| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schakel over op LED-verlichting
-
wesleykeetman
Schakel over op LED-verlichting
Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om over te gaan op LED-verlichting. De voordelen zijn bekend: flinke besparingen op energiekosten, je bent als organisatie duurzaam bezig en er is bij LED-lampen geen tot weinig sprake van warmteontwikkeling. Veel organisaties weten echter niet dat LED-armaturen ook leiden tot aanzienlijk minder servicekosten voor huurders.
LED-armaturen hebben dus veel voordelen ten opzichte van TL-lampen. Ik wil middels deze blog duidelijk maken dat bedrijven die LED-lampen aanbieden zich niet langer moeten onderscheiden door de energiebesparingen en maatschappelijk verantwoord ondernemen te onderstrepen. Omdat er in Nederland steeds meer mensen kiezen om een huis te huren in plaats van te kopen, vind ik dat deze organisaties zich meer moeten gaan richten op huurders.
Het kan voorkomen dat organisaties of particulieren met TL-lampen eens per jaar een elektricien moeten inhuren om de TL-lampen te laten vervangen. Een van de gevolgen hiervan is dat je met hoge servicekosten zit. Wanneer je gebruik maakt van LED-armaturen wordt dit onderhoud terug gebracht naar eens in de tien jaar. Ik ben dus van mening dat huurders beter kunnen kiezen voor LED-verlichting. De aanschafprijs van LED-armaturen is vrij prijzig, maar je verdient het snel terug doordat je o.a. geen last hebt van hoge servicekosten.
Wanneer je vroeger TL-lampen aanschafte, dan wist je dat ze na maximaal anderhalf jaar aan vervanging toe waren. Dat betekent dat je dat in tien jaar tijd je TL-lampen zes á zeven jaar moet laten vervangen. Omdat het financieel zware tijden zijn, is de terugverdientijd van LED-armaturen enorm interessant.
Een ander voordeel wat ik niet onbenoemd wil laten is dat er in steeds meer LED-lampen een bewegingsmelder zit. Voorheen werden de lampen bediend met een druk op de knop. Knoppen gaan kapot en het moet weer gerepareerd worden wat leidt tot extra kosten. Met bewegingssensoren heb je hier geen last van en hoef je dus geen mensen in te huren die de eventuele schade komen herstellen. Kortom: schakel zo snel mogelijk over tot LED-verlichting.
LED-armaturen hebben dus veel voordelen ten opzichte van TL-lampen. Ik wil middels deze blog duidelijk maken dat bedrijven die LED-lampen aanbieden zich niet langer moeten onderscheiden door de energiebesparingen en maatschappelijk verantwoord ondernemen te onderstrepen. Omdat er in Nederland steeds meer mensen kiezen om een huis te huren in plaats van te kopen, vind ik dat deze organisaties zich meer moeten gaan richten op huurders.
Het kan voorkomen dat organisaties of particulieren met TL-lampen eens per jaar een elektricien moeten inhuren om de TL-lampen te laten vervangen. Een van de gevolgen hiervan is dat je met hoge servicekosten zit. Wanneer je gebruik maakt van LED-armaturen wordt dit onderhoud terug gebracht naar eens in de tien jaar. Ik ben dus van mening dat huurders beter kunnen kiezen voor LED-verlichting. De aanschafprijs van LED-armaturen is vrij prijzig, maar je verdient het snel terug doordat je o.a. geen last hebt van hoge servicekosten.
Wanneer je vroeger TL-lampen aanschafte, dan wist je dat ze na maximaal anderhalf jaar aan vervanging toe waren. Dat betekent dat je dat in tien jaar tijd je TL-lampen zes á zeven jaar moet laten vervangen. Omdat het financieel zware tijden zijn, is de terugverdientijd van LED-armaturen enorm interessant.
Een ander voordeel wat ik niet onbenoemd wil laten is dat er in steeds meer LED-lampen een bewegingsmelder zit. Voorheen werden de lampen bediend met een druk op de knop. Knoppen gaan kapot en het moet weer gerepareerd worden wat leidt tot extra kosten. Met bewegingssensoren heb je hier geen last van en hoef je dus geen mensen in te huren die de eventuele schade komen herstellen. Kortom: schakel zo snel mogelijk over tot LED-verlichting.
Re: Schakel over op LED-verlichting
1. vroeger vervingen huurders gewoon zelf een kapotte lamp.
is dat tegenwoordig anders?
bij oudere mensen doet vaak de buurman(-vrouw) dat even.
2. hebt u uw vinger als eens tegen een brandende ledlamp gehouden?
en was die koud?
