NAdat ik slachtoffer ben geworden van colportage heb ik de SP gemaild. Hier mail en antwoord:
Graag wil ik aandacht vragen voor het overtreden van de colortagwet. Zelf
ben ik nu o.a. met consuwijzer bezig na slachtoffer te zijn geweest van
colporteurs die mj onder valse voorwendselen naar een andere
energieleverancier hebben overgeschreven.
Mijn verhaal: er stonden 2 mannen van greenchoice om half 9 's avonds aan
de deur.( Ik had koorts en daarnaast ben ik chronisch vermoeid, waardoor
ik wel eens niet zo helder kan nadenken)
men zei dat mijn huidige leverancier (NUON) zich zou toeleggen op
netwerkbeheer en dat greenchoice de facturering van NUON zou overnemen.
Door deze splitsing zou ik 20% koritng krijgen. Ik was zo stom om mijn
rekening nummer te geven en mijn handtekening te zetten.EEn maand later
kreeg ik een biref vanNUOn dat ze mijn overstap betreurden. Dat terwijl ik
bij mijn weten helemaal nooit overgestapt was; de colporteurs (die zich
niet als colporteurs kenbar hebben gemaakt, niet verteld hebben dat ze
iets kwamen verkopen en mij niet op de bedenkingstermijn van 8 dagen
hebben gewezen, maar wij wel misleidende informatie gaven) zeiden immers
dat ik gewoon klant zou blijven van NUON.
Ik moet nu van alles regelen om het teruggedraaid te krijgen. Ik heb
beshcikking over internet ed, zodat ik op een gegeven moment op de site
van consuwijzer terecht kwam en erachter kwam dat ik daar begeleidng kon
krijgen.
Veel ouderen en mensen met een minimuminkomen hebben echter geen internet.
Ik ben bang dat er slachtoffers vallen onder de zwakkeren van de
samenleving.(Niet de overheid, maar allen de SP is tegenwoordig een shcild
voor de zwakken; daarom mail ik jullie)
Zou de Sp (mischien in samenwerking met andere partijen) ervoor kunnen
zorgen dat colportage verboden cq aan banden gelegd wordt?
----------------------------------------------------------------------------------
Antwoord SP:
Hartelijk dank voor uw e-mail over colportage. Mijn excuses voor de late reactie vanwege de drukte.
Helaas komen situaties zoals die u beschrijft in uw e-mail regelmatig voor. Wij krijgen regelmatig signalen van agressieve verkooppraktijken en negatieve ervaringen met colportage. Het heeft volop onze aandacht.
De SP hecht veel waarde aan een goede bescherming van consumenten. Daar hoort de wettelijke bedenktijd bij. Aan individuele situaties kunnen wij als Tweede Kamerfractie helaas weinig doen. Voor praktische informatie over wat ondernomen kan worden, verwijs ik naar de Consumenten Autoriteit. U heeft al contact met deze organisatie. U merkt terecht op dat sommige mensen zonder internet de Consumenten Autoriteit moeilijk kunnen benaderen. Hoewel de consumentenautoriteit ook telefonisch te bereiken is, moet zowel de bekendheid als bereikbaarheid wat de SP betreft veel beter worden. Dit heeft alles te maken met het budget dat veel te laag is. De SP wil daarom de Consumenten Autoriteit meer geld én meer menskracht geven. Doordat de Consumenten Autoriteit over zeer beperkte middelen beschikt, blijft ook een andere zeer belangrijke taak liggen: Handhaving. Aan de hand van de vragen die binnenkomen, zou handhaving plaats moeten vinden om de oorzaken weg te nemen. Als de Consumenten Autoriteit adequaat deze taken kan vervullen, dan zal dat tevens de uitwassen van colportage tegengaan.
Over colportage heeft de SP meerdere malen gewezen op de praktijken van energiebedrijven, zowel in debatten als door middel van kamervragen. Zie oa. http://www.sp.nl/nieuwsberichten/3777/0 ... ijger.html
Uit antwoorden op kamervragen over colportage door energiebedrijven komt naar voren dat de DTe (Dienst Toezicht Energie) verscherpt toeziet op colportage naar aanleiding van veel klachten. Dit heeft de problemen echter niet helemaal weggenomen. Helaas blijkt er geen kamermeerderheid te zijn om colportage aan banden te leggen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Simon van der Meer
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Sp over colportage
Re: Sp over colportage
Nuon zal niet beweren dat u uw contract moet uitzitten bij GC. Nuon zal beweren: als u besluit over te stappen naar ons moet u er rekening mee houden dat u een boete opgelegd krijgt door GC omdat u bij hen het afgesloten leverings contract niet uitdient.
M.a.w.: als u ondanks dat toch wilt overstappen is dat prima, maar dan zult u GC een boete moeten gaan betalen.
Wilt u overstappen: schrijf GC een brief waarin u kenbaar dat u het afgsloten leveringscontract met ingang van: blabla wilt verbreken en de opgelegde boete voor lief neemt.
M.a.w.: als u ondanks dat toch wilt overstappen is dat prima, maar dan zult u GC een boete moeten gaan betalen.
Wilt u overstappen: schrijf GC een brief waarin u kenbaar dat u het afgsloten leveringscontract met ingang van: blabla wilt verbreken en de opgelegde boete voor lief neemt.
Re: Sp over colportage
Als U nu terug gaat naar Nuon en GreenChoice ONTBINDEN wegens misleiding!
Dan niets meer betalen, zoveel mogelijk (laatste maand) terug halen, en incasso eventueel blokkeren.
Als iemand duidelijk ziek is,en misleid word is dit fraude, en dan mag niet.
Continuon blijft Uw netbeheerder, en Nuon de leverancier, dus dat zou wel eens appart kunnen worden, dus spitsing, maar vermoedelijk wel samen op een rekening, dus veranderde niets, alleen op papier.
Ontbinden, dus niet opzeggen want dan moet U inderdaat de boete wegens vervroegt opzeggen betalen, maar Ontbinden wegens niet nakomen mondelinge overeenkomst mag wel, alleen is het bewijs lastiger te leveren, dus na een jaar direkt weg is vermoedelijk minder lastig en boete vrij, U kunt zich nu al opgeven bij de Nuon als je volgend jaar weg wilt, en reeds nu daar omzeggen!
Mijn persoonlijke advies;
Teken nooit iets als je twijfel, vraag week bedenktijd en dan sluit je veer minder van dit soort verkoopovereenkomsten af!
Dan niets meer betalen, zoveel mogelijk (laatste maand) terug halen, en incasso eventueel blokkeren.
Als iemand duidelijk ziek is,en misleid word is dit fraude, en dan mag niet.
Continuon blijft Uw netbeheerder, en Nuon de leverancier, dus dat zou wel eens appart kunnen worden, dus spitsing, maar vermoedelijk wel samen op een rekening, dus veranderde niets, alleen op papier.
Ontbinden, dus niet opzeggen want dan moet U inderdaat de boete wegens vervroegt opzeggen betalen, maar Ontbinden wegens niet nakomen mondelinge overeenkomst mag wel, alleen is het bewijs lastiger te leveren, dus na een jaar direkt weg is vermoedelijk minder lastig en boete vrij, U kunt zich nu al opgeven bij de Nuon als je volgend jaar weg wilt, en reeds nu daar omzeggen!
Mijn persoonlijke advies;
Teken nooit iets als je twijfel, vraag week bedenktijd en dan sluit je veer minder van dit soort verkoopovereenkomsten af!