LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme energiemeter = volksverlakkerij

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Harm.calc

Slimme energiemeter = volksverlakkerij

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Sinds november vorig jaar heb ik een slimme energiemeter. Alleen elektra, heb geen gas.
April 2015 heb ik 'm nog geweigerd. Ik had een digitale meter alleen daar zat geen uitleesmodus in. En niet overtuigd van het kunnen besparen van energie alleen obv van een meter met uitleesmodus vond ik het vervangen daarvan onzin. Een goed werkende meter gaat de prullebak in, mensen onnodig aan het werk zetten. Laat maar zitten dacht ik.
Toch overtuigd geraakt door de diverse bronnen dat energiebesparen mogelijk is met de slimme meter, en dat ik niet meer thuis hoef te zijn als men mijn standen wil weten ben ik eind 2016 om gegaan. Daarnaast wil ik niet de ontwikkeling die ons gemak biedt in de weg staan.

Maar nu komt het.
Niemand kan mij vertellen hoe ik nu energie kan besparen. Mijn energieleverancier niet. Mijn netbeheerder niet. Er wordt mij verteld dat ik meer inzicht in mijn energieverbruik krijg. Ik lees elke laatste dag van de maand mijn standen uit, terwijl ik nu maar eens in de 2 maand een overzicht krijg. Dat lijkt mij een achteruitgang.

Waar het op neerkomt is dat die groep mensen die altijd al bewust met hun energie(kosten) omgingen, dat die niets wijzer zijn geworden. Ik voel mij gewoon belazerd! Het kan gewoon in Nederland en niemand doet iets.

Daarnaast heb ik tot 2x toe een halve dag moeten snipperen om thuis te zijn dat die meter geplaatst kon worden. Een 2e halve dag omdat ie de eerste keer niet goed aangesloten was en ik de volgende ochtend geen warm water had. Kosten voor mij €125,-. Geld dat ik dus niet ga terugverdienen door energie te besparen, want niemand kan mij vertellen hoe ik dat met mijn slimme meter nu kan gaan doen . . . :roll:

En laat ik maar niet vertellen dat ik een type slimme meter heb die niet betrouwbaar blijkt te registreren. Ik hou m'n hart vast :oops:

NeoDutchio

Re: Slimme energiemeter = volksverlakkerij

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een meter gaat u ook geen geld besparen. Het doel is juist om voor u inzicht te krijgen in het verbruik. Besparen moet u nog altijd zelf doen. Led lampen, verwarming lager, etc. Het andere voordeel van de slimme meter is dat het op afstand uit te lezen is zodat u zelf niet de standen hoeft bij te houden.

Maar u moet nog wel even uitleggen waarom u zou moeten betalen voor het oplossen van het foutief aansluiten van de meter? Bij mij komt er echt strook uit het stopcontact, geen warm water.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Harm, inderdaad, er is niks slims aan een slimme meter. Het grootste voordeel is voor netwerkbeheerders en energiebedrijven die veel meer controle krijgen over hun gebruikers.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Harm.calc: Ga je nu weer een topic over hetzelfde beginnen !

Zie ook je Radar forum bijdrage van 3 maanden geleden, op 01-01-2017, alwaar je al precies hetzelfde schrijft:
Harm.calc schreef:8e november is er bij mij een slimme meter geplaatst. Ik blij :? , toch?
Het energie besparen kan beginnen, ik hoef niet meer thuis te zijn voor standopnames en ik hoef zelf geen standen meer door te geven.

Ik ben bijna 2 maand verder en er is niemand die mij kan vertellen hoe ik (dus ik, niet men in het algemeen) nu energie kan besparen . . . :roll:

De slimme meter heeft hier mensen dus gewoon dom gemaakt. Bedankt overheid :oops:

Costnix

Ongelezen bericht door Costnix »

U kunt die meter zelf dom maken, door er een aluminium hoedje over te zetten.

Harm.calc

@NeoDutchio
Ik heb 2x een halve vrije dag moeten nemen. Voor mij als werkende Nederlander betekent dat dat mij dat geld kost.
Ik heb een elektrische boiler die mij warm water bezorgt. Ben al deels voorbereid op een leven zonder Gronings aardgas.

@snuffel1
Ook ik heb via een webportal inzage in mijn stroomverbruik, zelfs tot op een tijdstip van een dag. Maar dat vertelt mij nog altijd niet hoe ik energie kan besparen. Ja, er is een stroompiek als ik aan het koken ben, of als mijn boiler 's nachts opwarmt, etc. En ja, als ik 's ochtends de deur achter mij dicht trek is het verbruik nog altijd 65Wh. Koelkast, wekkerradio, klok, tv-ontvanger (standby) en een aantal luchtfris-wcd. Het zijn getallen, ik kan er niets mee. Blijkbaar hou ik me daar altijd al mee bezig en is de besparingslag voor mij niet meer te halen.

Voor mij is nu het enige voordeel dat ik niet meer zelf mijn standen moet doorgeven, en dat ik niet eens in de zoveel jaar thuis moet zijn omdat ter controle iemand van het netwerk langskomt.

Daarom heb ik in de titel ook het woord volksverlakkerij genoemd. Ik voel mij gewoon belazerd. Ik ben erg kritisch, ga niet zomaar mee in de polonaise van deze maatschappij. Heb de meter eerst geweigerd, daarna toch geaccepteerd. Geaccepteerd op een moment dat er bij verantwoordelijken al duidelijk was de slimme meter niet de besparing brengt die verteld wordt. En dat men al wist dat een aantal van deze slimme meters teveel (dus niet goed) registreren.
Laatst gewijzigd door Harm.calc op 02 apr 2017 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Harm.calc

@MichelFRL
Ik ben niet zo happig nu nog meer kosten te maken om te kunnen beoordelen of ik uberhaupt nog energie kan besparen.
Mijn verbruik is de afgelopen jaren een kleine 2.100 kW op jaarbasis. Als ik m'n elektrische boiler daar vanaf haal kom ik uit op een dikke 1.100 kW terwijl ik 1.800 kW zou mogen verbruiken. Volgens mij een keurig verbruik :P
Ach, en dat allemaal zonder die slimme meter, zonder 2x een halve dag te moeten snipperen, zonder kosten voor allerhande dongels, applicaties en andere leuke gadgets.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Harm, wat is nu feitelijk je probleem? Je noemt jezelf kritisch, je weet dus wat je verbruik is en dat dat al laag was. Dan ga je toch niet lopen zeuren omdat je slimme meter je niet ineens als een donderslag bij heldere hemel nog een acute besparing oplevert?

ErnieG

Ongelezen bericht door ErnieG »

Harm.calc schreef:Ik heb 2x een halve vrije dag moeten nemen. Voor mij als werkende Nederlander betekent dat dat mij dat geld kost.
[...]
Voor mij is nu het enige voordeel dat ik niet meer zelf mijn standen moet doorgeven, en dat ik niet eens in de zoveel jaar thuis moet zijn omdat ter controle iemand van het netwerk langskomt.
Dat is niet zomaar niks. Je gaat nu besparen op 1x per 3 jaar thuis moeten blijven voor de meteropnemer, en hierboven heb je net berekend dat zo'n vrije dag bijna 125 euro waard is.

Gesloten