3. zolang er zoveel dure rommel op de markt is, lijkt het nauwelijks zinnig een hoop geld aan ledlampen uit te geven.
laat de fabrikanten eerst de producten maar leveren die ze beloven.
dat die ledjes lang mee kunnen gaan klopt wel, maar dat geldt niet voor de electronica die in die hete behuizing zit.
4. de meeste ledlampen geven nog steeds een afschuwelijke kleur licht af.
5. je bent er niet met het kopen van een ledlamp.
je moet ook vaak een ander armatuur aanschaffen.
zeker als je de tl-verlichting hebt hangen, waar u het over hebt, wordt het nog een forse aanpassing, om de boel weer netjes te krijgen.
is dat tegenwoordig anders?
bij oudere mensen doet vaak de buurman(-vrouw) dat even.
2. hebt u uw vinger als eens tegen een brandende ledlamp gehouden?
en was die koud?
3. zolang er zoveel dure rommel op de markt is, lijkt het nauwelijks zinnig een hoop geld aan ledlampen uit te geven.
laat de fabrikanten eerst de producten maar leveren die ze beloven.
dat die ledjes lang mee kunnen gaan klopt wel, maar dat geldt niet voor de electronica die in die hete behuizing zit.
4. de meeste ledlampen geven nog steeds een afschuwelijke kleur licht af.
5. je bent er niet met het kopen van een ledlamp.
je moet ook vaak een ander armatuur aanschaffen.
zeker als je de tl-verlichting hebt hangen, waar u het over hebt, wordt het nog een forse aanpassing, om de boel weer netjes te krijgen.
Die mythe van dat je andere armaturen moeten hebben voor ledlampen krijg je maar niet tussen de oren vandaan. Diverse merken leveren ledlampen met een gewone E27 fitting en echt niet alleen de dure fabrikanten. Bij IKEA koop je voor een paar euro prima ledlampen die in iedere standaardfitting kan draaien.
Ook de kleur van het licht is onzin. Het is meer dat onze hersens zijn verziekt met onnatuurlijk licht van de wolfram draadje in gloeilampen waardoor we denken dat ledlicht niet goed is. Maar als je het spectrum bekijkt komt het dicht in de buurt van daglicht. Dat zou hoogstens een probleem kunnen zijn als je dingen doet die het daglicht niet kunnen verdragen....
Ook de kleur van het licht is onzin. Het is meer dat onze hersens zijn verziekt met onnatuurlijk licht van de wolfram draadje in gloeilampen waardoor we denken dat ledlicht niet goed is. Maar als je het spectrum bekijkt komt het dicht in de buurt van daglicht. Dat zou hoogstens een probleem kunnen zijn als je dingen doet die het daglicht niet kunnen verdragen....
Dat licht is juist redelijk natuurlijk.GJvdZ schreef:Het is meer dat onze hersens zijn verziekt met onnatuurlijk licht van de wolfram draadje in gloeilampen....
Een zeer heet object straalt redelijk gelijkmatig uit in alle frequenties (=kleuren), en samen vormt dat wit licht. Laat je dit door een prisma afbuigen , dan krijg je een soort regenboog met alle kleuren netjes vertegenwoordigd.
Dit in tegenstelling tot het licht van een led lamp: Hier zijn enkele zeer dominante kleuren aanwezig, tussenliggende kleuren ontbreken.
ik ben op een beurs geweest en heb een LED-opstelling gezien met HighPower LED-module Warmwit 165 lm 230 V/AC, en diverse andere "daglicht LED's
dus je hebt nog veel meer soorten en uitvoeringen dan alleen rood/blauw/geel enz.
gewoon een rustige "witte"kleur, alleen wel erg fel.
dus je hebt nog veel meer soorten en uitvoeringen dan alleen rood/blauw/geel enz.
gewoon een rustige "witte"kleur, alleen wel erg fel.
hebt u al eens geprobeerd om een ledlamp in een TL armatuur te draaien?GJvdZ schreef:Die mythe van dat je andere armaturen moeten hebben voor ledlampen krijg je maar niet tussen de oren vandaan. Diverse merken leveren ledlampen met een gewone E27 fitting en echt niet alleen de dure fabrikanten. Bij IKEA koop je voor een paar euro prima ledlampen die in iedere standaardfitting kan draaien.
mij is het nooit gelukt.
de ledlampen en de meeste soorten spaarlampen geven het meeste licht af naar opzij.
voor een leeslamp of bureaulamp heb je daar niet veel aan.
die ledlamp is meer iets voor een staande schemerlamp.
