LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stijging van 20%

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
roko72

stijging van 20%

Ongelezen bericht door roko72 »

Zojuist gebeld door EnergieDirect,

Ik zou mijn energieprijzen voor 5 jaar vast kunnen zetten, want per 1 juli gaan de energie prijzen met 20% omhoog :shock:

Da's best veel, maar om daar dan mijn prijzen voor 5 jaar vast te zetten vind ik ook zowat.
Dadelijk kelderen die prijzen, en betaal ik toch 5 jaar de hoofprijs.

Graag jullie mening en/of advies in deze.

Wat is wijheid??

Gr

Roko

Shine

Re: stijging van 20%

Ongelezen bericht door Shine »

Niemand heeft een glazen bol om de toekomst te voorspellen.

Ter info:
De energiemarkt reageert altijd met 6 maanden vertraging op wat de economie en olieprijs doet. Prijsaanpassingen vinden steeds plaats in januari en juli.
Vooral gas is sterk aan de olieprijs gekoppeld.
Zie mijn uitgebreider schrijven in topic: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=95088
(en zo zijn er hier al meerdere topics mbt vaste prijs contract vragen!!!)
Lees ook:
http://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws- ... ieprijzen/
De energieprijs is mede afhankelijk wat de wereldwijde economie doet. Is de vraag hoog, zullen de prijzen van energie stijgen.
Zo kan en zal hetgeen in Japan is gebeurd met de kerncentrale invloed hebben op de energiewereld en prijs. Als Japan niet meer in staat is in haar eigen energie te voorzien, zal ze moeten gaan inkopen.

Eigenlijk kunt u de benzineprijs een beetje als leidraad nemen. De benzineprijs reageert weliswaar dagelijks, maar geeft een redelijk goede indicatie in wat de olieprijs doet.

Ikzelf zou niet kiezen voor een periode van 5 jaar in deze tijden. Daarvoor is de markt en de huidige wereldwijde economie toch net iets te grillig. Als u al vast wilt zetten kies dan voor 3 jaar. Niet te lang, niet te kort. Een mooie overzichtelijke periode.
Maar hoe het ook went of keert, de keuze voor wel/niet vastzetten is en blijft een gok. Vergelijkbaar met beleggen.
Bereken voor uzelf het verschil dat u betaald als u de prijs vastzet. De vaste prijsstellingen zijn namelijk hoger dan de variabele prijzen. U betaald dan dus 5 jaar lang al het hogere tarief.
Lees: http://www.energieprijzen.nl/achtergron ... f-variabel

Succes met uw beslissing!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het deel van de electriciteitsrekening (en wat je kunt vastzetten!) dat rechtstreeks afhangt van de energieprijzen is maar klein. Het grootste deel bestaat uit vastrecht en vaste belastingen en heffingen. Als ED zegt dat de energieprijzen met 20% stijgen, dan betekent dat voor een gemiddeld gezin dat je per maand 5 euro meer moet betalen (bij verbruik van 3500 kwh, leveringstarief is nu zo'n 7 ct ex btw).

Lijkt mij niet echt de moeite waard om het daarvoor vast te zetten. Zeker omdat je bij een overstap naar een andere maatschappij vaak een korting krijgt die het veelvoud van dat bedrag is.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Nog een informatiebron! :)

De gasprijzen stijgen in Nederland, dus ook bij Essent. Maar we hebben goed nieuws, ons elektriciteitstarief daalt op 1 juli.

http://www.essent.nl/content/particulie ... _2011.html

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

@Roko72, als je in die praatjes trapt, moet je je toch iets meer in de reclame verdiepen. Het is simpel de energie boer wil je middels een vasttarief die hoger dan het variabele tarief 5 jaar vast leggen, veilig maar veel te duur. De gasprijzen zijn gekoppeld aan de olieprijzen en die zijn nooit stabiel. Een malloot in Verweggistan hoeft maar een burgeroorlog te veroorzaken en de olieprijs vliegt de pan uit want er zou maar zo schaarste kunnen ontstaan. Als je de statistieken van de afgelopen twintig jaar erbij pakt komen de olieprijzen steeds weer op gelijke waarde. Niet vastzetten en laat die energieboeren maar kletsen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

h@rm@n schreef:Nog een informatiebron! :)

De gasprijzen stijgen in Nederland, dus ook bij Essent.
Het gastarief bij ED voor 5 jaar vast is 1/3 hoger dan het variabele tarief. Daar betaal je als klant op dit moment dus al flink extra voor mogelijke prijsverhogingen in de toekomst.

roko72

Ongelezen bericht door roko72 »

Hartelijk dank voor de reacties.
Ik heb mijn beslissing genomen, en ik blijf lekker "variabel" betalen!!

Dank jullie wel.

Groet,

Roko

Gesloten