LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
m.vanhemert

Slimme meter

Ongelezen bericht door m.vanhemert »

Ik wilde mij bij Stedin afmelden voor de slimme meter omdat ik bang ben dat de meter meer gaat registreren (bij ruis) en zie er verder geen voordelen in. Om te besparen op energie gebruik ik veel energie als het nachttarief ingaat. Maar wat schetst mijn verbazing als ik mij af wil melde:

WEET U HET WEL ZEKER?
Een dag- en nachttarief voor elektriciteit
Het wisselen tussen dag- en nachttarief met een oude meter verdwijnt. Vanaf 1 mei 2018 zetten we namelijk stapsgewijs het toonfrequent signaal uit. Dit signaal zorgt er momenteel voor dat de meter uw verbruik ‘s nachts en overdag apart registreert. De slimme meter heeft dit toonfrequent signaal niet nodig om dit onderscheid te maken. Voor iedereen met een slimme meter blijft het dag- en nachttarief daardoor wel beschikbaar.

Ik heb het idee dat ik geen keus heb. De meter die ik krijg staat in het rijtje van onbetrouwbare meters.

Harm.calc

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Ja hoor daar is ie weer . . . Harm.calc :lol:

Over het verdwijnen van de mogelijkheid voor 2 tarieven voor de oude elektrameter is op dit forum al het één en ander gezegd. Het is iets dat ik tot een tijd geleden ook niet wist van de slimme meter. Toen ik 'm eerst geweigerd had speelde dat blijkbaar nog niet.

Advies:
Kijk hier eens een dag op dit forum rond wat de mensen van de slimme meter vinden, maar boven al wat de ervaring van de mensen is. Er wordt namelijk nog wel eens wat geroepen. En wie het hardst roept heeft niet altijd gelijk. Veel is gebaseerd op emotie en gebrek aan kennis.

Over jouw dubbele tarief:
Het prijsverschil in normaal-/dagtarief en laag-/nachttarief is tegenwoordig niet zo groot meer. In mijn huidige contract is dat laatste slechts een kleine 8% goedkoper. In een ver verleden is dit wel eens 50% geweest.
m.vanhemert schreef:Ik heb het idee dat ik geen keus heb. De meter die ik krijg staat in het rijtje van onbetrouwbare meters.
U heeft wel zeker een keus. Maar als de meter die u krijgt als onbetrouwbare gekwalificeerde staat dan zou ik die op voorhand weigeren.
Doet u dit dan zal Stedin nog wel bij u terugkeren om nog enige druk op u uit te oefenen (bv dat kosten toekomstige vervanging van uw meter voor uw rekening zullen komen). Want die slimme meter, die zal en moet men kwijt raken.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

m.vanhemert schreef:I. De meter die ik krijg staat in het rijtje van onbetrouwbare meters.
Hoe weet u dat, is de monteur misschien bij u thuis geweest om de nieuwe meters te laten zien ?

Harm.calc

scontra schreef:
m.vanhemert schreef:I. De meter die ik krijg staat in het rijtje van onbetrouwbare meters.
Hoe weet u dat, is de monteur misschien bij u thuis geweest om de nieuwe meters te laten zien ?
Je krijgt toch van de netbeheerder een opgave welke meter ze bij jou gaan monteren? En je kunt heel makkelijke Google'n op type meters.

scontra

Harm.calc schreef:Je krijgt toch van de netbeheerder een opgave welke meter ze bij jou gaan monteren? En je kunt heel makkelijke Google'n op type meters.
Voor u dan toch een vraag en nee je krijgt dit, in ons geval tenminste van Liander, niet te horen welke merk en type meters er worden gemonteerd. Ze gebruiken wel 10 verschillende e.meters.
Dat blijft een verrassing tot de monteur met de ingepakte meters op de deurmat staat.

Wel kan ik nog melden dat wij "ongevraagd" en "ongeïnformeerd" met de nieuwe e.meter ineens het dag en nacht tarief (zouden) moeten gaan betalen. Ik zag dit bij toeval toen ik na enkele weken de nieuwe meters nog eens ging bekijken.
Heb dit bij de energieleverancier, met terugwerkende kracht, laten terugzetten naar het enkele tarief.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Is dat werkelijk een voor- of nadeel géén nachttarief? Ik vroeg een leverancier.

Hartelijk dank voor jou e-mail. Het is in jou geval voordeliger om op enkel tarief af te rekenen. Wanneer je meer dan 45% van je totale verbruik in het normaaltarief verbruikt is het voordeliger om op enkeltarief af te rekenen. Ik heb dit als volgt berekend:

In normaaltarief verbruik jij meer dan 45% en is het voordeliger om op enkeltarief af te rekenen.

Het gaat enkel om een administratieve handeling. Aan de meter zelf veranderd niets, wij tellen de beide telwerken bij elkaar op voor de afrekening. Om deze reden heb ik de wijziging naar enkel tarief voor jou doorgevoerd. Mocht het zo zijn dat jij toch liever op dubbeltarief afrekent kan je dit wijzigen via Mijn XXX

Ik wens je nog een prettige dag!