Wat een onzin. Er bestaan gewoon tl led lampen. Maar voor veel toepassingen is er (nog) weinig voordeel om die te gebruiken, o.a. omdat tl zelf al heel efficiënt zijn.
Dat ledlampen het meest naar de zijkant verlichten is ook onzin. Dat hangt helemaal af van de soort lamp die je koopt. Net als bij gewone lampen heb je ook bij ledlampen keus uit diverse soorten, dus ook spotjes. En die hoeven niet kil te zijn of een gek formaat te hebben. Je kunt ook kiezen voor gewoon echt warm licht.
Jouw beeld van led verlichting is dus duidelijk een beeld van alweer wat jaren terug. Of wellicht van een slechte ervaring van de eerste de beste ledlamp van een discounter.
Dat ledlampen het meest naar de zijkant verlichten is ook onzin. Dat hangt helemaal af van de soort lamp die je koopt. Net als bij gewone lampen heb je ook bij ledlampen keus uit diverse soorten, dus ook spotjes. En die hoeven niet kil te zijn of een gek formaat te hebben. Je kunt ook kiezen voor gewoon echt warm licht.
Jouw beeld van led verlichting is dus duidelijk een beeld van alweer wat jaren terug. Of wellicht van een slechte ervaring van de eerste de beste ledlamp van een discounter.
-
witte angora
En toch hou ik het lekker bij mijn gloeilampen. Zoveel licht heb ik ook niet aan, plus dat de warmte die van de gloeilampen afkomt niet 'weg' is; het scheelt weer verwarmingskosten via de cv. Plus dat er van gloeilampen stralingswarmte afkomt; een warmte die natuurlijker aanvoelt, en waardoor de cv ook nog eens een graadje lager kan. Scheelt weer in de stookkosten.
De besparing van LED is minder dan je zou denken...
De besparing van LED is minder dan je zou denken...
lees de volgende link en kijk wat je allemaal moet gaan doen voor je led-tlkweenie schreef:Wat een onzin. Er bestaan gewoon tl led lampen. Maar voor veel toepassingen is er (nog) weinig voordeel om die te gebruiken, o.a. omdat tl zelf al heel efficiënt zijn.
http://green-fox.nl/docs/waarom%20led%2 ... e%20is.pdf
een spotje is trouwens ook geen leeslamp.
een leeslamp heeft een kap van een centimeter of 10.
die hangt aan de muur bij je stoel.
-
Leo The Emperor
inderdaad een onzinng verhaal als OP.
Hoog frequent TL-buizen gaan net zo lang mee als LED-lampen en hebben de gelijkwaardige output in lumen/watt.
Je mag best voor LED kiezen, maar kom niet met zo een onzinverhaal
Hoog frequent TL-buizen gaan net zo lang mee als LED-lampen en hebben de gelijkwaardige output in lumen/watt.
Je mag best voor LED kiezen, maar kom niet met zo een onzinverhaal
Mee eens. Bovendien heb je aan een aantal bijkomende voordelen van led, zoals de snelle opstarttijd en (soms) de natuurlijker kleur, in veel TL-situaties niets.
WA, bij mij geven de lampen op een andere plek warmte dan waar ik de warmte nodig heb. Als ik de warmte al nodig heb. Ik wil bijvoorbeeld in de keuken veel (en goed) licht hebben, maar dat is een plek die 'vanzelf' tijdens het werken vaak al warmer wordt dan nodig. Voor mij een prima plek voor led, dus. Bovendien is electrische verwarming (zeker C2C) heel wat minder efficiënt dan bv. gas. Maar een fractie van de besparing zal inderdaad teniet worden gedaan door een fractioneel hogere verwarmingsrekening.
ruud, het artikel gaat minder over noodzakelijke acties, maar vooral over bijkomende nadelen van led-tl. Voor veel simpele losse TL-armaturen kun je volstaan met simpelweg verwijderen/vervangen van de starter, wat geen heel grote ingreep is. Maar je moet daarnaast rekening houden met zaken als gewicht en warmteontwikkeling, wat per armatuur verschilt. Ik ben het er zeker mee eens dat vervangen van TL-lampen door led-tl onzinnig is. En dat je van tevoren moet kijken of de armatuur ervoor geschikt is.
Wat je met je leeslamp bedoelt zie ik mij eigenlijk niet goed voor ogen. Maar dat kan aan mij liggen. Maar er is heel veel keuze uit led-lampen. Veel meer eigenlijk dan bij gloeilampen, ook in de manier waarop het licht wordt uitgezonden. Soms in het rond, soms meer als halve cirkel of meer gericht, als een spot. (Al heb ik zelf nog geen kopspiegelvariant gezien) Daarom moet je bij led, veel meer dan bij gloeilampen, niet alleen kijken naar de vorm en de afmeting. Maar ook voor bijvoorbeeld kleine 'kaars'-lampen (hoe heten die hoge smalle?) kun je led-lampen hebben. Dus in veel armaturen (natuurlijk niet alle) kun je een goede led-vervanging plaatsen.
