April 2015 heb ik 'm nog geweigerd. Ik had een digitale meter alleen daar zat geen uitleesmodus in. En niet overtuigd van het kunnen besparen van energie alleen obv van een meter met uitleesmodus vond ik het vervangen daarvan onzin. Een goed werkende meter gaat de prullebak in, mensen onnodig aan het werk zetten. Laat maar zitten dacht ik.
Toch overtuigd geraakt door de diverse bronnen dat energiebesparen mogelijk is met de slimme meter, en dat ik niet meer thuis hoef te zijn als men mijn standen wil weten ben ik eind 2016 om gegaan. Daarnaast wil ik niet de ontwikkeling die ons gemak biedt in de weg staan.
Maar nu komt het.
Niemand kan mij vertellen hoe ik nu energie kan besparen. Mijn energieleverancier niet. Mijn netbeheerder niet. Er wordt mij verteld dat ik meer inzicht in mijn energieverbruik krijg. Ik lees elke laatste dag van de maand mijn standen uit, terwijl ik nu maar eens in de 2 maand een overzicht krijg. Dat lijkt mij een achteruitgang.
Waar het op neerkomt is dat die groep mensen die altijd al bewust met hun energie(kosten) omgingen, dat die niets wijzer zijn geworden. Ik voel mij gewoon belazerd! Het kan gewoon in Nederland en niemand doet iets.
Daarnaast heb ik tot 2x toe een halve dag moeten snipperen om thuis te zijn dat die meter geplaatst kon worden. Een 2e halve dag omdat ie de eerste keer niet goed aangesloten was en ik de volgende ochtend geen warm water had. Kosten voor mij €125,-. Geld dat ik dus niet ga terugverdienen door energie te besparen, want niemand kan mij vertellen hoe ik dat met mijn slimme meter nu kan gaan doen . . .
En laat ik maar niet vertellen dat ik een type slimme meter heb die niet betrouwbaar blijkt te registreren. Ik hou m'n hart vast