LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stadsverwarming en het "Niet Meer Dan Anders" prin

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Niet Meer Dan

stadsverwarming en het "Niet Meer Dan Anders" prin

Ongelezen bericht door Niet Meer Dan »

Naar aanleiding van de jaarafrekening van Eneco heb ik me verdiept in de prijs van Stadsverwarming. Hiervoor wordt het vage begrip "Niet Meer Dan Anders" gehanteerd om de prijs per eenheid (GJ) vast te stellen. Dit principe komt er op neer, dat gebruikers van Stadsverwarming niet duurder uit mogen zijn dan gebruikers van gas in vergelijkbare omstandigheden.

Een korte vergelijking van de prijzen van gas en Stadsverwarming bij Eneco levert het volgende beeld op:
Maandelijks vastrecht Gas: 1,67
Maandelijks vastrecht Stadsverwarming: 17,50

De vergelijking tussen gasverbruik versus Stadsverwarming is als volgt:
1 GJ Stadsverwarming wordt gelijkgesteld met 44m3 Gas

1 GJ Stadsverwarming kost 19,73
44 m3 Gas (regio 3, incl. REB) kost 18,31

Bij een gebruik van 22,3 GJ per jaar (hetgeen 46% ONDER het landelijk gemiddelde is) betaal ik dus 439,97 + (vastrecht 12x17,50) 210 = 649,97 exclusief BTW

Een gasgebruiker betaalt voor een vergelijkbare hoeveelheid gas (22,3 GJ x 44 m3 gas = 981,2 m3) 408,42 + (vastrecht 12x1,67) 20,04 = 428,46 exclusief BTW

Het verschil bij gelijke hoeveelheid gas is dus 221,51 (exclusief BTW)per jaar ten nadele van Stadsverwarming.

Daarbij komt nog, omdat gebruikers van Stadsverwarming gedwongen zijn te koken op electra, hetgeen extra elektrisiteitsverbruik tot gevolg heeft, en dus ook extra REB

Bij het vrijgeven van de energiemarkt is Stadsverwarming buiten beschouwing gebleven, keuze van leverancier heb ik dus niet.
Bovendien biedt mijn leverancier (Eneco) een korting aan op het vastrecht "indien u zowel Gas als Electra bij ons afneemt". Deze korting is niet van toepassing op Stadsverwarming, aangezien deze markt niet is vrijgegeven.

Behalve op het idiote en zeer nadelinge "Niet Meer Dan Anders" tarief word ik dus ook nog benadeeld in het vastrecht Stadsverwarming dat ruim 10x zo hoog is als het vastrecht Gas, en NIET in aanmerking komt voor een korting als ik meerdere producten bij Eneco afneem.

De problemen met de tarieven Stadsverwarming spelen overigens niet alleen in mijn woonplaats, bekend zijn inmiddels al de problemen in Houten en Almere.

Verder is het nog goed om te weten dat Stadsverwarming in opkomst is omdat het als "schone" energievorm wordt gezien, landelijk wordt het op steeds grotere schaal in nieuwbouwwijken toegepast.

Ik zou graag zien dat hier met grote nadruk aandacht aan wordt besteed, want bovenstaand rekensommetje leert al dat het "Niet Meer Dan Anders" principe ZEER nadelig uitvalt voor gebruikers van Stadsverwarming

Gast

Re: stadsverwarming en het "Niet Meer Dan Anders" prin

Ongelezen bericht door Gast »

Die 44 m3 = 1 GJ heeft Nuon ook wel eens opgegeven maar als je een gemiddelde van 31 MJ/nm3 als stookwaarde neemt kom je op 1,3GJ uit.
Lijkt erop dat ze nog steeds een factor 0,75 gebruiken als rendement voor een verwarmingsketel. Er is al eens een energiebedrijf teruggefloten omdat ze voor een relatief nieuwe wijk, waar de huizen voorzien waren van ketels die zeker > 85% rendement haalden, ook die 75% rendement van een jaren 80 keteltje gebruikten.

Gast

waar de huizen voorzien waren van ketels die zeker > 85% rendement haalden
moet zijn:

waar vergelijkbare huizen voorzien waren van ketels die zeker > 85% rendement haalden

Gast

Waar stadsverwarming komt wordt beslist door de gemeente niet door het energiebedrijf. Eneco levert op vraag van de gemeente, als je klachten daarover heb meot je dan maar met de gemeente contact op nemen..... enneh volgens mij heb je in je leuke berekening wel de energiebelastingen buiten beschouwing gehouden, en de transportkosten van het gas???????????????

Gast

De gemeente stelt de tarieven niet vast, Eneco wel...

en het gastarief is INCLUSIEF REB, en transportkosten (regio 3)

het stadsverwarmingtarief dat ik noemde is EXCLUSIEF REB

Gast

Ik heb zelf ook stadsverwarming, en ook ik vind dat ik teveel betaal. Maar éé'n ding moet je wel in je vergelijking meenemen, en dat is de ketel. Toch een aardig bedrag wat je niet hoeft te reserveren.

Gast

je bedoelt het electriciteitsgebruik van de ketel?

Gast

Wel eens van afschrijving gehoord?

Gesloten