| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Jij hebt dus geen kamerbreed en -hoog woonkamerraam op het zuiden....voor de rest een gewoon huis uit '95.angel1978 schreef:Dan heb je een extreem geïsoleerd huis, een luxe die de meeste mensen niet hebben. Overigens was het vooral 's nachts koud en dan is het lastig van de zon gebruik te maken, tenzij je begin van de dag ruim onder de 16 graden wil zitten.
De zon die zo laag staat in de winter en veel minder sterk is, compenseert niet tot nauwelijks de extra kou, zeker met de nachten erbij.
-14% gasverbruik afgelopen periode, thermostaat staat de volledige dag gewoon op een constante 20* C temperatuur ingesteld in de stookmaanden. (die hebben we deze winter zelfs een graadje hoger ingesteld dan afgelopen jaren 19* C)
Dan zie ik wanneer de zon de woonkamer volledig opwarmt......dan is het nl warmer dan de ingestelde temperatuur....en dan wordt er dus gewoon niet gestookt.
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Ik heb vorig jaar een slimme meter gekregen
Was dat nodig dan ??

Was dat nodig dan ??
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Kamerbreed raam, check.
Op het zuiden, check..
Alleen bestaat ons huis uit meer dan een kamer...
Bij ons komt de zon op in het oosten en eerste uren daglicht doet de zon dan niet zoveel, komt ook niet boven huizen en bomen uit.
Temperatuur loopt hooguit 1 a 1.5 graden op, maar weegt zeker niet op tegen daling van de nacht en geldt alleen voor die kamer..
Op het zuiden, check..
Alleen bestaat ons huis uit meer dan een kamer...
Bij ons komt de zon op in het oosten en eerste uren daglicht doet de zon dan niet zoveel, komt ook niet boven huizen en bomen uit.
Temperatuur loopt hooguit 1 a 1.5 graden op, maar weegt zeker niet op tegen daling van de nacht en geldt alleen voor die kamer..
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Ik kan het niet leuker voor je maken....de rest van het huis stoken doe ik niet zoveel aan en de thermostaat hangt sowieso in de woonkamer....woonkamer overdag warm betekent dus ook slaapkamer niet stoken, dus maakt niet uit dat jou huis uit meer kamers bestaat.angel1978 schreef:Kamerbreed raam, check.
Op het zuiden, check..
Alleen bestaat ons huis uit meer dan een kamer...
Bij ons komt de zon op in het oosten en eerste uren daglicht doet de zon dan niet zoveel, komt ook niet boven huizen en bomen uit.
Temperatuur loopt hooguit 1 a 1.5 graden op, maar weegt zeker niet op tegen daling van de nacht en geldt alleen voor die kamer..
Ik merk gewoon een duidelijk verschil tussen zonnig en grauw winterweer:
Ik had vanmorgen gecheckt en verbruiksmanager meldt: -14% gasverbruik....en daarna heb ik laatste cijfers ingevuld.Als het winter is + koud + zonnig ......stoken we overdag niet/nauwelijks....zon warmt bij mij de woonkamer op tot aangename temperatuur.
Grijs/koud/guur weer verbruikt meer.
Ik kijk net nog even terug en met de laatste ingevulde cijfers van vanmorgen is het nu -18% geworden.....de zon/temperatuur van afgelopen week zal vast mee hebben geholpen.
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Eeuhmm ja.. met afgelopen 2 weken loop ik ook in, die zijn overduidelijk warmer dan vorig jaar waarin wel gestookt moest worden.
Je praat continu over woonkamer,maar je hebt een 1kamer appartement? Hier wordt de hele benedenverdieping verwarmd,niet 1 enkele kamer... Natuurlijk maakt het uit of je huis maar 1 kamer heeft of ook een eetkamer, keuken of wellicht zelfs open verbinding naar boven of buitendeur aan je woonkamer bijvoorbeeld. Dat maakt nogal wat uit in de kou en beleving in je benedenverdieping.
Denkt dat de meeste mensen echt wel iets merken van een strenge winterperiode. Hier in ieder geval wel.
Je praat continu over woonkamer,maar je hebt een 1kamer appartement? Hier wordt de hele benedenverdieping verwarmd,niet 1 enkele kamer... Natuurlijk maakt het uit of je huis maar 1 kamer heeft of ook een eetkamer, keuken of wellicht zelfs open verbinding naar boven of buitendeur aan je woonkamer bijvoorbeeld. Dat maakt nogal wat uit in de kou en beleving in je benedenverdieping.
Denkt dat de meeste mensen echt wel iets merken van een strenge winterperiode. Hier in ieder geval wel.
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Ik heb een 2 onder 1 hoedje.angel1978 schreef:Eeuhmm ja.. met afgelopen 2 weken loop ik ook in, die zijn overduidelijk warmer dan vorig jaar waarin wel gestookt moest worden.
Je praat continu over woonkamer,maar je hebt een 1kamer appartement? Hier wordt de hele benedenverdieping verwarmd,niet 1 enkele kamer... Natuurlijk maakt het uit of je huis maar 1 kamer heeft of ook een eetkamer, keuken of wellicht zelfs open verbinding naar boven of buitendeur aan je woonkamer bijvoorbeeld. Dat maakt nogal wat uit in de kou en beleving in je benedenverdieping.
Denkt dat de meeste mensen echt wel iets merken van een strenge winterperiode. Hier in ieder geval wel.
Nogmaals je praat over kamers maar mijn thermostaat hangt in een woonkamer....en die bepaald wat er gestookt wordt....loopt de temperatuur op in de woonkamer op zonnige dagen wordt de rest van het huis ook niet gestookt.
Nogmaals temperatuur loopt bij op als de zon schijnt, ook in de winter, en zie ik dat er niet of nauwelijks wordt gestookt.
Nadeel is zomer.....maar daar hebben we de airco voor.
