Mijn moeder is in een vreemde situatie beland met Oxxio.
Ongeveer 2 ½ jaar geleden is ze weggegaan bij Oxxio en bij een andere (collectieve) energieleverancier gegaan.
In de tijd dat ze bij Oxxio was betaalde ze een relatief laag maandbedrag. Een jaar nadat ze weg was bij Oxxio kreeg zij een brief dat ze al die tijd te weinig had betaald (een fout van Oxxio)en of ze dat bedrag even in 1 keer wilde betalen. Dat kon mijn moeder niet (AOW en geen pensioen) en dus sprak ze een betalingsregeling af. Maandelijks zou er een bedrag via automatische incasso worden gevorderd voor de duur van een jaar, prima geregeld toch?
Maar de incasso’s werden onregelmatig uitgevoerd en aangezien mijn moeder in die tijd heel iets anders aan haar hoofd had werd dit niet opgemerkt.
Intussen 2 ½ jaar later krijgt mijn moeder een brief dat zij niet aan haar betalingsverplichting heeft voldaan en zij het restbedrag van ± 600 euro alsnog ineens moest betalen binnen 7 dagen!
Ik heb via internet bankieren gecheckt of de automatische incasso nog actief was en dit was inderdaad het geval. De incasso’s zijn heel wisselend uitgevoerd, in 1 maand bijvoorbeeld 2 keer en dan weer 3 maanden niet.
Ik vind dit een raar verhaal, Oxxio maakt fout na fout en nu moet mijn moeder er eigenlijk min of meer voor opdraaien.
Mag dit allemaal wel??
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] rare situatie met Oxxio
-
Bob Schurkjens
Re: rare situatie met Oxxio
Je verhaal bevat te weinig details om er iets zinnigs over te zeggen. Je moet ook zelf in de gaten houden wat er precies wordt afgeschreven en of alle jaarnota's kloppen. Ook de eindnota moet kloppen als een bus. Kan of wil je dat niet narekenen dan wordt het een welles-nietes-spelletje waarbij Oxxio een incassobureau zal inschakelen.
Als je de papieren niet op een rij hebt, dan kun je misschien nog "Mijn Oxxio" activeren om uit te vissen hoe de vork in de steel zit: https://mijn.oxxio.nl/dmz/KeyNo.aspx
Desnoods kopieer en plak je hier het een en ander uit "Mijn Oxxio". Kennis genoeg op dit forum om te controleren of die rekeningen wel kloppen.
Ik zou er zeker niet op vertrouwen dat Oxxio het bij het rechte eind heeft: dit bedrijf heeft een zeer slechte reputatie. Zie de rest van dit forum. Laat je vooral niet intimideren door incassobureaubrieven waarbij wordt gedreigd met allemaal narigheid zoals afsluiting. Deze brieven zijn gebakken lucht.
Als je de rekening betwist kun je een geschil aanspannen tegen Oxxio bij de Geschillencommissie Energie en Water. Zo hoef je niet naar de kantonrechter:
https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... e&code=ene
Eventueel kan het betwiste bedrag in depot gegeven worden bij de Geschillencommissie. Die beslist dan wie er recht op heeft.
Als je de papieren niet op een rij hebt, dan kun je misschien nog "Mijn Oxxio" activeren om uit te vissen hoe de vork in de steel zit: https://mijn.oxxio.nl/dmz/KeyNo.aspx
Desnoods kopieer en plak je hier het een en ander uit "Mijn Oxxio". Kennis genoeg op dit forum om te controleren of die rekeningen wel kloppen.
Ik zou er zeker niet op vertrouwen dat Oxxio het bij het rechte eind heeft: dit bedrijf heeft een zeer slechte reputatie. Zie de rest van dit forum. Laat je vooral niet intimideren door incassobureaubrieven waarbij wordt gedreigd met allemaal narigheid zoals afsluiting. Deze brieven zijn gebakken lucht.
Als je de rekening betwist kun je een geschil aanspannen tegen Oxxio bij de Geschillencommissie Energie en Water. Zo hoef je niet naar de kantonrechter:
https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... e&code=ene
Eventueel kan het betwiste bedrag in depot gegeven worden bij de Geschillencommissie. Die beslist dan wie er recht op heeft.
