u opgelicht bent vind ik wel erg over the top. U hebt immers zelf die keuzen gemaakt.

Als u nagaat dat jaarlijks de energieprijze 2x aangepast worden, in januari en juli, zult u binnen uw contract looptijd 6 prijsveranderingen ontlopen. Stel dat 1x de prijzen wat dalen, ontloopt u 5x prijsstijgingen. En bij 2x prijsdalingen ontloopt u nog steeds 4x prijstijgingen. En het beeld laat over het algemeen zien dat de energieprijzen meer stijgen dan dat ze dalen.
Ht contract openbreken en daarmee een behoorlijke boete oplopen die niet door de andere leverancier vergoed wordt..... Duur geintje!

klaas1978

Ongelezen bericht door klaas1978 »

pol97 schreef:( denk dat Eneco dit vast wel wist).
In elk geval is de kans groot dat ze een redelijk vermoeden hadden.

Ik heb als student in een callcenter gewerkt in de tijd dat vasteprijscontracten net zo'n beetje in opkomst waren. Het werd aan de agents ongeveer zo uitgelegd: "De verwachting is dat de energieprijs de komende maanden zal dalen en daarna weer stijgen. Daarom gaan we vasteprijscontracten verkopen met een looptijd van een jaar".

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als je logisch nadenkt kan je beredeneren dat prijzen vast zetten altijd duurder is dan dagprijzen betalen. Slechts bij een heel extreme prijsstijging ben je beter af, want voor de normaal te verwachten prijsstijgingen bouwt de leverancier een risicofactor in om prijsstijgingen te kunnen opvangen. Vastzetten voor langere tijd moet je eigenlijk alleen doen om geen kopzorg te hebben en precies te weten wat je volgend jaar en het jaar daarna kwijt bent. Je moet het niet doen om goedkoper uit te zijn.

tenormin

@GJvdZ, maar dat is wel de worst die voorgehouden wordt, niet alleen bij Eneco.

Eneco mdw

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste pol97,

In uw bericht geeft u aan dat u zich door ons opgelicht voelt, omdat u onlangs een vaste prijs heeft afgesproken en de leveringstarieven nu in januari 2013 dalen. Ik vind het jammer dat u dit gevoel heeft en geef daarom graag een toelichting.

Eneco (en andere energiebedrijven) kopen elektriciteit en gas vooraf in. De nieuwe tarieven per 1 januari 2013 hangen samen met de olieprijzen in een eerdere periode. Wij kunnen vooraf niet voorspellen of leveringstarieven stijgen of dalen.

U geeft aan dat u recent een contract heeft afgesloten. De tarieven van de Garantieprijsovereenkomsten voor 1 en 3 jaar die we nu aanbieden, zijn op dit moment voordeliger dan de variabele tarieven per 1 januari 2013. Daarnaast is het nog niet bekend wat de tarieven doen in de resterende looptijd van uw huidige contract. Het daadwerkelijke voordeel is pas zichtbaar aan het eind van de looptijd.

Ik hoop dat deze uitleg de situatie voor u verduidelijkt. Als u nog vragen heeft, neemt u dan gerust contact met mij op via [email protected].

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

klaas1978

Ongelezen bericht door klaas1978 »

Eneco mdw schreef:Wij kunnen vooraf niet voorspellen of leveringstarieven stijgen of dalen.
Gelul.

tenormin

klaas1978 schreef:
Eneco mdw schreef:Wij kunnen vooraf niet voorspellen of leveringstarieven stijgen of dalen.
Gelul.
Dat vind ik ook van jouw eenwoordig commentaar. De energiebedrijven, zelfs boeman eneco, kan niet weten wat de prijzen over 3 jaar zullen zijn. Ik gok op hoger, uiteraard, want ook ik heb 4 maanden geleden een 3-jarige contract genomen, met mijn volle verstand en geen mes op de keel, net als de TS. En als het wel nog lager word heet dat gewoon: verkeerd gegokt.

Gesloten