LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stomme vraag

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mismaakt handje

Stomme vraag

Ongelezen bericht door mismaakt handje »

Toen ik net de afrekening van Essent kreeg schoot me weer te binnen dat ik enkele jaren geleden heel veel moest bijbetalen. Helaas, door allerlei omstandigheden is dit gewoon automatisch afgeschreven en heb ik er verder niet meer naar gekeken. Stom stom stom....

Andere rekeningen (van 2000, 2002, 2003, 2004 en 2005) zijn, vergeleken met wat ik om me heen hoor, normaal: tussen 100 euro plus en 100 euro min.

In 2001 echter heb ik 1100 euro moeten bijbetalen. Dit lijkt me nu, nu ik alles naast elkaar leg, eigenlijk ónmogelijk.

Vraag is nu, kan ik nog verhaal halen? Het is dus een rekening van 4 jaar geleden, geldt hier een verjaartermijn?

medewerker

Re: Stomme vraag

Ongelezen bericht door medewerker »

Helaas is het corrigeren van nota's gebonden aan een verjaringstermijn die ruim korter is dan 4 jaar...

Meestal is de reden van een hoge bijbetaling,
geschatte meterstanden op de jaarnota ervoor...
Soms zelfs over meerdere jaren...

Is 2000 de eerste jaarafrekening ?
In dat geval was er dus niet bekend hoeveel u op jaarbasis verbruikte.
Er is een inschatting geweest van het verbruik, in 2000 jaarnota op geschatte meterstanden die dus werkelijk waarschijnlijk ruim hoger lagen. In 2001 wel meteropname en dus ook het meerverbruik uit 2000

even wat minder droog...

stel Essent schat u in op 2500 kwh per jaar...
Geen meterstanden dus na het eerste jaar een afrekening van 2500 kwh... Echter in werkelijkheid verbruikt u 4500 kWh per jaar...
In 2001 neemt men de standen op en die liggen dan dus 9000 hoger dan de beginstand... Van die 9000 is er 2500 al afgerekend... Resteerd 6500 af te rekenen... Uw termijnbedrag hield echter maar rekening met een verbruik van 2500 resultaat....... hoge nota...

Hopelijk kunt u hier iets mee..

mvg,

medewerkster van een ander energiebedrijf

mismaakt handje

Bedankt voor de uitleg.

Essent heeft ook een keer een nieuwe meter opgehangen, die gewoon op nul begon. De meterstand van de oude meter is opgeschreven en zou verrekend worden in de eindafrekening. Ik weet niet meer in welk jaar dat was maar het kan goed in 2000 of 2001 zijn geweest.

Kan dat er ook iets mee te maken hebben?

medewerker

Ongelezen bericht door medewerker »

Dat is heel goed mogelijk vooral als er in de jaren voor de wisseling geen meterstanden zijn ontvangen door Essent... Bij het verwijderen wordt de stand dan pas weer genoteerd...

Dat leidt ook vaak tot klachten dat de meter niet heeft gedeugd... Immers met de nieuwe is er ineens veel minder verbruik? Het is gelukkig 99,9% van de tijd uit te leggen... Ik weet alleen niet of Essent er happig op is om dat nu nog allemaal uit te zoeken...

HuJuh

Ongelezen bericht door HuJuh »

En daarbij komt: domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden :D
(en dat is niet een reactie op het antwoord van medewerker).

mismaakt handje

ik ga het toch proberen, heb een kopie van de rekening opgevraagd.
Schaam me wel dat ik NU PAS hiermee kom.... maarja.

Gesloten