Harm.calc

scontra schreef:Wel kan ik nog melden dat wij "ongevraagd" en "ongeïnformeerd" met de nieuwe e.meter ineens het dag en nacht tarief (zouden) moeten gaan betalen. Ik zag dit bij toeval toen ik na enkele weken de nieuwe meters nog eens ging bekijken.
Heb dit bij de energieleverancier, met terugwerkende kracht, laten terugzetten naar het enkele tarief.
Ik had al een 2 tarieven meter. Voor mij was dat dus geen discussiepunt. Ik had ongeveer dezelfde meter als die ik nu heb maar deze heeft de mogelijkheid data te verzenden.
Uit het laten terugzetten wat jij gedaan hebt, maak ik op dat dubbel tarief niet voordelig is voor jou (?).
hänschen klein schreef:Wanneer je meer dan 45% van je totale verbruik in het normaaltarief verbruikt is het voordeliger om op enkeltarief af te rekenen.
Is afhankelijk van het tariefverschil, kun je uitrekenen.
Verhouding bij mij is 19%/81% (normaal/laag) dus in jouw sommetje zit ik ruim goed. Ik hou er in zoverre geen rekening mee dat de wasmachine eigenlijk alleen in het weekend draait. Wel is het zo dat ik een elektrische boiler heb die 's nachts opwarmt. En met een verbruik van ± 3,5kW per nacht levert mij dit een groot verschil.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ha ha ha

Die dubbele meter waar je wel drie euro per jaar mee uit kan sparen!

Het normaaltarief (piektarief) is tegenwoordig duurder dan het enkeltarief.

Reken het zelf uit op gaslicht.com of pricewise.nl als je durft.

Harm.calc

Bob Schurkjens schreef:Ha ha ha
Zoals ik al zei: "Er wordt namelijk nog wel eens wat geroepen"
Als ik zie wat het mij oplevert, zonder me daarvoor in bochten te moeten wringen, dan adviseer ik jou het sommetje eens voor jezelf te maken. Met mijn beperkte jaarverbruik van ± 2.000 kWh levert mij dit al ± 15 euro besparing op. Daar kan ik iets leuks voor doen.
Als jouw verbruik hoger is gaat voor jou je portemonnee nog meer rinkelen :wink:

3 euro, 15 euro, mensen lachen daarom. Maar ik zie dat soort bedragen nog altijd niet van al die mensen op mijn bankrekening gestort :lol:

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je gebruikt dus 81% daltarief en 19% piektarief. 2000 kwh per jaar. Besparing 15 euro?

Harm.calc

Bob Schurkjens schreef:Je gebruikt dus 81% daltarief en 19% piektarief. 2000 kwh per jaar. Besparing 15 euro?
Klopt, obv huidige contract.

scontra

Bob Schurkjens schreef:Ha ha ha

Hoewel afwijkend van het topic, brengt deze reactie van u mij op de volgende vragen:
Is het interessant(er) om via één van deze site's een energiecontract af te sluiten dan om dit via de energieaanbieder zelf te doen.
Ik zie nl. ook allerlei aanlokkende aanbiedingen voorbij komen voor jaarcontracten maar vraag mij af hoe verder na dat jaar.
Ervaringen en/of adviezen zijn welkom.

Harm.calc

scontra schreef:Is het interessant(er) om via één van deze site's een energiecontract af te sluiten dan om dit via de energieaanbieder zelf te doen.
Ik zie nl. ook allerlei aanlokkende aanbiedingen voorbij komen voor jaarcontracten maar vraag mij af hoe verder na dat jaar.
Ervaringen en/of adviezen zijn welkom.
Mijn ervaring: via de websites gaslicht.com, consumentenbond.nl en/of energieleveranciers.nl.

Huidige leverancier heeft mij al een nieuwe aanbieding gedaan: voorschot €30,-/mnd ipv €20,-/mnd (klein verbruiker alleen elektra). Nu zegt een voorschot niet alles (ik kom dit jaar uit op ongeveer nul bijbetalen/terugontvangen), maar dit vond ik een aanbieding van niks.
Nee, voor mij gewoon elk jaar via één van die 3 vergelijkingssites overstappen. Via een Excelformat dat ik al jaren gebruik hoef ik maar 3 waarden in te vullen (normaaltarief, laagtarief en leveringskosten) en daar rolt de goedkoopste van die 3 uit.

Ik kijk nooit op de individuele sites van energieaanbieders.

Verder hou ik voor mijzelf een zwarte lijst bij van energieleveranciers waar ik geen zaken mee wil doen, gebaseerd op ervaring die ik op dit forum lees en persoonlijke ervaringen. Essent, NLE, Oxxio en Qurrent komen er bij mij op voorhand al niet in.

Het overstappen gaat via die vergelijkingssites heel erg eenvoudig. Zij kunnen je ook op de hoogte houden van het aflopen van je contract.
De angst een welkomstpremie mis te lopen dacht ik een maand langer te blijven zitten bij huidige leverancier maar dat is niet eens nodig. Gewoon overstappen dag nadat contract afloopt.
Wel de voorwaarden (algemeen, bijzondere, aanvullende) goed lezen.

Gesloten