WA, bij mij geven de lampen op een andere plek warmte dan waar ik de warmte nodig heb. Als ik de warmte al nodig heb. Ik wil bijvoorbeeld in de keuken veel (en goed) licht hebben, maar dat is een plek die 'vanzelf' tijdens het werken vaak al warmer wordt dan nodig. Voor mij een prima plek voor led, dus. Bovendien is electrische verwarming (zeker C2C) heel wat minder efficiënt dan bv. gas. Maar een fractie van de besparing zal inderdaad teniet worden gedaan door een fractioneel hogere verwarmingsrekening.
ruud, het artikel gaat minder over noodzakelijke acties, maar vooral over bijkomende nadelen van led-tl. Voor veel simpele losse TL-armaturen kun je volstaan met simpelweg verwijderen/vervangen van de starter, wat geen heel grote ingreep is. Maar je moet daarnaast rekening houden met zaken als gewicht en warmteontwikkeling, wat per armatuur verschilt. Ik ben het er zeker mee eens dat vervangen van TL-lampen door led-tl onzinnig is. En dat je van tevoren moet kijken of de armatuur ervoor geschikt is.
Wat je met je leeslamp bedoelt zie ik mij eigenlijk niet goed voor ogen. Maar dat kan aan mij liggen. Maar er is heel veel keuze uit led-lampen. Veel meer eigenlijk dan bij gloeilampen, ook in de manier waarop het licht wordt uitgezonden. Soms in het rond, soms meer als halve cirkel of meer gericht, als een spot. (Al heb ik zelf nog geen kopspiegelvariant gezien) Daarom moet je bij led, veel meer dan bij gloeilampen, niet alleen kijken naar de vorm en de afmeting. Maar ook voor bijvoorbeeld kleine 'kaars'-lampen (hoe heten die hoge smalle?) kun je led-lampen hebben. Dus in veel armaturen (natuurlijk niet alle) kun je een goede led-vervanging plaatsen.
-
JanTinusPlukvet
Bij mijn VVE heb ik nog nooit een monteur gezien die eens per jaar kwam om service te geven. Ze komen pas als je ze nodig hebt en de lamp kapot is en zelf belt.wesleykeetman schreef:Het kan voorkomen dat organisaties of particulieren met TL-lampen eens per jaar een elektricien moeten inhuren om de TL-lampen te laten vervangen. Een van de gevolgen hiervan is dat je met hoge servicekosten zit.
Een TL buis gaat véél langer mee dan 1,5 jaar, zelfs als-ie 24 uur per dag brandt.wesleykeetman schreef: Wanneer je vroeger TL-lampen aanschafte, dan wist je dat ze na maximaal anderhalf jaar aan vervanging toe waren.
(uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd)
ik hou het op 1 of 2.wesleykeetman schreef: Dat betekent dat je dat in tien jaar tijd je TL-lampen zes á zeven jaar moet laten vervangen.
Knoppen, een schakelaar heet dat, gaan zelden kapot en kosten geen moer. Een bewegingsmelder gaat veel vaker kapot en kost veel meer. Sterker nog; Als je jaren later een nieuwe melder wilt hebben blijkt deze niet meer leverbaar en moet het gehele armatuur vervangen worden. Volgens mij kost dat meer dan eens schakelaartje van een paar euro.wesleykeetman schreef: Een ander voordeel wat ik niet onbenoemd wil laten is dat er in steeds meer LED-lampen een bewegingsmelder zit. Voorheen werden de lampen bediend met een druk op de knop. Knoppen gaan kapot en het moet weer gerepareerd worden wat leidt tot extra kosten. Met bewegingssensoren heb je hier geen last van en hoef je dus geen mensen in te huren die de eventuele schade komen herstellen.
je conclusie is dus overtrokken. Het kan best interessant zijn, maar niet voor 1, 2 of drie lichtpuntjes in huis. Voor de galerijverlichting van een flatgebouw kan het zeker voordeliger zijn. Maar je kunt je af vragen of het demonteren van oude(re) armaturen ter vervanging van LED armaturen wel zo voordelig is als de staat ervan nog goed is.wesleykeetman schreef: Kortom: schakel zo snel mogelijk over tot LED-verlichting.