-
stofzuigertje
Heeft U de laatste eindafrekening nog en de meterstanden van einde Oxxio of begin nieuwe leverancier?
Als U dit eerst controleerde of er werkelijk achterstand was.
Zij moeten bij opzeggen overeenkomst een eindafrekening maken en alleen als er duidelijk een fout was mogen ze achteraf dit doen.
Ik vermoed dat door rente en incasso kosten zij dit verhoogd hebben.
Dus was er toen wel een fout en hebben zij dit aangetoond?
Vraag dus eerst hun berekening waarin duidelijk zou moeten worden wat er fout was, en vraag om berekening tot nu toe.
Blokkeer de bank en ga eventueel zelf betalen op vaste dagen via eigen bank.
Laat dit nooit via auto incasso verder lopen als zij de datums tot nu toe niet goed uitvoeren!
Zij moeten aantonen dat er een fout was, en anders hoef je niets meer te betalen.
Als zij toch geld willen is afsluiten verboden omdat zij niets meer leveren, en ze moeten indien zij nu geen duidelijke info geven dit later voor de rechtbank doen.
En hoe bewijs je de meterstanden na 2½ jaar?
Zij eisen dus moeten bewijzen, niet U.
Als U dit eerst controleerde of er werkelijk achterstand was.
Zij moeten bij opzeggen overeenkomst een eindafrekening maken en alleen als er duidelijk een fout was mogen ze achteraf dit doen.
Ik vermoed dat door rente en incasso kosten zij dit verhoogd hebben.
Dus was er toen wel een fout en hebben zij dit aangetoond?
Vraag dus eerst hun berekening waarin duidelijk zou moeten worden wat er fout was, en vraag om berekening tot nu toe.
Blokkeer de bank en ga eventueel zelf betalen op vaste dagen via eigen bank.
Laat dit nooit via auto incasso verder lopen als zij de datums tot nu toe niet goed uitvoeren!
Zij moeten aantonen dat er een fout was, en anders hoef je niets meer te betalen.
Als zij toch geld willen is afsluiten verboden omdat zij niets meer leveren, en ze moeten indien zij nu geen duidelijke info geven dit later voor de rechtbank doen.
En hoe bewijs je de meterstanden na 2½ jaar?
Zij eisen dus moeten bewijzen, niet U.
-
stofzuigertje
Als zij ongeveer 1 jaar nodig hebben voor eind afrekening is dit erg zwak als het ooit een rechtszaak zou worden, U dient binnen redelijke termijn een foutloze eindafrekening te krijgen!
-
deoxxiomedewerker
- Contacteer:
Beste Plootje,
Uit uw bericht begrijp ik dat de getroffen betalingsregeling niet goed is verlopen. Als dit het geval is, is het inderdaad een vervelende situatie voor uw moeder. Ik zou graag voor u en uw moeder verder onderzoek willen doen naar wat er precies mis is gegaan en om te kijken of we tot een goede oplossing kunnen komen. Zou u daarom zo vriendelijk willen zijn om de oude klantgegevens van uw moeder naar mij te e-mailen via [email protected]? ik zal dan contact met uw moeder en eventueel u opnemen om alles door te nemen.
Met vriendelijke groet,
Michaël
De Oxxiomedewerker
Uit uw bericht begrijp ik dat de getroffen betalingsregeling niet goed is verlopen. Als dit het geval is, is het inderdaad een vervelende situatie voor uw moeder. Ik zou graag voor u en uw moeder verder onderzoek willen doen naar wat er precies mis is gegaan en om te kijken of we tot een goede oplossing kunnen komen. Zou u daarom zo vriendelijk willen zijn om de oude klantgegevens van uw moeder naar mij te e-mailen via [email protected]? ik zal dan contact met uw moeder en eventueel u opnemen om alles door te nemen.
Met vriendelijke groet,
Michaël
De Oxxiomedewerker
Als je van Oxxio al een eindafrekening krijgt heb je "geluk", ik vraag mij wel eens af wat voor personeel ze daarvoor in dienst hebben