ik adviseer zeker niet om LED armaturen aan te schaffen als de oude nog niet kapot is. Iets wat werkt kost namelijk niets en hoeft niet vervangen te worden.
edit: quote hersteld
-
wittekonijn
led verlichting is voor ondergrondse parkings reeds passee
fusion licht is hier de oplossing
maar dit verzwijgen ze natuurlijk liever want er is nu eenmaal veel geld aan led verlichting te verdienen
50 watt is nodig om een hele verdieping met fusion light te verlichten probeer dat maar eens met led TL lampen
ook flatgebouwen en trappen hallen kan met met dit systeem verlichten zolang het maar doorlopende verlichting is
dit systeem nadien in bouwen is niet te doen omdat alles moet vervangen worden
maar of het nu voor 1 meter is of voor 100 meter het blijft maar 50 watt verbruik
gr
fusion licht is hier de oplossing
maar dit verzwijgen ze natuurlijk liever want er is nu eenmaal veel geld aan led verlichting te verdienen
50 watt is nodig om een hele verdieping met fusion light te verlichten probeer dat maar eens met led TL lampen
ook flatgebouwen en trappen hallen kan met met dit systeem verlichten zolang het maar doorlopende verlichting is
dit systeem nadien in bouwen is niet te doen omdat alles moet vervangen worden
maar of het nu voor 1 meter is of voor 100 meter het blijft maar 50 watt verbruik
gr
Heb je een linkje, zodat ik meer te weten kan komen over deze techniek?wittekonijn schreef:fusion licht is hier de oplossing
.....
Is weer zo´n broodje aap verhaal.stroom besparen ja , maar twee keer zoveel geld uitgeven voor nieuwe
led lampen.gaan aanhoudende kapot !!! ik heb ze in heel mijn huis. Maar heb meer uitgegeven voor nieuwe
lampen dan bespaard.dus begin niet over besparen !!!! en als stroommaatschappijen niet genoeg stroom
kunnen leveren gooien ze de prijs wel weer eens omhoog , kost het nog meer !!!! dus koekje van eigen deeg
hoe meer je bespaart hoe meer de stroom gaat kosten ! dus laat je niet gek maken met zulke verhalen.
led lampen.gaan aanhoudende kapot !!! ik heb ze in heel mijn huis. Maar heb meer uitgegeven voor nieuwe
lampen dan bespaard.dus begin niet over besparen !!!! en als stroommaatschappijen niet genoeg stroom
kunnen leveren gooien ze de prijs wel weer eens omhoog , kost het nog meer !!!! dus koekje van eigen deeg
hoe meer je bespaart hoe meer de stroom gaat kosten ! dus laat je niet gek maken met zulke verhalen.
-
Michelle_L
- Contacteer:
Ik blaas een oud topic misschien nieuw leven in, maar ik wilde er geen nieuw topic voor openen omdat er al iets dergelijks staat. Ik heb in een artikel gelezen, http://www.bespaar-stroom.nl/led-verlichting/dat LED licht WEL dimbaar is. Zelf heb ik al problemen gehad met rookontwikkeling in mijn lamp een paar jaar geleden, maar klopt dit? Is het nu ook echt dimbaar?
Ja hoor, heb hier boven mijn eettafel 3 GU10 LED lampen (50 Watt halogeen vervangers) van Philips, zijn prima te dimmen met een standard dimmer en hebben ook de warme lamp kleur.Is het nu ook echt dimbaar?
Philips LEDspot MV D 5.5-50W GU10 830 40D (MASTER)
Iets van 12 Euro/stuk.
Maar ook IKEA heeft ze tegenwoordig :
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10266221/
Let er dan wel op dat je expliciet kiest voor dimbare led's. Want inderdaad is niet elke led-lamp dimbaar:
Fijn dan draai jij toch lekker led lampen in je tl verlichting. Wel goed draaien hoor!GJvdZ schreef:Die mythe van dat je andere armaturen moeten hebben voor ledlampen krijg je maar niet tussen de oren vandaan. Diverse merken leveren ledlampen met een gewone E27 fitting en echt niet alleen de dure fabrikanten. Bij IKEA koop je voor een paar euro prima ledlampen die in iedere standaardfitting kan draaien.
Da's een kwestie van smaak en daarover valt nu eenmaal niet te twisten.Ook de kleur van het licht is onzin.
De kleur van een auto is ook pure onzin, doet niets af aan de rijkwaliteit en toch vind ik de ene kleur mooier dan de andere.
In mijn werkhok heb ik HF daglicht TL-buizen omdat ik daar daglicht prettiger vind.
"Daglicht" boven een eettafel is nu niet het toppunt van mooi.